2020-05-20 09:00:00
Renault Clio 1,5 dCi
Renault Clio 1,5 dCi
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Renault Clio 1,5 dCi – malé auto, úsporný motor. Naozaj?

Rozporovať vlastné tvrdenie hneď v titulku? Áno ide to. Neplatí totiž úplne.

Pred testom som dostal zásadnú otázku. 1,3 Tce alebo 1,5 dCi? Obvykle by som neváhal ani sekundu. Lenže 1,3 Tce som už v Cliu zažil. Avšak naftový motor v hatchbacku zo segmentu B? Veď to je auto z prelomu tisícročí. Malé auto a naftový motor dnes už naozaj nie sú tým, po čom by zákazníci túžili. A je to dobre. Väčšina z nich naftový motor do malého auta naozaj nepotrebuje.

Zdroj: Ján Hargaš

Má to dve ale. Prvým je, že Clio už naozaj nie je také „malé“ auto ako z prelomu tisícročí. A keď všetci vieme, že kupovať naftové auto len do mesta je zlé, prečo si potom nedopriať silný a úsporný motor, keď mu vieme dať to, čo potrebuje – poriadnu prácu.

Zdroj: Ján Hargaš

A presne v tom je naftový motor dobrý aj dnes. Poriadny krútiaci moment, príjemná dynamika a nízka spotreba aj pri ofenzívnom jazdení.

Pritom malo testované auto výbavu, ktorú ste pred pár rokmi nenašli ani v autách o triedu vyšších. A nielen to. Clio si zakladá na kvalitne navrhnutej, spracovanej a postavenej kabíne. Na kľúčových miestach sú mäkčené plasty, navyše používa viac farieb plastov, čo pôsobí osviežujúco, čisto a príjemne. V aute má vodič a spolujazdec miesta koľko len potrebujú a pritom aj na zadných sedadlách niekoho odvezú. No a kufor má auto tiež.

Zdroj: Ján Hargaš

Mám rád malé autá. Dobre sa s nimi jazdí, dobre sa s nimi manévruje, sú zábavné a v dnešnej dobe aj dobre vybavené.

Akurát auto v konfigurácii akú môžete vidieť v teste, už neobjednáte. Naftový motor už viac nie je dostupný vo výbave Intens, ale len Zen. Možno to bolo pre cenu, ktorá s bohatou výbavou atakuje 20-tisíc eur, možno len nejaké nariadenie spojené s prieskumom trhu a očakávaniami zákazníkov. Po pravde, aj výbava Zen – teda druhá najnižšia, je dobrá výbava a stačí cca 1200 eur, aby ste v aute mali všetky kľúčové komponenty, ktoré malo testované auto. Konkrétne píšem o dvoch balíkoch – Pack Navigácia a Pack Zen. Prvý menovaný pridá do auta systém Easy Link so sedempalcovým stredovým displejom a s navigáciou, druhý dodá automatickú klimatizáciu, Handsfree kartu Renault, elektricky sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá a povinne za 200 eur aj zadné parkovacie senzory.

Zdroj: Ján Hargaš

K tomu by som ešte dokúpil vyhrievanie predných sedadiel za 200 eur, možno aj predné senzory za 159, či prednú lakťovú opierku za 169. A samozrejme nejakú peknú metalízu. Modrá Celadon je za 470 eur, a síce je pekná, hodí sa skôr k dáme. I keď to je len subjektívny pocit. Auto je to s ňou každopádne veľmi pekné. No a keď to takto zrátam, máte auto s dobrou výbavou a naftovým motorom za 16-tisíc eur. To mi neznie vôbec zle, vám snáď hej?

Zdroj: Ján Hargaš

Clio má pritom ponuku vnútorného priestoru porovnateľnú so starším autom z nižšej strednej triedy – teda z triedy Golf. Pohodlie, odhlučnenie i jazdné vlastnosti sa v tejto triede taktiež nestratia. Rovnako tak technológie, či výbava. Auto má v základe LED svetlá, kompletný balík asistenčných systémov a airbagov s výnimkou sledovania mŕtveho uhla (od Intens). Mne to skrátka príde ako výborné auto na dennodenné povinnosti a dochádzanie za prácou do mesta.

Zdroj: Ján Hargaš

Presne tak je totiž nastavená moja testovacia trasa. Denne najazdím cca 130 až 150 kilometrov. Polovica patrí diaľnici, 40% sú okresné cesty a 10 % tvorí jazda mestom. Pri takomto nájazde som mal spotrebu 4,8 litra. Pritom som využíval krútiaci moment vozidla, zrýchľoval dynamicky, predbiehal keď to bolo možné a na diaľnici držal rýchlosť na hrane povolenej zákonom. Auto nijako neobmedzovalo môj jazdný štýl a ja som sa preň tiež nijako neobmedzoval. A odviezlo aj štvorčlennú rodinu. Pravda, manželka sediaca vzadu za mnou pri menšom potomkovi utrúsila pár poznámok na málo priestoru, no stačilo, aby si sadla na druhú stranu, dokonca stačilo, aby som si posunul sedadlo mierne vpred a všetko bolo v poriadku. V kufri je 366 litrov objemu pre batožinu, čo vystačí aj na predĺžený víkend s rodinou.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazdné vlastnosti sú naozaj dobré. Dokonca o kus lepšie ako pri najväčšom konkurentovi pochádzajúcom tiež z Francúzska. Na väčších nerovnostiach sa auto drží statočne, no pritom nejde na úkor pohodlia. Ani protivietor, či silný bočný vietor s autom výrazne nemávajú, pomáha ťažšia strojovňa a samozrejme dobrá aerodynamika. V aute je i na diaľnici nízka hlučnosť. Testované vozidlo malo príplatkový systém Bose a ten zvládal výkyvy hlučnosti, ale i podanie hudby veľmi dobre.

Zdroj: Ján Hargaš

Vo finále poďme na pružnosť. Zo 60 na 100 km/h zrýchli na 3. stupni za 6,05 sekundy. Z 80 na 120 km/h na 4. stupni za 8,63 sekundy. V oboch prípadoch pekné a úplne postačujúce, no najlepšie je auto práve tam, kde najlepšie využije vysoký krútiaci moment už od nízkych otáčok. 

Zdroj: Ján Hargaš

Naftové Clio som si obľúbil a považujem ho za výborné auto na dennodenné povinnosti. Ak aj vy máte na ceste do práce štreku dlhšiu než 30 kilometrov, takéto auto vám môže pomôcť ušetriť pár peňazí. Len pre porovnanie motor 1,0 Tce mal priemernú spotrebu 6,2 litra, poskytoval však výrazne menej dynamiky. No a konkurenčný motor 1,2 PureTech si pri snahe o identickú dynamiku pýtal 7,2. To znamená, že naftový motor môže byť ešte úspornejší. Ak zvoľníte tempo, viac sa priblížite k 4 litrom. No zároveň ľahšie odpustí snahu o vyššiu pružnosť a ťažšiu nohu.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftové Clio je tichý a pohodlný spoločník s vysokou mierou konektivity, dobrým infotainmentom s výborným operačným systémom, má kopu technológií, no predsa má jednu slabinu, ktorá mi do očí udierala viac než iné. A síce som za celý test nenašiel otáčkomer. Má len odporúčanie na zaradenie konkrétneho stupňa. Otáčkomer získate jedine so systémom Multisense, kde si môžete meniť rozhranie a teda sledovať aj otáčky. To považujem za prehrešok hodný spomenutia. I keď treba konštatovať, že odporúčanie radenia sa nesnaží vyslovene podtáčať motor a ak aj predsa, motor je síce dobre odhlučnený ale skúsený vodič sa rýchlo naučí, kedy pracuje v ideálnych otáčkach. No a neskúsený? Ten by mal radšej zvoliť niečo iné... 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Renault Clio Intens
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1461
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 85/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba kombinovaná NEDC-BT (l/100 km): 3,6-3,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4050/1798-1988/1440
Rázvor náprav (mm): 2583
Objem batožinového priestoru (l): 366
Objem palivovej nádrže (l): 39
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1264
Užitočná hmotnosť (kg): 438
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu Clio: od 9850 €
Základná cena verzie 1,5 dCi (ZEN): 14 100 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku