01.08.2018

PRVÁ JAZDA: Mercedes Triedy A na našich cestách. Hej, Mercedes? Pusti hudbu!

Mercedes Triedy A sme testovali na Záhorí a na Myjave. Ako si najmenší Mercedes poradil s našimi cestami?

Mercedes Triedy A štvrtej generácie prišiel na svet vo februári tohto roku. Dlhé tízovanie a napínavá premiéra na autosalóne v Ženeve ukázali dôvod, prečo sa Trojcípa hviezda rozhodla pre uvedenie novej generácie už po piatich rokoch. I keď by tretia generácia prežila ešte nejaký ten rok, svet sa od roku 2013 výrazne zmenil. Najmä ten svet automobilový. Mercedes sa rozhodol, že zákazníkom ponúkne maximálny zážitok zo značky Mercedes bez ohľadu na zvolenú veľkosť auta. Nová Trieda A tak nezaujme len novým dizajnom karosérie, jej najväčšie tromfy prichádzajú v kabíne. Kľúčom k rozlúsknutiu podstaty nového vozidla sú dva veľké spojené displeje v štýle Triedy S. Nová Trieda A chce priniesť svojim budúcim majiteľom prvotriedny zážitok a najmä najpokročilejšie technológie tak, ako to robia všetky veľké Mercedesy počínajúc Triedou C a Triedou S končiac.

Nová Trieda A je nová už na prvý pohľad. Dizajn vozidla preberá mnoho prvkov z najnovších štúdií. Hrá na estetiku, zvýrazňuje príslušnosť k značke, avšak zároveň obrusuje hrany. Auto je dynamickejšie, precíznejšie a čistejšie. Dizajn je čistejší. Odbremenený od komplikovanosti dnešnej doby, a pritom enormne precízny.

Na prvý pohľad auto uchváti odvážnou vizážou prednej masky. Práve tá tvorí charakter auta a práve tá vzbudzuje najväčšie vášne. Avšak snaha o maximálnu čistotu dizajnu, oprostenie od moderných výrazových prostriedkov má aj svoje úskalia. Nimi sú práve spodobovanie, splývanie so vzhľadom konkurenčných vozidiel. Je veru odvážne zbaviť sa svojich typických výrazových prostriedkov v prospech vlastného cieľa a popritom sa nedobrovoľne priblížiť k lacnejšej konkurencii idúcej práve opačným smerom. Mercedes sa spolieha na svojich zákazníkov, verí, že jednoduchší dizajn pochopia správne, že pochopia zámer dizajnérov a že aj oni už sú ďalej a lištičkovanie a preháňanie už nepovažujú za znak luxusu.

Rovnako silný je zážitok z interiéru. Palubná doska, veľké displeje, turbínové výduchy vzduchotechniky. Aj stredový panel verí minimalizmu. Všetko je decentné, pevné, nevŕzgajúce. Zaujali ma kľuky dvier. Elegantné a pritom veľmi pevné. Nový je i touchpad. Prišiel o koliesko a to je iste škoda. Nahradil to ale lepšou prácou s dotykovou plôškou a vyššou intuitivitou.

Najväčší posun možno badať v infotainmente. Výber preferovaného spôsobu ovládania je rovnako široký ako pri Triede S. Od dotykového pravého displeja, cez touchpad až po dotykové plôšky na volante. Výborné. Toľko informácií sa k vodičovi v iných autách ani nedostane.

Pri infotainmente nešlo o evolúciu, doslova revolúciu. Zmenilo sa všetko. Infotainment je enormne bohatý, nastavení je extrémne veľa a možností ešte viac. Čo vám len napadne, to môžete zmeniť, či upraviť. Konektivita je doslova z inej planéty. Prepojenie zo smart zariadením je rýchle. Automobil je pripojený na sieť a pre svoje potreby môže kedykoľvek komunikovať. Rovnako tak pre potreby posádky. Avšak u nás zatiaľ nie je k dispozícii možnosť prehliadania webu a teda kompletná paleta možností. Chvíľu to potrvá, kým si značka dohodne podmienky s niektorým z operátorov. Celoeurópsky využíva Vodafone, na koho padne voľba u nás, zatiaľ nevieme.

MBUX a jeho možnosti. „Tá pani“ s ktorou sa môžete rozprávať vie viac ako len navrhovať ciele v navigácii. Ak sa s ňou chcete rozprávať (a máte ju vo výbave), stačí vám povedať „Mercedes?“ Pani sa ozve a je už len na vás čo budete chcieť. Od nastavenia navigácie, cez ovládanie vzduchotechniky až po ovládanie strešného okna a ambientného osvetlenia. Pritom už o niekoľko mesiacov príde aktualizácia, ktorá jej možnosti a pochopenie ešte zvýraznia. „Tá pani“ ktorú môžete ovládať v češtine, alebo v angličtine (slovenčina je zatiaľ vo vzdialenom výhľade) sa dokáže učiť. Na základe vašich zvyklostí, na základe vašich preferencií dokáže proaktívne vystupovať a navrhovať riešenia, ciele cesty a podobne. Aj keď je pre mnohých z nás stále jednoduchšie ovládať auto tlačidlami, „tá pani Mercedes“ je v porovnaní s doterajšími „tetami v palubnej doske“ obrovský multigeneračný skok.

Veľkým plusom je aj zväčšenie vozidla. Je dlhšie, rázvor je väčší, je i širšie a rovnaké je aj v kabíne. Ocenia to najmä pasažieri vzadu. Pohodlné zvezenie pre štvoricu urastených ľudí v malom hatchbacku v segmente nižšej strednej triedy je stále raritné. Ak ale chcete viac miesta vzadu, zvážte otvárateľnú strechu.

Veľké novinky sa udiali aj tam, kde to oči nevidia. Zaujímavým zlepšením je Sound PRE-Safe systém. V rámci systému Pre-Safe auto v prípade, že očakáva náraz, ktorému už nemožno zabrániť, dokáže bleskovo pootvoriť okná pre prípad pretlaku v kabíne po explózii airbagov, ďalej dokáže bleskovo nastaviť elektricky ovládané sedadlá tak, aby mali ideálny sklon pre účinok airbagov. Sound Pre-Safe dodáva navyše zvukový impulz, ktorý v okamihu pred nárazom stimuluje bubienok tak, aby mu vysoký pretlak v kabíne po náraze neuškodil. Štatistiky totiž dokazujú, že po nehodách s aktivovanými airbagmi prichádza často k poškodeniu sluchu. So Sound Pre-Safe sa tak nestane.  

Trieda A dokáže pomôcť aj v prípade, že jej hrozí zrážka s prichádzajúcim automobilom zozadu. Ak auto zaregistruje priveľmi rýchle auto blížiace sa zozadu, upozorní ho intenzívnym rozblikaním svetiel. Vďaka LED technológii vzadu dokáže byť upozornenie skutočne silné. Ak to nepomôže, prostredníctvom pre-safe systémov pripraví vozidlo na náraz. Zaujímavá je odlišná reakcia v prípade, že auto stojí v križovatke a pred ním je napríklad chodec prechádzajúci cez cestu. Ak tam chodec je, vozidlo v okamihu pred nárazom aktivuje plné brzdy, tak aby sa nepohlo ďalej do križovatky a zabránilo následnej nebezpečnej kolízii (či už s chodcom, alebo s autami v križovatke). V Mercedese skrátka vedia, že síce dostane auto väčšiu šupu, jeho vlastné systémy a deformačné zóny posádku ochránia.  Ak je situácia opačná, brzdy nechá uvoľnené, aby sa znížil dopad na auto.

Výrazne sa zlepšili výkony jazdných asistentov. Auto vie byť natoľko nápomocné pri jazdení ako pri veľkých Mercedesoch. Distronic, udržiavanie v jazdnom pruhu. Je toho kvantum, no skutočne dnes nenájdete hatchback, v ktorom by ste boli vo väčšom bezpečí ako v dobre vybavenej novej Triede A. Nejde len o asistentov, i keď ich podiel je masívny. Ide tiež o zvýšenie pasívnej bezpečnosti vďaka novej odolnejšej konštrukcii.

Novinkou je tiež rozšírená realita. Prostredníctvom displejov vám v prípade príchodu na komplikovanú križovatku dokáže auto „domalovať“ k tomu čo reálne vidíte dôležité návestia a pomôcť vám tak zorientovať sa. Skvelá vec, no pravdou je, že ešte lepšia je nový head-up displej. Lebo je to práve on, s množstvom (nastaviteľných) informácií, ktorý zlepšuje pozornosť vodiča pri jazde a umožňuje mu naplno sa sústrediť na cestu a okolie a nenechať sa rozptylovať všetkými fičúrami, ktoré auto zvládne. Prvýkrát môžem konštatovať, že Mercedes má lepší head-up displej ako BMW.

 A teraz konečne... jazda

I nepomer v množstve textu dáva jasne najavo v čom je nová Trieda A najsilnejšia a čo je pre zákazníka najzaujímavejšie. My Podkapotou síce zákazníka očareného technológiami chápeme, stále veríme, že auto je predovšetkým na jazdenie a preto sú jazdné vlastnosti, prejav motora i prevodovky stále dôležité. Myslí si to aj Mercedes, preto sme pri prvých jazdách prešli krížom-krážom Záhorie, Myjavu i okolie Bratislavy a Pezinka. Kilometrov bolo veľa, no zhruba toľko, koľko bolo technologických noviniek.

Tak ako zákazníci, aj slovenskí novinári mali zatiaľ na výber dve motorizácie. Naftovú s označením 180d a benzínovú s označením 200. Práve benzínová 200 vzbudovala veľké očakávania. Musím žiaľ napísať, že ich nenaplnila. Naopak, dopredu odsúdená 180d ako nezaujímavá, príjemne prekvapila.

Pod označením A 200 nenájdete dvojlitrový motor a ani 1,6 litrový turbomotor, ale úplne novú 1,33 litrovú pohonnú jednotku. Práve tu tkvie kameň úrazu. Aj keď je motor schopný a väčšie 1,6-tky hravo nahradí, podľa mňa si označenie 200 nezaslúži. Mercedes tvrdí opak. Veď výkonnostné parametre zostávajú zachované, možno badať nárast výkonu. Ja môžem len krútiť hlavou. Označenie 160 pokojne, alebo označenie 180 – no nech sa páči. Ale 200?

Nová 200 bola podstatne agilnejšia ako naftová 180d, no stále mi to nejde do uší.

Po chuti mi nebol prejav motoa. Myslím, že motor a prevodovka ešte potrebujú trochu času, aby si lepšie rozumeli a konštruktéri by mali zapracovať aj na lepšom odhlučnení. Kým v nízkych otáčkach jazdí pekne a správa sa ako moderný Mercedes, keď ho vytočíte, začne sa opúšťať. Nazval by som ho generátor hluku, ktorý celkom náhodou dodáva i pekný výkon. Najviac ma však zarazilo celkom zreteľne počuteľné turbodúchadlo. Chvíľami som si pripadal ako v nejakom rýchlom a zbesilom filme. Motor bude nepochybne úsporný ale zatiaľ neviem napísať, či je aj vydarený. Odpútaval pozornosť od vlastných schopností. Jeho zvukový prejav skrátka nie je najlepší, rovnako nie je najlepšie ani jeho odhlučnenie. Nie, nie je to prepadák. Jazdí slušne, je živý, no vo vyšších otáčkach a vo vyššej záťaži slabší a horšie znejúci, miestami navyše o svojej práci prezrádza až priveľa. Faktom ale je, že zákazník taký kritický byť nemusí, ja som na hluk a komfort vysadený. 

Dvojspojková 7-stupňová prevodovka robí svojmu menu česť a z dvojice je tá, ktorá si zaslúži pochvalu. Radí bleskovo, rozumne, reaguje tak ako by moderný automat v Mercedese mal. Spotreba, ktorá by mala byť silným argumentom agregátu zatiaľ nie je merateľná. Pri prvých jazdách ide najmä o to, spoznať sa a vyťažiť maximum. 

Ak ide o komfort jazdy, auto bolo citeľne ľadené športovo. Adaptívne tlmiče, ktoré v testovanom aute boli prítomné, síce dokázali zmeniť komfort jazdy, no rozdiel nebol príliš veľký. Zvalil by som to na  pneumatiky s nízkou bočnicou, ktoré sa na naše slovenské cesty príliš nehodia. Neoslnil ani multilink zadnej nápravy. Práve vďaka vyslovene tvrdému športovému podvozku sa k vodičovi i posádke dostávalo viac informácií o stave slovenských ciest, než by v prémiovom aute bez vyslovene športového motora bolo vhodné. Skrátka, auto bolo na rozbitých cestách dosť tvrdé a hlučné... na to, že ide o Mercedes. 

Naopak, k modelu 180d nemám vlastne žiadnu výhradu, skôr samé pozitíva. Taktiež aliančný motor, avšak Podkapotou triedy A je už pár rokov. Konštruktéri sa s ním pohrali, príkladne ho utlmili a jeho i prevodovku nastavili tak, aby si maximálne rozumeli. Posun je to teda riadny. Auto bolo počas jazdy  úsporné, tiché a pritom adekvátne silné. Svojmu označeniu rozhodne nerobilo hanbu. Navyše si druhé testované auto obulo riadne gumáky a bežnejšiu striebornú metalízu. Paradoxne vďaka kolesám i lacnejšej farbe vyzeralo masívnejšie, robustnejšie. Rovnako i jazdilo.  Namiesto športového podvozku a adaptívnych tlmičov malo podvozok komfortný a vzadu jednoduchú nápravu. Dobre nastavená kombinácia, to vám poviem. Dokonca auto pôsobilo miestami istejšie, než tvrdší benziňák. Aj vďaka ťažšiemu nosu a komfortnejšiemu ladeniu na dierach menej odskakovalo, dokázalo dlho držať stopu a keď už išlo do tuhého, hovorilo zrozumiteľnejšie. S daným výkonom jednoducho nemáte možnosť odhaliť zreteľné výhody rafinovanejšieho a istejšieho multilinku. Obzvlášť nie s príjemne mäkkým podvozkom. Ten naše cesty vyhladzoval skutočne prvotriedne. Klobúk dolu. Vyššie tempo v kopcoch už ale naň mohlo byť priveľa. Pri výraznom prepružení všetkých kolies a „dosadnutí“ na dno kopca si ľahko oškriete spodničku tam, kde tvrdší Medveď prefacká posádku.

Motor nebol agilnejší, vo vyšších otáčkach taktiež veľa neponúkal, lenže to ani nemal v popise práce. Je to predsa úsporný nafťák určený na dlhé trasy. Tie mu svedčia bez ohľadu na to, či ide o cesty diaľničné, alebo cesty treťotriedne.

Nová Trieda A je enormne dobré auto. To, čo zákazníkovi ponúka prehluší všetky negatíva. Benzínovú verziu ešte skrátka treba trošku odladiť. Potenciál má, zatiaľ ho ale nenapĺňa. Ak chcete (pravdepodobne) úsporný benzín, pokojne ho zoberte. V nízkych otáčkach pracuje ako pravý Mercedes. Pokojne, so silným ťahom. Ak chcete priveľa, nedrží krok. Pamätajte, že označenie 200 nemá nič s objemom, ani so športovosťou. Je to skrátka priemerné Áčko schopné bez problémov odolávať diaľničnému tempu, pekne zrýchľovať i pohodlne predbiehať. Nemá ale športové ambície a nezaslúži si, aby ste 200-vke škodili športovým podvozkom s veľkými diskami. Naftová verzia je veľmi vydarená a posunula sa výrazne vpred.

Nová Trieda A je rozhodne najpokročilejšie auto v segmente. Má pár múch, no verím, že sa ich ľahko zbaví. Koniec koncov, pri toľkých technologických novinkách im drobnosti vo vyladení podvozka a motora môžeme odpustiť. Nová Trieda A si to zaslúži. Vo svojej podstate je to totiž auto,ktoré je o niekoľko generácií pred konkurentmi. To, čo si treba zapamätať sa volá MBUX. 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku