2021-03-11 16:45:00
BMW X1 25e xDrive
BMW X1 25e xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X1 25e – prekvapivo účinný hybrid a výborne jazdiace BMW

Dlhodobo tvrdím, že plug-in hybridy v súčasnej podobe sú slepou uličkou, ktorá nám len "pomôže" preklenúť neisté obdobie.

 

O to viac ma poteší, keď niekto postaví plug-in hybrid, ktorý funguje. Ako inak, aj tu platí, že má svoje muchy, ktoré znižujú jeho predajný potenciál. Je ich ale menej než obvykle a tie, ktoré z výpočtu negatív plug-in hybridov zostali, je ľahšie prehryznúť.

V prvom rade má auto peknú spotrebu elektrickej energie. O to potešujúcejšie to je v prípade jazdy v studenom januárovom počasí. Platí to najmä v prípade, že plug-in hybrid využívate správne. Správne využívanie plug-in hybridu nemá nič s jazdným štýlom. Má dočinenia s každodenným nabíjaním. Či doma, či pri práci, pokiaľ plug-in nenabíjate, stáva sa z neho obyčajný hybrid.

Zdroj: Ján Hargaš

Obvykle je to veľký problém, pretože bez nabitej baterky sa efektivita plug-in hybridu dostáva na úroveň mild-hybridu. A ten je tu naozaj len na to, aby tešil tabuľkové spotreby a papierových ekológov.

Lenže pri X1 to neplatí. Auto funguje ako skutočný hybrid aj bez nabíjania.

Skrotený batmobil

Podkapotou X1 25e xDrive je vlastne skrotená motorizácia, ktorá poháňala batmobil zvaný i8. Nižší výkon spaľovacieho motora, nižší výkon elektromotora a samozrejme praktická karoséria. Pohon všetkých kolies je elektrický, čo znamená, že elektromotor poháňa zadnú nápravu a spaľovací motor prednú. Príliš nerozumiem prečo tento štýl hybridných motorizácií nepoužívajú všetci. Vo svojej podstate je jednoduchý a preto geniálny. Pohon zadných kolies je najvhodnejší v nižších rýchlostiach a pri rozbehu. V nižších rýchlostiach je pritom najlepší práve elektromotor, nehovoriac o vysokej efektivite pri akcelerácii. Vo vyšších rýchlostiach si motory navzájom pomáhajú, no a pri vysokých rýchlostiach je v permanencii najmä predný spaľovací motor. A práve tam je efektívnejší a práve tam je najlepší pohon prednej nápravy – pre stabilitu, jednoduché ovládanie.

Zdroj: Ján Hargaš

Spaľovací motor s objemom 1,5 litra je vybavený twin scroll turbodúchadlom a je spojený s automatickou šesťstupňovou prevodovkou Steptronic. Jeho maximálny výkon je 92 kW a maximálny krútiaci moment je 220 Nm. Elektromotor nad zadnou nápravou dosahuje 70 kW a 195 Nm. Systémový výkon je 162 kW a systémový krútiaci moment je 385 Nm. To už sú skutočne pekné parametre a autu dodávajú pekné zrýchlenie i pružnosť. V spolupráci s dobrým podvozkom X1 a veľmi pekným rozložením hmotnosti medzi nápravami sa z 25e stáva naozaj dynamicky jazdiaci kompaktný plug-in. Testované auto malo „M paket“ so športovým podvozkom a športovým dizajnom. Jazdné vlastnosti a ostré riadenie rýchlo naučia vodiča dôverovať svojmu autu a zvýšia dynamiku bežných jázd aj bez úmyslu vodiča. Je to vyslovene radosť. Obzvlášť, keď presadáte z iných SUV modelov, kde je podstatne vyššia pozícia za volantom a autá sa hompáľajú ako na hojdačke. Tu je podvozok tvrdší, ale nie nepríjemný a aj väčšie nervnosti pekne filtruje.

Zdroj: Ján Hargaš

Z 0 na 100 km/h zrýchli za 7,0 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 192 km/h. Ešte lepšia je pružnosť, ktorá tak ako to u prémiových plug-in hybridov býva, výrazne neklesá ani po znížení stavu nabitia batérie. S polovičným stavom nabitia zrýchli zo 60 na 100 km/h za 4,03 sekundy a z 80 na 120 km/h za 4,75 sekundy. V oboch prípadoch doslova športové parametre, ktoré nedosiahne ani jedna zo špecifikácií X1. Dynamický prejav auta je presne taký, aký som naznačil v riadkoch vyššie. Okamžite po stlačení plynového pedála zareaguje elektromotor, za ten čas sa zobudí spaľovák (v elektrickom režime doslova), prevodovka podradí a motor preberie väčšiu časť iniciatívy. Ich vzájomné zobúdzanie a spolupráca je veľmi plynulá a pôsobia až neuveriteľne zohrane. Mechanické prepojenie by nebolo tak plynulé a prechody medzi režimami jazdy by neboli tak jemné.

Zdroj: Ján Hargaš

Kapacita batérie je 9,7 kWh. Nabíjať sa dá s maximálnym výkonom cca 3 kW. Netreba alchymistu, aby vedel, že plné nabitie nepríde skôr ako po troch hodinách. Takéto nabitie ale autu umožní jazdiť cez 50 km v elektrickom režime. To však platí v meste a v teplom počasí to je reálne.

Ja som ale auto v teplom počasí nemal, no napriek tomu som dosiahol dojazd 35 km. To s predhriatím kabíny na nabíjačke.

Priemerná spotreba benzínu bez nabíjania bola 7,3 l/100 km. Nájazd tvorilo 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% kilometrov v meste.

Zdroj: Ján Hargaš

Na diaľnici pri udržiavaní 140 km/h (podľa GPS 134) to bolo 8,3. Spotreba sa zdá byť pomerne vysoká. No treba si uvedomiť, že je to spotreba mimo komfortnej zóny elektromotora. Tam by lepšie slúžil väčší spaľovací motor s vyšším výkonom. Situácia sa mení v meste. Priemer v meste bez nabíjania bol v januári 5,1 l/100 km. 63% mestských kilometrov bolo aj bez nabíjania v elektrickom režime. Práve to považujem za prekvapivo dobré.

Priemerná spotreba v meste v čisto elektrickom režime bola 16,3 kWh. Tých priemerných 7,3 litra je teda spotreba, ktorú možno brať ako strop. Pri znížení jázd po diaľnici a najmä zvýšení jazdy po meste spolu s pravidelným nabíjaním zatlačí spotrebu výrazne nižšie. O koľko nižšie? O koľko chcete.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW X1 25e je viac ako len plug-in hybrid. V prvom rade je to kompaktné rodinné SUV. Má dosť priestoru pre štvorčlennú rodinu. Batožinový priestor je veľký, akurát prichádza o dvojité dno.

Keď si to zrekapitulujem, nevýhodou je nízky výkon nabíjania. Je síce pochopiteľný vzhľadom na maximálnu kapacitu batérie, no dnes len o niečo väčšie batérie zvládajú dvojnásobný výkon nabíjania.

Poslednou nevýhodou je cena. Štartuje na 44 600 eur. Naftová X1 s dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 110 kW nemá ani takú kultivovanosť, ani dynamiku. Ale má celý kufor, nižšiu hmotnosť a cenu nižšiu o dobrých 10-tisíc eur. Kým sa teda dá, naftová verzia je naďalej lepšou voľbou. Ak ale hľadáte niečo na dlhšiu dobu, než dobu najkratšieho lízingu, X1 patrí k tomu najlepšiemu, čo v tejto veľkostnej kategórii môžete nájsť.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: BMW X1 25e xDrive
Počet valcov/ventilov: 3/12
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon benzínového motora (kW/ot.): 92/5000-5500
Krútiaci moment benzínového m. (Nm/ot.): 220/1500-3800
Výkon elektromotora(kW/ot.): 70/8000
Krútiaci moment elektromotora (Nm/ot.): 165/100-3000
Výkon systémový (kW/): 162
Krútiaci moment systémový (Nm): 385
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 1,7-1,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4439/1821/1612
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 450/1470
Objem palivovej nádrže (l): 36
Kapacita hybridnej batérie (kWh) 10 
Elektrický dojazd (km) 52-50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1820
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Maximálna hmotnosť brzdeného/nebrzdeného prívesu (kg): 750/750
Rozmer pneumatík: 225/50 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 31 350€
Základná cena verzie: 44 900 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku