2020-12-12 11:30:00

TEST: Peugeot 508 SW HY – krásavec s baterkou neprišiel o kufor

Plug-in hybridný Peugeot 508 SW sa môže pochváliť veľkým batožinovým priestorom.

 

Na prvý pohľad je rovnaký ako pri štandardnej verzii s výhradne spaľovacím motorom. Až druhý pohľad odhalí, že batéria sa tam predsa len skrýva. Nie je malá. Kapacita 11,8 kWh sľubuje elektrický dojazd na úrovni 44 km podľa WLTP a 56 podľa NEDC. Priemerná spotreba v kombinovanom cykle môže mať hodnotu 1,4 litra podľa staršej normy.

Zhrnutie na začiatok: veľký kufor kombi auta, pritom elektrický dojazd a navyše kopa koní vďaka dvom spolupracujúcim motorom. Finále: Úspora paliva, úspora emisií, moderné auto.

Len v krátkosti pripomeniem to, čo opakujem už pri štvrtom teste novej generácie modelu 508. Že sa Francúzom toto auto naozaj vydarilo. Má štýl, má bezrámové okná a má charakterný dizajn, ktorý ešte dlho po kúpe teší pohľad majiteľa i jeho posádky. Auto nie je lacné, ale ani nemá byť. Cieľom značky nebolo ponúknuť rodinné veľkopriestorové kombi. Skôr elegantnú, emóciami naplnenú štýlovku, ktorá zavarí nadutej nemeckej konkurencii. A pritom má aj kufor, aj rodinu odvezie.

Pri kombi to naozaj plati. SW-čko má dosť priestoru nad hlavou i v oblasti kolien vzadu. Šírka je priemerná. Dvaja vysokí sa vzadu odvezú. Dvaja širokí tiež. No traja len núdzovo.

530 litrov pre batožinu je naozaj dosť a vystačí aj na rodinnú dovolenku. Hlavne, že tam nie je schod.

Vpredu sa sedí naozaj dobre. Iba niektorým typom postáv bude malý volant a masívna palubná doska s prístrojovým štítom na pol ceste medzi oknom a volantom trošku prekážať. Napríklad mne sa nohy takmer opierajú o volant aj v jeho najvyššej pozícii a v najnižšej možnej úrovni sedenia. Ale zvyknúť sa dá. Dokonca aj na prudko skosený A-stĺpik. Ten hlavne vysokým pasažierom preverí ohybnosť v krížovej i krčnej oblasti.

Jazdne je auto veľmi dobré. Dokonca lepšie ako v prípade nehybridných verzií. Keď sa pozriem na najbližšieho národného konkurenta, bežné verzie v jazdných vlastnostiach nemajú na Talisman. Talisman disponuje systémom 4Control a ten z neho robí bezpečne najlepšie jazdiace auto v strednej triede s pohonom prednej nápravy. Bežné verzie 508 síce nejazdia zle, ale sú dosť nedotáčavé a Talisman im v zákrutách jednoducho ujde. Batéria nad zadnou nápravou nedotáčavý zlozvyk do veľkej miery reguluje a auto je vďaka tomu istejšie a neutrálnejšie. Vo finále aj tak pôjde po predku, inak sa to nedá a inak to nechcú ani asistenčné systémy. No pocit z jazdy je lepší a viac nadväzuje na športovo ladené usporiadanie interiéru a malý volant. Zimné pneumatiky síce v zákrute hučia ako terénne, ale to je najmenej. Kým iba hučia a neskučia, viete, že je všetko v poriadku.

Podvozok je pri hybride adaptívny za 1000 eur už od výbavy Allure. Testované auto ho malo a je to naozaj dobré riešenie. Štandardne pohodlný, v zákrutách a pri rýchlejšej jazde dynamický a istý.

Jazda je vo všeobecnosti tichá. Ticho narúšajú jedine hlučné zimné pneu a pískanie od ľavého Á-stĺpika. Najviac ho počuť pri bočnom vetre, no zreteľné je už pri nižších medzimestských rýchlostiach. Nevšimol som si, čo by ho mohlo spôsobovať. Na predchádzajúcich kombi modeloch 508 v testoch nebolo prítomné, pravdepodobne iba nejaká drobnosť.

V predchádzajúcich testoch som mal vždy auto s automatickou prevodovkou. Obvykle radila hladko, iba v niektorých situáciach zazmätkovala. Citeľnejšie radenie bolo cítiť azda len so studeným motorom, respektíve pri prudkom jazdení. V 508 SW som o zmenách prevodov i jazdných režimov dostával cez prevodovku viac informácií, než je žiaduce. Vnímateľné bolo každé pripojenie spaľovacieho motora, každé radenie i každé odpojenie spaľovacieho motora. Išlo o mierne trhnutia dopĺňané občasne i zvukovým doprovodom. Mojim predpokladom je, že dôvodom je prudšie zaobchádzanie s testovacím vozidlom. Žeby pomohol refreš softvéru? 

Slabinou testovaného auta však nebolo prudšie správanie hybridnej sústavy. Koniec koncov bolo porovnateľné s obyčajnými dvojspojkovými prevodovkami (i hybridnými).

Problémom je pomalé nabíjanie a prekvapivo nízky dojazd na elektrickú energiu v chladnejšom počasí. 50% batérie znamená 14 až 15 kilometrov. Možno ide len o ukazovateľ, ale s autom sa mi ani viac na elektrinu najazdiť nepodarilo. A to ma vracia k výčitke ohľadom pomalého nabíjania. Výrobca uvádza maximum na úrovni 7,4 kW cez wallbox. To by pohodlne nabilo batériu z 0 na 100% za menej než dve hodiny. Lenže takú úroveň nabíjania sa mi nepodarilo dosiahnuť. Predpokladám, že je dostupná pre originál wallbox, ktorý si s autom lepšie rozumie.

Mne na ZSE nabíjačke nabitie z 0 na 100% trvalo necelé tri hodiny. Teda o hodinu dlhšie, než uvádza výrobca. Išlo o nabíjanie AC. Auto nemá DC nabíjanie.

Doma mi za vyše 3 hodiny na štandardnej zásuvke nabilo 45%. Odhadovaný čas do plného nabitia na úrovni viac ako 7 hodín bol teda reálny. Lenže 45% kapacity znamenalo dojazd na úrovni 14 km. Ukazovateľ ho ráta na základe priemernej spotreby. Je jasné, že 100% nabitia by neprinieslo viac ako 30-32 km dojazdu. Ani to nie je vyslovene zlé v chladnom počasí. Zažil som už aj väčšie odchýlky od WLTP dojazdu. 

Samotný elektrický dojazd mi teda až tak neprekáža. Vadí mi skôr obmedzené nabíjanie. Na trhu sú autá, ktoré ponúknu maximálny výkon nabíjania 3 kW. Síce tak chránia batériu a netreba ju pri nabíjaní výrazne dochladzovať, je to málo. 7,4 kW znie dobre, no keď mi na nabíjačke opakovane dalo maximálne 3 kW, hnevalo ma to. Uvediem príklad: Šiel som do nákupného centra Bory nabíjať na ZSE. Nabíjanie bolo obdivuhodne pomalé, ale keďže baterka išla z 0%, chápal som to. Ibaže ani neskôr sa nezrýchlilo. A ani po reštarte nabíjania nedosiahlo rýchlosť 7,4 kW. Za 40 minút som tak dobil 6 kilometrov. A aby som nemusel tých 40 minút sedieť v aute, v nákupnom centre som minul ďalších 20 eur. To mi príde dosť drahé...

Zo šesť kilometrov boli 4 už na výjazde z nákupného centra. To ma už nahnevalo, tak som zapol režim eSave a reštartoval palubný počítač. Čakala ma cesta na Záhorie. eSave režim je doslova save pre celý plug-in hybrid, pretože je jeho najlepšou súčasťou. A oplatí sa najmä na diaľnici. Za 10 kilometrov pri rýchlosti 140 km/h (reálne 137-8) mi nabil prostredníctvom eSave 10 kilometrov. Doslova perpetuum mobile. Po príjazde domov a 25 kilometrovej jazde som mal nabitých 20 km. So spotrebou paliva na úrovni 13,8 l/100 km.

Odporúčanie? Najrýchlejšie je nabíjanie cez režim eSave na diaľnici. Je to naozaj rýchle. Spotreba krátkodobo stúpne ale nárast pohodlne utopíte v následnom jazdení po meste na elektrinu. Akurát že v takom prípade už to nie je plug-in hybrid, ale vlastne hybrid HEV s nadmerne veľkou batériou. Ideálne tak je to čo vždy: nabíjať doma každý deň pomaly. A cez jazdné režimy vrátane eSave si nastaviť kde pôjdete v hybridnom móde, kde v spaľovacom a kde na elektrinu. Od človeka to vyžaduje viac. Ak to však robiť nebudete, plug-in pre vás nemá absolútne žiaden význam a jeho kúpa je neospravedlniteľná. 

Priemerná spotreba úplne bez nabíjania, meraná od stavu 100% benzínová nádrž, 0% batéria, bola 7,0 litra. Priemerná spotreba s príležitostným nabíjaním bola 6,7 litra. Dojazd na jednu nádrž bez nabíjania je tak 480 km pohodlne (s malou 30 km rezervou). Dojazd na nádrž s príležitostným dobíjaním je cez 500 km. Ale iba veľmi mierne cez 500 km.

Ak by som bol nadšenec elektromobility a nabíjal pred každou jazdou, spotreba by ďalej klesala. Na mojich kilometroch som ale jazdil na elektrinu len 25%, zvyšok na spaľovací motor. Logicky – čím viac nabíjaš, tým nižšia je spotreba. Pri mojom nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestských presunov je normovaná spotreba 1,4 litra úplne teoretická a prakticky nedosiahnuteľná Cesta do práce je 70 km, denný nájazd 140-150 km. Aby som mal spotrebu 1,4 litra, musel by som nabíjať na 100% cez noc a na 100% v práci. A ešte by sa hodilo, keby som sa tak dvakrát denne zastavil na nabíjačke v nákupáku a doplnil aspoň 30%. Teoreticky možné, prakticky dlhodobo neudržateľné a strašne otravné.

Rovnaký kilometrový nájazd, rovnaké auto, rovnaký výkon ale bez batérii a elektromotora? GT 225 k za 7,8 litra na 100 km. A väčšia nádrž. 

Na záver pochválim systém nočného videnia. Naozaj pomáha a naozaj funguje. Záber by mohol byť viac širokouhlý, aby ste mali istotu aj v zákrutách, nielen na rovinke. Nepochopím prečo túto funkciu vídam v prémiových autách čoraz menej. Ja viem, že sú ľudia poväčšine slepý a jazdia s klapkami na očiach - následne sú prekvapení. Alebo majú teórie, že čím rýchlejšie pôjdem, tým menej zveri zabijem... Ale všetko sú to hlúposti, vrátane domnienky, že so silnými svetlami zver uvidíte. Neuvidíte. Lebo zver nevidno, kým sa nepohne. A keď sa pohne, dvomi skokmi preskočí z tieňa stromov štyri metre od vozovky rovno do stredu cesty. A škoda za mnoho tisíc eur vrátane opletačiek a zdržania i smútku z usmrtenia zvieraťa príde skôr než stihnete žmurknúť. Jediné riešenie je buď pomalá jazda za zlej viditeľnosti, alebo kombinácia pomalšej jazdy s nočným videním. Spoľahnite sa, žijem na záhorí a neprejde deň, aby som nevidel aspoň jednu srnku/zajaca pri ceste. Ale aj daniela, ba jeleňa i prasiatko... A aj za bieleho dňa. Aj vtedy zviera pričupené pri vozovke v nepokosenej tráve uvidíte až keď je neskoro. Jazdite opatrne. A jazdite s nočným videním... Oplatí sa to. 

Zdroj: Ján Hargaš

Takže. Plug-in hybridný Peugeot 508 SW HY. Áno, alebo nie? Pre mňa rozhodne nie. Denne najazdím priveľa na to, aby mi batériový pohon bol na niečo dobrý, pretože len minimum z mojich kilometrov je v meste. Auto síce rýchlo kúri, ale o dojazd prichádza v zime veľmi rýchlo. Ak si to zrátam (auto to neukáže) priemerná spotreba elektriny počas testu prevyšovala 30 kWh. Navyše nemôžem nabíjať v práci a doma to pre mňa znamená zbytočne veľa námahy i zbytočne veľké účty za elektrinu (nesprávna trieda pre vlastníctvo elektromobilu).

6,5 z 10 bodov je síce fér, ale pravdivejších je 7 z 10. Plug-in nie je pre každého. Keď však vyberáte medzi plug-in hybridnými kombi modelmi, lepšie má iba prémia. Sú síce drahšie, ale nie o veľa. 

 

Technické údaje

Model: Peugeot 508 SW HY
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 8-stupňová automatická e-EAT8
Poháňaná náprava predná
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.): 133/6000
Krútiaci moment  spaľovacieho motora (Nm/ot.): 300/3000
Výkon elektromotora (kW/ot.): 81/2500
Krútiaci moment elektromotora (Nm/ot.): 320/500-2500
Systémový výkon (kW/ot.): 165
Systémový krútiaci moment (Nm/ot.): 360
Maximálna rýchlosť /EV mód (km/h): 250/135
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba kombinovaná spalovací/hybrid  (l/100 km): 4,8-5,5/1,4-1,5
Dĺžka/šírka/výška (mm):

4778/1907/1420

Rázvor náprav (mm): 2793
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 43/11,8kWh
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1890
Užitočná hmotnosť (kg): 400
Rozmer pneumatík: 235/45 R18
Cenníková cena modelu SW 31 290 €
   
Základná cena verzie SW HY: 40 790 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku