25.09.2020

TEST: Suzuki S-Cross – kompaktné terénne kombi s nižšou spotrebou

Suzuki S-Cross pripravilo mild-hybridnú motorizáciu aj pre svoj najväčší model.

Model S-Cross je už roky najväčšie Suzuki na trhu. Nebude to trvať dlho. Príde totiž ešte väčšie SUV vyvinuté v spolupráci s Toyotou. Volá sa Across a písal som o ňom tu. A po ňom príde väčšie kompaktné kombi zvané Swace. O ňom píšem tu.

S-Cross je aktuálne najväčšie vozidlo Suzuki v ponuke, no pritom vôbec nie je veľké. Ale ani malé. Kompaktný crossover, ktorý má karosársky najbližšie k označeniu terénne kombi. Má dostatok priestoru pre štvorčlennú posádku, má dostatočne veľký batožinový priestor, má adekvátnu svetlú výšku a narozdiel od väčšiny podobne orientovaných kombi a crossoverov, má pohon všetkých štyroch kolies. Pohon všetkých kolies navyše nemusíte kupovať s výbavou a motorom, ktorý cenu auta takmer zdvojnásobia. Pohon všetkých kolies síce nezískate v najnižšej výbave, no vo výbave Premium je rozdiel medzi 2WD a 4WD 1650 eur.

Auto pritom už v základnej výbave Comfort disponuje LED svetlami, automatickou klimatizáciou a výbava Premium pridáva cúvaciu kameru, bezkľúčové odomykanie, infotainment s konektivitou so smartfónmi a mnohé ďalšie. Výbava Elegance pridáva predné a zadné parkovacie senzory a navigáciu. Cena výbavy Premium so 4WD je aktuálne 20 650 eur, Elegance 4WD je za 21 950 eur.

Bez mild-hybridnej motorizácie je to ešte zaujímavejšie. Premium 4WD je za 19 300 eur. Elegance 4WD (AllGrip) je za 20 900 eur. Výhodou verzie bez mild-hybridu je, že zostáva naďalej dostupná s automatickou prevodovkou. Tá je vo výbave Premium za 21 500 eur.

Prečo si teda priplácať za mild-hybrid? Zmysel to má jedine v prípade, že netúžite po automatickej prevodovke. Ak hľadáte verziu s manuálnou prevodovkou, jednoznačným benefitom je zníženie spotreby. Rozdiel v reálnych podmienkach sa pohybuje na úrovni 0,5 litra. Pritom platí, že čím viac jazdíte v meste, tým je rozdiel väčší. I keď sa zdá, že auto stratí dynamiku vďaka nižšiemu vrcholu výkonu, nie je to pravda. Rozdiel prakticky necítite. Rozdiel nie je postrehnuteľný ani pri meraniach pružnosti. Dokázal to test modelu Vitara. Odlišná dynamika prichádza pri vyššom prevodovom stupni a požiadavke na maximálnu akceleráciu. Vtedy sa nižší výkon nevyhnutne prejaví. Naopak pomoc elektromotora je zreteľná najmä v nižších rýchlostiach a pomáha tak v prvých momentoch po stlačení plynového pedála.

Mild-hybridný systém funguje so 48 Voltovou architektúrou a v podstate nijakým spôsobom neobmedzuje posádku. Ani zmenšeným kufrom, ani nutnosťou nabíjania káblom. Mild-hybrid si prostredníctvom remeňového štartér-generátora nielenže zrekuperuje dostatok energie pre napájanie celého auta, má tiež dosť energie nato, aby opakovane štartoval motor bez záťaže klasického štartéra a zároveň dodával energiu v momentoch, keď to benzínový motor potrebuje.

Priemerná spotreba bola počas testu 7,2 litra benzínu na 100 km. Nájazd zahŕňal kilometre v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% presunov bolo v meste. Počas testu som sa nesnažil usporiť decilitre paliva, jazdil som bez obmedzovania vlastného jazdného štýlu, preto považujem spotrebu za veľmi peknú. Pružnosť zrýchlenia zo 60 na 100 km/h je na 3. stupni 6,06 sekundy. Pri zrýchlení z 80 na 120 km/h je to pri 3. stupni 6,91 sekundy. To postačuje aj na dynamickejšie jazdenie a ostrejšie predbiehanie.

Pozitívom auta sú jazdné vlastnosti. Aj keď je podvozok tvrdší a na veľkých nerovnostiach už pomerne nepríjemný – najmä pre pasažierov vzadu, v segmente to nie je tragédia a nič výnimočné. Omnoho zaujímavejšie sú možnosti auta, ktoré má vďaka výborne pracujúcemu pohonu všetkých kolies. Ten ovládate otočným ovládačom a viete si s ním užiť zákruty ako v podstatne drahších autách. Pravdou je, že zadok vyznáva jednoduché riešenia - torzný nosník, takže pre zachovanie jazdnej stability je vzadu skutočne tvrdšie nastavenie a aj tak na priečnych nerovnostiach zadná náprava veselo poskakuje ako stepná koza. Autu ani to problémy nerobí, pretože systém pohonu všetkých kolies neustále prenáša krútiaci moment aj dozadu. Akékoľvek pochybnosti a nerovnosti vyrieši plynový pedál. 

Scross má dĺžku 4,3 metra a rázvor 2,6 metra. Svetlá výška je 18 cm. To je dosť na zdolávanie rozbitých poľno-lesných ciest bez obáv o podvozok. Auto má zaroveň plastové brnenie, takže prípadné nehody s podrastom budú riešiteľné za menej peňazí.

Auto núdzovo odvezie aj piatich členov posádky. Pozitívom sú polohovateľné zadné operadlá i veľký kufor s rozmerom od 430 do 440 litrov podľa výberu polohy zadných operadiel. Posed za volantom i posed spolujazdca je priemerný s dostatočným výhľadom. Sedadlá sú lepšie pre konfekčné veľkosti, ľudia s väčšími telesnými rozmermi si budú ťažko hľadať ideálnu polohu za volantom.

V kabíne dominujú lacnejšie a tenšie plasty, no narozdiel od Vitary sa tu predsa len nachádzajú aj mäkčené kúsky. Podstatné je, že tu nič nevŕzga, a síce stredový tunel pod tlakom ťažkých nôh mierne uhne, nevydáva zvuky. Automobil nemá výduchy vzduchotechniky na stredovom tuneli pre pasažierov vzadu, čo je pri vyšších teplotách vonkajšieho prostredia negatívum. Tí vzadu skrátka nebudú mať adekvátnu teplotnú pohodu, i keď v rámci segmentu je to priemer. Sú totiž aj autá, ktoré výduchy majú, no nepomôže to.

Teší ma prítomnosť konektivity CarPlay a Android Auto. Neteší má zastarané ovládanie palubného počítača.

Auto výborne svieti v noci. Stretávacie svetlá majú vysokú intenzitu a adekvátny „dostrel.“ Na okresných cestách niekedy až privysoký dostrel. Zvlnený terén so silou stretávacích svetiel spôsobuje, že vám takmer pri každej jednej jazde niekto bliká diaľkovými, aby ste tie svoje diaľkové stlmili. Aspoň mne na Záhorí blikali často... Svetlá sú od výroby nastavené pomerne vysoko. 

S-Cross je v odhlučnení a izolácii vonkajších vplyvov priemerný, no vzhľadom na cenu dobrý. Auto disponuje viacerými prekvapivými funkciami, ktoré by ste čakali v drahších autách. Osobne mi veľmi pripomína BMW X1 minulej generácie. Isteže ste v ňom našli aj šesťvalce, inú koncepciu pohonu, dlhší nos, drahšie materiály i vyššiu celkovú hmotnosť, no priestorovo je to podobné a podobná je i tvrdosť podvozku. Podobné sú však najmä karosériami. Lebo ani X1 prvej generácie nebolo SUV. Bolo to príjemné zvýšené kombi. Presne to sa dá povedať o S-Crosse. Je to príjemné kombi kompaktných rozmerov s dobrým motorom, nízkou spotrebou a aj v prípade, že si jazdu príležitostne užijete. Chcelo by to automat aj pre mild-hybrid. 7 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Suzuki SX4 S-Cross 1,4 Boosterjet Elegance AllGrip Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1373
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  95/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 235/2000-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba kombinovaná podľa WLTP (l/100 km): 6,2-6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4300/1785/1580
Rázvor náprav (mm): 2600
Objem batožinového priestoru (l): 430/1269
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1265-1285
Užitočná hmotnosť (kg): 520
Rozmer pneumatík vpredu: 215/55 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 215/55 R17
Základná cenníková cena modelu : 17 990 €
Základná cena motorizácie a výbavy: 22 100 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku