07.04.2021

TEST: Toyota Land Cruiser – nestarne. Zreje ako víno

Toyota Land Cruiser je absolútna stálica. Súčasný, aj jeho predchodcovia. Celkovo už 70 rokov.

Oficiálne to bolo v januári tohto roka 70 rokov od uvedenia prototypu japonskej verzie modelu Toyota BJ. Povojnový japonský Američan sa za 70 rokov výrazne zmenil. A v ostatnom čase nám aj trošku pomiešal hlavu s názvoslovím, keďže sa auto na viacerých trhoch volá inak. Názvoslovie je ale to posledné, čo si treba ujasniť.

Podstatné je, že súčasný Land Cruiser prišiel s ďalším faceliftom a ten ho opäť posunul bližšie k súčasnému zákazníkovi a jeho požiadavkám. Z nášho trhu sa po verzii V8 odporúčala aj trojdverová verzia a zostal tu už „iba" osamotený posledný mohykán, ktorý za svoju prítomnosť v modelovom portfóliu značky Toyota vďačí najmä tomu, že je prítomný v modelovom portfóliu značky Toyota. Garantujem vám, že ak by mal obdobné vozidlo iný výrobca, buď by bolo výrazne drahšie, alebo by už neexistovalo v pôvodnej podobe. Áno, píšem o silných menách, ktoré prešli na samonosné karosérie. Land Cruiser za tie roky zdražel, no neodišiel a ani sa výrazne nezmenil. Zlepšil sa. 

Land Cruiser (J150) tu stále je a po facelifte je podstatne lepší ako pred ním. Dôvodov je viacero a každý svojou troškou prispieva k celkovému stavu vecí.

Prvým dôležitým bodom na výpočte je zmenený dizajn. Land Cruiser som mal v teste naposledy pred takmer piatimi rokmi a odvtedy auto dramaticky opeknelo. Už to nie je rozpleštená a značne prekvapená ryba na súši, ale pohľadný Land Cruiser, aký si ho pamätajú mnohí. Auto je pohľadnejšie, lepšie vybavené, prešpikované najmodernejšími technológiami, no stále jednaké.

Som rád, že som toto auto fotil na začiatku testu. Niežeby som bol s fotkami príliš spokojný, a ani nikde niet ani zmienky po blate a špine, ktorá sa k vozidlu hodí, sú tu aspoň nejaké fotografie. Pretože nový Land Cruiser je auto, z ktorého sa človeku nechce vystupovať. Obzvlášť do chladu a blata. Nástupná lišta síce pomáha prekonať bahnitú cestu s istou noblesou, predsa len je toto auto najlepšie v izolácii mimo vonkajšieho špinavého sveta.

Doslova sa v ňom človek cíti ako v bavlnke. Isteže je to auto s pevným rámom, ale zároveň je to auto so vzduchovým podvozkom s nastaviteľnou svetlosťou, s novým motorom a s novými izolačnými materiálmi. Pritom má rafinované systémy na udržiavanie žiadaného smeru jazdy.

Testovaný kúsok si obul najvyššiu dostupnú výbavu Executive a nie je mi hanbou napísať, že ak poškuľujete po LC, ostatné výbavy obíďte práve v prospech tej najvyššej. Za 66-tisíc máte v aute všetko s výnimkou dvoch doplnkových balíkov výbav a metalízy. Keď brať Land Cruiser tak so všetkým. Ale v päťmiestnej verzii.

Lebo áno, Land Cruiser môže byť aj sedemmiestny, no paket Family by mal byť len okrajovou záležitosťou. Toto je luxusný offroad pre štyroch až piatich cestujúcich. Rodinné SUV pre sedem ľudí je predsa Highlander a ten bude ešte aj úspornejší a ekologickejší. I keď ani zďaleka nie tak schopný v teréne.

Batožinový priestor päťmiestnej verzie je 640 litrov, v prípade sklopných operadiel tretieho radu sa aj po zapustení do podlahy zmenší na 480. Keď ich zdvihnete, ponuka litrov zostane na čísle 120.

Piate dvere sa tradične otvárajú v smere k obrubníku. V prípade nedostatku priestoru pri pozdĺžnom parkovaní ale možno veci uľahčiť prostredníctvom odklopenia samotného skla piatych dverí. To sa zdvíha spolu so zadným krídelkom a vyššia postava pohodlne naloží do kufra čokoľvek s patričnými rozmermi. Rezerva, ktorá zvykla bývať práve na dverách a ktorá spôsobila, že sa dvere neotvárajú „hore“ ale do strany, tak tá je umiestnená na podvozku. Ak by ste sa ale ocitli v inej vzdialenej krajine, našli by ste aj LC s rezervou na kryte. Stane sa to vtedy, ak v takej krajine majú veľa terénu, ale malú sieť čerpacích staníc. U nás je to naopak a 87 litrová nádrž postačí. Aj pri spotrebe cca 11,7 litra nafty na 100 km.

Taká bola spotreba počas testu, ktorý tradične zahŕňal 50% jázd po diaľnici, 40% okresiek a 10% trás po koronameste.

Nový motor pridáva 20 kW a 50 Nm bez zvýšenia spotreby. Zato s výrazným zlepšením pružnosti a zrýchlenia. Z 0 na 100 km/h zrýchli podľa tabuľky o necelé tri sekundy rýchlejšie ako pred faceliftom (12,7 vs. 9,9 s). Nameraná pružnosť je tiež pekná. 2,8 D-4D má lepšie odhlučnený chod, pôsobí naozaj silne a zároveň si pohodlne brboce bez ohľadu na aktuálne tempo. Na diaľnici pri rýchlosti 140 km/h má 2000 ot/min a zdá sa byť úspornejší ako pred faceliftom.

Noblesa a pohoda auto sprevádzajú ako v teréne, tak aj pri parkovaní. Nie je úlohou posilňovača uľahčiť to nežným dámam, takže troška svalovej hmoty predsa len je žiaduca aj pri parkovaní, no dostať sa na miesto a z neho je s týmto autom prekvapivo ľahké. Dlhý nos jasne špecifikuje kde sa auto začína a parkovacie senzory spolu s parkovacou kamerou zas výborne hlásia kde sa auto končí. Spolu s kamerovým systémom obkolesujúcim celé auto jednoducho viete kde ste a koľko máte miesta. A to platí samozrejme aj v teréne. Tam sú kamery výborné najmä preto, lebo človeku sa z auta nielenže nechce vystupovať, ani na tú nástupnú hranu sa postaviť a skontrolovať okolie vozidla.

Parkovacia ľahkosť je viditeľná aj na otáčkach agregátu. Pohyb vpred i vzad prebieha bez stlačenia plynového pedálu a auto relatívne rýchlo naberie rýchlosť. Je to zaujímavé najmä preto, lebo otáčky sa pri cúvaní nemenia a sú stále na úrovni „neutrálu“ čo je cca 600 ot/min a to aj v prípade parkovania do mierneho kopca.

V teréne je to podobné. O pružení platí to, čo pri pikapoch. Toto je postavené buď na extrémne nerovností, alebo rýchlu jazdu po priemerných nerovnostiach. Ja som sa obvykle uchyľoval k druhému riešeniu. Letieť po lesno-poľnej ceste 70 s dva a pol tonovým autiskom vyzerá impozantne a aj sa vodič cíti impozantne. No a potom je tu režim „zakrádania sa“ teda Crawl a ďalšie systémy, ktoré aj z terénneho amatéra robia dobrého jazdca. Stačí mu už len pár zásad, potlačenie strachu pri zachovaní zdravého rozumu a aj takýto vodič sa dostane kamkoľvek. Jedine, že by ho zradili pneumatiky. No to už je iná príhoda.

Toto auto je dar. Dar pre 21. storočie. To množstvo tlačidiel, pričom každé má svoju funkciu. Akoby moderná doba s dotykovými haptickými tlačidlami a posadnutosťou ambientným osvetlením bola vlakom, ktorý príde, odíde, no neostane a Land Cruiser to vie, respektíve je mu to jedno. Ako Milan Lasica, ktorého citát si dovolím požičať (a áno, skutočný citát). Keď na otázku či kváskuje, kontroval protiotázkou: a to je čo?

 Aj dotykový displej má - Land Cruiser, nie Milan Lasica. Aj modernú techniku, výborný motor, šikovnú prevodovku a neuveriteľne pohodový pocit za volantom. Nesnaží sa však umelo držať krok s autami, ktoré sú ako spev sirén. 

Najviac som sa zamiloval do otočného ovládača na reguláciu intenzity osvetlenia nôh, tlačidla na osvetlenie okolia vozidla cez lampáše zabudované priamo do podvozka. A hádam ešte viac do výborných svetiel a tlačidla na vypaľovanie DPF filtra. No úplne najlepšie mi padlo zobrazovanie úrovne zanesenia DPF filtra, kde môžete sledovať ako sa filter zanesie, ako sa automaticky spustí regenerácia, koľko trvá a či sa niečo zmení. Odpoveď? Trvá tak 20 minút, otáčky sa nezvýšia a v podstate ani spotreba.

Toto je mechanika. Toto je kov, drevo na volante a dedikované tlačidlá. Toto je nový dizajn, nové lišty, no klasické kožené sedačky, štýl a absolútny pokoj. Žiaden hype, len poriadne postavené (ne)moderné auto, ktoré vie čo je dôležité. Vďaka Toyote zaň. 9,5 z 10.

 

Technické údaje

Model: Toyota Land Cruiser 2,8D Executive
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 2755
Prevodovka: 6-stupňová automatická 
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 150/3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-2800
Maximálna rýchlosť (km/h): -
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba kombinácia (l/100 km): 9,1-10,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4840/1855/1845
Rázvor náprav (mm): 2790
Objem palivovej nádrže (l): 87
Min. svetlá výška (mm): 215 
Batožinový priestor (l): 640
Rozmer pneumatík 265/55 R19
   
Základná cena vozidla (Prado) 46 990 €
Základná cena verzie Executive s motorom 2,8D: 64 490 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku