19.08.2021

TEST: Dacia Sandero 1,0 Sce – život bez turba je jednoduchší a aj pomalší

Základná mobilita so základným autom a so základným motorom. Môže to fungovať?

 

Všetko záleží od vašich očakávaní a od auta, z ktorého do takto orientovaného Sandera presadnete. Ale pozor, v teste nebol chudobný príbuzný, ale auto v najvyššej výbave Comfort. Nemalo však všetky doplnky a nemalo ani najsilnejší motor. Vlastne ten najslabší. V niečom takom slabom som už dávno nejazdil. Alebo presnejšie, niečo také som už dávno netestoval. Lebo doma mám ešte slabšie auto. A to píšem preto, aby ste vedeli pochopiť, prečo 67 vranných atmosférických koní nepovažujem za zlé rozhodnutie. Považoval som, ale tento drobný motor ma presvedčil o opaku. Avšak zopakujem: je to vec očakávaní a skúseností.

Ja so slabším motorom jazdím už vyše dvanásť rokov. Isteže mám aj výkonnejší povoz a všetky testovačky majú viac koní. No so slabým autom som jazdil aj v autoškole a v rodine sme vždy mali iba slabé autá, tak ako väčšina z nás slovenských motoristov. Favorit, či Felicia, potom Fabia I až Fabia II. A motor HTP bol tak akurát dynamický. Pamätám si na prekvapenie v očiach bratranca jazdiaceho na Formanovi, keď som mu povedal, že „trhovištiansky kopec“ idem až po vrch na štvorke. On tam musel radiť do trojky a na konci aj do dvojky, ak sa nestihol rozbehnúť pod kopcom. Tému uzavrel s tým, že neviem jazdiť a iba trápim motor. Dobre.

Keď teraz presadnem z auta s výkonom cez 200 koní, 67 koníkov Sandera mi príde ako málo. Napriek tomu cítim, že to auto jazdí dobre. A to najmä tam, kde je to pri základnom motore žiaduce. A teda v nízkych rýchlostiach. Na semafore poľahky predbehne väčšie autá (ak nepretekajú, len sa tak normálne "bratislavsky dynamicky" rozbiehajú). Pomáhajú mu krátke prevody a aj príjemná chuť do otáčok. A pomáha mu aj dobré odhlučnenie. Tichší motor s menšími vibráciami je ľahké točiť vyššie. Keď taká haťapka začne pri 4000 ot/min kričať a vädnúť, viete, že viac z nej nevytlačíte. Ale tento drobec si pri 4000 ot/min spomenie, že ventilky sa dajú aj viac otvoriť a ťahá lepšie. Keď ale do auta naložíte rodinu, aj posledné náznaky dynamiky sa celkom stratia. Stačí napísať, že zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá s vodičom (100 kg) 15,93 sekundy. S dvomi metrákmi (200 kg) je to už 18,66 sekundy. Pritom ide o zrýchlenie z 3. stupňa a následnom radení pri 6000 ot/min na 4. stupeň. Pri 80 km/h má Sanderko na 3. stupni necelých 5000 ot/min. Pri 130 km/h má 4500 ot/min na poslednom 5. stupni. Otáčky sú dôležité. Vrchol výkonu je pri 6300 ot/min a krútiaci moment má svojich 95 Nm pri 3600 ot/min. 

V porovnaní s inými maloobjemovými atmosférickými agregátmi, ktoré ešte dnes môžete kúpiť, má Sandero výhodu lepšieho odhlučnenia. Ani tých 4500 ot/min na diaľnici nie je vyslovene únavných.

Jedným dychom dodávam, že auto ľahko podlieha bočnému vetru na diaľnici a v tiahlych stúpaniach má pri vyššom zaťažení posádkou väčšie ťažkosti. Aj s nohou na podlahe stráca dych a časom treba podradiť. 

Nuž darmo, na univerzálnosť pri Sandere treba turbo. Tento motor ale dobre funguje pre nenáročných motoristov a pre motoristov, ktorí dobre poznajú svoje pravidelné trasy a majú kopu skúseností s tým ako jazdiť s pomalším autom. Predbiehať je možné skôr pri nízkych rýchlostiach a najlepšie s dobrým výhľadom. Prípadne na to treba ísť osvedčenou metódou jazdy so slabými autami: keď už dynamiku máš, nesmieš ju stratiť... Ale to si opäť žiada skúsenosti, načasovanie a dobré oči i kus odhodlania. 

Pre pokojného vodiča, ktorý vie čo je to jazdiť defenzívne, ale je dobrá správa spotreba agregátu. Napriek faktu, že som motor tlačil, aby mi aspoň čiastočne stačil, priemerná spotreba bola 6,2 litra benzínu na 100 km. To aj s neustále zapnutou klimatizáciou. Mimochodom, keď zopne kompresor pri stojacom aute, auto sa celé roztrasie do momentu, kým riadiaca jednotka nezdvihne otáčky. Napriek tomu ale pri jazde necítiť spustenú klimatizáciu tak ako tomu bývalo v minulosti. A čo je pozitívom, izolácia nie je len vecou odhlučnenia, ale aj tepelný komfort je na palube malého auta lepší ako v minulosti. Kto mal pri HTP klímu, vie o čom píšem.

Inak je to Sandero ako predtým. Pri dlhšom spolužití si všimnete, že Rumuni urobili všetko preto, aby bola výroba jednoduchšia, rýchlejšia a materiálovo lacnejšia. Stačí zavrieť dvere a viete. Pri minulej generácii som si myslel, že ostré hrany na dverách sú vecou starej platformy. Teraz je mi jasné, že sa to skrátka lepšie a ľahšie robí.

Nástrahy nastupovania a vystupovania sú nižšie. Auto je komfortné a netrpí vŕzganím. Pôsobí pevne a hodnotnejšie ako staršia generácia.

Kabína je priestranná, vodič si svoju polohu za volantom nájde. Nie je to ergonomický zázrak, ale za tú cenu... I drahší konkurenti majú horšie sedenie ako za volantom, tak na ďalších sedadlách.

Kufor je hlboký a poslúži menšej rodine. Sklamaním je vysoká a ľahko poškriabateľná nakladacia hrana. Ak ale ide o lepšiu bezpečnosť pri náraze zozadu, nevadí. Skôr by som to tipol na nižšie výrobné náklady.

Výbava Comfort je síce najvyššia, ale až tá prináša v základe prvky, ktoré v aute človek dnes hľadá. Kalkul s nižšou výbavou môže vyjsť jedine v prípade, že sú vaše očakávania od nového auta skutočne extrémne nízke. Essential nemá ani klimatizáciu a prikupovať ju za 400 eur... To už ste na polovici cenového rozdielu oproti Comfort. K Essential ale neprikúpite prakticky nič ďalšie. Len hmlovky, rezervu a nastaviteľný volant. Takže pokiaľ nekupujete auto pre zamestnancov a vyslovene ich neznášate, alebo neznášate klimatizáciu, je pre vás Comfort. Tam si dokúpite aj parkovacie senzory, cúvaciu kameru, či hands free kartu. 

V kabíne je dosť miesta pre dvojicu s dvomi malými deťmi, či pre štvoricu dospelých s menšími priestorovými nárokmi. Medzigeneračne je veľkým benefitom auta hodnotnejšie pôsobiaca palubná doska. V mojich očiach je to najmä lepšia pasívna bezpečnosť. Nová platforma ju zdvíha celkom výrazne. Najmä vďaka zvýšeniu torznej tuhosti a vylepšeným deformačným zónam. Toto je pre mňa základný kameň prečo sa oplatí vymeniť staré Sandero za nové. 

Sandero so základným motorom nie je univerzálne vozidlo pre každého. Sandero vo všeobecnosti nie je pre každého. Je pre tých, ktorí nie sú ochotní riskovať skryté vady pri jazdených vozidlách. Chcú auto nové, plne funkčné a bezstarostné. To pri verzii so základným atmosférickým motorom platí do bodky. Dynamiku však neposkytne a radosť z neho bude mať jedine defenzívne jazdiaci vodič nepodliehajúci stresu modernej doby. Ak takým ste, ak pre vás rýchlosť nie je taká dôležitá, skôr spotreba a opatrná jazda, Sandero Sce je dobrou voľbou.

Je prekvapivo komfortné aj na zlých cestách, pritom nevŕzga, nestraší. Je predvídateľné a dobre ovládateľné. Tu pozorujem medzigeneračnú zmenu. Auto nemá až taký mäkký podvozok ako predchodca. Obetovalo ho na vrub vyššej stability v zákrutách. S eko pneumatikami to ale stále nie je zázrak. Auto ale pôsobí istejšie.

Motor nie je taký lenivý, ako by sa vzhľadom na vrcholný výkon a krútiaci moment mohlo zdať. Pomáhajú mu ľahké prevody a nízka celková hmotnosť vozidla. Pravdou je, že na to, aby bol motor emisne v poriadku, je treba strážiť spaľovací proces dôkladnejšie ako v minulosti. A to je v priamom rozpore s nepriamym vstrekovaním paliva. Preto má motor akýsi neplynulý nárast výkonu. Druhá vec je, že auto nemá príliš rado jazdu v kolóne a pri rozbehoch s vyššou hmotnosťou nákladu/posádky v kombinácii s jazdou do mierneho kopca, je potrebné väčšmi využívať čaro spojky a držať ju veľmi dlho. Inak auto habká a poskakuje. Motor v náročnejších situáciách potrebuje vyššie otáčky a jemnú dlhú prácu so spojkou.

Pri tomto motore by som si azda dodatočné doplnky zvážil a vyberal len nevyhnutné hrozienka. Väčšina záujemcov by mala siahnuť po turbomotore, ktorý je taktiež jednoduchý a údržbovo nenáročný. Cieľová skupina pre základný motor nie je veľká a nemali by ste sa nechať opantať lákavou cenou „už od“ pokiaľ vyslovene nezodpovedáte vyššie zmienenému profilu vodiča. Ak najazdíte málo kilometrov denne a najmä kratšie trasy, turbo je vám však zbytočné. 6 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Dacia Sandero Comfort SCe
Počet valcov/ventilov: 3/12
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 5 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  49/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 95/3600
Maximálna rýchlosť (km/h): 158
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 16,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,2-5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4088/1848/1499
Rázvor náprav (mm): 2604
Objem batožinového priestoru (l): 410
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1090
Užitočná hmotnosť (kg): 403
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 980
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 8 900 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 10 650 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku