16.04.2021

Škoda Enyaq iV 80 - bomba z Boleslavi alebo: najdrahšia Škoda, akú som testoval

Škoda prestavila svoj prvý elektromobil stojaci na novej elektrickej platforme MEB. Do rúk som dostal najvýdatnejšiu verziu.

 

Prvá jazda s Enyaqom sa odohrávala v Bratislave počas jedného aprílového dňa. Keď som včera mieril do bratislavskej Petržalky prebrať na jednodennú jazdu novú Škodu Enyaq iV 80, cítil som sa nanajvýš kontrastne. Cestou som stretol po jednej Felícii, zo tri Octavie prvej generácie, podobný počet Octavii druhej generácie, také dve Octavie tretej generácie, jedného Karoqa a jednu Octaviu štvrtej generácie. Ten kontrast medzi Felíciou alias preplechovaný Favorit a cenovkou testovacieho Enyaqu bol intergalaktický. Kým Feldy sa dnes predávajú po pár sto eurách, alebo systémom "za odvoz", nový Enyaq iV80 stál 60-tisíc eur. Aj Felicie boli na začiatku svojho života podstatne drahšie ako sú dnes, no na Enyaq jednoducho nemajú. Nejde mi primárne len o cenu, ale aj o to, čo všetko sa za tridsať rokov zmenilo, kam sa automobilový svet posunul a ako sa značka Škoda zmenila zo zastaranej východoeurópskej automobilky v rukách štátu na modernú ekologicky orientovanú firmu, ktorá celosvetovo predáva milióny automobilov.

A dnes bum: druhý elektromobil za ostatné roky a najmä prvý na úplne novej platforme. Môžete ho nazývať ID 4 od Škody a nebudete ďaleko od pravdy, ale toto ani zďaleka nie je preznačkovaný Volkswagen. Toto je Škoda od kolies až po strechu so všetkými svojimi charakteristickými črtami a danosťami. Stojí však na rovnakej platforme, ktorá opäť ukazuje pokrok súčasnej modulárnej techniky. Nové stavebnice od VW dávajú značkám takú veľkú možnosť hľadať vlastnú tvár a vlastné špecifiká, až sa ani veriť nechce, že je to rovnaký koncern. 

Enyaq teda v plnej výbave s najväčšou batériou stojí 60-tisíc eur a nemyslím si, že nemôže aj viac. Menej ale môže tiež. Najmä si treba uvedomiť, že takéto auto sa kupuje "za hotové" už naozaj len výnimočne. Osobne mi to príde poriadne bláznivé. Takéto auto sa berie cez financovanie a Škoda tvrdí, že dokázala vytvoriť produkt, ktorý cenníkovú cenu pošle do zabudnutia. 

Ak Vás zaujíma ako by sa dal ENYAQ získať od 335€ mesačne, všetky info si viete pozrieť tu. 

Enyaq s najmenšou batériou štartuje na cene 34 590 eur. Jeho meno je Enyaq iV 50 a na jazdu je k dispozícii 51 kWh kapacity batérie. iV60 má 58 kWh batérie a testovaná verzia iV80 má 77 kWh. Ponúka teda najvyšší dojazd. Všetky aktuálne dostupné verzie majú pohon výhradne zadnej nápravy. Tá testovaná mala maximálny výkon 150 kW. 


Auto má karosársky naozaj najbližšie k veľkému SUV Kodiaq. Toto teda nie je malý crossover do mesta, ale seriózne elektrické rodinné auto. S tým dôvetkom, že vnútorný priestor je mierne limitovaný zvýšenou úrovňou podlahy, v ktorej sa nachádzajú batérie. Spoznáte to azda len v momente, keď si sadnete do auta vzadu a strčíte nohy pod sedadlo vodiča, či spolujazdca. Veľa miesta tam už nie je. Kufor má 585 litrov, vzadu je dostatok miesta pre dvoch dlhých a širokých pasažierov a to aj napriek prítomnosti presklenej strechy. Škoda si pomohla šikovnými výrezmi nad hlavami krajných pasažierov. Ten piaty v strede sa medzi dlhými a širokými bude enormne tlačiť, no tri deti sa vzadu odvezú, najmä ak nebudú mať rovnaké detské sedačky. 


Posed za volantom je výborný. Aspoň ja mám radšej, keď síce sedím vzpriamenejšie, ale nie tak vysoko, aby sa mi zdalo, že sa na veci pozerám z prvého poschodia panelového domu. Enyaq má blízko ku Kodiaqovi, no reálne sedíte o niečo nižšie a aj auto je bližšie k zemi. Aj to, spolu s nízkym odporom vzduchu a spolu s výborne zakrytovaným podvozkom spôsobuje veľmi slušné parametre spotreby. 
Dojazd vyše 500 km je v meste reálny. Mimo mesta s občasným využitím dynamického potenciálu agregátu i s kúrením sa v chladnom počasí zmenší niekde na úroveň 400 km. Na diaľnici pri dodržiavaní predpisov sa čisto diaľničný dojazd pohybuje na úrovni 320 km. Tak to vyzeralo počas prvej jazdy. 


Enyaq je elektromobil, ktorý možno prirovnať k Teslám i ďalším väčším elektromobilom, ktoré už dnes dokážu slúžiť ako rodinné automobily. Kúpiť Enyaq iV 80 s tým, že každodenne dochádzate do mesta do 100 km už nie je riskantné (vzhľadom na reálny dojazd) a vďaka nabíjaniu s výkonom až 125 kW  nepredstavuje zásadný problém ani využitie auta ako vozidla na cestu na dovolenku. S aplikáciou informujúcou o voľných nabíjacích slotoch a s cestovateľským nadšením to je možné už dnes. Isteže to nie je rovné jazde s naftovým autom, ale možné to je. A ešte sa človek pri tom bude cítiť priekopnícky. 


Ak máte pri dochádzaní za prácou pred sebou menej kilometrov a denne najazdíte tak okolo 100 km, 77 kWh verzia pre vás reálne nemá žiaden význam. V čisto mestskom prostredí je ideálna 50-tka. Tých mestských 500+ km verzie iV80 je v meste vhodných akurát pre taxislužbu. 60-tka je kompromis s možnosťou príležitostného výletovania a jazdenia na dlhšie trasy. Moja priemerná spotreba po jednodňovom teste bola 21,7 kWh. Išlo o kilometrový nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorilo mesto. Práve v meste je spotreba prirodzene najnižšia. 
Enyaq je pohodlné a nesmierne dobre vybavené auto s množstvom doplnkov a asistenčných systémov, ktoré výrazne uľahčujú jazdenie a zvyšujú bezpečnosť. Som zvedavý na auto v plnom teste. Mimochodom, viac informácií získate vo videoteste, ktorý aktuálne chystám. Viac fotiek nájdete v galérii. 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku