2020-08-28 11:45:00
Citroen C3 PureTech Shine
Citroen C3 PureTech Shine 2020
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen C3 – mestský sympaťák si vystačí aj so základným motorom

Citroen C3 pred pár mesiacmi prešiel faceliftom. Prvé kúsky už sú u dílerov.

Citroen C3 je jedným z najpredávanejších áut na Slovensku. Zaslúži si to. Kombinuje v sebe to, čo si Slováci cenia najviac. Pohodlný podvozok vhodný aj na naše cesty, pekná výbava s výbornou cenou. Je to ale drobec. Nie rodinné auto. Skôr autíčko pre jednotlivca, ba dvojicu. Prípadne ako druhé auto do rodiny. Je výborné na plnenie povinností, ktoré síce nestoja veľa kilometrov, no v hromadnej doprave by stáli priveľa času.

Zdroj: Ján Hargaš

Presne pre takéto využitie stačí aj základný motor. Zážihový trojvalec 1,2 PureTech naďalej holduje elektronicky riadenému viacbodovému vstrekovaniu. Má dvanásť ventilov a maximálny výkon 61 kW (83 k). Maximum ponúka na úrovni 5750 ot/min. Maximálny krútiaci moment 118 Nm má pritom primerane nízko – pri 2750 ot/min. To znamená, že síce nemá ani veľa výkonu, ani krútiaceho momentu, zato má pekný priebeh. V spojení s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou je auto svižné v nižších rýchlostiach a úsporne vo vyšších. Krajšie sa to ani nedá napísať, pretože v preklade to znamená, že auto sa vie rýchlo odlepiť od semaforu, no na okreske predbieha jedine s náčrtom, satelitnými snímkami, ďalekohladom a poriadnym rozbehom.

Zdroj: Ján Hargaš

Chcete to vidieť? Nuž dobre, niečo naznačuje už tabuľkové zrýchlenie z 0 na 100 km/h. Zvládne to za 13,3 sekundy. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h ešte nie je také letargické, aj keď je na dnešné pomery hlboko podpriemerné. Zvládne to za 10,63 sekundy na ideálnom 3. stupni. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne na 4. stupni za 16,49 sekundy. Radením tesne pod obmedzovačom z 3 na 4. stupeň som tento čas vylepšil na 14,37. Mám pocit, že auto je ešte letargickejšie ako v minulej emisnej norme pred faceliftom. Vtedy som mu nameral na 4. stupni pri zrýchlení z 80-120 km/h minimálne o sekundu a pol kratší čas. Neverím vo výrobnú odchýlku, skôr v skutočnosť, že si riadiaca jednotka ešte viac stráži emisie. Pocitovo je to v meste a v nižších rýchlostiach celkom fajn a auto drží krok s dynamickejšími vodičmi. Ale nad 80 km/h je to také... pokojné. Kto by ale od základu v malom aute čakal viac? 

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba počas testu zostala na úrovni 6,2 litra benzínu na 100 km. Nájazd ale zahŕňal väčší podiel diaľnice, než je pre toto auto žiaduce. Pohodové tempo na okreskách stiahne spotrebu na úroveň 5 litrov. Diaľnica je preň najťažšou skúškou. Na piatom stupni sa pri diaľničnom maxime blíži k 4000 ot/min. Vďaka tomu ale dokáže ešte zrýchľovať a to aj bez podradenia. Teda iba do momentu, kým naň neútočí protivietor. Vtedy s plynom na podlahe a na miernom tiahlom stúpaní už radšej podradiť.

Takéto letargické auto mám doma už 12 rokov. A C3 mi ho v mnohom pripomína. Akurát je nová C3 pohodlnejšia, pohľadnejšia a nepochybne aj bezpečnejšia. Práve to je jeden z dôvodov, prečo by som najmä pri malom aute bral do úvahy pasívnu i aktívnu bezpečnosť. C3 je na svoje rozmery naozaj tuhá, má solídne deformačné zóny a pasívna bezpečnosť je vyššie, než by ste čakali. V crash testoch EuroNCAP získalo auto 4 hviezdy. Vysokú ochranu dospelých a detí v autosedačkách (88% a 83%) okresali menšie zisky za ochranu chodcov a asistenčné systémy. Veľká časť áut v tomto segmente v minulosti získala po 4 hviezdy. No medzi 4 hviezdami z roku 2017 a z roku 2009 je dramatická priepasť. Pri malých autách sa posun bezpečnosti na vyššie úrovne dlho podceňoval a reálny progres vidieť v poslednej dekáde. Naďalej však platí, že čoraz väčšie množstvo asistenčných systémov vyžadovaných NCAP je pre malé auto príliš drahé, ak pravda nejde o prémiový kúsok s prémiovou cenovkou. 

Zdroj: Ján Hargaš

Ale späť k tomu môjmu autu. Tak veru, má už 12 rokov a ešte o 20 koní menej ako táto C3. C3 mi moje auto pripomína ponukou dynamiky. Pocitovo je to staršie ešte o kúsok dynamickejšie. Veď jazdí v Eure4, takže si to môže dovoliť. Napriek tomu koľkým z vás čitateľov sa pri výkone 60 koní zatočí hlava, ja som si na to zvykol a aj s takým autom viem predbiehať. Trik je v jazdení na cestách, ktoré dobre poznám. Jednoducho presne viem, kde je predbiehanie možné a kde je to s takým výkonom trúfalosť. Motor potrebuje otáčky a zvládne to – píšem o C3. Tomu môjmu už ani vysoké otáčky nepomôžu. Môjmu pomôže rozbeh a odvaha v zákrutách. Rýchlosť naberám dlhšie a potom ju odmietam stratiť. Tak sa jazdí bez výkonu.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže áno, C3 so základným motorom je vhodná do mesta, ale vodič jazdiaci neustále po tých istých okresných cestách s malým podielom jázd po diaľnici nebude banovať. Musí ale vedieť, že si nekupuje draka, takže oheň od neho nemôže čakať. A ak chce univerzálnejší motor, ponuka je široká. Dokonca aj s automatickou prevodovkou. Veru, Citroen C3 kúpite aj s turbom. Vybrať si dokonca stále môžete aj naftový stojan na čerpacej stanici. 

Testované auto malo základný motor a bohatú výbavu. Presný opak toho, čo novinári už roky odporúčajú zákazníkom. Je to ale presne to, čo chcú zákazníci. Lebo zákazníci sa nepotrebujú predbiehať. Potrebujú pohodlie, dáždnik na kolesách, kufor na nákup a svetlá na svietenie. A k tomu peknú farbu, veľký displej, klimatizáciu, kožený volant, rádio a po novom aj konektivitu CarPlay a Android Auto a prípadne navigáciu, či ďalšie služby.

Presne to C3 ponúka. Automatická klimatizácia je aj v sparne prekvapivo učínná a jej prácu na výkone len ťažko zbadať. V tomto ohľade je progres dosť veľký. To moje 12-ročné auto sa pri spustení kompresora celé zatriaslo a pocitovo prišlo tak o tretinu výkonu.

CarPlay funguje, navigácia má po facelifte krajšie rozhranie, audio hrá, svetlá svietia a vďaka novej grafike a farebným kombináciám je auto krajšie ako pred faceliftom.

Viezli sme sa aj štyria. Dve malé deti v sedačkách, dvaja dospelí v sedadlách. Zmestili sme sa. Musel som si trochu posunúť vpred sedadlo, ale podarilo sa. Štyria dospelí ale jedine núdzovo. Všetko závisí od výškového priemeru. Štyria menší ľudia sú aj v tomto aute celkom v pohode. Dozadu je náročnejšie nastúpiť, takže starší ubolený vám jazdu vzadu nezabudnú. Ak to teda už nemajú v diagnóze – zabúdanie.

Zdroj: Ján Hargaš

Horšie bolo, že C3 nie je veľmi naklonená vysokým vodičom. Na to, aby mi neodstrelilo kríže po pár kilometroch potrebujem posunúť sedadlo úplne dozadu. Ergonómia sedenia je skôr pre nižšie postavy. I keď aj tým by sa nastaviteľná bedrová a lakťová stredová opierka určite hodili. Áno, nové sedadlá sú nesmierne pohodlné, ale nevyhovujú úplne anatómii vyššieho človeka. Hlavne nie človeka s boľavými krížami. 

Zdroj: Ján Hargaš

Jazdne je auto orientované na komfort. Môže si to dovoliť. Má tuhú konštrukciu a vie si obuť aj ozaj široké pneumatiky. To, čo už jednoduchý mäkký podvozok nezvládne, zachytia široké pneumatiky. Práve preto je dôležité obúvať na malé autá poriadne gumy a nie nejaké prestárnuté šmejdy z hypermarketu. Povie vám o tom niečo priečna nerovnosť v ostrej zle klopenej zákrute. Auto si odskočí, ale pristane na dobrých gumách a v prípade núdze mu pomôže stabilizačný systém. Nechcel by som tam mať úzke gumy, či nebodaj staré vyjazdené hypermarketové šméčko. Hlavne nie za dažďa. To už aj ESP radšej zavrie oči a pripraví sa na náraz. Berte to ako dobrú spotrebiteľskú radu platnú ku prakticky každému autu v tejto triede. Tu sa multilink nenosí. Skôr menej pohodlné tvrdšie podvozky, ktoré tie bočné sily zachytia lepšie. Ale na zlých cestách je s nimi utrpenie. Vďaka poriadnemu obutiu auto dobre zvláda aj ostrejšie manévre. V zákrute si pekne klakne a drží. Dosť na daný výkon. A zvládne aj vyšší.

Zdroj: Ján Hargaš

Nová C3 je na malé auto ozaj komfortná. S nízkym výkonom musíte byť zmierený. Ak sa vám to podarí, budete si užívať pohodlie vláčnej jazdy. V meste je to nenáročné vozítko, ktorého spotreba sa podľa intenzity „mesta“ bude pohybovať okolo 6,5 a viac. Horná hranica je reálne neobmedzená. Auto zvládne aj diaľnicu, no pripravte sa na vyššiu hlučnosť a vyššiu spotrebu. Patrí do rúk pohodovému vodičovi, ktorý viac než predbiehanie rieši to, že sa do cieľa dostane celý a spokojný. 6 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Citroen C3 Pure Tech 82
Počet valcov/ventilov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 61/5750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 118/2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 169
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,5-5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3996/1749/1474
Rázvor náprav (mm): 2540
Objem batožinového priestoru (l): 300
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1096-1121
Užitočná hmotnosť (kg):  419
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu C3: od 10 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku