2021-02-15 11:45:00
BMW iX3
BMW iX3
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Po dlhom čase opäť elektromobil od BMW. Je nenápadný. Je to BMW iX3

BMW iX3 je elektrickou verziou stredne veľkého prémiového SUV BMW X3.

 

Bavori tvrdia, že nový plne elektrický model prišiel až teraz preto, lebo až teraz majú pripravené elektrické komponenty eDrive piatej generácie. Práve to má byť jedným zo silných argumentov v prospech novej iX3. Tá síce ponúkne „len“ 80 kWh batérií, no beztak z nich vytlačí dojazd do 459 km podľa WLTP. Môže za to práve úsporný motor, prevodovka a výkonnostná elektronika, ktoré tvoria jeden kompaktný celok. Elektromotor má o 30% vyššiu energetickú hustotu ako pri i3 a jeho účinnosť je 93%. Batérie majú hustotu vyššiu o 20% než v i3. Maximálny výkon nabíjania je 150 kW, čo znamená, že nabitie z 0 na 80% zvládnu za 34 minút. Elektrický motor nového modelu BMW iX3 využíva princíp neustále budeného synchrónneho motora bez použitia magnetov. BMW iX3 narozdiel od väčšiny áut z modelového radu X nepochádza z Chatanoogy v USA, ale zo závodu Šen-jang v Číne.

Zdroj: Ján Hargaš

IX3 je vďaka menším a ľahším elektrickým komponentom ťažšia v porovnaní so špecifikáciou X3 30i xDrive o 430 kilogramov. Od plug-in hybridnej verzie X3 30e xDrive len o 195 kilogramov. Jej pohotovostná hmotnosť je teda 2260 kg. Od Mercedesu EQC je ľahšia o 165 kg a od Audi e-tron SUV o rovných 300 kg.

Azda motoristickému fanúšikovi nemusím vysvetľovať, že aj keď sú to všetko autá s poriadnou hmotnosťou, aj tu je rozdiel v hmotnosti výrazne cítiť. A tých 300 kíl v porovnaní s Audi je doslova priepastný rozdiel v pocite z jazdy. A je to rozdiel aj v spotrebe. Pravda, odkedy som sedel v e-trone, Ingolstadt popracoval na pažravosti svojho elektromobilu, ale zázraky urobiť nemohol.

Zdroj: Ján Hargaš

e-tron mal v príjemnom jarnom počasí priemernú spotrebu na testovacom okruhu (50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestských presunov) 36,6 kWh.

BMW iX3 malo v ľadovom februári s dennou teplotou pod -5° Celzia priemernú spotrebu 26,2 kWh. Auto som prebral doslova čerstvo zložené z kamióna, takže ešte bez diaľničnej známky. Priemernú rýchlosť a diaľničné kilometre som vyvážil výrazne dynamickejšou jazdou mimo mesta a vyhrievaním kabíny bez zapojenia do siete. Z -8° Celzia sa z výduchov začal hrnúť teplý vzduch po menej než 2 minútach. Automobil to dokáže vďaka elektrickému ohrevu, ktorý BMW označuje ako nezávislé vykurovanie.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto som preberal pri najväčšej fujavici, ktorá Bratislavu túto zimu postihla. Podľa technika z Group M mali niektoré autá na ukazovateli dojazd cca 460 km a jedno malo 250 km. Hádajte, ktoré som mal ja. Veru. Pôvodne sme uvažovali nad tým, či náhodou jedno z áut, ktoré spoločne cestovali na kamióne zo Slovinska nemalo menšiu batériu. Pohľad do špecifikácií toto rýchlo vylúčil.

V skutočnosti muselo dané auto zažiť jazdu s odhodlanejším vodičom. Dojazd so 100% nabitím bol jednoducho nižší. Aj preto mi spočiatku vôbec neklesal. Začal až na druhý deň ráno po studenej noci bez nabíjania. Vtedy klesol skokovo o 35 km na cca 217. Po odjazdení cca 60 km v svižnom tempe ale klesol len na 196 km. Znamená to, že auto dobre odoláva aj nepríjemnému počasiu a dokáže vykurovať kabínu bez výraznej straty elektrickej energie. Pri zachovaní danej spotreby by bolo možné v extrémnych zimných podmienkach odjazdiť 280 km. Diaľničný dojazd v takomto prostredí by bol len o málo nižší a dosahoval by 250 km. Pravda, 150 km/h by ho znížilo o polovicu. 

Zdroj: Ján Hargaš

Čo je ale najpodstatnejšie: jazdí výborne. Z môjho pohľadu je to najlepšie jazdiaci elektromobil na trhu. Nejazdil som s Taycanom, no musíte uznať, že to je auto orientované úplne inak. Toto je vozidlo pre rodinu s 500 litrovým kufrom, vysokým posedom a polohovateľnými zadnými operadlami. Za 66-tisíc ho kúpite prakticky so všetkým, čo by ste potrebovali. V plnej výbave je za 72-tisíc. BMW X3 30i xDrive je za 64-tisíc eur a BMW X4 M40i za 72-tisíc. Auto skrátka výborne zapadá do štandardných cien. Isteže sú to všetko pálky, ale iX3 podlieza cenu všetkých priamych konkurentov, dostáva sa takmer na úroveň Tesly a úprimne povedané: od konkurentov je aj lepšia. Dozaista Teslu nedobieha v parametroch elektromobilu a v dojazde i palete dostupných špecifikácií a výkonov. Ale dobieha ju tam, kde je BMW silnejšie – v radosti z jazdy a v radosti z kvality výroby (tam sa ale Tesla rýchlo zlepšuje aj pri Y).

Zdroj: Ján Hargaš

IX3 má len zadný náhon, ale jazda po neodhrnutých kruhových objazdoch a cestách odhalila, že xDrive nepotrebuje. Nízke ťažisko a výborne rozložená hmotnosť (stojaceho automobilu) v prospech zadnej nápravy v pomere 43% ku 57% tlačí na zadné kolesá tak veľmi, že nestrácajú priľnavosť a prípadná veľká pretáčavosť so zašliapnutým plynovým pedálom je regulovaná do nežného slajdu s následným rýchlym ziskom gripu. Skúšal som to pri nižších rýchlostiach z obáv o pätníky a disky, no jazdné vlastnosti vozidla vo mne vzbudili veľkú dôveru aj pri vyšších rýchlostiach na kľukatých cestách Záhoria.

Zdroj: Ján Hargaš

A páči sa mi aj práca Hansa Zimmera. Ten sa postaral o soundtrack jazdiaceho auta. Nejde len o štartovaciu a vypínaciu sekvenciu. Ale aj o zvuk v komfortnom, či športovom režime po zošliapnutí plynového pedálu. Páči sa mi športový zvuk tohto elektromobilu. A nie, toto nie je plug-in hybridná športová mašina tváriaca sa, že má valce a hlavne veľa veľkých valcov... Toto je zvuk elektromobilu ale športový zvuk elektromobilu. Nedá sa to s ničím porovnať (charakterný supermixér?) no je to skvelé a Hans si zaslúži Oscara, či aspoň Grammy. Lebo takto dobre elektromobily neznejú.

Zdroj: Ján Hargaš

Na záver už len trošku z dynamických parametrov a nameraných údajov. Auto má maximálnu rýchlosť 180 km/h. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 6,8 sekundy. Pružnosť zo 60 na 100 km/h bola počas testu 3,43 sekundy. Z 80 na 120 km/h to trvalo 4,13 sekundy. Auto má maximálny výkon 286 koní a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Najmä ten krútiaci moment neznie zázračne vzhľadom na vysokú hmotnosť auta. Ale nenechajte sa zmiasť. BMW si elektromotor nastavilo výborne. Pekne vám overí pevnosť svalov krčnej chrbtice a následne predvádza lineárny nárast výkonu s intenzívnym zrýchľovaním.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW iX3 je prvým elektromobilom, pri ktorom mi nevadí, že nemá spaľovací motor. A skutočne platí, že toto je BMW medzi elektromobilmi. Gratulujem Bavori. Čakanie sa oplatilo.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku