23.09.2019

PRVÁ JAZDA: Renault Clio – evolučný dizajn, revolučné auto

Pocit po prvých jazdách bol celkom jasný: Renault priviezol na Slovensko výborné auto.

Prvé jazdy sú presne na to. Aby novinári odchádzali z podujatia spokojní. Pekné prostredie, dobré jedlo a k tomu ešte akoby mimochodom aj „nejaké“ auto. V prípade modelu Clio však ani dobre zorganizované uvedenie modelu nebolo treba. To auto sa takpovediac predalo aj samo.

Základné fakty: Clio sa narozdiel od mnohých iných nezväčšilo. Dizajnom sa od štvrtej generácie až tak nelíši. Zmeny sú ale podstatné. Ide o kompletne nové auto stojace na novej aliančnej platforme CMF-B. Rovnaké vonkajšie rozmery, no viac priestoru vo vnútri, nové technológie, nový asistenti, nové motory a úplne nový interiér. Kvalitný interiér. Pekne vyzerajúci interiér. (Zatiaľ) nevŕzgajúci interiér.

Pozrime sa na cenník. Clio štartuje s cenou pod hranicou 10 000 eur – 9850 eur. V tejto cene je dostupný iba so základným atmosférickým motorom. Trojvalec 1,0 Sce príliš nepoznám, no s výkonom 65 koní je celkom jasné, že ide o výhradne mestské presúvadlo. A vôbec to nemusí byť zlé. Päťstupňový manuál, trojvalec bez turba, bez priameho vstrekovania a prijateľná výbava. S balíčkom Life za 800 eur je auto kompletné – klimatizácia, Pure LED svetlá, tempomat, rádio, 4 airbagy a základný balík asistentov vrátane núdzového brzdenia v meste. Stačí už len farba a nenáročný motorista bude spokojný.

Väčšina z nás však túži po univerzálnejšom automobile. Po takom, ktorý sa nestratí ani za tabuľou označujúcou koniec mestského prostredia. Pre tých je výbava Zen a motor 1,0 Tce s výkonom rovných 100 koní. Za 12 350 eur máte auto s pružným a dostatočne výkonným motorom, dobre odladenou päťstupňovou prevodovkou so solídnou výbavou. Keď si prikúpite balíky Zen a Navigácia (600+400+200 eur), auto je kompletné. Spolu s peknou metalízou (470 eur) a nejakými drobnosťami to bude za takmer presne štrnásť tisíc. Náročný motorista túžiaci po štvorvalci 1,3 Tce si môže auto kúpiť jedine s automatickou prevodovkou. Tam je vo výbave Intens štartovacia cena 16 750 eur. Najvyššia výbava RS Line je s týmto motorom od 17 950. Naftový motor 1,5 dCi 115 vo výbave Zen kúpite za 15 400.

Najlepší pomer ceny a protihodnoty vidím práve vo výbave Zen s motorom 1,0 Tce. Pre malé auto je tento trojvalec ideálny. S manuálnou prevodovkou sa radí dobre. Jej pozícia je vyššie než v minulosti, pohodlie za volantom je tak veľmi vysoké, kulisa je príjemná, dráhy na Francúza presné. Najmä máte všetko vo vlastných rukách a pocitovo disponujete väčšou dávkou dynamiky ako v aute so štvorvalcom s výkonom 130 koní.

Na cestách v okolí Šamorína som nemal problém predbiehať ani na kratších voľných úsekoch. Motor má dosť síl aby auto s dvojicou vypasených novinárov bezpečne a pohodlne previedol okolo kamiónov, či pomalších áut. A to bol motor vyslovene surový. S nájazdom cca 50 km som teda prirodzene nevyužíval maximum jeho potenciálu a snažil sa ho vytáčať maximálne na úroveň 3500 ot/min.

Druhý testovaný model – práve s výkonnejším motorom 1,3 Tce sa prezentoval serióznou pružnosťou. Pocit z jazdy však ovplyvňovalo práve automatické radenie prevodových stupňov. Pohodlíčko, ale nuda. Navyše platiť za automat v malom mestskom autíčku vyše štyritisíc eur? Respektíve 3000 v prípade priameho porovnania vo výbavách Intens? Chápem prečo Renault verí najviac práve verzii 1,0 Tce vo výbavách Zen a Intens.

Obe autá sa nenechali vyviesť z miery ani hrboľatými vyjazdenými úsekmi ciest na našom juhu. Rozblikať kontrolku trakcie nie je náročné, avšak celkový pocit z jazdných vlastností je veľmi dobrý. Môže za to aj nová tuhšia platforma. Tá otvára nové cesty konštruktérom pri nastavovaní podvozka. Znamená to, že auto je i na väčších kolesách nevídane komfortné a pritom si i vo vyšších rýchlostiach zachováva výraznú jazdnú stabilitu.

Potešil ma priestor na zadných sedadlách. Iste, ak som si nastavil predné sedadlo vodiča na svoju výšku, za mnou sa rovnako vysoká osoba nezmestila (192 cm). Ak som si ale sadol za kolegu s výškou 180 cm, miesta som mal požehnane. To je na malé auto v segmente B naozaj úctyhodný výkon. I keď nad hlavou som nemal veľkú rezervu, bez problémov som vzadu vydržal a to aj pri dynamickejšom jazdení kolegov. Poteší i kufor – 391 litrov, respektíve 340 dm3 podľa VDA nestačí na vrchol triedy, no stačí na nadpriemer. Nepoteší vysoká nakladacia hrana. Kufor je tak hlboký, že 1,3 kWh baterky pre hybrid budú mať dosť miesta. 

Veľké uznanie si Renault zaslúži za spracovanie interiéru. Keď veľmi hľadáte, nájdete nejaké tie nedostatky, no plasty sú tu mäkčené a je ich mäkčených ozaj veľa. Všade tam, kde sa vodič a spolujazdci dotýkajú auta nachádzate príjemné materiály. Auto pôsobí v kabíne kvalitne, prémiovo. Pre mňa je displej najvyšších výbav nepochopiteľný. Najlepšou voľbou sa zdá byť 7 palcový displej, za ktorým sa okrem rádia skrýva aj nový informačno-zábavný systém EasyLink. Nové a jednoduchšie zobrazenie, vysoká funkcionalita, rýchle reakcie. Zatiaľ fajn.

Potešil ma aj nový adaptívny tempomat, ktorý je v tomto vozidle dostupný. Disponuje zápchovou stop and go funkciou. Mal by slúžiť o poznanie lepšie ako adaptívny tempomat v starších autách značky – ten vás pri poklese rýchlosti pod štyridsať jednoducho nechal na holičkách... Banda asistentov je široká, písal som o tom v tomto článku.

Nový Renault Clio sa u mňa zapísal ako nový účastník top 3 v segmente malých hatchbackov. Či si zaslúži byť na vrchole, to už je do veľkej miery subjektivita. Som zvedavý na hybrid, ktorý by mal prísť budúci rok. Nepôjde o plug-in ale o vlastný nezástrčkový HEV hybrid. Teším sa na plnohodnotný redakčný test. Uvidím, či naplní očakávania vychádzajúce práve z úspešných prvých jázd. Vyzerá to sľubne.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku