2019-01-20 09:35:00
Mercedes V Marco Polo
Mercedes V Marco Polo
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes Trieda V Marco Polo – cestovateľ do každého ročného obdobia

Objaviteľská edícia Mercedesu Triedy V má schopnosti veľkých karavanov v malom praktickom vydaní.

Mercedes Triedy V je spolu s Volkswagenom Multivan California akýmsi vrcholom medzi cestovateľskými verziami štandardných osobných áut.

V Marco Polo sľubuje romantiku cestovania do veľkých diaľav s pohodlím vlastného obytného priestoru. Každej jednej dušičke, ktorá sa občas zadíva do diaľky sa z mysle rýchlo vynorí, čo všetko by s takýmto autom mohli dokázať. Precestovať Európu, pozrieť si nórske fjordy, divoké portugalské pobrežie, Alpy, či neprebádané zákutia Balkánu.

Najväčšou silou tohto vozidla je bezpochyby jeho veľkosť. Nie je tak veľké, aby s ním bolo ťažké manévrovať, nie je tak veľké, aby ste naň potrebovali rozširovať vodičské oprávnenie a nie je tak veľké, aby ste mali problém zaparkovať. Zároveň ponúka dve lôžka, kde sa s trochou snahy vyspí štvorica pasažierov. Stačí pár úprav a rovnaká štvorica pasažierov sa do auta pohodlne usadí, pripne pásy a vyrazí. Má sprchu, plne funkčnú kuchyňu, posedenie, markízu, nezávislé vykurovanie. Nemá však toaletu a v zlom veternom počasí nemáte príliš kde tráviť čas. Cestovateľ sa ale s týmto hravo vysporiada. V zlom počasí jednoducho zdvihne kotvy, alebo sa vyberie do mesta a prírodu nechá na lepšie časy.

Zdroj: Ján Hargaš

Romantické predstavy jazdy nedotknutou prírodou a nocovaním len tak na divoko v prírode narušujú dve veci. Jedna legislatívna je pre mnoho cestovateľov ľahko prekonateľná. Ak ste ale cestovateľ začiatočník, skutočnosť, že je kempovanie v prírode obmedzené vo väčšine Európy môže byť problém. A v realite je problémom aj pre skúsených cestovateľov. Ak sa nevedia vpratať do kože, robia neporiadok, hluk alebo inak provokujú domácich a bezpečnostné zložky, je pre nich kempovanie na divoko iba krátkodobou fantáziou. Legislatívy sa v zásade báť netreba, slušnosť vyrieši každý problém. Problémom býva skôr nedostatok slušnosti...

Druhá prekážka je hmatateľnejšia. A síce, Trieda V Marco Polo vôbec nie je vozidlo pripravené na jazdy mimo spevnených povrchov. Bezpečne neprejde ani poľnou cestou. Sedí nízko, má dlhočizný rázvor a každú chvíľu riskujete poškodenie súčastí podvozku. Ak chcete Mercedes, ktorým môžete cestovať kamkoľvek štýlovo a bez obáv o poškodenie vozidla, kúpte si Triedu G, alebo ešte lepšie – upravte si Unimog. To je ozajstný cestovateľ bez zábran. Nedávno tiež Mercedes ukázal cestovateľskú úpravu Triedy X. Všetky tri autá sú na divoké kempovanie lepšie než tento dlhý fešák, aj keď je vybavený pohonom všetkých kolies. 

Zdroj: Ján Hargaš

Trieda V je čisto cestný cestovateľ. Vyžaduje asfaltované, pri najhoršom betónové povrchy, či udržiavané poľné cesty.  Auto neobľubuje nekvalitné cesty. Síce nie je obzvlášť tvrdé, ale ani mäkké a každú jednu väčšiu dieru pocítite ako vy, tak riad v skrinkách. Vďaka obrovskej diere v streche sa priečne vlny na ceste prenesú aj do vlnenia konštrukcie. To vlnenie potom posádka vníma najmä ušami – vŕzganím. Je mierne a tiež je vidieť, že Mercedes urobil všetko preto, aby auto spevnil. To sú ale v skutočnosti ďalšie kilá navyše. Tie obmedzujú dynamiku a zvyšujú spotrebu.

Kto by chcel jazdiť s karavanom dynamicky? No asi každý majiteľ karavanu. Preto vznikajú autá ako je toto. Pretože veľký karavan vám na diaľnici 140 km/h zaručene nepôjde, aspoň nie s rozumnou spotrebou. V-čko je ale pri takejto rýchlosti úplne spokojné a 2,2 litrový naftový štvorvalec s tým nemá žiaden problém. Vo verzii s výkonom 120 kW (160 k) má dosť síl na všetky činnosti. Iba spotreba je vďaka výške a hmotnosti vyššia. Pohybuje sa v okolí 10-tich litrov. Priemerná spotreba bola po mojom krátkom tripe po Slovensku (cca 500 km) 8,6 litra. Nájazd bol prevažne diaľničný, 30% zostáva na okresky a 10% na pohyb v meste.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

V aute sme na konci leta strávili dva dni a jednu noc. Na viac nebol čas. Obával som sa chladu v noci. V tom čase teplota v noci na mieste kempovania klesala až k nule. Nezávislé vykurovanie ale spoľahlivo hrialo celú noc. Tí zimomraví by mali spať dole, tí obľubujúci chladné počasie môžu spať hore. V spacáku zima nebude ani tam, ale pod plachtou je predsa len chladnejšie ako pod stenami.

Veľká diera v streche, za ktorú môže horná posteľ zvyšuje úroveň hluku za jazdy. V priemere ale iba o 1 až 2 decibely. Na diaľnici je tak v aute hluk ako v priemernom hatchbacku. Nevýhodou horného podlažia je tiež absencia zvukovej izolácie. Ak sa nenachádzate v tichu prírody, zobudí vás každý zvuk, akoby ste boli vonku. Spánok na hornom poschodí je ale veľmi príjemný a príjemné je i trávenie času tam. S dobrou knižkou, pod duchnou a s termoskou čaju, to je pokojne i zimná romantika.

Benefitom masívnej batérie nezávislého vykurovania je, že dokáže hriať minimálne dve noci bez nabíjania. Nepotrebujete k autu zásuvku. Stačí zájsť do obchodu, odjazdiť pár kilometrov a batéria sa dobije. Kompletné nabitie úplne vybitej batérie samozrejme trvá dlhšie, chce to desiatky kilometrov. Myslím, že pre cestovateľa nie je problém ani to.

Zdroj: Ján Hargaš

Kuchynka je urobená naozaj dobre. Všetko dôležité máte po ruke. Pre ľahký pohyb a varenie treba zdvihnúť strechu. Interiér auta je inšpirovaný plachetnicami a vyzerá naozaj dobre. Veľká časť ovládania je elektrifikovaná, strechu si ale zdvihnete ručne-stručne. Vzpery vám to uľahčia.

Pre mňa to bola zaujímavá a príjemná skúsenosť. S dieťaťom je vyžitie v aute predsa len ťažšie, ale nie nemožné. Navyše to môže byť veľmi dobrý zážitok. Ešte dnes na to syn spomína. Iba v studenom počasí niekde v prírode nepomôže ani markíza. Dvojica cestovateľov si toto auto užije naplno. Treba však rátať s obmedzeniami, ktoré som spomenul vyššie.

Zdroj: Ján Hargaš

Nie je to moja šálka kávy a radšej než ulitu pre slimáčika, by som na cestách hľadal klasické hotelové a penziónové ubytovanie a jazdil s autom, ktoré je dosť priestranné, aby umožnilo núdzové prespanie a odviezlo všetku batožinu. Napríklad zvýšené kombi, či SUV.

Marco Polo získate v cene od cca 44-tisíc bez dane, teda  50 000,- s DPH, testované vozidlo stálo vyše 74 tisíc s DPH. 62 bez dane. Najzaujímavejšie i najdrahšie prvky výbavy  boli inteligentné LED svetlá za 1500 eur, teplovzdušné nezávislé vykurovanie za 1800,- kolesá s rozmerom 19 palcov za 1600 eur, či automatická sedemstupňová prevodovka za 2100 eur a stály pohon všetkých kolies za 4200 eur (s DPH). 

Spomedzi všetkých obytných vozidiel je ale toto jedno z najrozumnejších. Nemusíte jazdiť ako s domom na chrbte. Síce ste slimáčik a všade jazdíte so svojou ulitou, ste taký turbo slimáčik a ulitka nie je až taký problém. 7 z 10 bodov. To čo poskytuje, poskytuje s minimom kompromisov. Ak nič iné, vyšší podvozok by určite bodol.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku