11.11.2020

PRVÁ JAZDA: BMW M440i xDrive – rozporuplné. Aj tak výborné auto

Rad 4 je pre mnohých fanúšikov značky ťažkou bolačkou pod okom. Ba až zápalom spojiviek.

A zápal spojiviek je nákazlivý. Internetmi sa šíri vlna odporu a neutícha ani mesiace po uvedení auta. Nech sa však auto pozerám z ktoréhokoľvek uhla, nepríde mi škaredé. Je zaujímavé a nové ľadvinky vďaka veľkej poznávacej značke neprekážajú.

Vadí mi len to, že isté dizajnové prvky nenadväzujú na iné dizajnové prvky. Kým zadná i predná časť je ostrá ako britva, bok i kapota to hrá na jemnú estetiku. Ale to vadí len do momentu, kým sa tým zaoberáte. Respektíve, kým si nesadnete za volant.

Lebo v kabíne je to presne také BMW, aké nájdete v showroomoch po celej Európe. Moderné a predsa v niečom starosvetské, či ak chcete konzervatívne. Žiadne ovládače kľúčových prvkov sa neskryli do menu dotykového displeja. A aj keby, stále sa k nim dostanete cez koliesko/touchpad.

Sedadlá sú vo verzii M krásne, športové a táto bledo-hnedo-oranžovo-nejaká koža je krásna. Sedačky pekne držia rôzne postavy, posed za volantom je vynikajúco nízky, volant výborne padne do rúk.

Rovnako výborná je aj jazda. Riadenie je presné, strmé, priame. Plynový pedál využíva celú dráhu pohybu, takže keď chcete radový šesťvalec naozaj zobudiť, zašliapnutie do podlahy urobí to, čo čakáte.

Na to, že má vozidlo 1,8 tony ťahá motor naozaj dobre. Len sa mu teda v bežných jazdných režimoch veľmi nechce zobúdzať. Väčšinu času hrá reakcia na plyn i jazdné vlastnosti a komfort podvozku pohodlnú GT pesničku. Zmenou režimu, či zmenou konkrétneho nastavenia sa ale naozaj zmení mnohé. Auto síce neschudne, ale ukáže svoju divokosť.

Ako vidíte, priestor pre M4 je citeľný. Podvozok viac výkonu bezpečne zvládne. Len nemusíte vy. Vypínať kontrolu trakcie treba postupne a treba byť v strehu. Lebo tak ako vás auto uspáva väčšinu pohodovej cesty, tak sa bleskovo prebudí v serpentínach.

Poviem vám úprimne, neľutujem, že vozidlo musí k benzínovému šesťvalcu mať pohon xDrive. Motor v spolupráci s prevodovkou by s čistou zadokolkou spravili v neskúsených rukách rýchlo nebezpečnú zbraň. Xdrive posiela väčšinu vzad a predok pripája len v prípade nutnosti napríklad pri snahe o neutrálny výjazd zo zákruty. Auto sa krásne skĺzne bokom. Ak nenasleduje rýchla kontra vodiča, aj v športovom režime trakcia zasiahne a nedovolí vám ísť do hodín.

Motor sa prejavuje pekným zvukom vo vyšších otáčkach, no prítomnosť pomocníka v reproduktoroch je citeľnejšia než v minulosti. Prítomnosť GPF filtra a ďalších „tlmičov“ športovému zvuku nepomáha.

Aktuálne najvýkonnejšia verzia radu 4 je ako jediný benzínový agregát v kombinácii s menším elektromotorom. Mild-hybridné riešenie pomáha okresať emisie a uľahčuje funkciu systému štart-stop. 440i s výkonom 374 koní štartuje na úrovni 67-tisíc eur. Lacnejšia a stále celkom dobrá motorizácia je 430i. 258 koní zo štvorvalca stačí. Je to za 50 700 eur. Základ ponuky tvorí 420i za 45 750 eur. Do radu 3 v pohode, ale rad 4 by som bral jedine so šesťvalcom. Obzvlášť pri kupé. Naftový motor kúpite tiež. 420D môže byť so zadným náhonom, alebo s xDrive. Štartuje na 48-tisíc. Oba nafťáky sú mild-hybridy. Plug-in hybrid prísť nemá. Rad 4 má byť o inom ako o jazde v meste. Tak to povedali zástupcovia značky. Nie je to z mojej hlavy, no môžem s tým súhlasiť. Toto je GT. Možno preto mi tam chýba naftový šesťvalec. Ak ho do GT-čka chcete, nech sa páči, vyberať môžete z radov 6 a 8.

Komentáre k článku