2020-06-15 13:20:00
Mazda 3 Sedan SkyX
Mazda 3 Sedan SkyX
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mazda 3 sedan Skyactiv-X – elegán, ktorý X nepotrebuje

Mazda 3 sedan s benzínovým motorom s vrcholným výkonom je fajn.

Ale najsilnejší motor nepotrebuje. Dôvodov je viacero, no ten hlavný je, že sedan nekúpite s pohonom všetkých kolies. A práve preň je Sky-X najlepšou voľbou. Bez AWD je to už len o pokrokovosti motora a prísľube vyššieho výkonu s rovnakou spotrebou. To zas nie je úplne málo...

Zdroj: Ján Hargaš

Ponuka motorizácii je pri Mazde 3 jednoduchá. Máte na výber tri motory, ktoré sú vlastne z jedného cesta. Všetky tri majú objem 2 litre, sú štvorvalce a môžete ich kombinovať s manuálnou či automatickou prevodovkou. Žiadne nástrahy v podobe rozličných pohonov, či nebodaj naftovej verzie v cenníku už nenájdete. Nafta ako prišla, tak odišla a zostala Podkapotou len pri geneticky spriaznenom SUV CX-30. Na druhú stranu, aj tak práve tam dáva najväčší zmysel.

Keď už si vyberiete motor, stačí vám vybrať si niekoľko kombinovateľných balíčkov doplnkovej výbavy a je to. A ozaj, ešte farba a možnosť zakúpenia predĺženej záruky. A to je všetko. Žiadne špekulovanie nad drobnosťami za pár korún, ktoré majú opcie za stovky ba tisíce eur.

Zdroj: Ján Hargaš

Rozdiel v cene medzi jednotlivými motormi je zreteľný, i keď nie priepastný. Najmä je zaujímavý.

Aj preto, lebo v momente, keď z ponuky odcupkal naftový motor, prišiel silnejší Skyactiv-G s výkonom 150 koní. Vravíte si: to je skvelé a možno si vravíte ešte: načo je potom Sky-X? Nuž ono je to tak, Sky-G 150 je drahší ako Sky-X, aj keď má nižší výkon. Prečo? Lebo emisie samozrejme. Na Slovensku vám cenový rozdiel „našťastie“ upraví registračný poplatok, ktorý sa pri týchto výkonoch odlišuje na úrovni 270 eur (260 vs 530), no a samozrejme trošku inak vyskladaná výbava.

Zdroj: Ján Hargaš

Ja to ale vidím inak ako sa tvári cenník. Keďže som s výnimkou Sky-G 150 odskúšal dôkladne všetky motorizácie, navyše Sky-G 150 má identickú technológiu ako Sky-G 122, napíšem to takto. Tým najdôležitejším je v prípade sedanu výber prevodovky. Lebo ak manuál, najlepšou voľbou je Sky-G 122. Ak automat, najlepšou voľbou je Sky-X. Pri manuále je to Sky-G 122 preto, lebo všetky tri motorizácie sú veľmi podobné krútiacim momentom a aj pružnosťou – teda údajom, ktorý je pre reálnu dynamiku jazdy najdôležitejší. Majú odlišné zrýchlenie z 0 na 100 km/h, no koľkokrát v živote budete šprintovať z 0 na 100? Výrobcovia ho majú radi, lebo ukazuje odlišnosti pri odlišných pohonoch a výkonoch, v praxi je celkom nepotrebný minimálne pri ne-športových modeloch.

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť zrýchlenia je v prípade všetkých testovaných áut Mazda 3 veľmi podobná. Či už si vyberiete G122 s manuálnou, automatickou, alebo siahnete po X s manuálom, či automatom, ba s pohonom 4x4, všetky Mazdy 3 podávajú v zásade rovnaký výkon pri pružnosti a líšia sa len v desatinách sekundy. Sedan SkyX to mal pri zrýchlení 60-100 km/h za 6,48 sekundy, čo je pekný, priemerný čas. Pružnosti pomôžete niekoľkými desatinkami ručným podradením. Športový režim nezmení nič. Z 80 na 120 km/h je to nadpriemerných 7,32 sekundy. To zaručuje bezpečné predbiehanie aj vo vyšších rýchlostiach. Dynamika je teda slušná, no s motorom G122 s manuálnou prevodovkou zvládne 60-100 km/h na 3. stupni za 6,67. Na 2. stupni dokonca za 5,38 sekundy. Pri 80-120 km/h je to na 3. stupni za 7,35 sekundy, dvojka sa síce zaradiť ešte dá, no je to už riadny „záhul“ pre zotrvačník a spojku a tých pár desatín veľa nezmení. G122 s automatom je trošku pomalšia, opäť to však potvrdzuje vyššie uvedené. SkyG122 s manuálom v ktoromkoľvek aute, SkyX s automatom v ktoromkoľvek aute a s akýmkoľvek pohonom sú najlepšie možnosti.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri sedane je tradične polotuhá vlečná náprava, ktorá je síce odladená slušne, multi-link to ani zďaleka nie je a horšie povrchy, či prípadné nerovnosti v zákrute zvláda podstatne horšie. S pohonom všetkých kolies (i keď bez multilinku je náprava tichšia a menej uskákaná). Keď pohon všetkých kolies pri sedane nemôžete mať, nemusíte sa tým trápiť. Zároveň tak ale nemusíte ani kupovať SkyX. Dynamiky viac neponúkne, i keď je pravda, že porušovanie predpisov na diaľnici mu pôjde lepšie (práve tam sa vyšší výkon uplatní – keď už pri pružnosti nie). Zároveň nebudete mať ani nižšiu spotrebu. Aj tá bude skoro rovnaká. Nie je to kritika. Práve naopak, považujem za dobré, že vyšší výkon a s ním súvisiaca prirodzene dynamickejšia jazda neprináša zvýšenie spotreby. Presne to je sila Sky-X. To a absencia vypínania dvoch zo štyroch valcov. S vypínaním valcov si automatická prevodovka nevie príliš dobre poradiť a prepúšťa do kabíny viac vibrácií a drsnosti chodu, než je možné cítiť pri manuálnej prevodovke. Žeby zotrvačník? Stavil by som naň. Jazdné vlastnosti sú vzhľadom na techniku a segment dobré. Neodporúčam 18-palcové disky kolies, ak budete často jazdiť po nekvalitných okreskách. 

Zdroj: Ján Hargaš

Auto je dobre odhlučnené. Zároveň je v japonskom štýle motor vo vyšších otáčkach dosť počuť. Veď prečo aj nie. Zadná náprava je hlučnejšia než pri porovnateľnej Corrolle, posádka vozidla vzadu sa viac sťažuje na hlučnosť, komunikácia medzi radmi je horšia, stále v rámci priemeru. Vzadu je ale viac miesta než v hatchbacku. Dosť na to, aby sa v aute pohodlne odviezla štvorica dospelých chlapov a necítila neistotu pre prípadne nechcené dotyky s ostatnými. Nad hlavou je viac priestoru než v hatchbacku. Ani sedenie vzadu nepôsobí tak klaustrofobicky, vzhľadom na lepšie zrezané bočné okná.

Zdroj: Ján Hargaš

Batožinový priestor je skutočne masívny. Píše sa 450 litrov, no videl som menšie, ktoré si zapísali aj cez 500. Nie každá značka ráta rovnako... Ale späť k téme, batožinový priestor má vhodný tvar, nakladacia hrana je tradične dosť vysoká a ramená kufra obmedzujú vnútorný priestor. Naučiť sa treba nedávať nič krehké ku krajom, mohli by ste o to prísť. Teší ma ako ľahko sa skladajú zadné operadlá. Poľahky vzadu odveziete veľký bicykel a ešte miesto zostane. Pravidelné vozenie bicyklov ale nie je možné inak, než na streche. Jednak pre dostupný priestor v kabíne, jednak pre vysoké riziko poškriabania interiérových komponentov.

Zdroj: Ján Hargaš

V kabíne ma veľmi teší bielo-čierna kombinácia kože. Mazda má túto kombináciu vychytanú a vyzerá vynikajúco. Je estetickejšia, pôsobí čistejšie a krajšie ako čierno-hnedá kožená kombinácia. Toto je zas kombinácia, ktorú nemôže mať krátka Mazda 3. Bielo-čiernu kombináciu získate iba pre sedan, alebo pre CX-30 (z novej generácie Mázd). Posed za volantom je veľmi dobrý, všetko je na dosah, anatómia sedadla tiež. Vyšší si budú chvíľu pozíciu hľadať, ale nájdu ju. Výborný je širokouhlý displej infotainmentu, výborné je tiež ovládanie cez koliesko. Ide o bezpečnejší spôsob ovládania info-zábavných systémov.

Mazda 3 sedan je veľmi dobrá ponuka v nižšej strednej triede. Patrí k tomu najkrajšiemu, čo možno v tejto kategórii áut nájsť. Obzvlášť v charakterovej červenej farbe. Má dobrú výbavu, má pekný interiér. Od začiatku výroby šla hore aj kvalita výroby a človek si môže kvalitné materiály lepšie užiť. Podobne ako zvyšok davu, auto sa snaží šetriť tam, kde to primárne nevidieť. Vďaka tomu však auto nedosahuje na jazdný vrchol segmentu a opiera sa skôr o vzhľad, dobré ceny, prehľadný cenník a pocit z jazdy. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mazda 3 SkyactivX AT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 132/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 224/3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 214
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4660/1795/1435
Rázvor náprav (mm): 2725
Objem batožinového priestoru (l): 450
Objem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1405
Užitočná hmotnosť (kg): 513
Rozmer pneumatík: 215/45 R18
Základná cenníková cena modelu: od 21 340 €
   
Základná cena verzie: 28 140 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku