2018-03-02 04:40:00
Škoda Octavia RS 245
Škoda Octavia RS 245
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Octavia RS 245 – v zime sa športovec mení na diaľničný rýchlik

Test faceliftovaného modelu Octavia RS 245 po odkladoch prebehol v jedinom novembrovom týždni, keď snežilo.

Keď vám zo Škody zavolajú, že by vám radi poskytli model Octavia RS 245 DSG tak ako pôvodne plánovali, no žiaľ, pre gigantický záujem testovačku jednoducho nestihli vyrobiť, zostáva vám len dúfať, že keď auto konečne vyrobia, nebude ešte snežiť. Lebo akokoľvek multifunkčná Octavia RS 245 môže byť, primárne ide o automobil určený na letné zážitky na kľukatých suchých cestách. Iba tam môžete naplno využiť potenciál, ktorý sa vo vozidle s predným náhonom a inteligentným samosvorným diferenciálom nachádza. Lenže ono nasnežilo, a tak sa test na priesmyku so skúšaním priľnavosti, výkonu a bŕzd nekoná. Nedá sa, nejde to. Najmä nie, keď počas týždňa takmer každý deň nasneží, všade je mokro, čľapkanica. Na zasneženom horskom priesmyku je podstatne zábavnejšia naftová RS s pohonom všetkých kolies, či iné športové auto 4x4. Bežnú Octaviu RS s novou tvárou a tiež naftovú verziu s pohonom všetkých kolies som už testoval. V článku nájdete aj videjko.

Niežeby sa nedalo v zime jazdiť rýchlo aj s predokolkou, dá a dokonca to môže byť aj veľmi rýchle, či aspoň zábavné. Ale nikdy nebudete takí rýchli, ako by ste mohli byť na suchej ceste za ideálneho počasia. Z auta nedostanete maximum a nie je možné porovnať ho s modelmi z rovnakého cesta, aspoň nie v tomto smere. 

Zdroj: Ján Hargaš

Zobral som to však ako výzvu. Lebo pravdou je, že keď si auto tohto typu kúpite, 99% času s ním strávite mimo okruhu, či voľných horských ciest. Koľko teda zo šarmu automobilu Octavia RS 245 uberie kombinácia chladného počasia, rozbitých ciest a sneho-ľado-člapkanica?

Dosť, ale...

Nebudem vám klamať. Jasnou voľbou spomedzi všetkých verzií Octavií by v mojom prípade bola verzia kombi s motorizáciou 1,8 TSI DSG 4x4. 180 koní a 280 Nm je pre ľahučkú Octaviu akurát na to, aby si s ňou človek užil zábavu v akomkoľvek počasí a zároveň slúžila multifunkčne presne tak, ako Octavia slúžiť má. Ani táto verzia nie je lacná, ale je o vyše 4000 eur lacnejšia ako Octavia RS 245. Ušetrené peniaze by mohli ísť do výbavy, ktorej Octavia po facelifte skutočne ponúka mnoho a ktorú by som pri drahšom vozidle len ťažko mohol zakúpiť. Cenu by to totiž katapultovalo na úroveň 35 tisíc. V skutočnosti ale za RS 245 môžete zaplatiť aj viac ako 43-tisíc eur. Že veľa? Pre väčšinu z nás určite áno. Lenže Octavia RS 245 ani pre väčšinu nie je určená.

Zdroj: Ján Hargaš

Veď je to vrcholný model, v tejto cene navyše v plnej výbave. Skúste si podobnú výbavu a výkon natlačiť do iných áut strednej triedy (pretože práve tam Octavia už patrí) a zistíte, že za Octaviu dáte vlastne menej ako za iných. To je tá cenníková relativita.

Prešmykovanie kolies, blikajúca kontrola trakcie a strata výkonu niekde medzi motorom a povrchom vozovky. Na mokre, na ľade a na snehu jednoducho plný počet koní Octavie RS 245 nevyužijete. Chcelo by to voľný priestor, dobrú poistku a ideálne zamrznuté alpské jazero, aby to mohla byť skutočná zábava. Inak je to boj. Či už vodiča s autom, alebo auta s povrchom a vlastným výkonom. Platí to pri každom aute tohto typu, o tom nepochybujte ani sekundu. Široké kolesá na mokre a na snehu jednoducho nemá čo tlačiť k zemi, aby mohli slúžiť efektívne. Pri akcelerácii sa nos nadvihne, hmotnosť presunie a už to len bliká a drnčí.

Zdroj: Ján Hargaš

A predsa sa to dá...

Myslím tým užívať si jazdu. Potvrdí to každý jeden majiteľ Octavie RS. S autom môžete byť podstatne rýchlejší než snehom vystrašená väčšina. Jemná práca s plynom zabezpečí istotu pri predbiehaní i pri dynamickej jazde otvorenou krajinou. Dobrá odozva, okamžité reakcie, presné riadenie i tuhší, či naopak mäkší podvozok vďaka adaptívnym tlmičom. Len v tých zákrutách si treba dávať väčší pozor než s pohonom všetkých kolies. A pozor si treba dávať aj na absurdne veľké zliatinové disky. Ani sa nepokúšajte na ne obúvať zimné gumy. 19-palcové disky Extreme sú pre Octaviu úplný strop a aj v lete je ťažké na ne pozerať ako na prejav racionality na našich cestách. Zimáky musia byť na diskoch aj o dva palce menších a žiadne také, že to nejde. Viac gumy, lacnejšie disky, lacnejšie pneu, vyšší komfort a hlavne lepšia jazda.

Motor má v porovnaní s predchádzajúcou verziou RS 230 o 11 kW vyšší výkon a o 20 Nm viac krútiaceho momentu. Ten je ale dostupný v mierne užšom spektre otáčok. Zmien s tým spojených je ale podstatne viac, písali sme o nich napríklad tu. 

Pružnosť motora si môžete užívať bez ohľadu na vonkajšie počasie. Aj keď pri rozbehu zo stoja auto na mokre pretáča kolesami ako zmyslov zbavené a výrobcom udávané zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy nedáte, v rýchlosti sa už kolesá dobre držia vozovky. Tak je pri troche opatrnosti možné jazdiť dynamicky. Aj v chladnom počasí (po úplnom zohriatí motora) zvládne Octavia RS 245 šprint z 60 na 100 km/h za rovné 4 sekundy. Z 80 na 120 zrýchli za 4,6 sekundy. To sú časy podobné časom, ktoré za rovnakého počasia urobilo hybridné Volvo XC60 s výkonom presahujúcim 400 koní. A to je vlk v rúchu baránka, ktorý strčí do vačku aj všelijaké AMG-čka a M-ká. Ako je však možné, že s ním (takmer) drží krok Octavia viac ako o polovicu lacnejšia?

Zdroj: Ján Hargaš

Veď to nie je ťažké, však? Hmotnosť, výška. Viac povedať netreba. Iste, 400 koní nakoniec jasne zvíťazí, ale v nižších rýchlostiach a v serpentínach, to také jasné vôbec nie je. No je to jeden z mnohých dôkazov, že pri športovaní nie je nič dôležitejšie ako hmotnosť.

Vypnite ten synťák!

Odkedy prišla súčasná generácia modelu Octavia RS, s láskou spomínam na prvú verziu modelu, ktorú sme testovali. Bola ešte nevinná, neskazená... Samozrejme tým myslím zvukovú kulisu v športovom móde. Aj prostredníctvom subwoofera to dnes bučí ako osemlitrový osemvalco-štvorvalec s prestreleným výfukom. Audiosystém Canton nie je žiaden ozvučovací zázrak ale to bučanie je jediným dôvodom prečo som počas testu zapol športový režim raz a naposledy. Radšej normal, alebo rovno eko... Aj tu je hraný zvuk motora ne-normal, ale podstatne tichší, príjemnejší a hlavne uveriteľnejší. Nepomohlo ani minimalizovanie zvukových efektov. Jednoducho sa nedajú vypnúť... 

Zdroj: Ján Hargaš

Ako v bavlnke

Podvozok faceliftovanej Octavie je nastavený v štýle takmer všetkých súčasných modelov Škody. Prioritne komfortne. Octavia RS je pochopiteľne z tvrdšieho cesta ale veľmi nápomocný je adaptívny podvozok. I 19-palcové disky dokážete do veľkej miery znegovať komfortným nastavením. Pravda, prejazd cez spomínanú nečakanú dieru fyzicky aj psychicky bolí, ale stále môžem prehlásiť, že Octavia RS má spomedzi podobne ladených konkurentov najpohodlnejšie naladený podvozok.

Vodiča a posádku však okrem vždy prítomného výkonu rozmaznáva najmä kvalitne postavený a slušne odhlučnený interiér. Pekné a pohodlné športové sedadlá v kombinácii kože a alcantare, pekná a kvalitne postavená palubná doska. Dobrý posed za vyhrievaným volantom, ambientné osvetlenie, všetky kľúčové ovládacie prvky okolo volantu a na dosah ruky. Veľký displej infotainmentu je dobre viditeľný. Miestami je mi ľúto, že auto nemá head up displej, no konkurenti s ním tiež len začínajú. Najlepšou funkciou displeja infotainmentu je pre mňa športový displej. Iste, údaje sú to najmä orientačné, ale rozširujú obzory rovnako ako možnosť sledovať teplotu chladiacej kvapaliny a teplotu oleja. Napriek modernosti agregátu sa v Octavii pri bežnom jazdení skôr nudí, a tak mu chvíľu trvá, kým sa rozohreje na prevádzkovú teplotu. To pomáha najmä, ak mu chcete trošku podkúriť. 

Zdroj: Ján Hargaš

Iba na spustenie navigácie musíte vyťukať celý názov ulice, inak vás systém nepustí do voľby čísla ulice. Hnevá ma to. Iní vedia ponúknuť možnosti a dovolia mi prejsť aj k číslu ulice. Tu sa ale musíte preklikávať späť. Drobnosť, veď vravím...

Miesta je v aute vo všetkých smeroch dosť. Nebola by to Octavia, aby sa dozadu nezmestili aj vyšší pasažieri a nebola by to Octavia, aby nemala obrovský kufor. Jeho rozmery ma zakaždým prekvapia. Dať tam trochu igelitu, napustiť vodu a deti majú bazén. Keď to vidím, pochybujem o zmysle verzie kombi.

Záver

Octavia počas týždňového testu slúžila najmä a predovšetkým ako mimoriadne dobre vybavené rodinné vozidlo. Odviezla všetko čo bolo treba a rýchlejšie než bežne. Užíval som si výbornú pružnosť a zrýchlenie, i prirodzenejší zvuk v režime normal. Iba tomu novému dizajnu neprídem úplne na chuť. Predná maska vyzerá výborne, i zadná časť, ale dizajn by lepšie fungoval na širšom aute. Najviac to cítiť práve pri RS s extrémnymi diskami. Chcelo by to ešte širšie blatníky a zväčšený rozchod kolies. Potom by to fungovalo úplne geniálne. To ale spraví jedine tuning.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže áno, Octavia RS 245 má poriadnu silu a iste aj dobre jazdí, v zime viac reprezentuje ako športuje. Vyparádená a bohato vybavená verzia s veľmi silným motorom, taká bola. Športová ale príliš nie. Prekvapivé? Vôbec nie. Tak je to pri každom aute typu hot-hatch s pohonom prednej nápravy. Cítite sklamanie? Cítite. Ale nie z auta, z počasia...

Aj keď uznávam, že veľakrát som si povedal, že s pohonom všetkých kolies by toto auto bolo skvelé nielen v lete, ale za každého počasia. Možno sa raz dočkáme benzínovej RS 4x4. Nevadí, snáď sa ešte stretneme za teplých letných dní... Tentoraz sa zdržím číselného hodnotenia.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Škoda Octavia RS 245 2,0 TSI
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 180/4500-6200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 370/1600-4300
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,3/5,3/6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4685/1814/1449
Rázvor náprav (mm): 2676
Objem batožinového priestoru (l): 590/1580
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1465
Užitočná hmotnosť (kg): 542
Rozmer pneumatík: 225/35 R19
   
Základná cenníková cena modelu: od 15 300 €
Základná cena verzie RS 245: 30 330 €
 
Základná cena verzie s automatom 32 330 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku