23.05.2021

Test: Kia e-Niro – Ako elektromobil je fakt výborný

A začneme pekne z ostra. Reklamu na Kiu Niro robil Robert de Niro.

Kruh sa uzavrel, všetko je v zenovej rovnováhe, jing a jang sú v rovnováhe. Kia Niro je zaujímavé auto, ktoré ponúka naozaj široké možnosti pohonov. Vlastne pristupuje k elektrifikácii naozaj zodpovedne. Najštandardnejšie Niro je hybrid, existuje aj plug-in hybrid a tiež tento kúsok, plne elektrický model.

Práve táto ponuka robí Niro najviac alternatívnym modelom v celej ponuke automobilky. Čo však nadbehne s ponukou, to sa vráti dizajnom. Ten je taký normálny. Vezmite si klasický hatchback nižšej strednej triedy. A ste tam. Lenže až tam Kia s týmito modelmi nemieri. Radšej je na špici medzi malými crossovermi. Takže pri konkurentoch sa skôr pozerajte na Renault Captur, či Peugeot 2008. A teraz sme asi trafili kliniec po hlavičke, keď už zájdeme do klišé vyjadrovania. Najväčším konkurentom e-Nira bude e-2008.

Aké je teda elektrické Niro? Jednoducho povedané, ako elektromobil je fakt super. Veď má veľkú batériu a tým pádom slušný dojazd. Keď sme pri tom, tak e-Niro má dve verzie batérie a nebudeme čakať do verdiktu, kúpte si tú väčšiu, budete mať viac kľudu. Ale zase ani kapacita základnej batérie nie je malá, má 39,2 kWh a motor základu dosahuje 100 kW (136 k). Nie je to málo a dojazd v kombinovanom režime je 289 kilometrov. Lenže zo 64 kWh vyžmýkate 455 kilometrov. A táto verzia má výkon 150 kW (204 k). Zaujímavé je, že v mestskom cykle sa dojazd Long Range verzie, ako by toto nazvala Tesla, predĺži až na 615 kilometrov.

V reálnom svete, kde sme vo veľkom využívali aj diaľnice sme dali takmer 400 kilometrov na nabitie. A to je veľmi dobrý výsledok. Ale ideálne je ostať maximálne pri 115 kilometroch za hodinu. Ako pri každom inom elektromobile aj tu je nutné plánovať. My sme si skúsili žiť bez domáceho nabíjania. Takže sme vlastne simulovali život v bytovke bez prístupu ku napojeniu základnej nabíjačky na 220V.

Nabíjali sme výhradne na stojanoch ZSE Drive a skúsili sme ich viacero. Kia e-Niro vždy na združenom displeji ukáže aj akou rýchlosťou funguje samotné nabíjanie. Väčšina z nabíjačiek má výkon 50 kW, čo takmer presne ukazuje aj displej v aute. Najväčšie prekvapenie sme však zažili v Auparkovej garáži, kde sme e-Niro napojili na najvýkonnejšiu dostupnú nabíjačku s výkonom 350 kW. No a to prekvapenie je, že e-Niro pustilo len 50 kW. Nie 100 kW ako je v brožúre. Ale z tohto nejdeme robiť závery. Možno to bolo v tom momente lepšie pre batériu, toto pomalšie nabíjanie.

Poďme ale k samotným spotrebám. Na diaľnici si Kia cucla 18 kWh každých 100 kilometrov a mimo nich, teda najmä v meste aj 14 kWh. Dalo by sa aj menej, ale drsnejšiemu Eco režimu sme sa vyhli naozaj oblúkom. Predsa chceme vedieť ako auto funguje pri normálnom používaní. Takže klimatizácia šla stále. A výkon sme si neobmedzili. Po celom týždni sa spotreba ustálila tesne nad 15 kWh na sto kilometrov, čo ale znamená, že 400 kilometrov na nabitie naozaj nie je problém. Nízka spotreba je ale výraznou výsadou najvyššej výbavy Platinum. Tá aj v zime dokáže zachovať nízku spotrebu vďaka tepelnému čerpadlu. Takže vlastne v tomto momente sme sa dostali k tomu, že pre e-Niro treba zvoliť práve tú najdrahšiu verziu za 44 790 eur. Toľko teda ku elektromobilovej časti.

A teraz druhá otázka, aké je e-Niro auto? V prvom rade treba skonštatovať, že na svoj segment nadmieru priestranné. Vzadu je prekvapivo veľa miesta aj keď kufor je menší a nie je veľmi kam dať káble v síce štýlovej, ale nepraktickej kruhovej kabelke. Keby má na sebe aspoň kúsok suchého zipsu, aby sa prilepila na dno, ale nie, behá si veselo hore-dole v každej zákrute, pri každom pridaní, pri každom brzdení. Má viac pohybu ako väčšina ľudí na home office.

Pohyb vpred, zrýchlenie je ozaj svižné, veď e-Niro má mať stovku za menej ako 8 sekúnd. Keď to skúsite, zabávať sa jazdou, tak natrafíte na limity pneumatík. Michelin Primacy 3 jednoducho nie sú určené na to, aby sa k nim niekto takto správal - vyžadoval viac ako úspornosť. Tak pekne zastaviť, vystúpiť, ospravelniť sa im a správať sa tak, ako treba, ako ku eko pneumatikám. To je ich údel a životný cieľ. Ak budete po nich chcieť čokoľvek iné, tak budú hrabať na mieste.

Týmto sme si vlastne povedali, že Kia e-Niro nechce šialené režimy ako majú niektoré iné elektromobily. Cieľom tohto auta je prepraviť vodiča a cestujúcich na druhý koniec mesta, okresu, alebo koľko vydržia batérie. V podstate je niečo ako dobrý spotrebič. Napríklad nová chladnička. Kúpite si ju, dva týždne budete mať radosť, ale potom už radosť z nového vyprchá a budete mať len verného a spoľahlivého spoločníka. Vždy tam bude, keď bude treba a môžete na ňom doviezť jedlo a vybrať ho z kufra. Toto prirovnanie neberte zle. Aj také autá sú nutné a sú výborné, lebo reálne charakter hľadá a ocení tak 10 percent užívateľov. Ostatní sa potrebujú dostať z miesta A do miesta B. Zase klišé. Ale presne o tomto e-Niro je. Podobne ako spaľovací crossover z rovnakého segmentu zvaný Stonic. Aj on v motoristickom novinárovi nevyvolá nadšenie. Lenže keď príde na lámanie krájanie chleba, nikto nadšenie nepotrebuje. Potrebuje poriadny nástroj, ktorým tú danú činnosť vykoná. Potrebuje nástroj, ktorým sa neporeže, urobí čo treba a dlho bude dobre slúžiť.

eNiro dokáže prepraviť štyroch ľudí, nejakú batožinu kamkoľvek, samozrejme s prestávkami na dobíjanie. Plus dodáva ten ekopocit, ktorý máte s viacerými elektrickými autami. 

Nás ešte výrazne prekvapil hluk od kolies a podvozku pri jazde nad 70 kilometrov za hodinu. Ale to je tiež možno pripísať pneumatikám. Ako auto je teda e-Niro celkom v pohode, len musíte niektoré detaily prekusnúť. Napríklad roletka na lakťovej opierke sa otvára ťažko. Normálne by ste potiahli a šla by, tu musíte zatlačiť a potiahnuť. Nič na čo by sa nedalo zvyknúť, ale prečo to nespraviť jednoduchšie? Ale, na druhú stranu, infotainment je veľmi pekný, ľahko ovládateľný a má super rozlíšenie. V tomto momente zabúdate na jednozónovú klimatizáciu. Veď čo sa má čo spolujazdec sťažovať!

Povedzme to teda jednou vetou. Kia e-Niro je výborný elektromobil, ale len priemerné auto. Záleží teda čo hľadáte, s týmto elektromobilom nespravíte krok vedľa. Naozaj míňa obdivuhodne málo, ponúka veľa a ani cena nie je príliš ustrelená. Pri cene je veľkým problémom len existencia Hyundaiu Kona Electric, ale hlavne Peugeotu e-2008. Od Peugeotu má vyššiu cenu, no tiež väčšiu batériu i dojazd. Priestorovo sú autá podobné, Francúzi stavajú viac na dizajne. V porovnaní s Konou je to veľmi vyrovnané. Kona to hrá viac na zábavnú jazdu, eNiro na priestor. A toho má aj dlhonohý vodič, ba jeho posádka naozaj nadmieru. 

eNiro je priestranné, vďaka tichému pohonu tiché, prijateľne komfortné, na eko pneumatikách ani zďaleka nie športové. Avšak obdivuhodne úsporné, s obdivuhodným dojazdom a s dynamikou v priamom smere, bez ktorej jazda s elektromobilom nie je to pravé. 

 

Technické údaje

Model: KIA eNiro
Výkon (kW/ot.):  150/3800-8000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 395/0-3600
Prevodovka: 1 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 167
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,8
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 15,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4355/1805/1545
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 451/1405
Kapacita batérie (kWh): 64
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1737-1791
Hmotnosť batérie (kg): 457
Užitočná hmotnosť (kg): 493
Rozmer pneumatík: 215/55 R 17
   
Základná cenníková cena modelu Niro (HEV): 23 590 €
Základná cena modelu eNiro: 26 990 €
Základná cena testovaného modelu: 44 790 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku