2018-04-09 04:00:00
BMW 520d Efficient Dynamics
BMW 520d Efficient Dynamics
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 520d Efficient Dynamics – úsporný motor, rozumná výbava

Test edície naftového sedanu BMW 520d sa niesol v duchu úspory paliva a rozumnej výbavy.

BMW radu 5 je s odstupom krátkeho času od uvedenia jedným z najkrajších nových áut na našich cestách. Čím dlhšie sa naň pozeráte a čím dlhšie ho vnímate v kontexte s ďalšími modelmi značky, tým jasnejšie ho viete rozlíšiť. Nesnaží sa ohurovať, nesnaží sa meniť, vyvíja sa a zostáva etalónom svojej triedy.

Do testu sme získali azda najreprezentatívnejší model. Nemá ani veľký motor, ani pohon všetkých kolies, ani enormne drahú doplnkovú výbavu. Pritom má peknú bielu farbu, zaujímavé sivočierne disky a očarujúci bledý interiér. Nejde pritom o drahú luxusnú kožu, ale o kvalitne spracovanú koženku a ďalšie biele, ba až slonovinové doplnky a komponenty. V spolupráci s hliníkovými lištami vo vnútri a chrómovanými doplnkami vonku, vyzerá auto skutočne vkusne.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou je azda najpredávanejší motor v ponuke nemeckej automobilky. Naftový štvorvalec s označením 20d naďalej zostáva najpopulárnejšou motorizáciou aj v rámci sedanu radu 5.

V spojení s automatickou 8-stupňovou prevodovkou dosahuje nielen veľmi pekné prevádzkové náklady ale tiež nadmieru slušnú dynamiku. Je skrátka všetkým, čo reprezentatívny sedan v tejto triede potrebuje a zároveň je hltačom diaľničných kilometrov. Popri tom ide o verziu Efficient Dynamics. Jej čarom sú desatinky ušetreného paliva navyše.

Zdroj: Ján Hargaš

Výbava je rozumná a decentná

Žiadne drahé dekory, ani luxusná koža, či špeciálne masážne sedadlá. Ani technologické doplnky nie sú na to, aby ohurovali novinárov. Auto má upozornenie pred opustením pruhu, pred hroziacou kolíziou, tempomat, navigáciu a základný audiosystém. Ide o prémiové vozidlo a tak ani základ ani zďaleka nie je slabý a audio hrá výrazne lepšie než mnohé „značkové“ predražené systémy v mainstreamových automobiloch. A to som si vždy myslel, že iba Harman Kardon a viac znamenajú uspokojujúci zvuk v BMW. Nie veru, aj bežný Hi-Fi systém hrá veľmi čisto a kvalitne.

Auto disponuje vyhrievanými sedadlami, dvojzónovou automatickou klimatizáciou s výduchmi aj pre zadných pasažierov i elektricky ovládanými dverami batožinového priestoru. Auto má kvalitné bi-LED svetlomety s prisvecovaním do zákrut natáčaním, aj statické prisvecovanie hmlovkami. Svetlá aj za horšieho počasia fungujú vynikajúco a vodič často nepotrebuje ani diaľkové svetlá, aby vedel zreteľne rozoznať prípadné nebezpečenstvo v okolí okresných ciest.

Zdroj: Ján Hargaš

Iba tie velúrové koberce v bledohnedej farbe sa príliš ľahko zašpinia, aby si takúto výbavu zvolil vodič bez prehnaných hygienických nárokov na posádku. Poteší zadná automatizovaná roletka i mechanické roletky na zadných oknách. Nepoteší prekopaný infotainment, ktorý sa medzigeneračne výrazne zmenil, najmä ak ide o členenie sekcií a možnosť nastavovania a optimalizácie jednotlivých funkcií. Má to však svoju logiku a po chvíli si na funkcie uložené na odlišných miestach zvyknete.

Zdroj: Ján Hargaš

Posed za volantom je vynikajúci, presne taký, aký by v BMW radu 5 mal byť. Aj základné sedadlá sú pohodlné, ergonomicky tvarované a elektricky nastaviteľná bedrová opierka pomôže aj náročnejším chrbticiam. Volant sa výborne drží v rukách, vodič nepotrebuje ani head-up displej. Vystačí si s dobre uloženými digitálnymi budíkmi prístrojov i s veľkým vyššie posadeným displejom infotainmentu. Sedenie na sedadle spolujazdca môže byť pre dlhonohých obmedzujúce, no predsa len nie je takým problémom, ako sa mi zdalo pri prvých jazdách. Aj dlhé nohy sa vedia skryť pod palubnú dosku. Napriek tomu však dlhonohý spolujazdec väčšmi obmedzí posádku na zadných sedadlách. Sadnúť si „sám za seba“ teda sadnúť si dozadu za sedadlo vodiča alebo spolujazdca nastavené pohodlne (pri výške 190 cm) je možné, no viac ako štyria dospelí sa v aute pohodlne neodvezú. Nad hlavami majú tí vyšší vzadu menej miesta než v kombi, ale kto by čakal niečo iné? Sklon operadiel vzadu je slušný a kilometre ubúdajú rýchlo.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Len keby ten základný podvozok bol o kus pohodlnejší. Lebo skutočne nie je. Na svoju triedu podvozok nezachytí toľko nerovností ako by sa patrilo. Respektíve zachytí ale neodpruží v duchu triedy. Má problém aj s drsnejším povrchom diaľnic, aj s menšími dierami. Vodič aj posádka sú podrobne informovaní o všetkom na povrchu cesty. Aj keď nemožno napísať, že by auto nerovnosti neodpružilo, zdá sa, že ich neodpruží dostatočne. Možno mäkšie pružiny, možno tlmiče s väčším zdvihom. Jediným zákazníckym riešením sa zdá byť adaptívny podvozok alebo ešte lepšie pneumatický podvozok na zadnej náprave. Je mi jasné, že výrobca zarobí lepšie, keď si tieto veci kúpite, ale... Na druhú stranu, BMW bolo vždy najmä o jazdných vlastnostiach a tie má limuzína vynikajúce, informovanosť a tuhosť konštrukcie nabádajú k ostrejšiemu jazdeniu, no o trošku viac komfortu na nerovnostiach by sa iste zišlo. Lebo 18-palcové disky sú dnes už úplne bežné a aj k tejto verzii si môžete kúpiť 19 ba až 20 palcové nízkoprofilové disky.

Zdroj: Ján Hargaš

Za jazdy je aj pri vysokých rýchlostiach nad našimi zákonnými limitmi vo vozidle príkladné ticho. Podvozok je možno tvrdší, než by sa patrilo, zato je tichý a v aute tak vzniká príjemná oáza pokoja, tak ako by v prémiovom vozidle mala.

Motor, prevodovka a Efficient Dynamics

Naftový štvorvalec skrývajúci sa pod označením 520d je vo svojej najnovšej verzii vybavený maximálnym výkonom 190 koní a krútiacim momentom 400 Nm. To stačí, aby z 0 na 100 km/h zrýchlil za 7,5 sekundy. Pri meraní pružnosti dosahovalo vozidlo vynikajúce výsledky. Zo 60 na 100 km/h dokáže po zašliapnutí plynového pedálu zrýchliť za 5,5 sekundy. Pri zrýchlení z 80 na 120 km/h je to 6,1 sekundy. V oboch prípadoch výborný výsledok (čas obsahuje aj necelú sekundu potrebnú na kickdown), pritom meranie prebiehalo v automatickom režime prevodovky, teda bez ručného podradenia avšak v športovom režime. V základnom režime, ktorým je v tejto verzii režim Eco Pro je kickdown približne o sekundu pomalší.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba bola počas 600 kilometrov dlhého týždňového testu 5,3 litra nafty na 100 km. Skutočne pekný výsledok s autom s hmotnosťou takmer 2 tony. Za výsledok môže nielen dobrá aerodynamika a efektivita motora s výborne radiacou prevodovkou, ale tiež úprava Efficient Dynamics.

Na zníženie priemernej spotreby auto využíva nielen štart-stop systém (ktorý bol počas testu takmer vždy vypnutý), ale tiež kombináciu režimu plachtenia a brzdenia motorom. Aj keď tieto schopnosti majú aj iné motorizácie, tu ide o ich rafinovanejšie využívanie. Riadiace systémy na vhodné použitie využívajú navigačné a kartografické údaje a taktiež údaje z „očí“ vozidla na čelnom skle. Vďaka tomu dokáže auto nielen zvoliť lepší režim dojazdu, či zníženia rýchlosti, ale tiež dokáže informovať vodiča a pomôcť mu aktívne znižovať spotrebu. Informuje o blížiacom sa obmedzení rýchlosti, doslova odpočítava koľko metrov bude do zníženia rýchlosti.

Ak vodič pred znížením rýchlosti pustí nohu z plynu, na základe rýchlosti a vzdialenosti od obmedzenia systém zvolí vhodný režim. Väčšinou je to brzdenie motorom bez spotreby. Ak ale vodič pustí nohu z plynu napríklad pri zjazde z kopca, prevodovka zvolí plachtenie (vyradenie na neutrál). Ak vodič pustí nohu z plynu v obci a nechystá sa odbočiť, opäť plachtí. Počas spomínaných 600 km auto odjazdilo takmer 60 km (teda necelých 10 %) v režime plachtenia a počas jazdy strávilo vyše 6 minút s vypnutým motorom (štart-stop). Z viac ako 10 hodín za volantom to nie je veľa. Bolo by to iste viac, keby som štart-stop nemal takmer vždy vypnutý. Systém umožní vypínanie motora častejšie a aj potom, čo vodič po zastavení stlačí tlačidlo a štart-stop aktivuje. Tých šesť minút som teda nazbieral na križovatkách, o ktorých viem, že na nich človek strávi veľa času, alebo pred železničným priecestím.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto sa po štarte automaticky nastaví na režim Eco Pro. Pamätá si tiež mnoho z funkcií, ktoré boli aktivované pri poslednom štarte. Napríklad spúšťa vyhrievanie sedadiel a podobne. Aj napriek chladnému počasiu, absencii nezávislého programovateľného vykurovania a vysokej efektivite agregátu je už po pár kilometroch v aute príjemne teplo. Nábeh vyhrievania sedadiel je veľmi rýchly a tak je studený štart menej stresujúci ako obvykle. Motor neprenáša takmer žiadne vibrácie, pritom sám sa po otvorení kapoty trasie skutočne dosť – po studenom štarte.

Hodnotenie

Môžem obdivovať Audi, môžem obdivovať Mercedes a môže sa mi páčiť Volvo, ale vždy keď sadnem do BMW, cítim sa... no lepšie ako doma. Vôňa, tvary, zvuk, dotyk, to všetko vplýva na zmysly a vraví, že tu som dobre. O to viac ma hnevá tvrdší základný podvozok. Systém Efficient Dynamics funguje výborne a sporí palivo a emisie aj bez vypínania motora za jazdy. Bez tohto systému by bola moja spotreba približne o liter väčšia. Auto ma nenútilo jazdiť úsporne, dynamika prejazdov a zrýchľovania bola zachovaná, avšak včas a jasne som vedel čo robiť a ako usporiť palivo. Potešujúce je najmä to, že ani diaľničná rýchlosť 130 km/h priemer nezvyšuje nad 5,3 litra. Takto vybavené auto nie je prehnane okázalé, nie je ani prehnane drahé, aj keď zadarmo určite nebude. Má všetkého akurát a pritom vyzerá veľmi luxusne. Pár výhrad mi nezabráni udeliť menej než 8,5 z 10 bodov. Nech si hovorí kto chce, čo chce, dobre urobený naftový motor je stále úspornejší než prešpekulovaný hybrid.  

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW 520d ED
Počet valcov/ventilov na valec: 4/4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 140/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,9-4,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4935/1868/1466
Rázvor náprav (mm): 2975
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1615
Užitočná hmotnosť (kg): 685
Rozmer základných pneumatík: 225/55 R17
   
Cena špecifikácie: 52 200 €
Cena vozidla: 62 380 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku