2021-10-05 12:30:00
BMW iX xDrive50
BMW iX xDrive50
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: BMW iX xDrive50 je jeden z najlepších elektromobilov súčasnosti

Po tom, čo BMW predstavilo nový model iX, ktorý je výlučne elektrický, tak prišlo tradičné brojenie proti tomu ako vyzerá.

Musí sa predsa nejako odlíšiť, veď teba ukázať ako bude vyzerať budúcnosť. Tomu je podriadené všetko. Postavte ho vedľa Modelu X od americkej automobilky a bude jasné kto je tu nositeľom pokroku. My sme si skúsili zatiaľ najvýkonnejšiu verziu s označením xDrive50.

Vzhľad naozaj môže niektorých ľudí šokovať, ale je to presne to, čo aktuálne automobilka presadzuje. Veľké predné ľadvinky by už ani nemuseli byť v prednej časti, ale miesto chladiacej funkcie sú domovom všetkých predných senzorov. Mohutné senzorové pole má špeciálny povrch, ktorý má samoopravovaciu schopnosť. Polymér stačí, v prípade škriabancov, nahriať teplovzdušnou pištoľou, alebo fénom a povrch sa vráti do fabrického stavu.

Zdroj: Jozef Murárik

Zaujímavé je použitie materiálov. Kompozitné plasty a karbón sú na mnohých miestach. Napríklad celé veko batožinového priestoru je plastové. Nie je to len kvôli hmotnosti, ale tiež kvôli tvarom, do ktorých by nebolo možné vytvarovať plech. Súčasťou sú kompletné svetlá, čo by mohlo predstavovať neviditeľnosť auta po otvorení, ale v BMW mysleli aj na tento prípad a veko kufra široké skoro 120 centimetrov má pod sebou ešte jeden pár svetiel. Toto sme už videli na Opli Insignia kombi prvej generácie a funguje to tak ako má, čiže tento nápad je overený praxou. My sme sa pozreli ešte na niekoľko aspektov, ktoré sú buď jedinečné, alebo prinajmenšom zaujímavé.

Priestor

Batérie sú umiestnené pod podlahou a sú úplne ploché. Pohon všetkých kolies predsa nepotrebuje žiadne kardany a ani fyzické prepojenia. Tu stačí mozog vo forme riadiacej jednotky a káblové spojenie medzi jednotlivými komponentami. Aj preto je vzadu extrémne veľa miesta. Pôdorysom je iX na úrovni X5, výškou X6 a vnútroná veľkosť na zadných sedadlách sa blíži ku X7.

Zdroj: Jozef Murárik

Veľmi zaujímavou vychytávkou na zadných sedadlách je možnosť natočiť nohy smerom do stredu a získať tak ešte viac priestoru. Tejto polohe je prispôsobená aj operadlová časť, ktorá je na bokoch v uhle vysunutá, aby bolo aj sedenie do šikma pohodlné. Na zadné miesta sa zmestí naozaj akokoľvek vysoká postava. Nevadia jej ani hrubšie kontúry podlahy. Batérie samotné majú výšku 140 milimetrov, čiže podlaha je o niečo hrubšia ako v prípade bežných áut.

O slovo sa hlási aj batožinový priestor. Ten na pohľad nevyzerá až tak obrovsky, ale zmestí sa do neho 500 litrov pri štandardnom usporiadaní sedadiel. To je síce menej ako má X5, ale priestor je pekne pravidelný a dá sa do neho zbaliť aj na dovolenkový výlet.

Výkon

Všetky verzie iX majú pohon všetkých kolies xDrive. Pozostáva z dvoch elektromotorov, čo je celkom logické a očakávateľné. Výkonnejšia verzia iX xDrive50 má celkový výkon 385 kW (523 k). Ešte zaujímavejší je krútiaci moment 765 Nm. Prevodovka má len jeden stupeň na jazdu dopredu a jeden ako spiatočku.

Zdroj: Jozef Murárik

Aj keď sú výkony zaujímavé, tak sa hmotnosť prehupla nad hodnoty dosahované X5-kou s V8. Je totiž až 2585 kilogramov. K tomu sa pridáva užitočná hmotnosť 560 kilogramov a celkovo je toto elektrické SUV na hodnote 3145 kilogramov.

Dva a pol tony sa pri plnom zrýchlení v režime Sport dostane na stovku za 4,6 sekundy. V rukách je cítiť, že hmotnosť nie je na úrovni Caterhamov, ale to nič nemení na fakte, že brutálne zrýchlenie prekvapí nejedného vodiča nezvyknutého na okamžitý záťah elektromobilov. Športový režim nehovorí len o extrémnejších reakciách volantu a akceleračného pedálu, ale tiež o nastavení vzduchového podvozku na tuhší štýl. Veľmi zvláštne spočiatku pôsobí rekuperácia reprezentovaná režimom B na radiacej páčke zo skla. Rekuperácia energie je naozaj masívna a auto spomaľuje tak, že používanie inak účinných bŕzd je väčšinou zbytočné.

Dojazd

Pri elektromobiloch je najdôležitejším faktorom to aký majú dojazd a ako rýchlo je možné ich nabíjať. BMW iX xDrive50 má väčšiu batériu ako xDrive40. Kapacita sa dostala až na celkových 111,5 kWh. Li-Ion batérie majú 10 modulov, ktoré je, v prípade závady, meniť samostatne. To je príspevok k lepšej recyklácii. Po analýze je dokonca možné jednotlivé moduly rozlepiť a vymeniť aj bunka, ale to už je zložitejší proces možný len na špecializovanom pracovisku vo fabrike.

Zdroj: Jozef Murárik

A teraz dojazd. Oficálne údaje hovoria, že na jedno nabitie zvládne iX xDrive50 až 623 kilometrov. Reálne to tak môže byť. V testovacej trase však boli aj výrazne rýchle prejazdy a nemecké neobmedzené diaľnice, na ktorých sme sa dostali na najvyššiu rýchlosť nastavenú obmedzovačom. Po 240 kilometroch teda v batérii ostáva stále 46 percent, čo, pri skúšaní dynamických parametrov, rozhodne možno považovať za výbornú hodnotu. Veď spotreba sa finálne dostala na 22,6 kWh na sto kilometrov. Reálne by sa však s týmto autom dalo jazdiť za menej ako 20 kWh na sto kilometrov.

Nabíjanie je kapitola sama o sebe. Z 10 na 80 percent sa batéria dostane za pol hodiny a päť minút. Ale reálne sa dá, podľa nabíjačky doplniť až 150 kilometrov za 10 minút. Stále sme však v hladine teoretických prepočtov podľa údajov z cyklu WLTP.

Ticho

Po naštartovaní tlačidlom na združenom ovládacom centre je ticho. Ovládacie centrum s drevom a kryštálom je nádherné, najmä ak naň dopadajú lúče slnka. Vtedy lom svetla dáva všetky farby dúhy. Jedinou nevýhodou je, že ovládacie koliesko stratilo možnosť dotykového zadávania adresy.

Zdroj: Jozef Murárik

Ale naspäť k tichu. V štandardnom režime je ticho úplné, motory nepočuť a celkom slušne je potlačený aj zvuk od kolies. Aerodynamický hluk je minimálny aj vďaka koeficientu odporu vzduchu iba 0,25. Ak však patríte medzi tých, ktorí potrebujú zvuk, tak Hans Zimmer, známy skladateľ filmovej hudby vytvoril pre BMW Iconic Sounds. Ku prejavu auta sa dokonale hodia a perfektne dokresľujú atmosféru pri zrýchlení a jazde.

Ticho však prerušuje hudba z aparatúry. Tá je, v prípade prezentačných vozidiel Bowers&Wilkins. Tu je najväčším šokom 4D Sound Experience. Pod sedadlom je malý subwoofer, ktorý jemne rozvibruje chrbtovú časť sedačky pri určitej frekvencii zvuku v skladbe. Napísané to vyzerá možno zvláštne, ale pri reálnom precítení je práve toto tá štvrtá dimenzia zvukového prejavu.

Digitalizácia

To ako je iX pokrokovým vozidlom hovorí nielen fakt, že už by zvládlo tretiu úroveň autonómnej jazdy, ale tiež každodenné používanie. V prípade použitia iPhone so systémom iOs 15 má možnosť nahrať kľúč od auta priamo do peňaženky v mobile. Mobilom sa teda dá auto zamknúť a vlastne ho ani netrba ťahať z vrecka. Stačí prísť k autu a odomkne sa.

Zdroj: Jozef Murárik

Druhým stupňom je aplikácia MyBMW, pomocou ktorej sa dá spraviť dokonca 3D fotka okolia auta aj na diaľku. Chvíľku to trvá, ale výsledok je impozantný. Toto je naozaj budúcnosť. Je zaujímavé, že BMW nedalo iX do vienka štandardné kľučky. Miesto nich sú len tlačidlá vonku a vnútri. Pre prípady núdze je však na každých dverách ešte klasický mechanický odisťovač.

V novom iX je použitý nový systém informačno-zábavnej platformy s číselným označením 8.0. Používa hlasové ovládanie a na obrazovke pribudla možnosť widgetov a rôznych skratiek. Najskôr to nevyzerá ako extrémny pokrok, ale návrat ku 7.0 ukazuje ako ďaleko sa osmička posunula. Vlastne je to rozdiel ako medzi Windowsami 7 a 8, akurát v BMW všetko fungovalo už na prvý pokus.

Vrcholný model elektrickej ponuky automobilky BMW má základnú cenu 80 876 eur, ale ak chcete väčší dojazd a väčšiu kapacitu batérie, musíte siahnuť po xDrive50, ktorý stojí 100 526 eur. Ten nebude najvýkonnejšou alternatívou, lebo začiatkom roka príde ešte verzia M60.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku