23.03.2021

TEST: Škoda Kamiq Scoutline – najmenší skautík nie je úplne malý

Škoda Kamiq je najmenším SUV značky. Najmenší sa k nemu ale veľmi nehodí.

 

Stojí na modulárnej platforme MQB A0 podobne ako celá paleta modelov vrátane škodováckej sestry menom Scala. Kamiq vychádza priamo z nej. Znamená to, že platforma je poriadne natiahnutá v prospech dlhšieho rázvoru a v prospech priestoru na zadných sedadlách. Auto má ako dosť miesta pre predných členov posádky, tak odvezie aj priemerne vysokú dvojicu v druhom rade a batožinový priestor s kapacitou 400 litrov tiež nie je na zahodenie. Ak ho rozdelíte dvojitou podlahou, stratíte pocit hĺbky. Omnoho lepšie je riešenie, ktoré mal testovaný Kamiq. Simply Clever hojdačka pre drobnosti, no takýchto vynálezov má ŠOP v sklade viacero.

Priestor pre pasažierov vzadu je obmedzený užšími zadnými dverami, ale nastupovanie vzad zvládne aj ubolenejší človek a ukladanie detí do autosedačiek tiež nie je veľký problém.

Vpredu si polohu za volantom nájde každý, ale nohatým môže zavadzať panel ovládania vzduchotechniky.

Auto má základnú svetlú výšku 188 mm, v spolupráci s osemnásťpalcovými príplatkovými kolesami je o pár milimetrov vyššia a k terénnym chúťkam prispeje aj ochrana spodku vozidla. Ide o plasty, ale aj to je lepšie ako nič. Auto sa v bahne správa prekvapivo dobre napriek tomu, že nemá pohon všetkých kolies. Keď riadiace jednotky zistia, že idete po bahne, umožnia preklz kolies a auto sa silou z blata vyhrabe i bez pomoci pohonu 4x4. Hore kopcom po mokrej tráve, či po blate by to ale nebolo také jednoduché. Stručne a skrátka: maximálne ľahký terén a radšej na suchu. 

Auto je na osemnásťpalcových kolesách už pomerne tvrdé. Vyvážené parametre tlmenia a pruženia väčších i menších nerovností sa s veľkým obutím posúvajú v neprospech malých dier. Znamená to, že auto síce krásne prechádza po veľkých dierach aj nižšími rýchlosťami a ukazuje ako tuhá je konštrukcia, no zároveň vpúšťa do kabíny pomerne veľa nepohodlia na menších kratších dierach. Ja by som tam nechal základné sedemnástky Braga a na zimu pokojne aj menšie. Hlučnosť podvozku je na väčších kolesách stále slušná a odhlučnenie vonkajších vplyvov patrí k lepšiemu v triede.

Pri ostrejšom prejazde zákrut je mierny náklon žiaduci a vozidlo sa prezentuje slušnými rýchlosťami. Odskok zadnej nápravy pri priečnej nerovnosti v zákrute nie je veľký a auto si vo všeobecnosti môže pripísať pochvalu za pekné jazdné vlastnosti i nízku hlučnosť jazdy.

Pravda, slabinou je obmedzený výkon a krútiaci moment. Testovaný automobil mal motor 1,0 TSI so 7-stupňovým automatom. Pre Kamiqa je to ideálny agregát, no stojí o 100 eur viac ako verzia 1,5 TSI s manuálnou prevodovkou. Ja by som neváhal, manželka by však radšej vzala menší motor. Hlavne nech je s automatom. Ten radí vo väčšine situácií pekne plynulo bez trhania. No potom príde čas, keď sa do všetkého začne montovať štart-stop systém a dobrý pocit z odhlučnenia a utlmenia vibrácií je preč. Keď motor trikrát za sebou zdochne na pár metroch pre pomalý pohyb v rade áut, dvojhmotný zotrvačník i motor samotný začnú mať zmätkov plné zuby a motorček si vyslúži označenie trasláčik. Túto vynikajúcu fičúru si skrátka treba aspoň občas vypnúť. Uľaví sa vám i motoru. Isteže píšem o štart-stop systéme. 

Priemerná spotreba sa motkala okolo 7 litrov benzínu na 100 km. V závislosti od tempa a dynamiky, ktorú som používal. Nie je ťažké dostať sa pod túto úroveň, no treba sa pri jazde upokojiť a netlačiť motor tam, kde sa mu nepáči. Test prebiehal v studenom zasneženom februárovom počasí. Motor sa pritom zohreje relatívne rýchlo. Je ale určený najmä pre pohodovo jazdiaceho vodiča, ktorý si užíva komfort dodávaný automatickou prevodovkou. Viac dynamiky ponúkne väčší motor. Práve ten by sa k môjmu jazdnému štýlu hodil viac. Keď som zvolnil a jazdil plynulejšie, spotreba išla dole o viac ako pollitra na rovnakom testovacom okruhu – 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorilo koronamesto.

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 7,28 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 8,73 sekundy. Žiadne zázraky, ale na príležitostné predbiehanie plne postačuje.

Kamiq patrí k tomu najlepšiemu, čo segment malých crossoverov ponúka. Tu obvykle nenájdete pohon všetkých kolies. Zákazníci skôr pátrajú po autách, ktoré dobre vyzerajú, majú veľký kufor, dostatok priestoru pre štvoricu pasažierov, vyššie sedenie a úsporné agregáty. Presne to Kamiq spĺňa. Pri Škode platí, že radšej siahnuť po menšej výbave a doplniť si ju žiaducimi prvkami, alebo siahnuť po výbave vyššej a už radšej nič nedokupovať. Verzia Scoutline je presne z tej druhej kategórie.

Vyzerá dobre a modelu Kamiq dodáva presne to, čo tento model potrebuje, aby zaujal. Infotainment pôsobí veľmi dobre je prehľadný, digitálny štít tiež. S ním mám trochu ťažkosti. Zvyknúť si na ovládanie a vlastne nájsť základné ovládacie prvky, to je zo začiatku ťažšie ako inde. Teší ma napríklad, že Lane Assist môžem vypnúť cez dve stlačenia tlačidiel na volante. Hodí sa to najmä na nekvalitných okreskách so zle viditeľnými čiarami a výtlkmi. Auto slušne svieti a v interiéri pôsobí veľmi hodnotne. To bola už roky silná stránka Škody – vie ako urobť dobrý prvý dojem. Ten druhý dojem už odhalí slabšie miesta, no u konkurencie ich obvykle odhalíte hneď po nasadnutí. 

Vizuálne má svoje horšie uhly, no ťažko nájsť reálnu slabinu – v súvislosti so segmentom. Auto je robustné, dobre jazdí a má peknú paletu motorov, ktorá si zatiaľ poradí aj bez dôkladnejšej elektrifikácie. Platí to aj o testovanom motore, ktorý je už vo väčších autách vybavený štartér-generátorom.

Z môjho pohľadu sú najlepšími voľbami pri modeli Kamiq výbavy Active a Scoutline/Sportline. Motor by som bral buď úplný základ pre zachovanie nízkej ceny, alebo by voľba padla buď na testovanú špecifikáciu, prípadne na 1,5 TSI s manuálom. Testovaná zelená žaba má odomňa 7,5 z 10.

Technické údaje

Model:

Škoda Kamiq 1,0 TSI 7DSG Scoutline

Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/5000-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/2000-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,5-6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4241/1793/1531
Rázvor náprav (mm): 2651
Objem batožinového priestoru (l): 400/1395
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1256-1415
Užitočná hmotnosť (kg): 420-550
   
Základná cenníková cena výbavy Scoutline: 19 390 €
Základná cena verzie: 22 590 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku