30.08.2018

TEST: Renault Twingo GT – vrecková prskavka. Twingo rozkvitá

Od modelu Twingo GT som nič nečakal. Možno preto ma tak príjemne prekvapil. Z nádejného púčika vznika krásna ruža.

Renault Twingo je spolu so Smartom ForFour automobilom zameraným na mesto. V zásade platí, že ani výborná manévrovateľnosť, ani charizma nedokázali vymazať najväčší deficit oboch modelov – slabé motory. Výhodou Twinga v porovnaní so Smartom bola aspoň realistická cena. U nás však napriek peknej cene málokto siahne po aute, ktoré je tak veľmi orientované na mesto. Možno to bude tým, že tu žiadne veľkomesto nemáme, možno tým, že skutočný mestský priestor aj v hlavnom meste je dosiahnuteľný pešo, či verejnou dopravou.

Málokomu sa chce riešiť ťažkosti s parkovaním a ani postávanie v kolónach nie je obzvlášť zábavné. A keď už sa kupuje auto, ponúkaný priestor i status sú pre slovenského zákazníka veľmi citlivou záležitosťou. Preto tí, ktorí chcú štýlové malé auto radšej siahnu po Cliu. A zas tí, ktorí túžia po malom lacnom aute, siahnu po  Dacii Sandero. Nečudujem sa, veď je to voľba rozumu. Napriek tomu ale na cestách možno stretnúť kvantum malých Fiatov 500. Fiatík 500 pritom nie je o nič väčší ako Twingo. Nie je ani rýchlejší, ani úspornejší. Je navyše starší a roky udržiavaný pri živote len vďaka rôznym ediíciám. No a je tiež drahší ako Twingo. Tak prečo sa mu tak darí? Prečo ho ľudia milujú? Lebo má štýl. Taliansky štýl. Ten láka ako ženy, tak i mužov. Auto má šmrnc a vyzerá stále dobre, aj keď je už technologicky zastarané.

Twingo takú veľkú charizmu nemá. Poviem vám, je to škoda. Lebo aj keď to s ním dizajnéri mysleli dobre a vytvorili naozaj charakterné, podarené autíčko, obchodné oddelenie k nemu naďalej pristupuje ako k prioritne lacnému vozidlu. Má pár farieb, pár kombinácii a... Twingo skrátka nie je doplnok, luxusná kabelka. Nedokáže svoj veselý zjav spojiť s francúzskou eleganciou, pôžitkárstvom. Nie je to skrátka „kúsok“ ktorý by každá chcela mať doma.

Po dlhých rokoch je tu ale Twingo, ktoré žije, dýcha a vyzerá presne tak, ako by konkurent pre model Fiat 500 mal. Lebo Twingo kvitne. Pochopilo samé seba a začína robiť presne to, čo by autíčko s jeho potenciálom malo. Oproti 500-vke je to stále len pučiaci púčik, ale omnoho lákavejší ako doteraz.

Twingo GT – Zlatučké? To áno, ale tiež silné, šikovné a pohodlné

Toto Twingo to hrá na športovú nótu. Chvalabohu za to. Podkapotou nemá žiadne veľké novinky, avšak jeho najvýkonnejší motor dostal injekciu steroidov a v spolupráci s prvotriednou dvojspojkovou prevodovkou konečne robí, čo má. Zrýchľuje a aj znie!

Trojvajec 0,9 TCe naďalej holduje jednoduchšiemu a trvanlivejšiemu nepriamemu vstrekovaniu. Naďalej teda trpí na nevýhody tohto riešenia, no naďalej sa nemusí veľmi trápiť emisiami pevných častíc. Má svoje hluché miesta a naďalej patrí medzi menej kultivované trojvalce. Jeho dvadsať koníkov a 45 Nm navyše oproti bežnej verzii, ale úspešne zakrýva slabosti a vytvára z auta presne to, čím malo byť už od začiatku. Zábavné autíčko s neuveriteľným rajdom, s motorom vzadu, s unikátnymi jazdnými vlastnosťami, s ozaj prekvapivým zrýchlením a solídnym zvukom.

Jazdiť s ním už nie je zábava len preto, lebo je iné a pekne sa usmieva. Jazdiť s ním je zábava preto, lebo sa s ním pohrala divízia Renault Sport. Auto pritom nie je tvrdé, až mám pocit, že je mäkšie ako doteraz a vnímateľnú tvrdosť mu dodávajú iba väčšie disky. Naopak auto je tvárnejšie, v zákrutách vášnivejšie.

Vodičovi dovolí podstatne viac ako doterajšia ustráchaná verzia. Nebojí sa ostrejších prejazdov zákrut. ESP nezasahuje pri každom náznaku naklonenia vyššej karosérie. Dokonca vás pustí aj do skromného ale veselého šmyku, pravda ak preukážete, že to máte v rukách. Utlmovanie výkonu motora v zákrutách je tiež o kusisko jemnejšie a rozumnejšie. Alebo má to auto o toľko viac výkonu, že to utlmenie tak necítiť. Ak by malo auto aj pádielka pod volantom, tak ani neuverím, že je to stále to isté auto od toho istého výrobcu.

Tento motor môže tak dobre znieť? Neuveriteľné

Nečakajte zázraky. Ale nečakajte ani podvádzanie s reproduktormi. Nie, za svoj zvuk vďačí dvom koncovkám výfuku trčiacim z veľkého tlmiča. Práve masívny a viditeľný tlmič s kratučkými koncovkami výfukov sú najväčším ukazovateľom pre okolie, že toto auto nie je mestské prdítko. Tento znak ešte dopĺňa nápis GT a nejaké tie nevýrazné pruhy, či veľké zliatinové disky.

Ťah motora z nízkych rýchlosti je výrazný, bleskové radenie a poriadny krútiaci moment presvedčia nejedného machra v služobnom „tédéíčku“, že toho špunta neradno podceňovať. Twingo GT skrátka nie je postavené na to, aby bolo brzdou premávky. Už sa s ním nemusíte správať ako underdog. Hlavu hore deti, narovnať plecia, zlboka sa nadýchnuť a pekne hrdo!

Napíšem to tak, ako to naozaj je, odpustite mi. Tomu autu narástol penis a vytŕča mu spod zadného nárazníka. Je to stelesnenie mladého kabelkového psíka rasy čivava. Ťuťuli-muťuli, krásna tvárička, veselé veľké očká. Ale pod kožou je to riadny jedoš, ktorý hryzie. Aj výbavičku má na svoju veľkosť riadnu. Veľa škody síce nenarobí, ale len tak sa nevzdáva.

Tvrdenia dokazujú aj parametre pružnosti. Najšikovnejšie je auto v nižších rýchlostiach. Na semaforoch kraľuje, no ani vyššie sa nestratí. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá dlhšie než by som čakal. Nameral som 10,38 sekundy. Pekné, no zhruba dve sekundy z toho trvá kickdown. Aj keď je dvojspojka päťkrát lepšia ako manuál, niekedy váha a premýšľa dlhšie než pri väčších motoroch. Akoby si občas nebola istá tým, za ktorý konček ten motorček štipnúť. Jej neistotu spojenú s charakteristikou motora musíte prekonať ťažkou nohou. Keď chcete, aby Twingo GT odovzdalo všetko čo má, zatlačte plyn až k podlahe. Potom pochopí.

Zábavnosť sa naďalej týka najmä mesta, tu je auto doma a tu chce byť silné. Ale nestratí sa ani na otvorených cestách, dokonca ani na diaľnici. Hravo zrýchľuje aj nad povolené limity. Reakcie na stlačenie plynového pedála sú rýchle. Prioritne je ale auto v režime eko. Ten treba vypnúť a zábavnosť o pár percent stúpne spolu s rýchlosťou reakcií.

Spotrebu dokážete pokojnou jazdou držať na úrovni 6,5 litra. Ale ak chcete jazdiť na spotrebu, kúpte si slabšiu verziu, pokojne aj s automatom. Je stále v predaji. GT-čko nechajte tým, ktorých baví rozžeraviť turbo a nevadí im, že do nádržky treba natankovať. Nie je veľká, takže to až tak nebolí a v mestskom okolí zasa aj tak veľa nenajazdíte. Môj priemer bol 7,0. Auto som preberal s priemernou spotrebou 74,1 litra. Dôvod? Po vynulovaní a natankovaní autíčko zamierilo na šieste poschodie nadzemných garáži. Cestou hore skrátka vysmädlo. Keď mu dupete v meste po krku na každom semafore a za každou zákrutou, spotreba sa bude pohybovať niekde medzi 8 až 9 litrami. To nie je vôbec zlé, keď si uvedomím akú zábavu auto poskytuje. Rovnaké to bude aj pri porušovaní predpisov na diaľnici. Inak zvláda diaľničné tempo za 7 až 7,5 podľa situácie.  

Hluk v kabíne patrí k nižšiemu priemeru. Na D2 pri rýchlosti 120 km/h sa hlučnosť v oblasti hlavy vodiča pohybovala niekde medzi 70 až 72 db. Nie málo, ale v segmente A úplne v pohode. Najviac hluku vyrábal vzduch svištiaci okolo A stĺpikov. Táto hlučnosť už vstupuje do komunikácie a núti výrazne zvyšovať hlasitosť audia.

Sedenie v aute je príjemné pre štvoricu pasažierov. Vysoká stavba umožňuje využiť kabínu pre prevoz štyroch pasažierov s výškou do 180 cm, a to relatívne pohodlne. Posed je vzpriamenejší, sedadlá vzadu sú v podstate bez bočného vedenia a vysoké masívne sedadlá vodiča a spolujazdca značne ovplyvňujú výhľad i vzdušnosť kabíny. Sú pekné, sú pohodlné, ale aj vďaka nim sa vzadu budete cítiť stiesnene. Platí však, že spomedzi všetkých malých áut využíva práve Twingo/ForFour dostupný priestor najlepšie.

 Vodič a spolujazdec sa cítia dobre a zvládnu aj dlhšiu trasu. Volant nemá veľkú odozvu, ale výrazne preposilované riadenie pomôže pri manévrovaní v meste. Autíčko sa vďaka umiestneniu motoru vzadu otočí doslova na pätníku. Skoro ako vysokozdvižný vozík. Tam, kde sa s konkurenčným autom otáčate na dvakrát, s Twingom prejdete na jednu šupu. Predné kolesá majú skrátka kopu priestoru a nie sú obmedzované motorom. Výborný je aj výhľad z auta. Keďže je malé, viete celkom presne kde sa končí a kde začína i bez pomoci parkovacej kamery, či senzorov. Jazdenie v úzkych priestoroch je ľahké a šikovné. Práve toto sú najväčšie výhody auta v porovnaní s čímkoľvek porovnateľným. Nijaký konkurent nie je tak dobre ovládateľný a nijaký konkurent sa nedá zaparkovať tak ľahko a rýchlo ako Twingo. S nijakým konkurentom sa ani neotočíte do opačného smeru tak šikovne ako s Twingom.

Hodnotenie

Twingo nemá šmrnc modelu 500. Nemá ho ani verzia GT. Avšak verzia GT má to, čo by auto tejto veľkosti malo mať. Má výkon, má drzosť. Má silu na predbiehanie, má silu na to, aby zo svojej malosti spravilo veľkosť. Autíčko má štýl. Je veselé, je pekné a s doplnkami v rámci výbavy GT vyzerá celkom hodnotne. Nemá ale ani náznak luxusu, nehrá sa na niečo čím nie je. Nie je to módny doplnok. No stačí mu k tomu strašne málo.

Milý Renault, keď už konečne napĺňate potenciál modelu tejto koncepcie a tejto vizáže, buďte takí láskaví a doprajte mu závan luxusu. Doprajte mu hodnotnejšie pôsobiace detaily, doprajte mu kožený interiér. Doprajte mu to, čo stráca na pána segmentu. Nie, Twingo nemá takú tradíciu ako 500-vka. No verzia GT dokazuje, že tento model by dokázal omnoho viac, než doteraz dokazuje. A to nie je ani tak správa pre zákazníka, to je správa pre výrobcu.

Ak Twingu dovolíte rozkvitnúť, ak budete pokračovať v tom, čo spravilo GT a spravíte z auta žiadaný kúsok, môžete si zaň pýtať aj také ustrelené ceny ako Fiat. Skrátka, Twingo potrebuje byť tým, čím nie je ani Smart.

Ale aj bez toho pozlátka, aj bez tých čačiek a bez silných mien, bez pôžitkárstva a bez šialených cenoviek je tu jedno malé auto, ktoré už teraz zvládne v každom ohľade viac ako kráľ segmentu. Nemá taký šmrnc, ale má silu i charakter a má dvoje dvier navyše. Vďaka prítomnosti verzie GT je zreteľný ešte jeden fakt. Twingo by zvládlo a zaslúžilo si aj verziu RS. Takých 140 až 150 koníkov, znížený podvozok, samosvorček, možno rozšírený rozchod a bude z toho tak krásne uletená hovadinka akou je 500 Abarth.

Twingo GT je bezpečne najlepšie Twingo a pravdepodobne najzábavnejšie auto v segmente A, jediné na ktoré ešte stráca je spomínaný Fiat 500. Ak hľadáte malé auto, ktoré v meste odvezie aj štyroch a nestratí sa ani mimo mesta, všimnite si Twingo GT. Prináša výhody, ktoré žiaden konkurent nemá, ani 500-vka. Teraz má aj silnejší motor, aj šikovnú prevodovku. Nie je to hot hatch, nie je to ani warm hatch. Je to ale slušná vrecková prskavka s takmer všetkým čo by malé auto malo mať. Väčšie výhrady môžem mať jedine k slabšiemu utlmenie aerodynamického šumu a k horšiemu udržiavaniu zvolenej teploty v lete i v zime vďaka zvolenej koncepcii s motorom vzadu. Aj tak to ale má za 7,5 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Renault Twingo GT
Počet valcov/ventilov: 3/12
Zdvihový objem motora (cm3): 898
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 80/5750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3 595/1646/1554
Rázvor náprav (mm): 2492
Objem batožinového priestoru (l): 188
Objem palivovej nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1103
Užitočná hmotnosť (kg): 384
Rozmer pneumatík: 185/45 R17 a vzadu 205/40 R17
   
Základná cenníková cena modelu GT : 13 190 €
Základná cena verzie GT 110 EDC 14 390 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku