2018-05-03 04:45:00
SEAT Arona 1,5 TSI
SEAT Arona 1,5 TSI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Arona 1,5 TSI FR – väčší motor, väčšia zábava, väčšie ambície

Našim testom prešiel najmenší crossover značky SEAT s vrcholným motorom a v športovej výbave FR.

SEAT Arona je aktuálny nielen mediálny hit. Má všetky predpoklady na to, aby sa stal aj hitom predajným. Na malom priestore ponúka veľa muziky. Široká paleta motorizácií, výbav a doplnkov v malom aute so zvýšeným podvozkom, posedom a slušnou ponukou priestoru.

Zázraky modernej doby

Zázrakom modernej doby nie je motor, ktorý si vie vypnúť dva valce, keď ich nepotrebuje, ani motor, ktorý sa vie vypnúť úplne, keď beží na prázdno. Zázrakom je urobiť auto, ktoré je krátke a úzke ako malý hatchback, no pritom ponúka miesta ako o triedu väčšie vozidlá.

Zázrak je to ale iba do chvíle, kým sa na auto nepozriete z boku. Hneď vidno, kde je zázračný priestor skrytý – vo výške kabíny. Pár centimetrov navyše umožňuje napríklad úpravu posedu v prospech priestoru pre kolená i hlavu. V malej Arone sa dokážu odviezť aj štyria priemerne urastení pasažieri. Cestou na opačný koniec republiky možno budú trošku polámaní, ale stačí zastať na čerpačke, kúpiť bagetu a natiahnuť končatiny a všetko bude dobré. Za vysokého vodiča alebo spolujazdca sa zmestí aj dieťa v detskej sedačke.

Zdroj: Ján Hargaš

Prekvapenie sa nachádza aj v batožinovom priestore. 400 litrov v malom hatchbacku? Plocha spodnej časti kufra v centimetroch štvorcových tomu možno nenasvedčuje a kufor vyzerá ako kufor bežného hatchbacku nižšej strednej triedy (čo je aj tak o segment vyššie). Zázrak sa opäť skrýva vo výške kufra a v rafinovanom dvojitom dne. Ešte aj rezerva sa tam zmestí.

Vodič a ani spolujazdec sa nemajú na čo sťažovať. Sedia vyššie, vidia ďaleko. Posed je pohodlný a ergonómia je tradične koncernovo vynikajúca. Kolenám nič nezavadzia, ani ďalšie končatiny sa nesťažujú. Ovládacie prvky sú všade na dosah. Ovládanie tempomatu cez páčku smerovky je už prekonané, i keď funkčné – tí s horšou jemnou motorikou (chlapi) si môžu pri práci s tempomatom zo začiatku zbytočne aktivovať smerovky. Slabým miestom je (opäť tradične) azda len radiaca páka a jej kulisa. Sú aj lepšie na svete, aj v segmente, z ktorého Arona vyrastá. Je síce presná, ale tupé zvuky a istá neústretovosť k rôznym spôsobom radenia z nej robia moju najmenej obľúbenú.

Jazdenie so športovou verziou mestského crossoveru

Reakcia na plynový pedál je rýchla a digitálna, nábeh bŕzd je zo začiatku pomalší, v druhej tretine dráhy pedálu ale veľmi silný. Zvyknúť si na prudké reakcie potrvá. Čo je dobré pri športovaní, nesvedčí plynulosti jazdy v meste. Po studenom štarte v zime potrebuje motor viac plynu, aby sa auto rozbiehalo plynulo. Posilňovač má dobrý účinok, volantom sa dobre točí aj v nízkych rýchlostiach, i keď aj tu cítiť športovejšie nastavenie. Zaujala ma hrubšie opracovaná koža na volante. Je to príjemná zmena, volant sa za každých podmienok drží dobre, aj so spotenými rukami. Súčasné autá sa vyberajú skôr opačným smerom a kože sú čoraz jemnejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Arona FR stojí na 17-palcových alebo až 18-palcových diskoch. Vďaka nastaviteľným tlmičom (v dvoch režimoch) vie byť aj jazda na veľkých kolesách celkom príjemná. Na veľmi zlých zaplátaných cestách nie je jazda utrpením, ale v kabíne je už slušná dávka vibrácií a najmä hluku. Bežné slovenské povrchy Arona zvláda. Tlmenie nerovností je na vysokej úrovni, všetko však odfiltrovať nedokáže a asi ani nechce. Z veľkých dier robí iba menšie.

Jazda po diaľnici je prekvapivo hlučná. Môže za to vyššia stavba a iba priemerné odhlučnenie kabíny. Vyššie rýchlosti na úrovni nášho diaľničného maxima môžu pri bočnom nárazovom vetre nielen zamávať autom, no tiež prinútiť spätné zrkadlá zahrať melódiu. Druhým dôvodom vyššej hlučnosti sú tiež prekvapivo vysoké otáčky silného motora. Pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h (134 km/h podľa GPS) má motor takmer presne 3000 ot/min. Mierne vyššia hlučnosť možno nepoteší pri dennodennom jazdení, ale ochota okamžite zrýchľovať aj bez podradenia zas potešiť môže.

Zdroj: Ján Hargaš

Spotreba vyššími otáčkami netrpí, auto v silnom protivetre odoberalo z nádrže na diaľnici 7,2 litra na 100 km. Zaujímavé je, že rozdiel v rýchlosti 120 a 140 km/h je v protivetre minimálny. Zrýchlenie na hranu – 140 km/h zvýšilo priemer v protivetre na 7,6 litra. Za lepších podmienok spotreba výrazne neklesne, i keď pár deci to urobí. Priemerná kombinovaná spotreba bola počas testu na úrovni 6,9 litra. V meste je to viac v závislosti od hustoty premávky. Mimo mesta pokojným tempom klesne aj v zime pod 6 litrov.

Väčší motor má viac sily

Nemožno napísať, že by väčší motor mal aj viac charakteru. Nie je to brbotavý veľkoobjemový agregát, ale jeden z technicky najvyspelejších agregátov na trhu. Neponúkne charakterný zvuk, povedal by som, že dobre odladený trojvalec vie dokonca znieť lepšie. Preto sa výrobca sústredil skôr na to, aby potlačil vibrácie i zvuk v nízkom zaťažení. A to mu ide výborne. Ani studený štart autom nezatrasie a už vôbec nie vypnutie motora štart-stop systémom. Jeho spustenie je takmer nehlučné, a tak si aj zarytý odporca tohto systému na vypínanie motora dokáže zvyknúť. Ale načo by to robil, spotrebu to ovplyvní len v teoretickej rovine.

Zdroj: Ján Hargaš

Vo vyšších otáčkach znie slušne. Srdce sa rozbúcha pre dynamiku, nie pre zvuk. A dynamiky má skutočne dosť. V malom ľahkom aute je silný motor motoristova slasť. Obzvlášť s turbodúchadlom s nastaviteľnou geometriou lopatiek. Časový úsek od stlačenia akcelerátora k samotnej akcelerácii je enormne krátky. Dokonca ani dupnutie po plyne bez prípravy nezväčší čakanie na nábeh turba viac ako na sekundu.

Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne Arona FR 1,5 TSI na 4. stupni za necelých osem sekúnd (priemer 7,98). Na piatom stupni je to za niečo vyše 9 sekúnd (výrobca udáva 9,2 s). Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h sa na 4. stupni podarí za takmer presne 7 sekúnd (7,12). Podradenie na 3. stupeň pomôže stiahnuť necelú sekundu. V podstate to isté platí pri podradení do trojky aj v prípade prvého zrýchlenia. Samozrejme, išlo o pružnosť pri prázdnom aute zaťaženom iba vodičom. Dynamika v priamom smere je teda podmanivá a na malé auto neobvyklá. Nie je veľa výrobcov, ktorí v civilnej verzii iba so športovým nádychom ponúknu 150 koní. Arona ide krásne.

Zdroj: Ján Hargaš

A podobne krásne ide aj v zákrutách. Vysoká stavba a jednoduchý podvozok s vlečnými ramenami s torznou priečkou nespravia zázraky, ale výrobcovia vedia aj takéto lacné riešenie nastaviť skutočne dobre. V spolupráci s kvalitnými nastaviteľnými tlmičmi auto solídne zvláda aj priečne nerovnosti v zákrutách – rieši ich bežným zhupnutím. Pri predokolke je ale aj tak dôležitý najmä predok. Zákruty sa dajú prechádzať veľmi pekne. Ak pritlačíte, rozblikáte kontrolku trakcie. Jazdu si tak môžete užiť a Arona vábi k živšej jazde v každom prostredí, v ktorom sa spoločne ocitnete.

Zdroj: Ján Hargaš

Investovať do väčšieho motora?

Priznávam, túto dilemu som počas testu nerozlúskol. Môžem napísať, že áno. Má to svoje ale a nie len jedno. Začnem výhodami. Ak hľadáte malý hatchback a túžite po oduševnenej jazde, možností máte veľa. Ak ale hľadáte malý crossover a chcete v ňom mať aj športovca, budete to mať nesmierne ťažké. Lebo takmer každý výrobca sa v tomto segmente orientuje skôr na vytvorenie šik kabelky s väčším kufrom. Výkon a dynamika jazdy akoby nikoho nezaujímali. SEAT vycítil šancu a vyrobil auto, ktoré v tomto povrchnom segmente dokáže ísť viac do hĺbky. To je prekvapivo charakterný krok, i keď kto iný, než SEAT by tak urobil. Arona s týmto motorom je príjemne dynamické auto. Označenie FR si zaslúži. Jazdí výborne, predbieha ľahko a má síl na rozdávanie. 1,5 TSI EVO je rozhodne najlepšou voľbou pre tých, pre ktorých motor nie je len čudné teleso primárne určené na tvorbu hluku a žranie paliva. Tak ako Arona nemusí slúžiť len ako mestská kabelka, ale dokonca zvládne úlohu aj plnohodnotného vozidla pre menšiu rodinu. Tak je aj super eko motor 1,5 TSI EVO nielen hi-tech ale tiež športovec. Musí byť ale osadený v malom aute, akým práve Arona je. Vtedy sa odvďačí nielen dynamikou, ale aj nízkou spotrebou, ktorú len tak niečo nezvýši.

Zdroj: Ján Hargaš

SEAT k nemu neponúkne automatickú prevodovku. Tú aktuálne kúpite len s menším trojvalcom. Vadí? Nevadí. Kabelke do mesta trojvalec stačí, do mesta je automat skvelý. Najsilnejšia Arona má rada diaľnice a okresné cesty. Ak ich na svojej dennodennej trase nemáte, radšej kúpte výbavu Excellence. FR je len pre športovo naladených. Tí odpustia vyššiu hlučnosť vo vyšších rýchlostiach a odpustia aj tvrdší podvozok na väčších kolesách.

Či už sa pre najsilnejší motor rozhodnete, alebo nie, kúpou Arony zle neurobíte. SEAT aj k nej ponúka 4-ročný bezplatný servis, 6-ročnú záruku a tiež výhodné VW financovanie. Najmä však dostanete zaujímavé a priestranné auto s množstvom lákavých doplnkov. Medzi nimi vynikajú Full LED svetlomety s výborným účinkom aj v tme mimo mesta. Sú o kus lepšie ako Fuledky od SEATu pred pár rokmi. Prikúpiť sa oplatí bezkľúčové štartovanie s adaptívnym tempomatom v balíku EASY Pack a jeden z balíkov Vision Pack s parkovacími senzormi a prípadne kamerou. 7,5 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku