19.07.2018

TEST: Citroen C4 Cactus – z pichľavého kaktusa je jemný sukulent

Citroen predstavil faceliftovanú verziu modelu C4 Cactus. Kaktus zjemnel a zušľachtil sa.

Stále je to cenovo orientovaný crossover. Stále je to zvýšený hatchback, no nie je už viac natoľko ustrelený, natoľko kačičkovský ako bol doteraz. Je to vyspelejšie auto, ktoré splnilo zákazníkom to, čo chceli. Je to zároveň pravý moderný Citroen.

Pri facelifte sa najviac rozprávalo o nových tlmičoch s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Práve tieto tlmiče odvodené z motoršportu by mali nahradiť legendárne hydropneumatické pruženie. To pruženie, ktorého posledným nositeľom je odchádzajúci model Citroen C5. To pruženie, ktoré značke vybudovalo silnú zákaznícku pozíciu – moderné, nevšedné autá poskytujúce komfort áut prémiových.

Táto ich charakteristická črta sa v nedávnej minulosti akosi strácala, no teraz je späť. Aspoň čiastočne.

Kľúčom k rozlúsknutiu moderného zákazníka je podľa Citroenu vlastný štýl, vysoký komfort a moderné technológie použiteľné v každodennom živote.

Nový Cactus je preto komfortnejší, tichší, štýlovejší, menej šibnutý, vyspelejší a ponúka to, čo zákazník dokáže dennodenne využívať.

Komfort je nadovšetkým

Sadnúť si do nového Cactusu a očakávať, že sa bude vznášať nad cestami ako lietajúci koberec je tak trochu naivné. Iste, veľká časť viny pripadá na vrub vtipnej reklamy. Neverte všetkému, čo vám ukážu v televízii. Pokus s kávou na streche by minimálne na Slovensku určite nevyšiel.

Za zvýšenie komfortu a pocitového pohodlia nemôžu len nové tlmiče, no sú to práve ony, ktoré dokážu vzbudiť zákaznícku pozornosť. Veď koho by zaujala reklama, kde sa opisuje aké rôzne tlmiace peny má nové auto?

V skutočnosti ale ide práve o to. Nový Citroen C4 Cactus je tichší v každej jazdnej situácii. A to výrazne. Zlepšenie pritom prichádzalo už počas existencie pred-faceliftovaného modelu a ku koncu bolo tlmenie hluku o poznanie lepšie. Teraz je ale ešte o kus ďalej a hravo sa vyrovná súčasnej konkurencii.

Konštatujem, že nové tlmiče s hydraulickými dorazmi v skutočnosti nie sú primárnym dôvodom zlepšenia komfortu podvozku. Ich účinok možno postrehnúť až pri veľkom prepružení. Teda pri zachytení skutočne veľkej diery na ceste. Žiadna tvrdá rana do zubov. Iba tlmený úder. Reálne tak posádka neťaží z nových tlmičov pri dennodennej jazde, jedine, že by cestou pravidelne prechádzali po nespevnených povrchoch vysokými rýchlosťami. Benefit z nasadenia nových dorazov tkvie vo väčšej voľnosti pri nastavovaní tlmičov a pružín. Jednoducho si Citroen môže dovoliť mäkšie pruženie bez toho, aby riskoval životnosť podvozku. Auto tak je na našich cestách o pár percent komfortnejšie. Rozdiel sa stráca osadením väčších diskov s pneumatikami s menšími bočnicami.

Keď ale viete, o čo vlastne ide. Nový podvozok vám umožňuje jazdiť bezstarostne aj tam, kde s každým iným autom opatrne kľučkujete medzi dierami. S novinkou jednoducho prefrčíte rýchlosťou, ktorá vám príde adekvátna. Ten mentálny pokoj je skrátka na nezaplatenie. Práve v možnej bezpečnej rýchlosti prejazdu nerovností je najväčší benefit tejto technológie. Ďalším plusom podvozku je, že aj keď mäkší, kolesá neodskakujú tak veľmi, ako by odskakovali nebyť použitej techniky.

Zlepšenia priniesol facelift aj v kabíne. Okrem spomínaných tlmiacich materiálov Citroen vylepšil čalúnenie sedadiel. Palubnej dosky sa zmeny v podstate nedotkli. Rovnako sa výrazne nemenili použité materiály. Auto sa naďalej nesnaží vyzerať drahšie než je. Skôr ponúka jednoduché ale rozumné riešenia. Napríklad veľkú priehradku pred spolujazdcom, veľký centrálny displej s dobrým sklonom. Multifunkčný volant i veľké priestory pre nápoje vzadu. Auto nemá vzadu sťahovacie okná, iba vyklápacie. Vôbec ale nechýbajú. Vyklápanie umožňuje otvoriť okná aj počas zlého počasia, či ich možno nechať otvorené počas horúceho dňa bez obáv o vnútorné vybavenie. V kufri je dostatok miesta. C4 odvezie pohodlne štyroch priemerne urastených členov posádky. Pohodlné je najmä sedenie vpredu. Auto bez problémov poslúži ako jediné vozidlo pre menšiu rodinu.

Podkapotou sa nachádzal dobre známy benzínový trojvalec 1,2 PureTech 110 spojený s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. C4 Cactus naďalej nemá otáčkomer, motor ale prezrádza čo mu svedčí a čo nie svojim zvukovým prejavom. Po facelifte ale musíte nastražiť uši, aby ste ho počuli.

Motor zvláda bežné jazdné situácie a jeho pružné zrýchlenie je na prijateľnej úrovni. Z 80 na 120 km/h by ste mali vedieť zrýchliť na 4. prevodovom stupni za približne 9 sekúnd. Priemerná spotreba bola počas testu 6,5 litra. Pri pokojnejších jazdách mimo mesta klesla k 6-tim litrom. Diaľničné tempo 120 km/h si pýtalo 6,7 litra.

Nový Cactus má vyspelejší vonkajší vzhľad. Lepšie vyzerajú predné i zadné svetlomety. Vizáži auta pomohla aj absencia airbumps na dverách auta. Plastová ochrana sa presunula nižšie na spodnú časť dverí. Cactus je lepší najmä v oblasti komfortu posádky. Je pohodlnejší, tichší. Z môjho pohľadu nedokáže nahradiť klasický hatchback akým je Citroen C4. Z pohľadu zákazníkov a z pohľadu automobilky to ale asi dokáže. Veď zvládne viac, nemusí sa báť o podvozok ani v ľahkom teréne. Od nových tlmičov nečakajte zázraky, zároveň si však môžete byť istí, že na našich cestách rozdiel v komforte pocítite. Päťstupňová manuála prevodovka nie je zlá, ale stupeň navyše sa určite hodí. Poteší tak, že po prechode na novú emisnú normu bude motor spojený s novou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Testovaný motor sa zároveň stane základnou motorizáciou. Atmosférický trojvalec z ponuky Cactusa vypadne. Testované auto má 7 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Citroen C4 Cactus SHINE Puretech 110
Počet valcov/ventilov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 81/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 205/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4157/1729/1480
Rázvor náprav (mm): 2595
Objem batožinového priestoru (l): 348
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1184
Rozmer pneumatík: 205/50 R17
   
Základná akciová cenníková cena modelu: od 12 490 €
Základná akciová cena testovaného modelu: 15 790 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku