11.04.2021

TEST: Citroen C3 s automatom – Drobec s technikou z vyšších tried

Citroen C3 s automatom je vyslovene ideálna mestská kabelka.

Prvky, ktoré sa za ostatné roky natlačili do vyslovene malých áut výrazne zvyšujú pohodlie, ktoré tieto autá dodávajú užívateľom. Mestská kabelka už nemusí byť s manuálnou, či prinajlepšom robotizovanou manuálnou prevodovkou. Ponuka štandardných malých hatchbackov sa v tomto smere rozšírila najprv o CVT a dvojspojky a teraz aj o klasické meničové prevodovky.

Presne ten prípad je model C3. Využíva staršiu šesťstupňovú prevodovku EAT6. Tá je v spojení s turbomotorom 1,2 PureTech 110. Automat radí pomalšie a zaváha častejšie ako väčšia osemstupňová prevodovka, ktorú nájdete vo väčších autách značky.

Napriek tomu radí dobre, väčšinou vie čo od nej očakávate. Do kabíny sa prenáša priemerné množstvo vibrácií. Viete, že auto má pri státi naštartovaný motor. Práve tam sú vibrácie agregátu prenášané dnu najviac.

Pri bežnom jazdení je na automatickú prevodovku spoľahnutie a radí násobne rýchlejšie než starší robot. Po pár stovkách kilometrov si obvzlášť v meste človek zvykne kedy a ako treba šliapnuť na plyn, aby boli rozbehy plynulé a zároveň dostatočne rýchle, aby auto nebolo brzdou ani v takom dynamickom meste, akým je Bratislava.

Turbomotor má na malú C3 veľmi pekné parametre pružnosti a zrýchlenia. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 7,15 sekundy a z 80 na 120 km/h za 8,21 sekundy. Pekné časy, ktoré i malému autu umožňujú predbiehanie aj na kratších voľných úsekoch.

Priemerná spotreba počas testu ukázala 5,6 litra benzínu na 100 km. Jednoducho malé auto s malým motorom patria k sebe. Pri diaľničnom presune rýchlosťou 130 km/h (tachometer) bola spotreba okolo 6,5 litra. Zvýšenie rýchlosti mi nebolo žiaduce. Plynový pedál je nastavený tak, že udržiavať rýchlosť bližšie k našim zákonným maximám (GPS = -5 km/h) pôsobí akoby ste z nádrže ťahali priveľa. V malom aute je aj tých tachometrových 130 (teda 125 km/h podľa GPS) poriadna rýchlosť. Nad ňou už horšie počuť audio a spotreba rýchlo stúpa.

Podvozok je primárne nastavený na pohodlie. Je dobre odhlučnený a je tiež schopný izolovať väčšie i menšie diery. Pozorný vodič cíti výkyvy a laterálny pohyb, ktorý je úplne zreteľný pri priečnych nerovnostiach. Tam sa celá zadná časť zhupne von zo zákruty. Kolesá sa neodlepia od podkladu, ale automobilista hneď vie, že od jednoduchého a navyše pohodlného podvozka očakáva priveľa.

Konštrukcia vozidla pôsobí obdivuhodne tuho. Citroen pri nej vsádza na kombináciu zvárania a lepenia. Auto má peknú pasívnu bezpečnosť. Z hľadiska asistenčných systémov malo testované vozidlo iba základný balík, ktorý sa najčastejšie prejavoval pípaním asistenta pre jazdu v pruhoch.

Potešilo ma osvetlenie cesty v noci. Full LED svetlá majú intenzívne biele svetlo a dobre osvetľujú obe krajnice, najmä pravú. Neoslňujú. Diaľkové svetlá sú z rovnakého cesta.

Výhľad z vozidla je priemerný. Výhľad mierne obmedzuje relatívne prudko sa zvažujúci A-stĺpik. Je to daň za vyššiu odolnosť voči väčším autám pri bočnom i prednom náraze.

Týmto trošku trpí aj posed za volantom a priestor za vyšším vodičom. Auto nie je primárne určené vodičom s mojou výškou. Preto si môžete aj vy v aute pripadať akoby vás nútilo do ležiacej polohy za volantom. Zvyknete si a dokonca si aj na zadné sedadlá vie niekto kompaktných rozmerov sadnúť. Na rodinný výlet sme sa štyria odviezli. Deficit miesta za vyšším vodičom auto vynahradzuje množstvom priestoru pred spolujazdcom. Tetris potom dorieši sedenie a auto reálne odvezie dvoch dospelých a dve deti. Dokonca aj športový kočík sa do kufra zmestil a s ním aj pár drobností. 300 litrov je presvedčivých.

Auto je výborné ako druhé do rodiny, či ako automobil na dennodenné dochádzanie zo satelitu do mesta. Tam sa spája nízka vstupná cena s nízkou spotrebou za jazdy vyššími rýchlosťami s pohodlím automatickej prevodovky v mestskom prostredí. C3-jke musíte odpustiť chorôbky týkajúce sa lícovania, či kvality materiálov. Auto zvonku i zvnútra vyzerá dobre, ale detailnejší pohľad odhaľuje, že toto je primárne rozpočtový voz.

Je to drobec, ale dobrý drobec, ktorý má z každého rošku trošku. Automat i turbomotor cenu zdvíhajú, ale do Bratislavy bez turba s malým autom je doslova trýznenie. Buď sebatrýznenie pohľadmi okolia, alebo trýznenie motora pri snahe o vyššiu dynamiku rozbehov. V aute sa mi páčila farebná kombinácia čalúnenia s pekným kvázi dreveným dekorom. Svieže, upokojujúce. Očividne auto konfiguroval niekto s citom pre estetično. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Citroen C3 Pure Tech 110 AT 
Počet valcov/ventilov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 81/5550
Krútiaci moment (Nm/ot.): 205/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,0-6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3996/1749/1474
Rázvor náprav (mm): 2540
Objem batožinového priestoru (l): 300
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1192
Užitočná hmotnosť (kg):  418
Rozmer pneumatík: 205/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu C3 s turbom (Feel): od 12 490 €
Základná cenníková cena modelu C3 s turbom a AT (Shine): od 15 090 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku