13.10.2021

TEST: Renault Arkana TCE 140 - základ s bohatou výbavou

Renault Arkana je jedným z najzaujímavejších automobilov tohto roka.

V populárnej karosérii SUV Coupé spája nielen liftback s SUV, ale tiež praktickosť s vyšším posedom. Kombinácia týchto prvkov obvykle znamená súčet cien jednotlivých áut do ceny finálneho produktu, no v tomto prípade auto prišlo v cenách, ktoré dnes možno považovať za potešujúce. To, že Arkana vychádza z menšieho auta nijako neznižuje jej hodnotu, naopak dáva jej to náskok v podobe vyladenej techniky. 

Pokiaľ si chcete Arkanu pozrieť na pohyblivých obrázkoch, nech sa páči, tu je video z prvej jazdy. 

Testovaná Arkana bola v najvyššej výbave RS. Line. Avšak aj základná výbava má dostatočnú hodnotu, aby pre ňu označenie základná mohlo byť urážkou. Podobné je to aj pri motore. Arkana skutočne neláka na cenu už od. Jej devízou je práve solídna výbava Zen, pri ktorej vám stačia dva balíky a máte auto pripravené do modernej doby. Aj keby ste Zen chceli ozvláštniť ešte viac, máte smolu, všetky ďalšie prvky s výnimkou metalickej farby už sú vyhradené pre výbavy Intens a práve RS. Line. 

Už Zen disponuje Full LED svetlami vpredu, prednými i zadnými parkovacími senzormi, cúvacou kamerou, automatickou klimatizáciou, bezdrôtovým bezkľúčovým štartovaním a odomykaním, systémom Easy Link na 7 palcovom centrálnom displeji, aktívny lane assist - nielen pípatko, núdzovým brzdením v prípade hroziacej kolízie vpredu. Má tiež informáciu o bezpečnom rozostupe, e-call, menší displej prístrojového štítu (4,2 palca), elektrické spätné zrkadlá a 17-palcové disky kolies. Práve sedemnástky sú pre jazdu po našich cestách najlepšou voľbou. Za celkovo 830 eur si prikúpite dva balíky - safety a navigácia - oba sú orientované na bezpečnosť a pohodlie. Dodajú vám systém sledovania mŕtveho uhla, upozornenie na priečny pohyb za vozidlom pri cúvaní (cúvanie z radu áut a mimo výhľad prichádza objekt). Šikovná je aj vstavaná navigácia s dopravnými info a systém na rozpoznávanie maximálnej rýchlosti. Ten sa hodí najmä v zahraničí, tým si môžete byť istý. Isteže majú tieto systémy svoje muchy, ale ako sa vraví: sťažovať sa budete do chvíle, kým vám reálne nepomôžu predísť nehode, či pokute.

Metalíza je potom podľa farby za 600, resp. 800 eur. Táto výbava v kombinácii so základným motorom je presne to - rozpočtovo orientované huncúctvo, ktorým Arona úplne ničí konkurenciu. Oficiálne totiž toto auto patrí do segmentu B. To preto, lebo vychádza z modelu Captur. Avšak aj ten už z B-čka vytŕča a Arkana je v skutočnosti plnohodnotným účastníkom segmentu C. C SUV ju potom stavia do boja s autami ako Citroen C5, Peugeot 3008, či Škoda Karoq. Lenže ako vidieť, toto auto má karosériu s plynulo sa zvažujúcou strechou, takže jej skutočnými konkurentmi sú Citroen C5, či Volkswagen T-Roc. Obe autá sú však menšie a majú menší kufor. Zamotanú situáciu ale netreba príliš riešiť. Vedieť treba len to, že v aute je toľko miesta koľko v hatchbacku nižšej strednej triedy, no k tomu patrí 500 litrov vo veľkom kufri. V preklade: toto je Škoda Octavia I. generácie pre modernú dobu. Praktická karoséria liftback s dostatkom priestoru aj pre väčšie postavy vzadu. Akurát trojica sa bude v druhom rade cítiť ako na trestnej lavici. S trochou snahy sa však pomestia. 

Kabína vyzerá veľmi dobre. Práve tu badať spriaznenosť s Capturom, ktorá je retušovaná len drobnými lištami a detailmi. Práve karbónová lišta je charakteristickým prvkom výbavy RS Line. Taktiež červené prešívanie a detaily, kožené čalúnenie, kožený volant s perforáciou, no a bodykit zvonku vrátane slávnej F1 línie na prednom nárazníku. K tomu väčšie kolesá a už tu máme auto s vizuálnou dynamikou i na parkovisku. Práve väčšie kolesá do istej miery obmedzujú komfort auta, no jedným dychom dodám, že som očakával tvrdšie naladenie najmä zadnej nápravy. Ako vidieť vo videu, zlé povrchy a väčšie nerovnosti už spôsobujú väčšie rázy, no stále nebadať, že by to tlmiče a pružiny úplne vzdali a nechali vás zrátať si stavce. To je preto, lebo auto sa naozaj dôkladne snaží dobre jazdiť na kvalitných povrchoch. A darí sa mu to. Žiadna rafinovanosť, len dobrý francúzsky podvozok modernej doby, ktorý reflektuje vizuálnu športovú žiadostivosť vozidla (ani Laco B. by to nenapísal lepšie). 

Pekné jazdné vlastnosti dokumentujú, že aj relatívne jednoduchý podvozok by nemal ťažkú úlohu popasovať sa so silnejšou špecifikáciou. Tých 140 koníkov je ale statných a dostatočne silných, aby aj priemerne náročný vodič bol spokojný s pružnosťou. Počas testu zrýchľovala Arkana TCe zo 60 na 100 km/h za 5,53 sekundy, z 80 na 120 km/h za 7,83 sekundy. Solídne časy, pri druhom zrýchlení je už vidieť absenciu vrcholného výkonu, no aj tak ide o zrýchlenie umožňujúce aj predbiehanie na kratších voľných úsekoch. O to väčším je prekvapením, že z 0 na 100 km/h Arkana ukazuje len tesne pod 10 sekúnd. Isteže, predokolka a relatívne veľká a ťažká. Netreba sa však nechať týmto údajom sklamať. Je to svižné auto a pomáha mu aj dobre odladená dvojspojková prevodovka. 7-stupňov je tak akurát a aj správanie pri pomalšej jazde v kolóne je lepšie než pri uvádzaní týchto prevodoviek. 

Pekná bola aj spotreba. Neodjazdil som veľa, no skúsenosti z modelu Captur hovoria, že aj tu veľa záleží od pravej nohy vodiča. Môj priemer bol 6,7 litra benzínu. Považujem to za solídne, no predpokladám, že viac kilometrov na diaľnici by spotrebu vyhnal nad 7 litrov. O to isté sa pokúšala aj mestská premávka, no podarilo sa len 7,0 litra. Premávka bola pomerne voľná, najmä však auto disponuje systémom mikro-hybrid, ktorý s ľahkosťou vypína a zapína spaľovací motor. Je zaujímavé ako dlho trvalo Renaultu, kým túto technológiu zaviedol. Ale je tu a funguje dobre. Navyše systém nie je hlúpy a po dojazde na križovatku motor nevypne, pokiaľ by to znamenalo zníženie tepelného komfortu na palube. Aj vám to povie, podobne ako v modeli Captur. 

Arkana je príjemný zjav, ktorý je zároveň veľkým dielikom skladačky zlepšujúcim nielen môj pohľad na modely SUV Coupé. Tieto autá sú plynulo lepšie i zmysluplnejšie. Ak už to má byť veľké a vysoké, nech je to aspoň elegantné. Arkana s prepĺňaným motorom má odomňa 7 bodov z 10. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku