2021-03-30 20:25:00
Volkswagen Caddy 2021
Volkswagen Caddy 2021
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Nový Volkswagen Caddy Life TDI – mieri na vrchol segmentu. Zvládne ešte viac?

Volkswagen Caddy patril už v minulej generácii k elite segmentu osobných dodávok.

Vo svojej veľkostnej triede ponúkal viac. Viac výkonu, výbav, kvalitnejšie spracovanie, odolnejšie riešenia. Dnes to nebude iné. Jedným z najväčších benefitov pri pohľade na cenník sú väčšie motory než má konkurencia. Väčšie motory s nižším výkonom.

Aj testovaná verzia Caddy vo výbave Life mala Podkapotou naftový štvorvalec 2,0 TDI s maximálnym výkonom 75 kW (102 k). Motor dosahuje vrcholný výkon v rozmedzí 2750 až 4400 ot/min. Maximálny krútiaci moment 280 Nm dosahuje v rozmedzí 1500 až 2500 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš

Najmä maximálny výkon je dostupný v naozaj neobvykle veľkom rozmedzí otáčok. To spolu s pekným krútiacim momentom naznačuje, že síce auto nemá vysoký výkon, vie ho podať v maximálnej možnej miere a môže tak lepšie vzdorovať aj vyššiemu zaťaženiu.

Naftový motor 2,0 TDI vo svojej užítkovej verzii je pre model Caddy dostupný vo výkonoch od 55 do 90 kW. To sú skutočne nízke hodnoty, no pri úžitkovom Caddy je to pochopiteľné. Osobná verzia to na trhu bude mať ťažšie, treba však jedným dychom dodať, že v segmente tieto výkony nie sú ničím výnimočným. Najvýkonnejší motor v tejto triede má len o 6 kW viac ako najvýkonnejší motor Caddy.

Zdroj: Ján Hargaš

Testované vozidlo presvedčilo, že motor s výkonom 102 koní autu stačí. Zároveň presvedčilo, že motorizácia je namierená najmä na šetrenie paliva. Dlhšie prevody a mdlá reakcia na stlačenie plynového pedála. Človek zvyknutý na okamžitú reakciu plynového pedála v osobných vozidlách bude mať pocit nedostatočného výkonu. Ale ten, kto do Caddy presadne zo staršieho auta, jednoducho okamžite zatlačí pedál hlbšie a dostane slušný ťah. Ten je príjemný najmä v nižších rýchlostiach. Zo 60 na 100 km/h zrýchlila testovaná verzia na 4. stupni za 9,56 sekundy. Na 3. stupni to bolo za 8,35 sekundy, no vtedy už ručička otáčkomera atakovala červené pole. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h prebehlo za 11,1 sekundy na 4. stupni. Nič extra.

Mne sa s autom darilo predbiehať. Na úsekoch okresných ciest, ktorými jazdím roky to nebolo ťažké. Lenže mne sa tam dá predbiehať aj s Fabiou HTP, ktorá je asi tak o storočie pomalšia. Všetko je to teda o zvyku a očakávaní. Vo všeobecnosti platí, že pružnosť je pri porovnávaní s osobnými autami priemerná a na predbiehanie sa treba pripraviť.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto dobre vzdoruje diaľničným rýchlostiam a v rámci predpisov je pekná aj spotreba.

Priemerná spotreba počas testu v studenom počasí na začiatku marca (v noci pod nulou, cez deň priemerne 6-8°) bola 5,7 litra nafty na 100 km. Na diaľnici to bolo približne o liter viac.

Motor sa po studenom štarte zohrieval rýchlo a po cca 7 kilometroch teplota oleja presiahla 50°Celzia. Moderný motor si približne po polovičnej porcii kilometrov zdvihol ručičku teplomera chladiacej kvapaliny na štandardných 90°. Kúrenie do kabíny ale prebiehalo rýchlejšie a teplý vzduch z výduchov prichádzal krátko po dvoch kilometroch. Píšem však o jazde po okreskách. V mestskej nude by to azda vyzeralo inak.

Zdroj: Ján Hargaš

Informačný displej človeka neustále otravuje eko tipmi, ktoré letargickosť agregátu v nízkych otáčkach ešte prehlbovali. Nešlo ani tak o dunenie, ale minimálne reakcie na zmeny polohy akcelerátora. No pri „správnom“ radení, teda nie pod 1200-1300 ot/min by som pri naftovom štvorvalci nečakal nič iné.

Podobne otravná bola výzva na pripojenie telefónu a spárovanie so službou WeConnect. Nepochybne ide o nadstavbu, ktorá môže časť zákazníkov nadchnúť, no ja som z tých, ktorí tieto služby vyskúšajú, a potom sa k nim už nikdy nevrátia. Azda to bude tým, že pri žiadnom aute nezostanem dlhšie ako pár dní.

Táto služba tu ale je a otravnosť infotainmentu po spárovaní dramaticky klesne. No a ak by ste o službu záujem nemali, nemá zmysel si kupovať infotainment.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaná špecifikácia bola opäť v rozumnej výbave. Zdá sa mi, že od VW dostávam v ostatnom čase iba rozumné špecifikácie. A to je fajn. Nie som zástancom zbytočne bohatej výbavy, ktorá ide na úkor motorizácie. Keď plnú výbavu, aj najsilnejší motor. A naopak, keď šetriť, tak aj pri výbave, nielen pri motore. Caddy prišla do testu s priemernou výbavou i priemerným motorom. Výbava Life má už mnohé doplnkové prvky, no testwagen dostal do vienka aj lepšie svetlá, či informačno-zábavný systém s dostatočne veľkými displejmi. Vo výbave sa našiel aj štandardný tempomat, či stráženie jazdných pruhov. Auto výborne svietilo. Toľko nočného výhľadu vám neponúkne žiadna konkurenčná dodávka. Videl som bohatšie vybavenú Caddy, nemyslím si však, že väčšie displeje a viac prvkov zdedených z osobných automobilov stoja za ďalšie navyšovanie ceny. Naopak, aj testovaný model by si zaslúžil uvádzaciu zľavu. Tu mimochodom autá dostávajú a z 30 000 eur s DPH sa tak razom dostanú na sympatické hodnoty. Najmä po odrátaní dane.

Zdroj: Ján Hargaš

Prekvapil ma pohodlný a tichý podvozok. Auto malo obuté normálne kolesá i pneumatiky. Žiadne výstrednosti s nízkoprofilovými pneumatikami, ale poriadne gumáky s peknými diskami. Presne to, čo na Slovensku treba. Francúzski konkurenti sa na podvozkové danosti Caddy nechytajú ani čo do komfortu, ani do riešení. Pohľad pod zadný nárazník ukáže poriadnu Panhardskú tyč s vlečnými ramenami. Toto bude odolávať zubu času a zaťažovaniu lepšie než iné riešenia. Zároveň auto netrpí enormnými náklonmi a aj na priečnych nerovnostiach je jazda dobrá. V kombinácii s kvalitným obutím obzvlášť. Auto znesie aj ostrejšie zaobchádzanie, no vysoká karoséria naznačuje, že limity nie sú ďaleko. Pri prudkých manévroch stabilizačný program dáva vodičovi väčšiu voľnosť narozdiel od Francúzov.

Zdroj: Ján Hargaš

Praktická stránka vozidla je výnimočná. Auto v štandardnom rázvore neponúkne extrémne veľa priestoru na zadných sedadlách, ponúkne však polohovateľné zadné sedadlá a dosť miesta v prípade, že vzadu sedia aj vysokí pasažieri a pred nimi sú občania z rovnakého cesta. Väčším problémom je skôr fakt, že zadné sedadlá sú ukotvené o niečo vyššie ako tie predné, čo automaticky spôsobuje isté nedostatky pri použití detských sedačiek pre najmenších. Vajíčko, alebo sedačka do 18 kg už vyššieho vodiča prinútia posunúť sa bližšie k volantu. Našťastie tam nie sú vážne prekážky a posed za volantom je príjemný aj pre vysokých. Čím vyšší ste, tým je to lepšie, pretože vysoká konštrukcia navodí ľahko dojem „utopeného sedenia.“ Nesedíte nízko, naopak vyššie ako iní. Priam crossoverovo. Ale tým, že máte nad hlavou toľko vzduchu, sedačku si chcete dať vyššie, aj keď obvykle sedávate úplne dolu.

Batožinový priestor je enormný, potešia veľké priečinky po bokoch a najmä poteší možnosť vybrať sedadlá. Dvojlavica je už pomerne ťažká, ale jedno sedadlo vyberie bez veľkých problémov aj útlejšia dáma. Musí ale nabrať grif, lebo inak riskuje, že sa udrie, či poškriabe lak.

Zdroj: Ján Hargaš

Posuvné zadné dvere mám pri rodinných autách rád, no odkedy mi dieťa vsunulo nohu do elektrických dverí, dávam väčší pozor a mám aj väčšie obavy. Výhody ale prevažujú nad nevýhodami.

Nová Caddy mi dizajnom vyhovuje. Páčia sa mi zadné združené svetlomety a aj maska s lakovanou mriežkou. Rovnako dobre pôsobí aj nová zlatá farba. Krajšia osobná dodávka na trhu nie je. Uvidíme, čo s týmto tvrdením spraví nové Kangoo od Renaultu. Prinajhoršom bude Caddy na zdieľanej prvej priečke. 

Je celkom jasné, že Caddy sa snaží výbavou a vzhľadom povýšiť a do istej miery nahradiť ako Sharan, tak neskôr, keď sa roky zrátajú aj osobnému Touranu. Kratší rázvor je už dnes konkurentom modelu Touran a zvoliť Caddy môže práve ten, kto chce VW s posuvnými dverami. Sharan nahradí jedine verzia Maxi. Isteže Sharan pôsobil hodnotnejšie, ale Caddy sa darí takmer úplne potlačiť dojem, že sedí v niečom, čo vie byť aj pracovný stroj. Je to skrátka priemerne vybavené moderné auto a aj tých náročnejších na status toto auto dokáže zaujať. 

Zdroj: Ján Hargaš

Odkladacích priestorov je naozaj veľa a ich prítomnosť teší. Nie sú tu sprostosti, ale poriadne kastlíky. Praktické mi príde zpriehladnenie hornej police. Keď vám tam niečo zapadne, máte šancu to vidieť.

Testovaná Caddy mala ešte detské chorôbky. Prekvapivo sa netýkali infotainmentu, skôr drobných odchýlok pri nábehu výroby. 

Caddy pôsobí medzi dodávkami ako prémiové vozidlo. Pôsobí kvalitne, robustne a bezpečne. Vyzerá lepšie ako predchodca i lepšie ako konkurenti. Nemá najsilnejšie motorizácie, ale má dosť sily, aby vozila rodinu i náklad.

Zdroj: Ján Hargaš

Bádanie v cenníku odhalilo nielen podstatne lacnejšie kombi verzie (podobne ako pri Multivane si môžete zobrať Caravellu, či Transportera), ale aj zaujímavú benzínovú motorizáciu. Štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 86 kW pôsobí skutočne lákavo, pokiaľ túžite po Caddy ako rodinnom vozidle do mesta a okolia. Naftové verzie budú vždy ideálne pracovné stroje, no dobrý štvorvalcový benzín môže byť v našich končinách lákavý. Lákavý tiež môže byť variant s pohonom všetkých kolies 4Motion. Dostupný je s manuálnou prevodovkou a najsilnejším naftovým motorom. 

Caddy vyzerá dobre. Na tom sa azda všetci zhodneme. Narozdiel od viacerých kolegov, ja jej lakovanú spodnú časť nárazníka "žeriem" aj s navyjakom. Je to pekné auto, ktoré v extravagantnej farbe láka pohľady. Motory sú úsporné, no cena vie vystreliť niekedy až privysoko. Treba sa držať pri zemi s výbavou a treba si všimnúť pekné uvádzacie akcie i prípadné ďalšie bonusy. Caddy je aktuálne najlepšia osobná dodávka a o tron sa popasuje jedine s modelom Kangoo. Nie je až tak orientovaná na cenu ako Francúzi, no dokáže ich poraziť robustnými riešeniami, dizajnom a bohatými doplnkami. U mňa vyhráva aj pre preferenciu väčších motorov. Benziňák má štyri valce a nafťák zas poriadny objem. V segmente jasne vyhráva, pri porovnávaní so štandardnými osobnými autami podobných rozmerov to má za 7 z 10 bodov. 

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Volkswagen Caddy Life
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  75/32750-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4500/1855/1798
Rázvor náprav (mm): 2755
Objem batožinového priestoru (2/1 rad) (l): 1213/2556
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť bez doplnkovej výbavy (kg): 1682
Užitočná hmotnosť (kg) 5miest: 538
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu: 1500 kg
Rozmer pneumatík: 205/60 R16
   
Základná akciová cena modelu bez DPH: 18 970 €
Základná cena motorizácie a výbavy bez DPH: 22 570 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku