18.03.2021

Kia Sorento Platinum AWD CRDi – víťaz, ktorý neprekvapuje, ale robí radosť

Nové Sorento ide v šľapajách predchodcu a posúva sa ešte o kus ďalej.

Sorento prišlo v troch motorizáciách. Základ tvorí overená modernizovaná naftová jednotka, nad ňou stojí hybridná a nad ňou plug-in hybridná verzia. Sorento pritom získate ako sedemmiestne aj v prípade plug-in hybridu, čo je zatiaľ úplnou raritou, pretože väčšina áut obdobnej veľkosti sedem sedadiel neponúkne práve pre prítomnosť batérií.

Ja som so Sorentom začal celkom úmyselne so základným motorom. Aj keď označovať motorizáciu, ktorá má 202 koní, pohon všetkých kolies a automatickú prevodovku ako základnú, je trošku uhnuté, ale je to skutočne tak. Chcel som ju vyslovene preto, lebo najlepšie spoznám odlišnosti, keď mám s čím porovnávať. A hybrid nemám s čím porovnať, pretože doteraz u nás benzínová verzia ani nebola, nieto ešte hybridný model.

Naftiča som jazdil pred dobrými piatimi rokmi, no jedným dychom dodávam, že si ho ešte dnes pamätám. Lebo auto s tigrou tvárou malo svoj šmrnc. Šmrnc undertakera. Šmrnc auta, ktoré dokáže ponúknuť prakticky to isté ako nemecké prémiovky, no za dvojtretinovú cenu. Veľké silné SUV, ktoré aj za horúcich dní s prehľadom zvládalo udržiavať príjemnú teplotu na palube a ktorému vysoké diaľničné rýchlosti veľmi svedčali. Už vtedy sa pri porovnávaní s Nemcami ozvalo mnoho hejterov kórejskej produkcie a očakávam ich aj dnes. Aj keď je to vlastne jedno. Lebo hejter hejtovať môže, ale zákazník s adekvátnym príjmom a úverovým stropom berie Sorento iba z troch dôvodov. Lebo mal predchodcu, lebo chce teraz niečo väčšie ako mal a preto, lebo chce niečo lacnejšie ako mal.

Nové Sorento má svojský štýl. Nie je veľmi vidieť snahu nadväzovať na minulosť, skôr priniesť niečo výrazne odlišné. Záujemcovia o jazdenky sa tak môžu tešiť na rýchlejší pokles hodnoty minulej generácie a záujemcovia o nové auto sa zas potešia, že získajú niečo celkom nové.

Dizajn Sorenta je oku lahodiaci. V tejto veľkostnej kategórii sa experimenty nemusia vyplatiť a ak ide o kórejské SUV ponúkajúce až 7 miest, toto je najkrajšie. Paradoxne je druhý SsangYong, od ktorého by označenie „pekné SUV“ iba pred pár rokmi čakal málokto. Ak to ani pri súčasnom Rextone neberiete, akiste sa zhodneme, že aspoň nie je dizajnovo rozporuplný.

Sorento má v sebe zvonka akúsi modernú avantgardnosť. Nesmierne mi štimuje zadná časť s rozdelenými vertikálnymi svetlami. Takto sa majú deliť svetlá, vážení. Auto je viditeľne veľké, ale zároveň pôsobí dynamicky, športovo.

A dynamicky, športovo chce pôsobiť aj jazdnými vlastnosťami. Auto vo výbave Platinum stojí na 20-palcových kolesách. Podvozok rovnakým spôsobom filtruje menšie i väčšie nerovnosti. Nenechá sa rozhojdať, skôr pôsobí stabilne, než mäkko. Aj na prudšie zmeny smeru jazdy reaguje dobre, veľkú časť síl udržia široké pneumatiky a o zvyšok sa postará stabilizačný systém. V zákrutách je Sorento presvedčivé a pekne drží stopu. Nečakal som zázraky a ani som ich nedostal. Toto nie je prešpekulovaný podvozok s aktívnymi stabilizátormi, pneumatikou a aktívnym riadením zadných kolies. Keď to preženiete, pneu pískajú a auto sa nakláňa. Avšak auto je väčšmi pripravené na ostrejšie jazdenie než by ste od Kórejca čakali.

Podvozok je tichý a príkladne je odhlučnená kabína aj od aerodynamického šumu. Motor je akusticky prítomný v kabíne, ale o nič viac, než by užívateľ naftového agregátu vyžadoval.

Automobil je vybavený osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, čo môže byť pre majiteľov predchodcu nepríjemným prekvapením. Kia sľubuje, že nová prevodovka je postavená naozaj dobre, no pre nevercov je tu hybrid s klasickým šesťstupňovým automatom. Pritom v minulosti sme boli pri hybridoch Kie zvyknutí skôr na opačnú situáciu.

Prevodovka sa počas testu správala príkladne, o jazdnej situácii nepochybovala a robila to, čo som žiadal. Až na pár drobných náznakov by človek ani nevedel, že má DCT-čko. Otočný volič automatu nemusí vyhovieť každému, ale ja som si naň zvykol rýchlo a narozdiel od točákov od PSA som tu nemusel zaradený prevod kontrolovať vizuálne tak často.

Auto má kopu jazdných režimov pre pomoc v oblasti terénnych šibalstiev, ale mne bolo treba akurát tak nájsť deaktiváciu kontroly trakcie a prešiel som kamkoľvek mi bolo žiaduce. Toto nie je tereňák a kríženie náprav je skôr nemiestnym žartom, než realitou. Ale kto by pri SUV s nezávislým zavesením čakal iné?

Priemerná spotreba bola počas testu 8,1 litra. Prvý deň testu ešte doznievali ľadové minúsové teploty, vtedy ukazovateľ nemienil klesnúť pod 9 litrov. Akonáhle sa vyčasilo a jazda po meste sa dostala na tradičných 10%, zastavil sa na 8,1. Kilometrový nájazd bol v pomere 50% diaľnic, 40% okresiek a 10% mesto. So starším modelom som jazdil za 7,8 litra. Bolo to však v lete a päť a pol roka späť na 19-palcových pneu s autom o 100 kg ľahším.

Na diaľnici je udržiavanie tempa 130 km/h (podľa GPS 129 km/h) za cca 8,5. Okresky za 7 aj niečo. V meste nad 10.

Maximálna rýchlosť je 202 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h uskutoční za 9,2 sekundy. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebehlo za 6,05 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,67 sekundy. Merané s vodičom (105 kg). Pekná pružnosť na dvojtonové auto a základný motor. Hybridy zvládnu istotne viac, ale zákazník bude spokojný aj s dynamikou naftiča.

Priestrannosť kabíny je obdivuhodná. 7 miestna konfigurácia patrí k silným stránkam auta. Isteže si za seba trojica dvojmetrových dlháňov nesadne, ale pokiaľ vzad usadíte občanov s výškou do 180 cm, prežijú to aj tí pred nimi. Dozadu sa nastupuje ľahko vďaka tlačidlovému odomykaniu sedadiel v druhom rade. Ak sa chce pasažier zozadu dostať vpred, stlačí tlačidlo a nemusí nikoho prosiť o pomoc. Sedadlá v druhom rade sú posuvné a polohovateľné.

V aute panoval punc kvality a originality. Auto pôsobí až dekadentne, korpulentne. No dobre jedným slovom: americko-kórejsky. Sedadlá sú nadmieru pohodlné, koža Nappa je veľmi príjemná a bude aj v teplom počasí vďaka ventilácii. Ovládacie prvky sú dobre rozmiestnené a pôsobia kvalitne. Kvalitu cítiť z väčšiny materiálov na palube. S autom je trošku náročnejšie manévrovanie v úzkych mestských uličkách. Určite by sa zišla kamerová podpora s uhlom záberu 360° okolo vozidla. Istou pomocou môže byť sledovanie mŕtvych uhlov cez kamery umiestnené v spätných zrkadlách, ale to je možné len pri zapnutom znamení o zmene smeru jazdy. Osobne túto fičúru nepovažujem za tak účinnú na sledovanie mŕtvych uhlov za jazdy podobne ako pri modeli Tucson od sesterskej značky. Skôr vnímam benefit pri sledovaní obrubníkov pri parkovaní. Ibaže ten sa nedá naplno využiť. Škoda.

Práca ostatných asistenčných systémov je v poriadku. Je to Kórejčan, takže piští občas viac, než by Európan ocenil, no piští odôvodnene a to je dobre. Osvedčila sa mi reakcia predného asistenta pre vyhnutie sa zrážke, rovnako tak adaptívny tempomat a asistent pre jazdu v pruhoch. Výborné je, že ho možno jednoducho vypnúť stlačením tlačidla na volante. Hodí sa to najmä na okresných cestách, kde je Lane Assist obvykle zbytočný.

Najviac ma prekvapil zmysel pre rozumné rodinné drobnosti. Napríklad posúvanie predného sedadla prostredníctvom ovládačov na operadlách, či USB port na bočnej strane vodičovho sedadla. So sedadlami sa ľahko pracuje, no pritom pôsobia kvalitne. Auto má viacero detailov, ktoré zvyšujú kvalitu života. I kvalitu vzduchu. Zaujala ma drobnosť v podobe kontroly kvality vzduchu vo vozidle. Auto má tri polohy pre automatické ovládanie vzduchotechniky. Ja som jazdil v režime medium a ani raz som nepocítil, že by mi auto fúkalo vzduch do tváre, no pritom bolo v kabíne pekne teplo a to pomerne rýchlo po štarte. Kontrola kvality vzduchu je spojená s navigáciou, vždy pred vjazdom do tunela Sitina mi auto oznámilo, že z dôvodu zachovania komfortu v kabíne vypína prívod čerstvého vzduchu. Rovnako sa mi nestalo, že by som počas jazdy musel hľadať tlačidlo na vnútorný okruh a pár smradľavých dymičov som stretol. Zdá sa, že filtrácia vzduchu je účinná a navyše očividne aj rozumná.

Sorento je výborné auto, ktoré ponúkne mnoho funkcií, vysokú dávku priestoru, komfortu, pri zachovaní pekných jazdných vlastností. Je to prioritne auto s pohonom prednej nápravy, ale pri každom rozbehu posiela polovicu krútiaceho momentu na zadné kolesá a zadok odpája až vo vysokých rýchlostiach.

Naftové Platinové Sorento má u mňa 9 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Kia Sorento 2,2 CRDi 4x4 Platinum
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2151
Prevodovka: 8-stupňová automatická DCT
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.): 148/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1750-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,5-6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4810/1890/1690
Rázvor náprav (mm): 2815
Objem batožinového priestoru (l): 2011/616/187
Objem palivovej nádrže (l): 67
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1819-1954
Užitočná hmotnosť (kg): 781
Brzdený príves max hmotnosť (kg):  2500 kg
Rozmer pneumatík: 225/45 R 20
   
Základná cenníková cena modelu: od 42 990 €
Základná cenníková cena výbavy Platinum: 49 990 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku