15.11.2018

TEST: BMW M5 – skrytá hrozba. Vyznáva silu a presnosť

BMW M5 v bielom laku s čiernymi 20 palcovými diskami vyzerá prémiovo, ale v skutočnosti ozaj nenápadne.

Toto auto ani z ďaleka nevzbudzuje také vášne ako batmobil BMW i8. Mohutná karoséria dokáže skryť väčšinu znakov dokladajúcich schopnosti vozidla. Pod luxusným hábitom ľahko zameniteľným s menej našponovaným BMW radu 5 sa ale skrýva monštrum. Chladnokrvný zabijak, niečo ako filmový tajný agent. Dokonalý oblek, uhladená vizáž, luxusné doplnky hovoria síce jasnou rečou. Nehovoria ani za mak toho, čo toto zviera dokáže. Pozrite si video z prvých dojmov a pojmov z testovania M5:

Prezradí sa studeným štartom

Nie, ani 520d, ani 530d s M paketom, ani 530i a dokonca ani 540i neurobia s tichou rannou ulicou to, čo M5. Keď som vstal ráno skôr ako zvyšok rodiny a zamieril po čerstvé pečivo, nemohol som si vybrať horší nástroj na nenápadný odchod z domu ako BMW M5. S výfukmi namierenými na okná domu, bola hneď po stlačení štartovacieho tlačidla celá rodina hore. A zobudili sa aj ďalší susedia, aj takí, ktorí skoro ráno prišli z nočnej... Niekoľko psov sa rozbrechalo, no a mne sa srdce rozbúchalo. Ani vypnutie klapky výfuku, ktorú som mal pochopiteľne počas celého testu aktivovanú, ani to nepomohlo zvrátiť škody. Už len pre tie ranné studené štarty sa to auto oplatí kúpiť a živiť.

Instantný adrenalín

Nech máte akokoľvek zlý deň, týždeň. Nech sa cítite akokoľvek pod psa, nech sa vám nechce ani vstať, nieto ísť do práce, BMW M5 dokáže zvrátiť všetky negatíva. Prvé kilometre sú vždy pomalšie. Musia byť. Je to podmienený reflex. Inak to nejde. Aj keď to nie je moje. Na tých pár dní je, a tak sa oň starám ako o vlastné. Nejde o cenu, deje sa tak vždy. Pri športovom aute som ale vždy ešte prísnejší. K uvoľňovaniu koní prichádza pozvoľne a postupne. No a potom, potom to príde. Mám priestor, príležitosť. Dupnem na plyn a už to ide. Zrýchlenie, ktoré zatlačí mozog na lebku, vytlačí do krvi adrenalín. Zrýchlenie, ktoré neprestáva. Ani po preradení, ani po prekročení akéhokoľvek rýchlostného limitu. Ide to ďalej a ďalej.

Zákruty

Táto nevyčerpateľná sila je najviac šokujúca na horskom priesmyku. Cesta uniká rýchlejšie, zákruty sú bližšie k sebe, no pritom je povrch hladší než obvykle. Aj v základnom športovom nastavení – so športovou charakteristikou motora, tlmičov, riadenia a prevodovky je to divoký býk. Na výjazde zo zákruty ide sám od seba do šmyku a ak nezakročíte vy, sám od seba ho aj zvládne. To šokujúce zrýchlenie do kopca ku ďalšej zákrute nemôžete vymazať z mysle. Zároveň je tak krátke, že to potrebujete urobiť znova. Aj napriek všetkým pomocníkom je toto vysoká škola jazdenia a reflexov. A tiež v dôveru k stroju. Lebo tam, kde iní strácajú kontrolu, tam kde s inými musíte ísť opatrne, tam si M5 pýta plný kotol.

Existuje zvieratko, malý chrobáčik, ktorý beží tak rýchlo, že kým beží, nič poriadne nevidí. Vždy musí spomaliť až úplne zastať, aby sa zorientoval a mohol bežať ďalej. Mozog jednoducho nedokáže spracovať zrakové vnemy. 

A tak som si pripadal pri prvých jazdách do kopca. Ako taký chrobáčik, ktorý musí spomaliť pred zákrutou, aby dokázal poňať, kam sa za ten krátky čas dostal a kam ide. Jednoducho, schopnosti auta ďaleko prevyšujú možnosti obyčajnej kľukatej a hrbolatej slovenskej cesty. Uzavrieť, pripraviť záchranky, napísať závet a môže sa jazdiť.

Je však neuveriteľné, čo dokáže robiť s nedokonalou cestou podvozok. Jeho tvrdosť nevnímate ako tvrdosť, pretože si zachováva punc prémiovosti. Vnímate, že kolesá sa za žiadnu cenu nechcú pustiť vozovky, tlačia sa k nej s presvedčením politika pred válovom.

Auto nepozná bežné režimy, na aké sme boli doteraz zvyknutí. Každý jeden prvok má svoj vlastný režim a každý jeden prvok môžete nastaviť samostatne. Ideálne kombinácie pre rôzne príležitosti si potom môžete uložiť pod tlačidlá na volante – M1 a M2.

Je to nový prístup, ktorý ide opačným smerom. Namiesto zjednodušovania, dáva náročnému zákazníkovi možnosť nastaviť si auto podľa vlastných predstáv. Je to trefa do čierneho. Už len pre tri režimy prevodovky. Volíte si, či chcete aby radila do nízkych úsporných otáčok, alebo stredných, alebo vysokých otáčok. Mení sa reaktívnosť, rýchlosť radenia. A tak je to aj pri ostatných prvkoch. Spolu s režimami pohonu všetkých kolies máte pocit, akoby ste stlačením tlačidla kompletne zmenili charakteristiku pretekárskeho auta. Ako vo virtuálnom svete, kde namiesto celého tímu technikov mení správanie auta pár klikov myšou.

Rovinky

Parametre motora sú azda každému známe. Ale zopakovať ich je žiaduce. 4,4 litrový motor má vďaka zdokonalenému chladeniu (i pasívnemu) a vďaka vyššiemu  tlaku vstrekovačov k dispozícii základný výkon 441 kW (600 k) od 5600 do 6700 ot/min. Obmedzovač je pritom až ďaleko za 7000 ot/min. Maximálny krútiaci moment 750 Nm nastupuje pri 1800 ot/min a končí pri 5600 ot/min. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 3,4 sekundy a z 0 na 200 za 11,1 sekundy.

Odvážil som sa merať aj pružnosť. Vzhľadom na obmedzenia ľudských reflexov, som ale ani neskúšal merať štandardné zrýchlenia. Boli by nepresné a viac než samotné zrýchlenie by zaznamenávali moje reakčné časy. Zmeral som teda zrýchlenie zo 60 na 160 km/h. Prebehlo za 5,89 sekundy. Z toho vyše pol sekundy trvalo podradenie. Náhly kickdown bude vždy komplikáciou, či už ide o športovo nastavenú prevodovku, alebo prevodovku obyčajnú. Myslím však, že práve v týchto parametroch je o kúštik lepšia klasická športová dvojspojka. Aj preto Mercedes kombinuje výhody oboch prevodoviek. Steptronic je ale bravúrny.

Stačí plynový pedál iba poštekliť a už z bežnej diaľničnej rýchlosti prechádzate na vzletovú rýchlosť dopravného lietadla... Iste, auto nemá ostrosť športových kupé disponujúcich rovnakými výkonmi. Od nich ho delí cca 600 kíl komfotu, ale mať vo veľkom sedane silu superšportu je niečo ozaj neopísateľné.

Mimochodom, rovnako rýchlo ako akcelerácia, prebieha aj brzdenie. Brzdný účinok doplnkových karbón-keramických bŕzd je dychberúci. Tak ako vám akcelerácia zatlačí mozog dozadu, plný brzdný účinok oplieska mozog o čelo. A nezvädnú. Ani potom, čo na priesmyku necháte polovicu veľkej nádrže...

Bežný život s M5

Spomínal som zdokonalené chladenie. Rozdiel je naozaj významný. Tu sa už turbá roztápať nebudú. Aspoň nie pri rozumnom používaní. Veľké medzichladiče i chladič presvitajú poza veľké dýchacie otvory a je jasné, že vzduch si užíva i samotný motor. Technologický rozdiel je značný, umožňuje prekročiť hranicu 600 koní. Bežne je možné všimnúť si výrazne kratšie dochladzovanie aj za sparného počasia. To isté testovacie kolečko s niekoľkými šprintami na M6 Gran Coupe s motorom s výkonom 570 koní znamenalo po rovnakom dochladzovaní pomalšou jazdou a následným státím zhruba dvoj až trojnásobne dlhšie automatické dochladzovanie po vypnutí motora. To čo M6 trvalo neuveriteľných 10 minút, trvalo M5 sotva 5.

Pri bežnom jazdení pokojným tempom je M5 nenápadné aj správaním. Jemné brblanie motora sa takmer stráca pri deaktivácii klapky a ďalších zvukových pomocníkov... V kabíne je zvuk motora vnímateľný výrazne viac po aktivácii športového zvuku. V kabíne ale počujete basové tóny, kým okolie dostáva do uší športový zvuk moderného osemvalca. Komfortné nastavenie motora, tlmičov, riadenia i prevodovky umožňuje pohodlné jazdenie aj po obyčajných cestách. Tlmenie nerovností je predsa len slabšie ako pri bežných verziách s adaptívnymi tlmičmi, avšak obeta nie je ani zďaleka taká veľká ako pri športových verziách bežnejších áut.

M5 má tak ako hocaká iná špecifikácia radu 5 trojpriestorovú karosériu s veľkým a dobre prístupným batožinovým priestorom a dostatok miesta pre dvoch urastených aj na zadných sedadlách. Kabína bohato vybavenej M5 sa ale nesie na vlne najvyššieho možného luxusu radu 5. Koža, štvorzónová klimatizácia, atermické sklá, kvalitne a draho pôsobiace použité materiály. Vpredu sa dá najdlhšie pozerať na novú radiacu páku, režimy skrývajúce sa hneď vedľa nej i na volant okorenený červenými detailmi. Pre mňa sú ale najzaujímavejšie športové sedadlá. Masívne a kožené, chladené i vyhrievané. Vyhovejú úzkym i širokým, dlhým aj krátkym. Plne nastaviteľné poskytujú dokonalú oporu tela i bočné vedenie. Luxusné škrupiny. A ešte aj výborne vyzerajú. Bude to iste aj vďaka luxusnej koži Merino Tartufo za 7-tisíc. 

Keď sa s M5 neponáhľate, na palubnom počítači sa môžu objavovať spotreby aj tesne nad 8 litrov. Bez akejkoľvek snahy o úspornú jazdu som dosiahol na svojej bežnej trase spotrebu 8,7 litra. Priemer počas testu bol ale 13,1 litra. Pri rýchlosti 140 km/h má motor na 8. stupni 2050 ot/min. Pri rýchlosti 120 km/h som nameral orientačnú hlučnosť na D2 na úrovni hlavy vodiča 68 db. Na luxusné auto viac než je priemer, avšak úroveň je to veľmi dobrá, umožňujúca pokojný rozhovor bez zvyšovania hlasitosti. Keď už som pri zvukových vnemoch. Súčasťou auta bol prvotriedny audiosystém Bower a Wilkins Diamond Surround Soud System za 3,7 tisíc. Streamovaná hudba znie vynikajúco, vysokokvalitné nahrávky na vlastnom zariadení ani nepotrebujú komentár.

Finále

BMW M5 je celkom zbytočné auto, ktoré nikto nepotrebuje. Jeho extrémny výkon 600 koní nemá reálne využitie na bežných cestách. Rad 5 bezproblémovo vzdoruje diaľničnému tempu i ľahko predbieha aj s tretinovým výkonom. Nikto ho reálne nepotrebuje, to ale neznamená, že ho nikto nevyužije. Miera zábavnosti a úžasu je na úrovni superšportov. Kým ale z nich vyleziete spotení a ohučaní, z M5 vyjdete oddýchnutí a vysmiati. Auto robí z bežných rán a bežných ciest niečo opakovane fantastické. Je to pozitívny menič nálady. Pritom nepotrebujete neustále dráždiť šťastie s plným výkonom, stačí aj desatina koní, stačí pokojne prechádzať mestom a vnímať tú silu. Vedieť, že je tu a je pripravená odviať všetko naokolo. Supersedan pre extrémne náročných manažérov, majiteľov podnikov a v našich končinách aj pre rôznu verbež. Nová M5 je silný kaliber zo závodov v zbrojení. Opodstatnenie nemá, racionálnu stránku tiež nie. Ževraj si k zvuku dopomáha reproduktormi, čert to ber, veď znie parádne vnútri i zvonka. Ževraj je komplikovaná. Inak by nebola taká skvelá. Obdiv si zaslúži. Všetok. 10 z 10, kým si to nerozmyslím...

PS: Tu nájdete video k M5 vo vyššej kvalite na Youtube.

 

 

Technické údaje

Model: BMW M5
Počet valcov/ventilov na valec: 8/4
Zdvihový objem motora (cm3): 4395
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.): 441/5600-6700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 750/1800-5600
Maximálna rýchlosť (km/h): 250(305)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 3,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 10,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4956/1903/1473
Rázvor náprav (mm): 2982
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 68
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1930
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Rozmer základných pneumatík: 275/40 R19
   
Cena špecifikácie: 121 500 €
Cena vozidla: 162 592 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku