2021-03-09 18:35:00
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Yaris Hybrid – mestský elegán môže kamkoľvek

Toyota Yaris prichádza so štyrmi motorizáciami. Táto je najúspornejšia.

 

Pravdou zostáva, že ak ide o šetrenie, do mesta je naďalej najlepšou voľbou základný atmosférický motor. Je o 3000 eur lacnejší a to je v meste, vzhľadom na predpokladaný kilometrový nájazd a využitie vozidla, pre väčšinu vodičov neprekonateľná bariéra. To ale neznamená, že hybrid nemá čo ponúknuť. Naopak. Je to motorizácia, ktorá má najširšie uplatnenie. Najviac jej pasuje mesto. Nepohrdne ani okreskami.

Zdroj: Ján Hargaš

V meste dokáže nový trojvalcový hybrid jazdiť aj v studenom zimnom počasí so zázračne nízkou spotrebou. Pri vjazde do mesta s už zahriatym motorom som mestský okruh absolvoval so spotrebou 2,9 litra benzínu na 100 km. Pri štarte v meste so studeným motorom to bolo 3,5 litra. Pre dosiahnutie takejto spotreby v zasneženom meste bolo treba veľa snahy, no jazdiť pod štyri litre nebude ťažké pre žiadneho budúceho užívateľa.

Zdroj: Ján Hargaš

Vec sa mení v momente, keď sa mesto stane len okrajovým prostredím a viac času budete tráviť na okresných cestách a na diaľnici. Vtedy sa spotreba čisto benzínovej verzie s CVT prevodovkou dokonca dostane pod úroveň hybridu. To preto, lebo elektromotory hybridu účinne znižujú spotrebu najmä v nízkych rýchlostiach. Vo vyšších rýchlostiach sa hodí vyššia rezerva výkonu a vyšší krútiaci moment nehybridného motora. Naoko pritom ide o rovnaký agregát. Spoločný však majú najmä počet valcov a objem, charakteristika i režimy jazdy sú iné.

Na diaľnici pri snahe o ustálenú rýchlosť 135 km/h (130 podľa GPS) bola priemerná spotreba 6,9 l/100 km. Priemerná spotreba pri jazde v pomere 50% na diaľnici, 40% na okreskách a z 10% v koronameste to bolo za 5,1 l/100 km.

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť hybridnej verzie bola horšia ako v prípade čisto spaľovacej verzie Dynamic Force s CVT prevodovkou. Hybrid zrýchlil zo 60 na 100 km/h za 6,94 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 8,77 sekundy. Stále príjemné časy, no takmer o sekundu pomalšie v oboch prípadoch.

Zdroj: Ján Hargaš

Nižšia dynamika je vyvážená všeobecne nižšou spotrebou. V podstate je to veľmi jednoduché: ak chcete jazdiť často po diaľnici, berte DF-ko a to či už s automatickou alebo manuálnou prevodovkou. Ak vo vašom mixe výrazne prevažujú mestské kilometre, no zároveň najazdíte ročne väčšie porcie kilometrov, hybrid môže byť lepšou voľbou. Ak však hľadáte vyslovene rozpočtové auto a najazdíte málo, investovať do DF, či do hybridu nemá veľmi význam.

Zdroj: Ján Hargaš

Hybrid je najlepší v meste preto, lebo viac ako 70% času v meste ide na elektrickú energiu bez emisií. Za kúpu hybridu vás štát nepochváli a ani vám za to nedá peniaze, ale dobrý pocit z rozumnej ekológie a lokálne bezemisnej jazdy zostane a myslím, že to je zmysluplný dôvod prečo vyberať o niečo drahší hybrid než spaľovák. S hybridnou Yariskou je v meste naozaj radosť jazdiť. Nemusíte kvadlať pákou a plynulosť chodu v nízkych rýchlostiach je plne v súlade s elektromobilmi. Akurát sa nemusíte báť vystrčiť päty z mesta.

Druhá vec je cena testovanej špecifikácie. Tá bola vo výbave Premiere Edition. Jasne to dokumentuje jasne červený lak vozidla, ktorý nie je zatiaľ dostupný pre štandardné verzie. Takto nakonfigurované auto má cenovku cca 20 000 eur a to je na malé auto už dosť i keď sú aj drahšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Za svoje peniaze dostávate veľa muziky, o tom niet pochýb. Dizajn, kvalita vnútorného spracovania a použitých materiálov, moderná platforma s vysokou pasívnou i aktívnou bezpečnosťou a komfort jazdy, ktorému dnes prakticky žiadne iné auto v tejto veľkostnej kategórii nedokáže konkurovať. Je to prvýkrát po mnohých rokoch, čo sa ocenenie auto roka stretlo aj s mojim pochopením. Yaris je silný nielen v tom, že si naozaj hocikto môže vybrať a zároveň si môže vybrať skutočne efektívnu a ekologickú hybridnú verziu. Zároveň si môže vybrať aj verziu GR, ktorá je bezpochyby fenomenálna.

Zdroj: Ján Hargaš

Yaris Hybrid nepotrebuje veľa slov. Počas testu preukázal, že je ako úsporný, tak príjemne pružný a že ani na tej diaľnici nie je besne pažravý. Isteže má vyššiu spotrebu ako nehybridná verzia, no rozdiel sa vráti okamžite po príchode do mesta.

Testovaný Yaris je vynikajúco vybavený, komfortne a zároveň zábavne jazdiaci automobil, ktorý má všetko to, čo človek hľadá vo väčšom aute. Pokiaľ tie litre v kufri a milimetre na zadných sedadlách reálne nepotrebujete, nemá zmysel kupovať niečo väčšie. Yaris je dobrou voľbou. 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1490
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná
Systémový výkon (kW):  85
Výkon (kW/ot.):  68/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 120/3600
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,8-4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3940/1745/1500
Rázvor náprav (mm): 2560
Objem batožinového priestoru (l): 286
Objem palivovej nádrže (l): -
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1085-1160
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Hmotnosť brzdeného/nebrzdeného prívesu (kg): 450/450
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 12 490 €
Základná cena výbavy: 16 990 €
Základná cena výbavy a motorizácie: 19 990 €
Základná cena motorizácie:  16 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku