12.05.2019

TEST: Mercedes-AMG A35 4MATIC – dravý, surový, pritom uhľadený. Skvelý

Mercedes rozšíril ponuku športových kompaktných modelov novými verziami AMG 35. A 35 je hot hatch s pohonom všetkých kolies.

Mercedes postupne odhaľuje ostré špecifikácie s označením 35. Kompaktné modely A, A sedan, CLA už svoje 35-ky dostali. Výpočet ostrých verzií kompaktnej rodiny trojcípej hviezdy ale nekončí. Minimálne dovtedy, kým svetlo sveta neuzrie nový vrchol, respektíve nové vrcholy s označením 45.

Pri novej generácii kompaktných modelov sa Mercedes rozhodol rozšíriť ponuku športových verzií aj „slabšou“ a „dostupnejšou“ než je plnohodnotná verzia 45. AMG 35 4MATIC znamená v prípade všetkých kompaktných tried to isté – pohon všetkých kolies 4MATIC pre autá s prioritným pohonom prednej nápravy, nový benzínový štvorvalec vychádzajúci z motora M 260 s výkonom 225 kW (306 k) a s krútiacim momentom 400 Nm. K tomu treba prirátať bleskurýchlu 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku, spevnenie konštrukcie, pritvrdenie podvozku i aerodynamický balík doplnkov a úprav.

Tak A35, tak A45 boli vyvíjané od začiatku vývoja novej Triedy A. A35 má v porovnaní so štandardnou verziou Triedy A zvýšenú tuhosť holej konštrukcie. Konkrétne má zoskrutkovanú hliníkovú dosku pod motorom a dve ďalšie výstuhy v spodnej prednej časti vozidla. Obe riešenia pre vyššiu tuhosť a nižšie skrútenie prednej časti konštrukcie. A35 preberá niekoľko riešení z odchádzajúcej A 45 vrátane komponentov zadnej nápravy. Výsledkom je prinajmenšom rovnaká priečna dynamika, akú poskytuje odchádzajúca A 45. Nuž nejde inak, než to potvrdiť. Dokonca som mal miestami pocit, že sa auto v zákrutách správa ešte lepšie ako A 45.

Minimálne je pocit z jazdy iný, intenzívnejší. Je to vďaka vylepšeniam, ktoré generačne prináša Trieda A. Auto je jednak tuhšie, jednak je tiež tichšie. Práve vyššia tuhosť stojí za zlepšením jazdných vlastností, a to do oboch smerov – smerom k vyššiemu komfortu a tiež smerom k ostrejším jazdným vlastnostiam. Nižšia hlučnosť súvisí najmä s lepším odhlučnením podvozku a motora. Menej rušivých vplyvov umožňuje lepšie sa sústrediť na vnemy, ktoré sú pre väčší zážitok z jazdy dôležité. Je to akoby ste zvuk nahrávky očistili od šumu. To, čo sa zachytáva sa nezmenilo, no vy to vnímate lepšie.

A 35 sa v odhodlaných rukách dokáže zmeniť na rovnakú potvoru, ako A45. Platí však, že vďaka prioritnému pohonu prednej nápravy, širokému rozchodu i solídnemu rázvoru, a tiež vďaka rozloženiu hmotnosti sa auto správa na suchu podobne ako ostré hatchbacky s pohonom výhradne prednej nápravy a s inteligentným diferenciálom. A35 je teda najmä neutrálne s miernym prirodzeným sklonom k nedotáčavosti, no pri správnom zaobchádzaní a vhodných podmienkach vie byť aj príjemne pretáčavé. V prvom rade je to ale predvídateľné, priateľské, a pritom veľmi schopné a rýchle auto. Moje sympatie k ostrým hatchbackom s pohonom výhradne alebo prioritne prednej nápravy smerujú práve k bezpečnej zábave. Autá sú to hravé, priateľské a odpúšťajúce. Ak vodič aj nemá veľké zručnosti, stále si môže užiť veľkú zábavu a postupne nadobúdať zručnosť s nižším rizikom nehody a vážnych následkov ako pri väčších a ťažších autách i autách s klasickým pohonom. Toto user friendly nastavenie ale môže fungovať dvojsečne. Môže tiež majiteľom dávať pocit nesmrteľnosti a neomylnosti. Horské priesmyky by vedeli rozprávať...

A35 mi na suchu naozaj pripomína veľmi dobre nastavené ostré hatchbacky s pohonom prednej nápravy a s rafinovaným diferenciálom. Akurát, že tu je potenciál bočného preťaženia ešte o malý kúsok väčší. A čo je ešte dôležitejšie, s autom sa dá zabaviť aj za zhoršených podmienok, nehovoriac o jazde na snehu. Žeby tento fakt stál za tie peniaze navyše? Za nejaké určite áno, ale za všetky rozhodne nie.

Pretože A35 je auto, ktoré bolo stvorené na to, aby otvorilo bránu do sveta AMG aj tým s menšou čiastkou na bankovom účte, či s nižším uverovým limitom. Každopádne je to trošku absurdné. Jednak preto, lebo ostrý hatchback s cenovkou štartujúcou na úrovni 50-tisíc nie je zrovna ľudová voľba. A tiež preto, lebo tieto slová znejú, akoby A35 bola vylacnená A45. Veruže nie je. Nie v tom negatívnom zmysle. Stále je to totiž auto hrdo nesúce tri písmenká – AMG. A ak značku skrývajúcu sa pod týmto označením poznáte, viete, že nedokáže veci odfláknuť.

Pri prvej jazde s Triedou A mi na kombinácii nového 1,3 litrového turbomotora s dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou niečo vadilo. Čiastočne motor, čiastočne prevodovka. Akoby obe časti celku neboli dospelé, akoby im chýbal posledný krok k tomu, aby mohli niesť meno Mercedes. Tu som mal zo začiatku čiastočne podobný dojem. Kým motor bol tým, čo sa od Mercedesu očakáva, prevodovka pokrivkávala. Práve tam, kde vyššie spomenutá kombinácia tiež. Pri pokojnom jazdení, pri nízkom tempe, v meste, pri pohyboch v kolónach. Toto sú slabé miesta dvojspojok vo všeobecnosti a nič na tom nemení ani meno výrobcu testovaného automobilu. Keď sa ale dostanete von z mesta, dvojspojka ukáže dve tváre. Prvá sú hladké a rýchle preradenia pri pokojnom jazdení (aj rýchlom). Druhá tvár sú brutálne rýchle a trhavé preradenia pri oduševnenom jazdení. Tu ukazuje dvojspojka svoju najväčšiu silu. Rýchlosť radenia, logika radenia pri športovej jazde, to sú skutočné silné stránky dvojspojky a povedal by som, že práve tu nie je dvojspojka prekonaná dodnes. Radenie pri športovej jazde si zamilujete, niečo také vám iné hothatche nedajú, aj keď majú tiež dvojspojky. V prípade tejto prevodovky je ručné radenie vlastne celkom zbytočné a zostáva len vecou pôžitku. Ručne radiť lepšie než samotná prevodovka má zmysel len pri splnení dvoch podmienok – okruh, či uzavretá trať a skutočný majster rýchlej jazdy za volantom. Poďme na chvíľu ešte späť do mesta.

Ani motor nemá rád pomalé jazdy mestom a nepáčia sa mu ani veľmi krátke intermezza v podobe intenzívne dynamických pár metrov medzi kolónami – najmä následky takéhoto chovania sú pri tak vybičovanom motore zbytočne veľké. Aj v jarnom počasí tento stav prinúti ventilátor točiť plné obrátky – auto doslova hučí ako kombajn, pritom pokojne stojí na križovatke. Sledovanie teploty oleja motora na AMG Performance ukazovateľoch to potvrdzovalo. Pre takto koncipovaný motor je v meste lepšie mať aktivovaný štart-stop systém. Lebo keď je motor vypnutý, neprodukuje prebytočné teplo, pritom ho moderný teplotný manažment motora môže ďalej chladiť. Keď ale stojí auto rozhorúčené na semaforoch a hýbe sa v pomalom a únavnom rytme kolóny s neustále zapnutým motorom, teplota chladiva i oleja stúpa a „ventilátor“ má čo robiť.

Po opustení mesta a zvýšení rýchlosti prichádza skutočná úľava – motora, prevodovky i vodiča.

Nie je to vec, ktorá by auto vyslovene ohrozovala. Navyše toto nie je taliansky výrobok a má značnú odolnosť voči hlúpemu chovaniu. Na druhú stranu, je to športové auto a treba sa k nemu tak chovať. I v meste treba trochu zdravého rozumu. To preto, aby ste sa mimo mesta mohli opustiť bez obáv o zdravie motora.

Výkon motora i schopnosť vozidla preniesť ho na vozovku je skutočne výnimočný. Sprevodovanie, samotné chovanie prevodovky dávajú motoru väčší potenciál, než by ste od „iba“ 306 koní čakali.

Test pružnosti v štandardnom režime bez prípravy prevodovky potvrdzoval ako rýchle reakcie automatickej dvojspojkovej prevodovky, tak vyslovene brutálny záťah motora. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 3,64 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 4,31 sekundy. Po príprave ručným radením sú výkony ešte intenzívnejšie.

To všetko pri priemernej spotrebe cca 11 litrov. Pritom spotreba zahŕňa skôr štandardné tempo na mixe 50% diaľnica, 40 % okresné cesty a 10% mesto, než oduševnenú jazdu. Vtedy sa nádrže počítajú na minúty. Zopár prejazdov hore dolu na horskom priesmyku a polovica nádrže je fuč. Kto by však čakal niečo iné?

Výhodou nového A35 AMG je okrem akurátneho výkonu a výborného podvozku i jazdných vlastností skutočnosť, že je to nová Trieda A, tak ako som už naznačil vyššie. Auto disponuje množstvom najmodernejších asistenčných systémov, výdobytkov vrátane dvojice veľkých displejov, nového touchpadu a samozrejme doplnkového systému MBUX. Významný je tiež priestor pre pasažierov a ich batožinu. A-čko medzigeneračne narástlo a ocenia to nielen vodič a spolujazdec, ale aj posádka na zadných sedadlách. I kufor sa zdá byť väčší a skutočne priestranný.

A35 by malo byť auto schopné brať zákazníkov ostrým hatchbackom iných výrobcov. Potenciál na to má, z môjho pohľadu je tým najlepším, čo v tejto kategórii môžete získať. Nielen pre pohon všetkých štyroch kolies, tiež vyspelosť celého vozidla a použitých technológií. Je to skrátka Mercedes-AMG medzi ostrými hatchbackmi nižšej strednej triedy. O tom netreba pochybovať. Netreba ale tiež pochybovať o tom, že ako Mercedes-AMG aj stojí. Cena štartuje na úrovni 50-tisíc s DPH a čakať, že takéto auto kompletne napĺňa potenciál tohto modelu je naivné. Prirátajte aspoň ďalších desaťtisíc a máte zhruba to, na čo sa pozeráte. Respektíve máte auto, ktoré po všetkých stránkach predbieha konkurenciu. Pravda, ak vám ide o časy na okruhoch, je možné, že budete musieť ešte trošku priplatiť.

Nemyslím si, že medzi ostrými hatchbackmi a A35 je taký priepastný rozdiel ako naznačuje cenovka. Ak nám ide výhradne o jazdný výkon a schopnosti v okamihoch, keď ich väčšina z nás chce využiť – teda za sucha pri výlete za zákrutami, predokolka s inteligentným diferenciálom nemusí strácať vôbec nič. Iné to bude za zhoršených podmienok. No stojí pohon všetkých kolies za to? Hlavne, keď vieme, že mimoriadne slušný pohon všetkých kolies ponúkne aj (nový) Focus RS? Podľa mňa nie. Preto, ak chcete Mercedes A35 iba preto, aby pobil konkurenciu, zbytočne vyhodíte peniaze. Ak ho ale chcete nielen preto a beriete auto ako kompletný balík, túžite po AMG-čku, po Mercedese, po MBUXe a po technologickej autorite novej Triedy A, nemáte nad čím uvažovať. Výber tak už bude iba o tom, či dáte za auto 60 až 70-tisíc, alebo sa tresnete po vačku a pôjdete po novej A45 so všetkým čo k tomu patrí...

Mercedes-AMG A35 4MATIC je prirodzený talent a mimoriadny zjav. Jeho hodnota za peniaze ale nie je lepšia než u menej vyšperkovaných konkurentov. 8 z 10 bodov.

Mimochodom, ak si chcete VIDEOTEST tohto vozidla pozrieť na Youtube vo vyššom rozlíšení, nájdete ho tu.

 

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku