08.06.2018

TEST: Dacia Duster EDC – pohoda a pokoj v univerzálnom SUV s automatom

Keď automobilka pozorne počúva názory zákazníkov a všetko realizovateľné uskutoční, nový model nemôže byť zlý.

Práve naopak, musí byť výborný. A presne taký nový Duster je. Je lepší všade tam, kde to zaváži, všade tam, kde to zákazníci chceli. Zlepšenia si všimnete okamžite a oceníte ich zakaždým, keď do auta nastúpite. Pri porovnaní s konkurenciou medzi kompaktnými SUV je Duster o toľko viac autom ako bol, až sa nechce veriť, že stojí na tom istom technickom základe ako predchádzajúca generácia.

Lenže možno práve to autu tak veľmi pomáha. A nielen v oblasti udržiavania nízkej ceny, ale aj v oblasti zlepšovania vozidla a zvyšovania zákazníckej spokojnosti. Iste, Dacia nie je pre každého. Keď chcete auto ako status, Dacia vám asi nevyhovie. A nevyhovie vám ani keď trpíte predsudkami, ktoré vás nútia robiť dookola to isté a odmietať všetko iné.

Do prvého testu novej generácie Dacie Duster som získal auto, ktorým som testovanie predchádzajúcej generácie ukončil. Symbolicky tak začínam tam, kde som Dustera nechal. Ako posledný z minulej generácie bol v našom teste práve Duster s automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Úplne konkrétne tak môžem porovnávať zmeny a ich význam pre posádku.

Pravdou ale tiež je, že technický základ je de facto úplne identický. Auto sa teda nespráva výrazne odlišne. Pravda, nový Duster je o poznanie menej náchylný k bočným náklonom, pôsobí stabilnejšie. Vďaka elektrickému posilňovaču sa s ním ľahšie jazdí, vďaka inej polohe za volantom a vďaka lepšej možnosti nastavovania volantu je jazda v ňom komfortnejšia. Vďaka lepšiemu odhlučneniu je motor tichší. Zreteľne lepšie odhlučnené je turbodúchadlo, ktoré v predchádzajúcej generácii vozidla doslova vchádzalo do kabíny. Teraz ho počuť podstatne menej, i keď sýpavý zvuk vzduchu vtláčaného do valcov motora počuť. Kabína je celkovo o pár vnímateľných decibelov tichšia. Podvozok je nastavený naďalej najmä komfortne, no jazda je stabilnejšia. Pružnosť sa nezmenila, auto nie je pretekár, ale predbiehať dokáže.

Motorizácia je ale najmä o komforte. O komforte jazdy bez radenia. Plynulosť radenia prevodovky je medzigeneračne lepšia, cítiť to najmä v kolónach. Radenie je hladké a rýchle. Prevodovka sa nevyhne miernemu podtočeniu motora, no snaží sa radiť tak, aby motoru vyslovene neškodila. Napriek tomu cítim aj medzigeneračné zhoršenie. Konkrétne pri zábere motora v nízkych otáčkach. Práve tu pri dôraznejšom stlačení akcelerátora sa do kabíny prenáša viac chrapľavého zvuku, viac vibrácií. Vibrácie viditeľne roztrasú volant. Akonáhle motor dosiahne cca 2000 ot/min, či vodič povolí tlak na plynový pedál, alebo naopak, sltačí ho na doraz a prinúti auto podradiť, vibrácie vo volante zmiznú.

Priemerná spotreba sa počas testu ustálila na úrovni 5,3 litra na 100 km. To je medzigeneračné zníženie o 0,1 litra nafty. Je to zaujímavé, oba testy prebiehali v rovnakých podmienkach, na rovnakých cestách a s rovnakým vodičom. Rozdiel jednej desatiny litra netreba brať ako reálne zníženie spotreby, skôr celkom presné kopírovanie. Takáto spotreba umožnila dojazd na úrovni necelých 900 kilometrov na jednu nádrž. Už tradične sa ale pri oznámení dojazdu 90 km, počítadlo vyplo a ukazovalo, že už nie je žiaden dojazd. Po novom je ale číselný ukazovateľ doplnený digitálnym ukazovateľom miery paliva v nádrži a ten sa úplne nevyprázdnil ešte ďalších 50 kilometrov. Auto tých 90 kilometrov bez problémov prešlo. Presnosť ukazovateľa zostatkového paliva je tak lepšia ako predtým.

Azda najviditeľnejším zlepšením v porovnaní s predchádzajúcou verziu modelu v interiéri je nová palubná doska a nový volant. Príplatok za automatickú klimatizáciu v hodnote  300 eur určite odporúčam. Nielenže nový panel vyzerá veľmi dobre, väčšie množstvo lepšie nastaviteľných výduchov vzduchotechniky výrazne pomáha klimatizácii zvýšiť vlastnú účinnosť, nehovoriac o nových izolačných materiáloch a tónovaných sklách, ktoré taktiež zlepšujú tepelnú pohodu na palube. Áno, klimatizácia je jednozónová, ale viac než viacero zón by prospeli výduchy aj pre zadných pasažierov.

Zlepšením je tiež umiestnenie centrálneho displeja vyššie a v miernom uhle smerom k vodičovi. Nie je tak výrazné, ako by bolo žiadúce, ale zlepšenie to je.

Zlepšením je tiež ovládanie palubného počítača na volante. Podstatne lepšie sú tiež sedadlá. Lakťová opierka priamo v sedadle je výborná, kiežby sa dala aj nastavovať vo viacerých polohách. Sedadlá poskytujú výbornú oporu aj náročnejším chrbticiam, netlačia. Aj vďaka nim môžete bez zastávky na rozcvičku prejsť podstatne viac kilometrov. Vzadu je to taktiež lepšie, i keď nie tak výrazne ako vpredu. Nový Duster lepšie svieti. I keď je technika svetiel rovnaká a vodič nemôže získať viac ako halogény, svetlá osvetľujú priestor pred vozidlom v širšom uhle. Výrazne osvetľujú najmä pravú krajnicu a zvýšenie svietivosti badať i na ľavej krajnici. Svetlá svietia vyššie, intenzívnejšie, a tak sa svetlo dostane ďalej. Jazda nocou je tak bezpečnejšia.

Svetlá výška, nájazdové uhly a prejazdový uhol patria do kategórie pravých offroadov. Duster i bez úprav a bez terénneho obutia zvláda na nespevnených cestách ozaj veľa. Keďže testované vozidlo nemalo pohon všetkých kolies, tento deficit bolo treba na mokrom podklade eliminovať vyššou rýchlosťou. Aj to pruženie vozidla zvládne výborne. Jazda po nespevnených povrchoch je s Dusterom vynikajúca. Nebojím sa tvrdiť, že na trhu ani nenájdete rovnako schopné auto v teréne pri zachovaní rovnakého komfortu jazdy vzhľadom na cenovú kategóriu auta. Ľahšie sa ku skoro-offroadu nedostanete. Pravda, ak nepatríte k vyznávačom retro modelu menom Niva. 

Absencia pohonu všetkých kolies je citeľná najmä pri potrebe dynamického zrýchlenia na mokrej ceste. Prešmykovanie kolies je citeľné, i keď elektronika odvádza výbornú prácu a autu aj v tomto smere pomáha.

Dacia Duster EDC je mimoriadne pohodlná verzia. Nízka spotreba naftového motora v kombinácii s absenciou radenia a pohodlným podvozkom je silná. Silnejšia vďaka lepšiemu odhlučneniu kabíny i vďaka nízkej cene. Kúpiť SUV s naftovým motorom a schopným automatom za 17-tisíc? Jedine jazdené.

Oceňujem výbornú ponuku doplnkov i ľudovo nastavený cenník. Ten síce prevzal pár francúzskych fičúr, stále vám ale umožní zakúpiť si dôležité doplnky bez ohľadu na stupeň výbavy a navyše za pár šušňov. Napríklad zadnú parkovaciu kameru dostanete za 132 eur, zadné parkovacie senzory za 113, alebo alarm za 172. Bohatá paleta originálneho príslušenstva tu ale nekončí. Zákazník môže zakúpiť napríklad bočné nášľapy, či predný ochranný rám, ba dokonca doplnkové svetlá... Je toho dosť, čím môžete navýšiť cenu auta. Či už sa rozhodnete pre očesané auto, alebo budete atakovať úroveň 19-tisíc eur, stále si budete môcť povedať, že tak schopné auto za takú cenu vlastne nikde nekúpite.

Najbližšie má Suzuki Vitara. Tá má mimoriadne silnú ponuku. Porovnateľnú verziu s mierne výkonnejším naftovým motorom, dvojspojkovým automatom a navyše pohonom všetkých kolies dostanete v akcii za 21 300 eur. Duster v tejto výbave síce začína na 16 890, ale dovybavením sa k cene Vitary priblížite na cca 2 až 3 tisíc eur. Vitara má ale navyše štvorkolku, automat a 5 hviezd v crash testoch EuroNCAP i možnosť dokúpenia vyspelejších asistenčných systémov. Začínať na 17 a končiť na 20 je ale úplne iné ako začínať na 21 a končiť na 25. No Vitare sa snaha rozhodne nemôže zaprieť.

Nový Duster je výrazne viac autom ako predtým. Jeho sila spočíva v jednoduchosti a odolnosti konštrukcie. Má vynikajúcu prejazdnosť v teréne. Má verziu s automatom a naftovým motorom, avšak bez pohonu všetkých kolies. To je rozhodne škoda. Rovnako ako absencia benzínového motora s automatickou prevodovkou. Počuli sme ale, že by sa práve to mohlo už blízkej budúcnosti zmeniť.

Ak hľadáte úsporné SUV s automatickou prevodovkou a stačí vám svetlosť bez pohonu všetkých kolies, Duster je najlepší kauf. Medzigeneračne sa výrazne zlepšil, no pritom aj pred faceliftom bol schopný. Zlepšil sa ale tam, kde to cítiť a vidieť najviac. Stále je to Dacia, stále sa môžete buchnúť o ostré hrany. Nepáči sa mi ako je nastavená handsfree karta od Renaultu. To, že sa auto v jednom kuse zamyká a odomyká, keď sa okolo neho pohybujete, to ešte znesiem. Ale že si popritom neustále vytrubuje, z toho mi po pár dňoch pekne tiekli nervy. Našťastie sa to dá vypnúť. Stačí dlhšie podržať tlačidlo uzamykania na karte a funkcia bezkľúčového odomykania sa deaktivuje. Odomknúť auto tak budete musieť stlačením tlačidla. Funkcia bezkľúčového štartovania ale zostáva zachovaná.

Stručne a skrátka, vylepšený Duster si v tejto verzii zaslúži 7,5 bodov z 10. Škoda toho pohonu všetkých kolies. S automatom by to bolo fajn.

*Aktuálne zmizla testovaná verzia s automatickou prevodovkou z cenníka i z konfigurátora. V cenníku platnom od 1.6. verzia nie je uvedená. 

Podľa vyjadrenia importéra ide o zmeny, ktoré prináša najnovšia emisná platforma. Model aktuálne ie je v cenníku, verzia s automatickou EDC prevodovkou sa ale vráti, zatiaľ však nie je jasné kedy a v akej podobe. Záujemcovia o naftový model s EDC prevodovkou ale môžu siahnuť po skladovom vozidle. Tých má značka na Slovensku stále dostatok.  

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku