2018-08-03 04:20:00
Hyundai Kona 1,6 T-GDi
Hyundai Kona 1,6 T-GDi 4x4
Zdroj: Ján Hargaš

Hyundai Kona 1,6 T-GDi 4x4 AT – rovnako svojská, ale navyše zábavná

Hyundai Kona je extrémne svojské auto s originálnym dizajnom a silnou ponukou. Nezaobišla sa bez slabších stránok.

Model Hyundai Kona sme už testovali. Testované vozidlo bolo v rovnakej jedovatej zeleno-žltej metalíze Acid Yellow. Vozidlo bolo tiež v rovnakej výbave Family, avšak s niekoľkými prvkami navyše. Kľúčovou zmenou je rozdiel v motorizácii. Kým prvá jedovatá Kona mala bežný trojvalec 1,0 T-GDi, druhá jedovatá Kona mala Podkapotou menej bežný vrcholný benzínový štvorvalec 1,6 T-GDi navyše kombinovaný s pohonom 4x4 a s automatickou prevodovkou. Netreba dvakrát opakovať, že práve pohon všetkých kolies je v danej triede skutočne unikátny a ojedinelý. Zhruba rovnako ako Kona samotná.

Zdroj: Ján Hargaš

Vyznať sa v súčasných motorizáciách je ťažké. Staré overené vodítko v podobe objemu už nie je smerodajné. Z užívateľského hľadiska je najdôležitejší výkon a krútiaci moment. V oboch parametroch sú prepĺňané trojvalce lepšie než atmosférické štvorvalce s pomaly dvojnásobným objemom. Malých turbomotorov sa zákazníci stále boja a nemožno sa im čudovať. Veď majú mnoho prvkov, ktoré boli pred vyše desiatimi rokmi vyhradené pre športové, či luxusné autá, kde sa vyššie náklady na servis očakávali. Aj keď môžeme polemizovať o tom, ktorá firma zvládla osvojenie technológie lepšie a ktorá horšie, v zásade platí, že dnes už ani atmosférické motory nemajú tú povestnú jednoduchosť rokov minulých. Navyše im často chýba prvok, ktorý zákazníci oceňujú čoraz viac – okamžitá prudká odozva na stlačenie plynu a s ňou spojená suverenita i určitá zábavnosť. Pod vplyvom emisných noriem a čoraz vyšších očakávaní zákazníkov sa tak dostávajú na trh modely s motormi, ktoré by pred pár rokmi nekúpil skoro nik.

Zdroj: Ján Hargaš

 Presne toto stelesňuje model Hyundai Kona. Modernosť má v genetickom kóde napevno zakotvenú. Je to malý hatchback s vonkajšími a vnútornými rozmermi segmentu B, a pritom sa snaží byť viacerými autami naraz. Vidieť to už na dizajne. Je to auto, ktoré chce byť zároveň krásne a zároveň frajersky ba až terénne drsné. Ostro rezané línie na zaoblených tvaroch karosérie dopĺňajú nezvyklé umiestnenia viacerých komponentov – napríklad stretávacích a hmlových svetlometov. K tomu sa pripájajú nelakované plastové doplnky a tmavo lakované lyžiny. Výsledok je hybridný.

Vidíme pôvodne krásne auto, ktorého dizajnéra akoby niekto na poslednú chvíľu presvedčil, že jeho počin je síce pekný, ale komerčne nevyužiteľný. A tak chudák dizajnér na poslednú chvíľu zmenil svoj pôvodný zámer a narýchlo rozhádzal po karosérii prvky s efektom úplne opačným než ako pôvodne zamýšľal. A predsa nemožno o aute povedať, že je škaredé. Možno však povedať, že bez tých sivých plastov by bola Kona krajšia. Aj keď menej moderná.

Zdroj: Ján Hargaš

Dnes chce zákazník všetko. Chce malé auto, s ktorým ľahko zaparkuje. Chce však tiež auto, v ktorom odvezie celú rodinu s batožinou na dovolenku. Chce auto, ktoré málo žerie, ale chce sedieť vysoko. Chce auto, ktoré dobre jazdí na ceste, no pritom chce, aby bolo vyššie a mohol s ním ísť na poľnú cestu bez obáv, že niekde nechá hmlovky. Tiež chce auto, ktoré málo žerie, no zároveň trhá asfalt a pritom mu vadí, keď je auto komplikované, nebodaj ešte aj drahé.  

Kona chce odpovedať na všetky dnešné túžby. Doslova kričí o pozornosť. Chce byť iná a chce, aby ste si vďaka nej iní pripadali. Chce, aby ste sa spoločne odlíšili od davu. Od davu, ktorého základnou charakteristikou je, že sa jeho členovia neustále snažia jeden od druhého odlišovať a vynikať.

Výsledok? Ten je jasný. Máme tu svojsky dizajnované auto s neobvyklými farbami, ktoré púta pozornosť každého z nás. Máme tu ale tiež auto, ktoré síce je malé, pokúša sa tiež byť praktické, priestranné a pritom zábavné. Darí sa mu to? Darí.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor 1,6 T-GDi disponuje maximálnym výkonom 130 kW (177 k) a maximálnym krútiacim momentom 256 Nm pri 1500-4500 ot/min. Motor dodáva autu s pohotovostnou hmotnosťou kolísajúcou od 1400 do 1500 kg (v závislosti od výbavy) solídnu dynamiku a vysokú mieru zábavnosti v meste i na okresných cestách. Spojenie s automatickou prevodovkou so športovým režimom a s „inteligentným“ pohonom všetkých kolies zabezpečujú prekvapivo dobrý mix jazdných vlastností a schopností.

Automobil dokáže zrýchliť zo 60 na 100 km/h za takmer presných 5 sekúnd. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 6,5 sekundy. Iba toľko stačí autu k podradeniu a roztočeniu turbodúchadla. Pružnosť je silnou stránkou malej Kony. Ostré manévre, bleskové predbiehanie i okamžité zrýchlenie na diaľnici zvláda ľavou zadnou. Jej ochota vystreliť ako z praku je enormná. Rada má aj rýchle prejazdy okreskami. Horšie povrchy síce až tak neobľubuje, rovnako ako vracáky na horskom priesmyku, ale zavše rada jazdí rýchlo a oduševnene.

Zdroj: Ján Hargaš

S malou Konou sa dokážete slušne vyblázniť aj na serpentínach. Danosti auta obmedzujú menej než som čakal. Náklony vyššej stavby sú eliminované tuhším nastavením podvozka. Ten ale nie je tak tuhý, aby znepríjemňoval dennodenné jazdenie, no dosť tuhý, aby umožnil vodičovi vylietať sa v zákrutách dospokojna. Nezapotíte sa, nevytlačíte zakaždým z motora maximum, na to by bolo treba viac snahy konštruktérov pri ladení náprav a samozrejme nižšie položené ťažisko, ale aj tak je to fajn. Povedal by som spokojne, že ak hľadáte solídny warm-hatch, vyskúšajte najsilnejšiu Konu. Bude sa páčiť polovičke a vy tiež nevyjdete na prázdno.

Komfort jazdy na kvalitnejších povrchoch je slušný. O väčších dierach ste podrobne informovaný, ale podvozok nevybije zuby ani dych a snaží sa všetko aspoň čiastočne utlmiť. Horšie je na tom odhlučnenie. Predovšetkým zozadu sa dostáva do kabíny viac než by bolo dobré v tejto cenovej kategórii. Vyššiu úroveň hluku potvrdili aj moje orientačné merania hlučnosti. Tie prebiehajú na diaľnici D2 na rovnakom mieste s vypnutým audiom, vypnutou vzduchotechnikou a pri rýchlosti 120 km/h. Meranie prebieha na úrovni hlavy vodiča, tak aby zodpovedalo vnímateľnému hluku pri jazde po diaľnici. Práve pri tejto rýchlosti sa už láme chlieb a väčšina lacnejších vozidiel začína prehrávať svoj boj s hlukom odvaľujúcich sa kolies a s hlukom obtekajúceho vetra. Kona zaznamenala priemernú hlučnosť 71 dB v tejto rýchlosti. To nie je vyslovene zlá hodnota, v segmente B dokonca celkom priemerná, avšak vzhľadom na cenovú reláciu podpriemerná.

Zdroj: Ján Hargaš

Za zvýšenú hlučnosť môže práve horšie utlmenie zadných kolies. Takáto hlučnosť obmedzuje komunikáciu a núti vodiča zvyšovať hlasitosť audia. Zhoršovala sa najmä zrozumiteľnosť hovorenej reči. Do istej miery za to mohla i podpriemerná audiosústava. Tento problém som si všimol aj pri teste predchádzajúcej Kony, no trpí ním v podstate každý malý crossover bez príplatkového audia. V Kone je zvuk umelo basový, dunivý. Nepomôže ani úprava ekvalizéra. Cítiť to práve pri vyššom hluku. V ňom sa stráca veľká časť hudby i reči. Ani zvuk motora nemôžem príliš chváliť. Znie tak, ako moderné priamovstrekové turbomotory znejú. Dnes je dokonca celkom bežné, že trojvalce znejú lepšie ako väčšie štvorvalce a pri Kone je to skoro tak.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Daňou za ochotný motor je jeho spotreba. Auto týchto rozmerov by si mohlo pýtať menej. Priemerná spotreba počas testu bola na úrovni 7,8 l/100 km. Pri veľkej snahe klesla na 7,1 litra – išlo o spotrebu pri pokojnom tempe na okresných cestách.

Na základe odjazdeného si viem predstaviť len veľmi málo situácií, kedy by priemerná spotreba na dlhšie klesla pod 7 litrov. Dôvodov je viacero. Môžem uvažovať nad väčším hladom pohonnej jednotky, no k horšej spotrebe prispieva najmä športové naladenie motora, prevodovky i plynového pedála. Musíte sa s plynom ozaj hrať, aby ste auto skrotili. Ja som po prvej stovke kilometrov prešiel do eko režimu. Tam sa tak plynový pedál, tak prevodovka troška upokoja a dovolia jemnejšiu prácu s plynom a jemnejšiu akceleráciu. Vtedy je zrýchľovanie na úrovni režimov komfort u konkurentov a u väčších crossoverov. Jednoducho Kona chce byť zábavná, no ak vy chcete bežne jazdiť za menej než 8 litrov, hor sa do režimu eko. Aj tam pritom stačí málo, aby sa motor i prevodovka zobudili k poriadnemu rošambu.

Zdroj: Ján Hargaš

Priestoru na palube je vzhľadom na triedu automobilu dosť. Takí ako SEAT Arona dokazujú, že sa dá i viac, ale Kona za priemerom nezaostáva a ponúka dostatok priestoru pre vodiča a spolujazdca a tiež ich batožinu. Pasažieri za nimi už budú výškovo limitovaní. Keď si za mňa (192 cm) sadla manželka (172 cm), na kolená i hlavu, a tiež v oblasti ramien mala minimálnu priestorovú rezervu. I nastavenie sedadla spolujazdca tak, aby syn v sedačke netrpel nedostatkom priestoru bola tak trochu alchýmia. Kufor ale poteší, jeho 361 litrov je tak akurát.

Sedenie za volantom je pohodlné, sedadlá sú dobre tvarované, opierka by v dolnej časti chrbtice mohla byť mäkšia. Volant je v prijemnej vzdialenosti, široko nastaviteľný a príjemný na dotyk. Ovládacie prvky sú rozmiestnené slušne. Vytrčený stredový displej je fajn, ale bez zabudovanej navigácie je akosi nadbytočný.

Zdroj: Ján Hargaš

Farebné doplnky vrátane bezpečnostných pásov som obdivoval už predtým. Spoločne s tou jedovatou vonkajšou farbou sú ojedinelé a veľmi svieže. Kvalita materiálov i spracovanie je nadpriemerné. Najmä sedadlá vyzerajú a pôsobia dobre. Kona na palube úspešne skrýva využívanie lacnejších materiálov kvalitnou povrchovou úpravou a mäkčenými vrchnými vrstvami.

Testované vozidlo malo príplatkové Bi-LED svetlá. Za suchého počasia svietia v noci dobre, z výkonu za dažďa by som mal trošku obavy. Keďže sme pri malých crossoveroch, je skvelé, že takéto svetlá vôbec môžete kúpiť. Len pozor pri vysokých obrubníkoch, či kameňoch pri parkovaní. Hmlovky sú tak nízko, že by mohli byť prvé na rade.

Počas testu ma hnevalo veko batožinového priestoru. Aby sa piate dvere úplne uzavreli, treba s tým poriadne trieskať. To môže spôsobiť riadne šoky cestujúcim.

Finále

Páči sa vám Kona? 22 až 25 tisíc eur vo vačku, či aspoň bezpečne pod lízingovým/úverovým stropom? Spotreba s jemnou nohou 8 litrov benálu nevadí? Tak potom neváhajte. Vyskúšajte, bude sa vám páčiť práve s testovanou motorizáciou. Ako hluk, tak i spotreba môžu stáť za to. Je to o preferenciách. Výkon i jazda sú silnými argumentami, môžu negatíva vymazať.

Zdroj: Ján Hargaš

Páči sa vám Kona, ale 22 tisíc je priveľa? 8 litrov paliva do kosačky tiež? Čo tak 18 za silné auto s manuálom a s palivom do traktora? Potom Kona Comfort 1,6 CRDi 85 kW určite ušporí na spotrebe i na účte na pumpe.

Páči sa vám Kona, 22 tisíc je veľa, 8 litrov tiež, ale naftu v malom aute nechcete? Potom Kona za 18 s turbotrojvalcom a manuálom bude stačiť. Motor je schopný, veselý, auto ľahšie a spotreba nižšia.

Nepáči sa vám Kona? Tak ako ste sa dostali až sem?

Testovaná Kona má veľké plus za motor i prevodovku. Mínusky dostáva za slabšie odhlučnenie, sotva priemerné audio i vyššiu pažravosť motora. Celkovo za pekných 6,5 z 10. Stručne povedané, obe jedovaté verzie, ktoré sme testovali mali svoje pre a proti a určite majú potenciál osloviť moderného mestského a prímestského človeka. To, čo menší motor stráca na výkone, dobieha na lepšej cene. Naopak, to čo väčší motor stráca na spotrebe, dobieha v zábavnejšom jazdnom prejave. 

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku