2018-01-02 05:45:00
Kia Optima SW PHEV
Kia Optima SW PHEV
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Kia Optima SW PHEV – hybridné kombi s dojazdom 60 km na elektrinu

Chcete reprezentatívne vozidlo strednej triedy s výrazným ekologickým šmrncom a čisto elektrickým dojazdom, ktoré je okrem iného aj praktické?

Jedinou možnosťou bol doteraz Volkswagen Passat Combi GTE. Ten disponuje benzínovým turbomotorom 1,4 TSI spojeným s elektromotorom. Oba motory spolupracujú s dvojspojkovou automatickou DSG prevodovkou.

Od polovice tohto roka je ale k dispozícii aj kombi verzia modelu Kia Optima plug-in hybrid. Model SW disponuje atmosférickým priamovstrekovým dvojlitrovým motorom 2,0 GDi, ktorý je spojený s elektromotorom a automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Optima má teda výrazne odlišný prístup ako Passat, no výsledok je veľmi podobný. V oboch prípadoch sa celkový výkon a krútiaci moment pohybujú nad úrovňou 200 koní a okolo 400 Nm (Passat 218 k a 400 Nm – Optima 205 k a 375 Nm). V oboch prípadoch majú automobily možnosť kombinácie sily oboch agregátov, v oboch prípadoch môžu pracovať samostatne a v oboch prípadoch možno zaznamenať dojazd 50 km výhradne na elektrickú energiu. Tu je mierne lepšia Optima, papierovo sľubuje až 62 km. V oboch prípadoch vidíme úvodnú cenovku na úrovni 40 000 eur. Kým ale cenník Optimy po štarte príliš vysoko nezájde, Passat si môžete vyšperkovať výbavou za tisícky eur a výrazne tak opustiť štartovaciu úroveň. Práve v tom je sila Optimy. Dokáže totiž ponúknuť dobre vybavené auto za menej. Aktuálne VW na GTE ponúka akciu vo výške 2000 eur. V oboch prípadoch môžete žiadať o štátnu podporu na úrovni 3000 eur. 

Zdroj: Ján Hargaš

Konkurenčné prostredie teda nie je veľké a Optima i Passat sú vlastne súčasnými priekopníkmi pri kombi modeloch strednej triedy. Majster sveta v hybridoch menom Toyota nemá pre túto dvojicu priameho konkurenta. Má hybridný Auris kombi a má hybridný Prius+. Ide však len o HEV modely, a síce veľmi zaujímavé a vo svojich triedach výnimočné, bez reprezentatívneho šmrncu vyššie spomínanej dvojice. Model Avensis hybridnou verziou žiaľ nedisponuje. Na druhú stranu, ak hľadáte praktický hybrid bez prémiového fílingu a stačia vám aj nižšie triedy, modely Toyoty sú podstatne lacnejšie. Lacnejší a pritom veľmi praktický hybrid má ale aj Kia. Volá sa Niro a patrí k najdostupnejším hybridom na trhu. Má pritom aj novú plug-in verziu. Zabúdať netreba ani na jeho dvojča zvané IONIQ PHEV i HEV. No a keď sme už pri výpočte praktických hybridov, vymenujme si všetky. Svoje želiezko v ohni má totiž aj BMW, menovite model Active Tourer 225xe iPerformance. Zabudnúť netreba ani na Mitsu Outlander, i keď ten je zasa z úplne inej kategórie a navyše drahší, než oba kórejsko-nemeckí konkurenti. Praktickú stránku obsahuje aj Golf GTE, či Audi A3 e-Tron. Ale ak spomínam tieto modely, mohol by som už rovno aj BMW 330i Performance, Mercedes GLE 350e a hŕba ďalších. Stručne a skrátka, hybridov je na trhu už skutočne požehnane a vybrať si môže úplne každý.

Zdroj: Ján Hargaš

Vráťme sa ale k Optime SW PHEV. Spojenie motorov je vyriešené veľmi zaujímavo. Elektromotor totiž sedí v jednej osi s kľukovým hriadeľom benzínového motora a je umiestnený pred automatickou prevodovkou, kde nahrádza hydrodynamický menič. Teoreticky sa tak elektromotor dokáže zapájať a pomáhať v akejkoľvek rýchlosti. Menšie hybridy od koncernu Hyundai/Kia majú elektromotor priamo v tele dvojspojkovej prevodovky (pred ňou). Výsledok je ale takmer rovnaký. Pri akcelerácii dokážu oba motory pracovať spoločne, alebo pracujú samostatne v režimoch, v ktorých sú najlepší. Napriek umiestneniu elektromotora pred prevodovkou sa ale v Optime zapája pri vyšších rýchlostiach podstatne menej často ako pri systéme s dvojspojkovou prevodovkou, kde sa elektromotor zapojí do akcelerácie pri každom stlačení plynového pedálu. Tu sa systém viac spolieha na silu dvojlitrového benzínového motora. Až keď Optime stupíte na otlak, pustí do obehu silu oboch agregátov. Kombinácia motorov umožňuje nielen zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu ale aj výrazné zníženie spotreby paliva, a o to tu ide predovšetkým. Lebo platí, že čím nižšia spotreba pohonných látok, tým nižšie emisie. Či však dosiahnete priemernú spotrebu udávanú výrobcom na úrovni 1,4 l/100 km je iba na vás. Záleží to nielen od jazdného štýlu, ale najmä od pravidelného dobíjania akumulátorov. Lebo čím viac šťavy má elektromotor k dispozícii, tým častejšie sa zapája, a tým je spotreba benzínu nižšia. Kapacita batérie je 31,3 Ah, po preklade a prepočte do populárnejšej hodnoty je to 11,3 kWh. Kombi teda disponuje väčšou kapacitou batérie ako sedan. Približne 2 kWh navyše umožnia vozidlu prejsť približne 8 kilometrov navyše – teoreticky. V dobrom počasí a pri úspornom jazdení nie je ťažké prekonať hranicu 50 km na elektrinu. Tých tabuľkových 62 je skôr teoretických. Každopádne 50+ km na elektrinu neposkytne len tak hocaký hybrid.

Zdroj: Ján Hargaš

Benzínový motor disponuje maximálnym výkonom 115 kW (156 k) a maximálnym krútiacim momentom 189 Nm. Elektromotor ponúka 50 kW (67 k) (2330 – 3300 ot/min) a 205 Nm (0 – 2330 ot/min). Systémový výkon je tak 150 kW (205 k) pri 6000 ot/min a 375 Nm pri 2330 ot/min. Dosť na dynamické jazdenie ako na okreskách, tak na diaľnici. Hybridný model je de facto druhý najvýkonnejší v ponuke a je to cítiť. I keď takú mieru zábavnosti ako „ujetý“ model GT neponúka, je takým správnym ekologickým grand tourerom.

Aj pri jazde v elektrickom režime (máte na výber dva – EV a HEV) sa môže spustiť i benzínový motor, ak napríklad vyžadujete maximum výkonu, alebo sa batérie dostanú pod úroveň dostatočnú pre elektrickú jazdu. Výhradne na elektrinu však dokážete jazdiť až do rýchlosti cca 120 km/h.

Priemerná spotreba sa počas testu držala na úrovni 4,9 až 5,1 litra. Prevažovalo jazdenie po diaľnici a po okresných cestách. Optima vám nedovolí úplne vyžmýkať batériu. Keď sa dostane na cca 25% kapacity, neumožní vám jazdiť výhradne na elektrinu a udržiava si danú úroveň nabitia prostredníctvom rekuperácie, či dobíjania počas pokojnej jazdy. Po vybití batérie sa tak ako pri menšom Nire stáva z PHEV HEV. Elektromotor sa zapája, keď je to najvhodnejšie – pri akcelerácii z nižších rýchlostí a naďalej znižuje spotrebu benzínového motora, ktorý hrá prím.

Zdroj: Ján Hargaš

Optima PHEV jazdí pekne. Vďaka batériám umiesteným nad zadnou nápravou má i slušne rozloženú hmotnosť. Cítiť to v zákrutách. Pekne drží stopu a dlho sa tvári neutrálne. Devízou je dlhý rázvor a komfortné pruženie. Nevyvoláva potrebu jazdiť dynamicky na okresných cestách a ani na diaľnici. Vonkajšie vplyvy sú dobre utlmené, vďaka tichému benzínovému motoru a ešte tichšiemu elektromotoru je zvukový komfort na vynikajúcej úrovni. I podvozok je dobre odhlučnený. Ani väčšie nerovnosti nespôsobujú nepríjemné zvukové vnemy. Prepínanie medzi motormi prebieha hladko a neciteľne. Ak by ste nenačúvali, štart benzínového motora nezachytíte.

Interiér Optimy budem opäť chváliť. Auto je ako taký jazvečík. Na palube je extrémne veľa priestoru. I dlhonohý vodič si ľahko nájde ideálnu polohu za volantom. Navyše je celkom športová. Teda nízka. Vodiča i posádku auto obklopí. Cítia sa bezpečne, skrytý pred okolitým svetom aj vďaka užším oknám. Poloha vodiča je výrazne lepšia než v takom Hyundai i40. Ergonómia je vynikajúca, všetko je tam, kde má byť a po chvíli zvykania si zvyknete na všetko. Možno len pravé koleno niekoľkých vodičov sa nemusí úplne stotožniť so stredovým tunelom, no každopádne je tam viac miesta než u veľkej časti konkurentov. Kvalitné plasty s dobrou vizážou, veľmi dobre pôsobiaca palubná doska pred spolujazdcom a zasa kvantum priestoru – aj v tom predbieha Optima bratský i40 doslova o svetelné roky. Páči sa mi stredový tunel i vzhľad prevodovky. Žiadne zbytočné experimenty, inšpirácia Európskou racionalitou je zrejmá všade a vďaka za to. Vzadu sa pokojne odvezie trojica pasažierov. I dlháň si sadne za dlháňa a stále bude mať pred kolenami veľkú rezervu. Ešte keby sa tak dal regulovať sklon sedadiel.

Zdroj: Ján Hargaš

Neutrpel pritom ani batožinový priestor. Ak sa bavíme o vzťahu k priestoru na zadných sedadlách. Batérie predsa len z miesta v kufri ubrali. Žiadne schodíky, iba absencia dvojitého dna. Vôbec sa mi nepáči mäkký kryt batérií. Nesedí dvakrát dobre na mieste, bál by som sa, že sa podeň ľahko dostane náhodná tekutina. Jednoducho by sa to dalo aj inak, rafinovanejšie. Na druhú stranu, vzadu je stále dosť priestoru a mäkší kryt tomu pomáha. Mäkšie okraje zlepšujú najmä nakladanie ťažkých predmetov. Podlaha nad batériami je vyššie než nakladacia hrana. V aute dokážete odviezť i dlhšie a väčšie veci. Viac než batérie ale kufru škodí estetika vozidla. V prenose viacerých väčších predmetov zavadzajú stĺpiky a užší otvor batožinového priestoru. Ak som chcel do Optimy vložiť škatule z Ikei, z troch sa mi do nej zmestila iba tá najdlhšia (202 cm). Dve kratšie a širšie (dĺžka 156 cm, šírka 70 cm, hĺbka 30 cm) už som doložiť nemohol. Zmestila by sa z nich iba jedna. Sofiinu voľbu (ktorú časť sedačky zobrať a ktoré nechať na parkovisku) vyriešila svokrina Ibiza. Do malého vyše desať rokov starého hatchbacku sa skrátka zmestia aj dve škatule (nerátam svokru samozrejme). A keby bolo veľmi treba, s gurtňami aj tri... Veru jazvečík. Dlhý ale nízky. Ak ide ale o bežnú batožinu, kufor Optimy SW PHEV je postačujúci. 

Zdroj: Ján Hargaš

Medzi dostupnými hybridnými systémami, sú tie od kórejského koncernu Hyundai/Kia azda najzaujímavejšie a najkomfortnejšie. Lebo to, čo ponúkajú Kórejci neponúkne žiaden Európan. Jedinou výnimkou je spomínaný Volkswagen. No ten si za obdobné hybridy nechá zaplatiť podstatne viac a už teraz sa chystá hybridy riešiť len okrajovo a vrhnúť sa rovno na elektromobily.

Podobný systém ponúknu len prémiové značky ako Lexus, či BMW a prípadne Mercedes (minimum modelov). Priekopník v hybridnej technológii Toyota sa spolieha na iný systém. Výhodou Toyoty je samozrejme dlhoročná skúsenosť a neúprosné presadzovanie hybridov v takmer všetkých modeloch. Výhodou značiek Hyundai a Kia je to, že ich systém si v krátkom čase môže nájsť miesto v každom jednom modeli, ktorý majú a zákazníci sa hybridizácii nebudú musieť prispôsobovať, ani sa pre ňu prakticky nijako obmedzovať. Či už ide o zmeny jazdného štýlu, či zmeny v spôsobe používania automobilu. Kórejci majú práve vďaka tomu gigantickú výhodu. Lebo ponúknuť funkčný a spoľahlivý hybrid za 23-tisíc nedokáže len tak niekto. Tak ako len tak niekto nedokáže ponúknuť manažérske kombi s dojazdom vyše 60 km na elektrinu za 40 tisíc.

Zdroj: Ján Hargaš

Chcem tým len povedať, že cestičku, ktorú musela ťažko vyšliapať Toyota, teraz využíva práve Hyundai a Kia na to, aby Toyotu dobehli. Či sa im to podarí, je otázne, no rozhodne majú zopár tromfov, ktoré Toyota aktuálne nemá. Najmä v Európe.

Áno, mierim k dizajnu a užívateľskému komfortu. Kým pri súčasných hybridoch sa musí väčšina zákazníkov meniť a prispôsobovať (smerom k vyššej efektivite) a platí to aj pri Toyote, pri Kórejcoch to neplatí, respektíve nie až tak. Jednoducho nemusíte úmyselne meniť svoje správanie na cestách, nemusíte obmedzovať dynamiku svojho jazdenia, aby hybrid za ktorý ste zaplatili, začal dávať zmysel a reálne vám šetril náklady na tankovanie. Úplne stačí to zmiernenie dynamiky, ktoré hybridné vozidlo vyvoláva samo – prostredníctvom zvýšenia zvukového komfortu a zníženia reaktívnosti plynového pedálu. Aj bez neho je Optima PHEV úspornejšia ako verzia so samostatným atmosférickým benzínovým motorom (ktorý má v ponuke).

Rovnako tak pri dizajne. Lebo pre väčšinu Európanov je dizajn Kórejcov prijateľnejší ako dizajn Toyoty. Najmä pri hybridoch. Je jasné, že to bol zámer dizajnéra. Veď úplne stačí, že sú kórejské autá odlišné, netreba ich ešte výrazne odlišovať. Tých pár eko detailov dotvára dojem.

Zdroj: Ján Hargaš

Osobne ma bude veľmi baviť sledovať tento boj o zákazníka. Boj, ktorý by bez prísnejších emisných noriem možno ani nenastal. Už teraz ale môžem povedať, že Kórejci sú o kilometre pred Európanmi, tak ako sú Japonci zastúpení Toyotou a Lexusom pred Kórejcami. Ak sa bavíme o hybridoch a elektrifikácii, Európa zaspala dobu a utápala sa v naftovej utópii, hojne dotovanej štátmi a samotnými automobilkami.

Kia Optima SW je veľmi pekné auto. Krajšie v skutočnosti, než na fotkách. Veľmi pekná farba laku, bledá koža v interiéri, dlhé línie. Hru so svetlom a pocitovou čistotou okrem bledého interiéru testovaného modelu zvýrazňuje i presklená strecha s otvárateľnou prednou časťou.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka, Optima SW PHEV je okamžite použiteľný hybrid. Ako doň sadnete, tak ho môžete používať k vlastnej spokojnosti. Keď auto necháte naštartované a idete k batožinovému priestoru, necítite závan spalín naftového motora, a pritom jazdíte za 5 litrov. Potešia aj reakcie okolia. Veď máte praktické a priestranné kombi, ktoré od domu odchádza úplne nepočuteľne. Za noc auto nabijete aj zo zástrčky. V meste ho zas doplna nabijete za zhruba pol hodinku. Ak by som doma mal vhodnú nástennú nabíjačku, mohol by som s autom jazdiť do práce iba na elektrinu. 35 kilometrov, po práci na nákup, tam si auto dobijem a potom zasa naspäť. Ak by som sa ponáhľal, zajazdím to za liter, za dva. Ak auto nenabijem, za menej než päť litrov (priemer). Passat GTE som nejazdil, viac ako cenníkovo autá porovnávať nemôžem. Rozhodne ale Optimu SW PHEV nemožno považovať za outsidera. Chýba mi však verzia HEV. Lebo nabíjať auto ma nebaví a časom ma to začne obmedzovať. I keď to teoreticky znie dobre. Stačí mi obyčajný hybrid s tou spomínanou spotrebou 5 litrov a nižšou obstarávacou cenou. Medzi hybridmi PHEV Optima vyniká praktickosťou karosérie a dojazdom na elektrinu. Tu má 8 z 10 bodov. Ak do konkurencie zarátame i vozidlá bez elektrického pohonu, je to za 7 z 10 bodov. HEV by mal viac.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku