08.09.2020

TEST: Mercedes GLB 200 – Keď z Triedy B vznikne SUV

Mercedes pri druhej generácii rodiny nových kompaktných modelov výrazne rozšíril ich ponuku.

Kým pri prvej generácii sme mali Triedu A, Triedu B, CLA, CLA Shooting Brake a GLA, dnes je k dispozícii A, A sedan, B, GLB, CLA, CLA Shooting Brake. Ak dobre rátam, sú to dva úplne nové modely. Všetky kompaktné autá značky Mercedes sú úplne nové a stoja na novej platforme. Zdieľajú časť komponentov s alianciou Renault-Nissan-Mitsubishi. Konkrétne ide o motory a prevodovky.

Vidieť to aj pri najnovšom modeli kompaktov značky menom GLB. Ponuka začína na označeniach 180, 180d a 200. Všetky tieto motorizácie pochádzajú zo spoločného vývoja Renault-Mercedes a prevodovky sú mokré dvojspojky od Getragu. Až 200d a 250 4Matic sú dvojlitrové turbomotory priamo od Mercedesu a od Mercedesu sú aj nové 8-stupňové dvojspojky.

Začínam touto informáciou, pretože je dôležitá, no vďaka žiaducej aktualizácii softvéru prevodovky už podstatne menej ako na začiatku. Lebo GLB 200 s benzínovým motorom s objemom 1,34 litra a so 7-stupňovou Getrag dvojspojkovou prevodovkou jazdí uspokojivo dobre. Má dostatok výkonu na priemernú dynamiku, preradenia sú aj v náročných mestských situáciách hladké, prevodovka motor nepodtáča, správa sa rozumne a radí vtedy, keď to vodič žiada a potrebuje.

Motorizácia GLB 200 ma pri začiatku testu prekvapila. Najprv tým, že som ju v testovacom aute nečakal. Potom tým, že ukázala svoju silu, schopnosti a výhody.

Veľkou výhodou je nízky objem, pritom štyri valce a naozaj úctyhodný výkon. Má 120 kW, teda 163 koní. Má 250 Nm, má 52 litrovú nádrž a pohotovostnú hmotnosť bez doplnkovej výbavy na úrovni 1555 kg. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 9,1 sekundy, maximálna rýchlosť je 207 km/h.

Priemerná spotreba bola počas testu 6,8 litra benzínu na 100 km. To pri zachovaní úrovne dynamiky mojej jazdy a pri nájazde v pomere kilometrov 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských prejazdov.

Spotreba 6,8 litra v priemere znamená, že na jednu nádrž prejdete až 760 km. Je možné jazdiť aj za menej. Obzvlášť pri zvýšení pomeru pohodového tempa na okresných cestách.

Motor sa na svoje parametre zdá byť aj vo veľkom GLB skutočne úsporný. Na diaľnici, pri vytrvalej jazde rýchlosťou 140 km/h sa spotreba len krátkodobo prehupne cez 7,5 litra.

Zároveň má motor dosť síl na predbiehanie aj na kratších úsekoch. Nemá dychberúcu dynamiku, ale postačí aj vodičovi náročnejšieho razenia. Najmä s ohľadom na peknú spotrebu. No a kto chce viac, nech sa páči: má z čoho vyberať. GLB môžete kúpiť aj s dvojlitrovým turbomotorom s výkonom 224 koní, ba aj s motorom s výkonom 306 koní. Kúpiť môžete i naftovú 200d. Tá má síce nižší výkon, no síl má tiež dosť a keby bolo málo, je tu ešte 220d s výkonom 140 kW. GLB v ponuke nielenže nemá mild-hybridy, zatiaľ ani plug-in hybridy. Samozrejme, to sa pomerne rýchlo zmení.

GLB 200d s vodičom na palube zrýchľovalo počas testu zo 60 na 100 km/h 6,71 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 8,19 sekundy. S autom sa predbieha dobre. Motor nemá obzvlášť príjemný zvuk, ale zrýchľuje vytrvalo.

Pri potrebe výraznejšej dynamiky do kabíny zreteľne preniká zvuk prepĺňania turbodúchadla. Neruší to, ale člen posádky sediaci na sedadle spolujazdca to spozoruje.

Jazdne je auto nastavené prioritne komfortne. Na menších nerovnostiach sa pohupuje podobne ako zvyšok štartovacieho poľa SUV modelov. V zákrute sa nakláňa výrazne, rýchlo naučí človeka ako zákrutu zrezať a minimalizovať tak náklon. Na kritickej úrovni zasiahne stabilizačný program. Pri priečnych nerovnostiach v zákrute sa zhupne, ale bez náznaku šmyku, či straty kontroly. Iné tu bude v daždi a úplne iné by to bolo s adaptívnymi tlmičmi. Ale jazdí slušne. Na pomery SUV s týmito rozmermi.

Auto je dobre izolované od vonkajšieho prostredia. I na diaľnici pri rýchlostiach okolo zákonného maxima je možné rozprávať sa v radoch bez zvyšovania hlasitosti. Medzi radmi treba zvýšiť hlas, no stále sa po nasadnutí a prvých kilometroch cítite tak, ako by ste sa v Mercedese mali. Ak si odmyslím zvuk turba a príležitostné buchnutie podvozka na veľkých dierach, vonkajší svet ma neruší. A pozor na vysokú hlasitosť audia. Menšie sanitné vozidlá s nižším výkonom sirény vôbec nepočuť. Stalo sa mi to na diaľnici v kolóne. Zabudol som stlmiť audio po jazde na diaľnici a v kolóne som sanitné vozidlo nepočul. Vravím, izolácia je naozaj dobrá. Najmä ak si prikúpite drahšie izolačné sklá.

Účinná klimatizácia bude s nimi ešte účinnejšia. A funguje naozaj výborne. Auto dokáže vychladiť bleskovo rýchlo. Ovládanie vzduchotechniky má fyzické tlačidlá, takže nastavovanie je ľahké aj za jazdy. Ak si teda zvyknete, kde ovládače sú a čo ktorý robí – samozrejme.

Výhľadu z automobilu do veľkej miery pomáha asistenčný systém s 360° kamerou. Odporúčam prikúpiť. Je to SUV a má dosť veľa veľkých mŕtvych uhlov. Na diaľnici ale na mŕtve uhly dohliadajú asistenti.

A práve na jedného z asistentov sa musím (opäť) posťažovať. Ak by sa odovzdávala cena za najhorší asistenčný systém, za rok 2020 by ju získal práve základný Lane Assist v kompaktných Mercedesoch. Lebo to je taký retard, až sa z toho rozum zastavuje. Vo všeobecnosti sú základné Lane Assist systémy pri kompaktných vozidlách agresívne, ale stupeň agresivity pri kompaktných Mercedesoch je až zarážajúci. Lebo keď vám auto trhne volantom, je to nepríjemné, ale obvykle sa nič nestane. Volant predsa všetci držíme dvoma rukami (či?). Keď vám ale po priblížení ku stredovej čiare, alebo krajnici kopne auto do bŕzd na jednej strane vozidla cez ABS, pohybu automobilu sa nevyhnete a nevyhnete sa ani šoku posádky. Prudký manéver doprevádza nepríjemný zvuk aktivácie ABS. Myknutiu auta nedokážete zabrániť, šoku a zvýšenému tlaku tiež nie. Doslova to znie, akoby ste mali nehodu, napríklad stret so zvodidlom, či menším zvieraťom.

Keby to robil len v kritických situáciách, keď vodič nevenuje pozornosť riadeniu, nepoviem nič. Lenže on to urobí aj vtedy, keď sa ku krajnici priblížite pre očakávanú dieru na ceste, alebo len tak, na príliš rovnej ceste. Alebo pred sebou vidíte stojace auto pri ceste, ktoré však zasahuje výrazne do vášho pruhu. Na ceste oproti nejde žiadne vozidlo, no stredová čiara je plná. Vy sa k nej preventívne priblížite, ale auto vám tesne pred prekážkou dupne do bŕzd a nasmeruje vás do prekážky. Kto toto vymýšľal a schválil, si zaslúži facku pri každom neoprávnenom zásahu systému do riadenia.

Náplasti na tento problém sú dve. Prvá, jednoduchšia je kúpa adaptívneho tempomatu s balíkom výkonnejších asistenčných systémov pod označením Distronic+. Práve tam objavíte aj asistenta jazdy v pruhoch, ktorý zasahuje jemnejšie, príjemnejšie a bez stresu. Druhá náplasť je drahšia, je to kúpa väčšieho Mercedesu s rafinovanejšími asistentmi. Tretiu náplasť si zvolíte, keď prvé dve nemôžete/nechcete/zabudli ste použiť. Lane Assist budete vypínať pri každom štarte.

Podobne agresívne sa chová aj najnovší Lane Assist v koncernových autách a v mnohých ďalších. Akurát tam si kúpiť lepší nemôžete...

Stručne a skrátka: buď kúpiť lepší, alebo to vypnúť.  

GLB dokáže byť až sedemmiestny kompaktný Mercedes. Ako mi povedal jeden kolega novinár, je to MPV, ktoré sa muselo stať SUV. Tak to vyzerá na prvý pohľad. Nízka svetlá výška (sotva 14 cm), no proporcie celkom zreteľne radiace auto medzi SUV.

Nevýhodou MPV, čo SUV muselo byť je, že nemá v druhom rade tri samostatné sedadlá. Stredové sedadlo je úzke, navyše vypuklé a tak vzadu nemôžete umiestniť nielenže tri sedačky, ale ani tri priemerné postavy – podobne ako takmer v každom SUV tejto veľkosti. To je daň za masívnu karosériu SUV.

Testované vozidlo nemalo tretí rad sedadiel. V takejto konfigurácii je to výborné štvormiestne rodinné auto, núdzovo aj päťmiestne. Ja som deficit stredového sedadla vyriešil tým, že jedno dieťa išlo v sedačke na predné sedadlo a mamu/svokru s manželkou som umiestnil k sedačke vzadu. Na kratších výletoch sa nesťažovali, no na dlhších by už nevydržali.

Tretí rad by bol riešením, no iba pre rodinu priemerného vzrastu. Rozhodiť sedačky do dvoch radov by pomohlo. Len treba rátať s tým, že ten tretí rad je len pre postavy s výškou do 168 cm a čo je dôležité, pri využití tretieho radu nebude v druhom rade nadbytok priestoru. A podobné tu bude aj v rade prvom. Takže áno, sedem teoretických miest. No skôr šesť, respektíve štyri a pol. Podľa toho,  koľko sedačiek prikúpite a akí ste vysokí. Toto si treba vyskúšať. Našťastie má Mercedes minimálne dve odpovede, ktoré počtom plnohodnotných sedadiel uspokojí aj náročnejších – volá sa to V a GLS.

GLB je dobré kompaktné rodinné SUV. Viac je ale zvýšené MPV ako SUV. Preto píšem o B-čku, ktoré SUV chcelo byť. V skutočnosti je GLB v modelovom portfóliu tou „praktickejšou“ verziou Triedy GLA. Lenže nová GLA je medzigeneračne o toľko praktickejšia, až svojho nového kolegu vytláča z miesta, ktoré ešte ani neobsadil. GLB môže mať sedem miest. Priestorové zázraky ale nečakajte. Veľkou výhodou oproti GLA sú väčšie dvere. Ľahšie sa do auta nastupuje. V kabíne je v druhom rade obdivuhodne veľa priestoru. Ten sa pochopiteľne výrazne zmenší, ak autu dáte tretí rad.

GLB má detské muchy vrátane vrzgotov plastov v kabíne. Či už pri dotyku, alebo prejazde nerovnosťami. Vrzgoty prichádzajú od madiel dverí a od plastov v oblasti tretieho stĺpika.

Je to dobré auto, ale keby tu nebolo, veľa by sa nezmenilo. Lenže čo ja o tom asi tak môžem vedieť. Veď ja by som uprednostil MPV menom Trieda B, pred SUV menom GLB a to je presný opak toho, čo by spravil zákazník. Lebo SUV... Lebo SUV je vác. 6 z 10 bodov.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku