20.12.2018

TEST: BMW X5 M 50d – Kráľ ciest sa vrátil v plnej sile aj s fenomenálnym motorom

Neexistuje veľa áut, ktoré by sa približovali rešpektu, aký vzbudzuje model X5. V tejto špecifikácii je to ešte citeľnejšie.

Už je to dávno, čo som sedel v predchádzajúcej generácii modelu X5. Ale dobre si pamätám na rešpekt, ktorý budila. Najmä na slovenskej diaľnici. Autá pred ňou ustupovali ako biblické more. Takmer nikto nebol rýchlejší, takmer každý bol zdvorilý. Viacerí vodiči rešpekt aspoň čiastočne majú aj dnes. Obzvlášť, ak sa správate aspoň tak arogantne ako arogantne vyzerá vaše vozidlo. Azda najsilnejší efekt rozostupovania okolitej premávky má Trieda G od Mercedesu. To je ale celkom iný príbeh, predovšetkým v Bratislave.

X5 priveľmi nezaostáva. Hlavne ak je vybavená takými masívnymi ľadvinkami, prieduchmi a neskutočne ostro svietiacimi LED svetlami. Prvé dojmy a pojmy z testovania podané ľahko, rýchlo a trochu zábavne nájdete v tomto videu: 

Je to opäť rešpektuhodné vozidlo, ktoré má výrazný dopad na mysle vodičov, keď ho vidia v spätnom zrkadle. A to už o chvíľu príde aj nová vlajková loď – BMW X7. Jej kapota je ešte o dobrých desať čísel vyššie než pri X5-tke. To už bude hádam ustupovať aj dopravné značenie...

BMW X5 bolo vždy vozidlo statusové. Nikdy nebolo jeho primárnym cieľom jazdiť v teréne, skúšať brodivosť. To auto patrí na cestu a hovorí jasnou rečou – mám na účte prostriedky... A nebojím sa ich použiť.

Lenže štvrtá generácia X5 sa nebojí ani terénu. Ak sa ho nebojí jej užívateľ. Preto v balíku M Performance Parts nájdete aj „menšie“ 20 palcové M disky z ľahkých zliatin s pneumatikami do každého terénu. Ani svetlá výška nie je zlá. 214 mm je aj pri aute tejto veľkosti slušný údaj. Rovnako ako prechodový uhol 20,2°. S doplnkovým pneumatickým podvozkom si auto môžete v prípade potreby ešte pridvihnúť o 40 mm. Výhodou je tiež možnosť znížiť zadnú časť vozidla pre jednoduchšie nakladanie do kufra o 40 mm v porovnaní so základným nastavením. Všetko ovládate na stredovom paneli. Poteší, že ak auto zaparkujete v jednom z režimov, auto v ňom zostane. Nestane sa vám tak, aby auto po štarte samo sadlo a napríklad si položilo nárazník na obrubník. Môžete to urobiť vy, ak stlačíte tlačidlo Sport. Vtedy klesne automaticky o 20 mm. To isté spraví pri rýchlosti nad 138 km/h. 

Testované vozidlo bolo vybavené 22 palcovými diskami M. Balíkom aerodynamických prvkov od divízie M. V štandarde je tiež športový diferenciál na zadnej náprave, M výfukový systém, M brzdy, kožený M volant. Auto bolo v úžasnej farbe Phytonic Blue a interiér bol hádam v ešte krajšej bielej koži BMW Individiual Merino Ivory White. Vo výbave auta bola štvorzónová klimatizácia, Display Key, Akustické sklá, Panoramatické strešné okno, laserové svetlá. Interiér bol vylepšený Individual koženým finišom palubnej dosky. Stredový panel mal kryštálové prvky Crafted Clarity, medzi ktoré sa ráta aj vo videu spomínaná kryštálová radiaca páka. Osadený bol audiosystém Harman Kardon, head up displej, plne elektrické predné sedadlá a kompletný balík asistenčných systémov.

Top zaujímavosti

Kým sa dostanem k tradičným bodom redakčného testu, najprv spomeniem tie najzaujímavejšie prvky výbavy. Azda najväčším lákadlom pohľadov je okrem vonkajšieho dizajnu práve balík prvkov Crafted Clarity. BMW to pri X5 neuvádza, no kryštalická hlavica radiacej páky by skutočne mala pochádzať od Swarovskeho. Zaujímavý nie je len efekt luxusu a lom svetla, ale tiež spôsob výroby. Ten narúša tradičný postup pri finišovaní stredového tunela. Auto s touto výbavou musí prejsť iným procesom montáže, inak by kryštalické sklo mohlo prasknúť.

Ďalšou zaujímavosťou sú nepochybne laserové svetlá. Tie svietia neuveriteľne a pritom prirodzene. Svetlo je i pri stretávacích svetlách prirodzenejšej teploty, než klasické LED svetlá. Výsledkom je pre oko prirodzenejšie prostredie, v ktorom je ľahšie rozoznávať neosvetlených chodcov, či zver popri ceste. Diaľkové svetlá s laserovým efektom využijete reálne len za úplnej tmy, napríklad pri jazde lesom. Dosvit svetiel je na úplnej rovine tak ďaleký, že v skutočnosti nevidíte tak ďaleko ako auto svieti, ak pravda, nie ste ďalekozrakí.

Treťou zaujímavosťou sú asistenčné systémy. Jazdné systémy sa opäť posunuli o kúsok ďalej a dokážu strážiť jazdu ešte intenzívnejšie – a niekedy aj desivejšie – najmä ak sa pokúsite vyhnúť diere na ceste a auto vám mykne volantom a pokúsi sa vrátiť vás späť do pruhu s intenzitou akú nečakáte.

Pútavé je najmä automatické cúvanie na dĺžku až 80 metrov. Ak napríklad vojdete s autom do slepej úzkej uličky a musíte sa vrátiť, auto to môže spraviť samé automaticky. Stačí stlačiť tlačidlo a auto presne skopíruje trasu, ktorou ste sa do šlamastiky dostali. Vy už musíte len kontrolovať spätné zrkadlá a kamery, ak by sa po ceste náhodou niečo zmenilo. Auto ale dokáže v prípade problému zastaviť samé.

Interiér

Tak ako v tretej generácii, aj štvrtá generácia ponúkne obdivuhodne vzdušný interiér. Obzvlášť v tomto vyhotovení s bielou kožou. Na predných i na zadných sedadlách máte obdivuhodnú priestorovú ponuku. Aj 846 litrový batožinový priestor je tak veľký, aby aj tí najvyšší mali problém dosiahnuť k zadným operadlám. Práve preto si auto dokáže na povel kľaknúť. Ak ani to nebude stačiť, môžete dúfať, že sa zapadnutý predmet v kufri skotúľne bližšie k vám.

Ovládacie prvky na palubnej doske a na stredovom paneli pôsobia veľmi precízne a kvalitne. Sklo, kov, klavírový lak, spoločne vytvárajú výrazný dizajnový zážitok a dramaticky zvyšujú pocit kvality, čistoty a luxusu. Veľké zobrazovacie plochy, koža a prémiové prešívanie dotvárajú tento dojem. Všimnite si kľučky dverí, prieduchy ventilácie. Vidieť tam doslova posadnutosť detailami. Ako som hovoril vo videu, BMW posúva latku pocitu luxusu ďalej a udržiava si reálny náskok.

Auto vytvára výborný dojem, ktorý možno charakterizovať vetou – keď si sadnem do auta, cítim sa lepšie.

Môže za to aj vynikajúce odhlučnenie a kvalitné audio. Akustické sklá si určite kúpte. Oplatia sa rovnako ako atermická úprava skiel v lete. Auto je vďaka týmto úpravám enormne tiché aj pri enormných rýchlostiach a enormnom nápore bočného vetra. Ani slovenské cesty, ani vysoké prekročenie povolených rýchlostí nemá na posádku výraznejší vplyv. Oáza pokoja.

Infotainment si zaslúži pochvalu. Presne ako pri najnovších Mercedesoch. Nastaviteľnosť i obsah idú hlbšie, individualizácia je dôkladnejšia a menu je tiež o kus prehľadnejšie a zrozumiteľnejšie. Prepojiteľnosť nemôže byť hlbšia. Na využitie všetkých možností a schopností by som potreboval auto vlastniť a tiež mať o dosť viac času ako jeden týždeň. 

Uvediem ale pár príkladov. Napríklad môže ako kľúč od auta slúžiť mobilný telefón. Na ten počas jazdy nemusíte ani siahnuť. Cez displej infotainmentu môžete spravovať emaily, kontakty, no môžete tiež komunikovať prostredníctvom videohovorov.

Jazda

Od začiatku predaja sú k dispozícii tri motorizácie. Benzínová 40i a naftové 30d a testovaná M50d. Tá má Podkapotou najsilnejší naftový radový šesťvalcový motor s objemom 3 litre. Jeho litrový výkon je neuveriteľných 98 kW. Maximálny výkon 294 kW (400 k) je dostupný pri 4400 ot/min. Maximálny krútiaci moment 760 Nm dosahuje v rozmedzí 2000 až 3000 ot/min.

Za svoje parametre vďačí nielen priamemu vstrekovaniu s tlakom vstrekovačov až 2500 barov, ale predovšetkým dvojstupňovému prepĺňaniu turbodúchadlami typu twin scroll. Ide o dvojicu tandemových turbodúchadiel. Jedna dvojica na trojicu valcov. Motor teda ženú vpred dve nízkotlaké a dve vysokotlaké turbodúchadlá. Vysokotlaké majú nastaviteľnú geometriu lopatiek a starajú sa o maximálny výkon. Systém je teda úplne iný než v predchádzajúcej generácii motora 50d. Tam pracovala iba dvojica tandemových turbodúchadiel dopĺňaná jedným malým bežne skrytým turbom, ktorého úlohou bolo reagovať na prudké stlačenie plynového pedálu. Z môjho pohľadu mu presne tento kopanec chýba. BMW okamžitý nástup ťahu motora dosiahlo prostredníctvom bleskových reakcií prevodovky a práve dvojicou malých nízkotlakých turbodúchadiel. Istotne by bolo zaujímavé, keby výrobca k štvorici výfukových turbodúchadiel pridal aj jedno elektrické dúchadlo/kompresor. Prudká reakcia na stlačenie plynu by bola ešte prudšia. Elektrický kompresor funguje totiž len krátky časový úsek – mohli by sme hovoriť o jednej sekunde. Doslova nafúkne vzduch do valcov a tak rozhýbe aj ostatné turbodúchadlá a tým všetko urýchli.

Iste, pre niekoho je aj 4x turbo veľa, ale tento motor už dávno nie je len o hodnote za peniaze, nízkej spotrebe a spoľahlivosti. Tu ide o prekonávanie vlastných hraníc, tlačenie limitov ďalej – motor teda ide do športových vôd, a to nielen schopnosťami ale aj filozofiou. Je to technologické veľdielo, ktoré fascinuje. Navyše by minimálne časť jeho cieľovej skupiny neskutočne priťahovalo označenie PentaTurbo. Nepochybne vyžaduje intenzívnejšiu a finančne náročnejšiu údržbu ako bežná verzia tohto motora, no keď vidím koľko ich po našich cestách jazdí, myslím, že to trápi len tých, ktorí na to reálne nemajú. Tí, ktorí majú, chcú maximálny výkon, minimálne náklady na palivo a maximálny status a unikátnosť. Niekto to dosiahne veľkým T-čkom s baterkami, niekto Quad turbom od BMW. Len toľko som chcel...

Späť k číslam. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, to sľubuje skutočné rošambo. Obzvlášť, keď si uvedomíme hmotnosť automobilu. Pohotovostná hmotnosť medzigeneračne nijak zvlášť neklesala. Auto je predsa len väčšie, jeho minimálne 2275 kilogramov to len potvrdzuje (+10 kg medzigeneračne). Maximálna hmotnosť je pritom cez 3100 kilogramov, nosnosť je 820 kilogramov. Pružnosť je takisto unikátna. Zo 60 na 100 km/h zrýchli v štandardnom režime za 4,70 sekundy. Údaj zahŕňa aj čas potrebný na podradenie. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 4,72 sekundy. Rovnako prudké je zrýchlenie i nad 100 km/h. Nemožno sa potom čudovať prečo sa autu na diaľnici všetci pracú z cesty. Keď sa k vám rúti takéto hebedo, neveríte, že ho vôbec niečo zastaví. A predsa má enormne účinné brzdy.

Najlepšia je ale pohyblivosť. Či už si zvolíte štandardný podvozok s adaptívnymi tlmičmi v základe, alebo priplatíte za pneumatickú verziu, nemôžete šliapnuť vedľa. Pri M 50d s podvozkom M Profesional získate automatickú zmenu tuhosti stabilizátorov. Technológia umožňuje aktívne potláčať náklony karosérie pri prudkých prejazdoch zákrut. Zvýšením tuhosti stabilizátorov nielen znižuje náklon, ale tiež zvyšuje dosiahnuteľnú prejazdovú rýchlosť i rýchlosť a trakciu na výjazde zo zákruty. K tomu si treba prirátať aktívne natáčanie zadných kolies v protismere a vo vyšších rýchlostiach v smere predných kolies. Nemožno zabudnúť ani na elektromotorom ovládaný športový diferenciál a ani plne variabilný systém xDrive. Ten mimochodom dokáže pri pokojnej jazde poháňať výhradne zadnú nápravu, aby ušetril trošku paliva. Zmeny dokáže vykonávať rýchlejšie a precíznejšie než predtým.

Toľko k teórii. Prax je ešte zábavnejšia. Už predchádzajúca generácia dokázala v zákrutách potláčať fyzikálne zákony. Táto rozmaznáva vodiča ešte viac a dáva mu pocit takmer úplnej nesmrteľnosti. Športová jazda s týmto obrom je skutočným zážitkom. Niežeby bola rýchlejšia než v nízkom kupé s rovnako silným motorom, je skrátka neuveriteľná, fascinujúca.

A to všetko s priemernou spotrebou pod 10 litrov. Iste, na horskom priesmyku sa za pár kilometrov vyprázdni aj veľká 80 litrová nádrž, ale priemer pri bežnej dynamike očarí. Vzhľadom na schopnosti motorizácie je môj priemer na úrovni 8,6 litra veľmi pekný.

Finále

BMW X5 M 50d xDrive rozhodne nie je autom, ktoré by si mal dopriať každý. Ak sa pri takto veľkom aute dá hovoriť o voľbe rozumu, je ňou dozaista 30d, či prípadne 40i. Obe silné, obe dominantné. M 50d je šialené, no obdivuhodné. Nech má X5 akúkoľvek motorizáciu, jeho výbava i pocit kvality sú na vrchole. X5 je jednoducho kráľ. Kráľ nielen v predstavách mnohých fanúšikov modelov SUV (SAV), ale kráľ aj v mysliach majiteľov lacnejších vozidiel. 9 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: BMW X5 M 50d xDrive
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.): 294/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 760/2000-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,1/6,7/7,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4922/2004/1745
Rázvor náprav (mm): 2975
Objem batožinového priestoru (l): 845/1860
Objem palivovej nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2275
Užitočná hmotnosť (kg): 820
Rozmer pneumatík: 255/50 R22
   
Základná cenníková cena verzie: od 93 000 €
Cena testovaného auta: 119 654 €
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku