2020-08-14 14:20:00

JAZDA: Mercedes Triedy E a Mercedes GLA – dva odlišné svety od rovnakej značky

Slovenský import značky Mercedes zorganizoval Road Trip po Záhorí a Myjave.

 

Cieľom bolo užiť si nielen pekné úseky ciest, no najmä spoznať dve modelové triedy vozidiel značky. Prioritou bolo novinárom ukázať faceliftovanú Triedu E. Napriek tomu Trieda GLA pútala spočiatku mnoho pozornosti. Trasa Roadtripu začínala tradične v Bratislave. Cez Pezinskú Babu sme pokračovali naprieč Záhorím popod kopce až na Myjavu. Z Myjavy zasa naspäť na Záhorie a cez Pezinskú Babu späť do Bratislavy. Zvolená trasa dala možnosť vyskúšať ako dobré, kľúkaté cesty, tak horšie kľukaté i rovné cesty. Taký ideálny výber horšieho i lepšieho slovenského, navyše s peknými výhľadmi a príležitosťami na fotenie. 

GLA 35 AMG 4Matic - Keď kompaktné SUV zatúži po vysokom výkone

Išlo totiž o GLA 35 AMG 4Matic. Automobil dlhého mena, s dlhým zoznamom príplatkov, no najmä s veľmi krátkym zrýchlením z 0 na 100 km/h (5,1 s). Športová verzia kompaktného SUV disponuje dvojlitrovým turbomotorom s výkonom 306 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Silu prenáša na kolesá prostredníctvom osemstupňovej automatickej dvojspojkovej prevodovky DCT.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto malo očarujúcu červenú farbu (designo patagónska červená) a gigantické 21-palcové kolesá AMG s nízkoprofilovými pneumatikami. Neuveriteľne veľký rozmer na auto z prémiovej nižšej strednej triedy. V spolupráci s veľkou AMG maskou ale nepôsobili ako úlet. Naopak, azda najvýraznejšie reflektovali športové ambície vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš

Treba ale povedať, že pri tomto vozidle ide najmä o ambície a štýl. Lebo porovnanie s rovnako výkonným Mercedesom Triedy A 35 AMG neznesie. Za všetko môže svetlosť, hmotnosť i väčšia čelná plocha. Kým A-čko je divoká včela, toto je hlučný vypasený chrúst.

Jedným dychom však dodávam, že v porovnaní s predchádzajúcou generáciou športovej GLA je auto nielen väčšie a praktickejšie, je tiež výrazne pohodlnejšie. A to aj na veľkých kolesách.

Zdroj: Ján Hargaš

Trik je v adaptívnom podvozku, ktorý má medzi režimami komfort a sport+ priepastne odlišný jazdný prejav.

Ďalší trik je v ostrom riadení a vo vynikajúcich škrupinových sedadlách. Výpočet trikov by mal pokračovať cez rôzne jazdné režimy až po režim ako Drag Race a pochvalne by som sa určite mal vyjadriť aj o dvojspojkovej prevodovke. Ibaže nevyjadrím, pretože by som s ňou potreboval viac času. Na to, aby si ona zvykla na mňa a nepokúšala sa mykaním posunúť auto vpred aj keď som o to nežiadal. Myslím, že auto predomnou jazdilo pár veľmi odhodlaných ľudí, tak sa prevodovka v zúfalej snahe vyhovieť im pokúšala radiť brutálne aj tam, kde to vôbec nebolo treba. Nuž, časom by sme si iste sadli a pochopila by, kedy to s dynamikou myslím vážne.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto napriek všetkému pekne drží stopu. Zo zákruty lezie po nose a výrazne skôr než Trieda A s rovnakou špecifikáciou. Nepomôžu ani obrovské disky, ani pohon všetkých kolies. V zákrutách sa nakláňa, s komfortným podvozkom výraznejšie. Ale na športové SUV jazdí ako dostatočne športovo, tak nadmieru komfortne. A pritom má štýl, ktorý doslova žerie objektívy a pohľady. 

Na rovinkách trhá asfalt i krky a dokáže dosiahnuť vzletové rýchlosti naozaj... rýchlo. Na vyjazdených okresných cestách s dierami a koľajami hopsá, poskakuje a búcha kolesami, no s komfortným režimom podvozku ani rozbitá cesta a veľké disky neuberajú z očakávateľnej úrovne komfortu. Práve z pohodlného nastavenia som bol príjemne prekvapený. A práve pohodlnejšie orientovaný podvozok môže byť dôvod prečo auto nie je až tak okúzľujúce pri športovej jazde. Lenže práve komfortný podvozok je to, čo budúci majitelia pri tomto aute chcú. Dizajn, rev a dynamiku na rovinke, prestíž a zároveň pohodlie pri ceste za koníčkami. No a ak naozaj túžite po ostrom športovom SUV, je tu predsa GLA 45 AMG, ktoré vás iste dokáže presvedčiť. 

 

Nová Trieda E - elektrifikácia, technológie a neskutočný výber špecifikácií

 

Nová Trieda E – tá si len pred pár mesiacmi prešla kompletným faceliftom. Získala nové svetlá, ktoré zreteľne posunuli dizajn automobilu. Vyzerá dynamickejšie, ostrejšie a obzvlášť v matnej sivej farbe designo selenitová pôsobí priam nabrúsene. Zmenili sa i masky a zmenili sa aj svetlá vzadu.

Zdroj: Ján Hargaš

Tie podstatné zmeny ale prichádzajú Podkapotou.

Roadtrip bol zameraný práve na ich vyskúšanie. Z Nemecka nám import doviezol hneď niekoľko mimoriadne zaujímavých špecifikácií. Z GLA som presadal rovno do toho najuniverzálnejšieho a objemovo najväčšieho.

Zdroj: Ján Hargaš

Prvý pán na odskúšanie bol tento krásny All Terrain s pneumatickým podvozkom, hlbokou červenou metalízou (hyacintová červená) a s označením 450 4MATIC. Pre mňa vrchol celého dňa. Aj pre krásnu farebnú kombináciu červenej metalízy s bielym interiérom, drevom a hliníkom.

Nová Trieda E disponuje väčšími displejmi infotainmentu a úplne novým volantom. Na to, aby som si naň zvykol, budem potrebovať trošku času. Už teraz ale môžem povedať, že mi za tým súčasným volantom bude smutno. Lebo keď si človek zvykol na dotykové plôšky na volante, dokázal nimi urobiť prakticky všetko a touchpad vôbec nemusel brať do rúk. Teraz sú dotykové plôšky iné a ovládania na volante viac.

Zdroj: Ján Hargaš

Kľúčovou zmenou nie je však dizajn volantu ani úprava ovládacích plôch, ale prechod na kapacitné snímanie držania rúk na volante. Dva senzory – jeden z prednej strany volantu a druhý zo zadnej sledujú, či vodič drží volant oboma rukami a na základe toho upravujú reakciu asistenčných systémov. Teória dobrá, v praxi bolo na dôkladné preverenie málo času. Najmä pre skutočnosť, že reakcie asistenčných systémov vo vyšších triedach Mercedesov mi ani doteraz nevadilo...

Zdroj: Ján Hargaš

450 4MATIC má Podkapotou benzínový radový prepĺňaný šesťvalec kombinovaný s 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Kombinuje 270 kW (367 k) benzínovej sily so 16 kW (22 k) elektrickej sily v prípade potreby. Aj tu sa mi zo začiatku zdalo, že prevodovka sa snažila až príliš, no časom sme si na seba navzájom zvykli a celková symbióza motora, prevodovky a vodiča bola omamná. Dynamika, tlmený zvuk silného objemného motora, pohodlný podvozok a možnosť zdvihnúť si sukienku, aby človeka ani veľké diery, ani lesné cesty netrápili.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj ďalší pán na holenie bol z kategórie príjemných. Veď išlo o Triedu E kupé. Podkapotou skrývala famózny naftový radový šesťvalec s výkonom 243 kW čo je 330 koní a s masívnym krútiacim momentom 700 Nm. Aj keď by bolo možné namietať, že nafta do kupé nepatrí, silná nafta je z iného cesta. Navyše je s ňou auto obdivuhodne dynamické, priam športové a čo je dôležitejšie – reprezentatívne a pohodlné na dlhé cesty pre pána generálneho. S týmto sa do golfového klubu za obchodnými partnermi hanbiť nemusíte. Je jasné, že ste úspešní, no je tiež jasné, že vám neustrelilo dekel a netrpíte futbalovým syndrómom. Štýl, elegancia, pohodlie a pritom sila a dynamika aj v zákrutách.

Zdroj: Ján Hargaš

Zvyšok štartového poľa tvorili dve na prvý pohľad rovnaké špecifikácie. Sedany Triedy E so spomínanou matnou sivou designo farbou.

Autá mali ešte aj rovnaký hnedý kožený interiér. Jedno auto však bolo z kategórie naftových a druhé z kategórie benzínových hybridov.

Zdroj: Ján Hargaš

Prvý pán mal Podkapotou naftový štvorvalec skrývajúci sa pod označením 300d. Biturbo jednotka dodávala pred faceliftom výkon 185 kW (245 k), po facelifte dodá 195 kW čo je až 265 koní. Navyše mu v prípade potreby dopomôže EQ Boost s výkonom 15 kW a s krútiacim momentom 220 Nm. Pre veľkú Triedu E je pohodovou strednou cestou pri motorizáciách a poľahky nahrádza staršie naftové šesťvalce. Pritom sa netreba báť, naftový šesťvalec prešiel takisto dôkladnou revíziou a je pripravený na štart taktiež. 

Zdroj: Ján Hargaš

Zmenilo sa mnohé, úprava spalín, tlak vstrekovačov, no zavše jedna zmena: Pred faceliftom motor disponoval elektrickým pomocníkom BSG, ktorý Mercedes označuje ako EQ Boost. Remeňový štartér-generátor dokázal práve cez remeň nehlučne naštartovať auto pri funkcii štart-stop. Tiež dokázal rekuperovať brzdovú energiu a následne dodať cca 16 kW a 250 Nm späť na kolesá a pomôcť tak naftovému agregátu prekonať najmenej efektívne chvíle.

Zdroj: Ján Hargaš

Po facelifte je tu ISG štartér generátor. Tento je integrovaný medzi spaľovací motor a automatickú prevodovku rovno v tele prevodovky. Integrácia na os pohonu mu zabezpečuje vyššiu efektivitu a funkčnosť. Vystačí si tak aj s nižším výkonom 15 kW a s krútiacim momentom 220 Nm.

A podobne to vyzerá aj v motorovom priestore posledného testovaného vozidla: sedanu Triedy E s označením E 300e. Plug-in hybrid funguje rovnako, taktiež vie odpojiť spaľovací motor od elektromotora s prevodovkou a teda dokáže jazdiť výhradne na elektrinu. Akurát je spaľovací motor benzínový a elektromotor má vyšší výkon. Až tak, že dokáže jazdiť výhradne na elektrickú energiu a to do 59 km. Hybrid ponúkne 155 + 90 kW kombinovaného výkonu oboch motorov. 

Zdroj: Ján Hargaš

Hybridy novej Triedy E (EQ Power: 300e, 300e 4Matic, 300de, 300de 4Matic) si po vzore menších kompaktov síce neosvojili nabíjanie jednosmerným prúdom na rýchlonabíjačkách, ale stále poskytujú pekný elektrický dojazd a možnosť využitia spaľovacieho motora len na dlhších príležitostných trasách. Zároveň Trieda E poskytuje také kvantum motorizácií na výber, až sa človeku hlava zamotá. Od základných naftových a benzínových štvorvalcov až po prešpekulované hybridy v rôznych kombináciách, výkonoch a cieľových skupinách. Veď aj 63S 4Matic+ s výkonom 612 koní je hybrid (mild-hybrid). 

Zdroj: Ján Hargaš

Trieda E pôsobí exkluzívne. Dizajnom sa zreteľnejšie odlišuje od súčasnej Triedy S, aj keď je celkom možné, že táto odlišnosť sa po príchode novej S-ky stratí. Je dynamickejšia, vynovená, a pritom stále avantgardne pohodlná a nabitá technológiami. A po novom ešte viac aj elektrinou. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku