2017-11-17 15:45:00
Dacia Duster 1,5 dCi
Dacia Duster 1,5 dCi EDC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Dacia Duster EDC – na záver to najlepšie. Duster je mŕtvy, nech žije Duster!

Nová generácia mimoriadne obľúbeného kompaktného SUV je za dverami. Súčasný Duster ale stále má čo ponúknuť.

Jeho nástupca je už predstavený a doslova čaká za dverami. S aktuálnym Dusterom sa lúči ťažko, obzvlášť, keď sa predával tak dobre. Aj preto nie je nový Duster postavený nanovo od kolies až po strechu, je evolúciou toho súčasného. Viac o novom Dusteri zistíte tu.

Kým sa ale výrobné linky s novým Dusterom naplno rozbehnú, ešte stále je tu prvá generácia modelu. Na konci svojho životného cyklu navyše prišiel výrobca s dvojspojkovou automatickou prevodovkou EDC, ktorú dôverne poznáme z modelov značky Renault. Plnohodnotný automat s dvoma spojkami je spojený výhradne s výkonnejším naftovým motorom dCi 110.

Motorizácia je zas spojená výhradne s najvyššou výbavou Outdoor. Takto vybavený Duster štartuje na 16 290,- bez metalízy. Testovaný automobil metalízu mal, navyše celkom zaujímavý odtieň s názvom Zelená Altai. Dokúpiť si už z výbavy môžete jedine koženkové sedadlá za 430 eur. Cena testovanho automobilu tak bola zvýšená iba o spomínanú metalízu za 440 eur. Samozrejme si k autu môžete kúpiť ešte hŕbu originálneho príslušenstva, no celková cena 16 730 eur pre crossover s naftou a automatom je ozaj pekná, čo poviete?

Zdroj: Ján Hargaš

Kúsok k dokonalosti?

Škoda, že auto nemôže kombinovať naftu, automat i pohon všetkých kolies. To by bolo asi až príliš zaujímavé a príliš luxusné. No možno sa Dustera v tejto kombinácii raz dočkáme. Zatiaľ hrabe len prednými kolesami.

Že to na cestách stačí, je zrejmé. Že to v teréne, či len na zablatenej ceste nestačí, to je zrejmé tiež. Duster s automatom je tak odsúdený skôr na jazdy po spevnených povrchoch a poľno-lesné cesty za dobrého počasia.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohodlíčko za necelých 17 tisíc peniazov

Sedíte vyššie, vidíte viac, máte SUV, ktoré veľa nežerie a nemusíte kvadlať pákou. Je jasné, že Duster EDC je o pohodlíčku, o pokojnom brázdení ciest, o bezstarostnosti, ktorú automat prináša. Jazdí sa s ním skutočne príjemne. Na voľných cestách radí plynulo, rýchlo a neciteľne. Na prudšie zošliapnutie pedála reaguje adekvátne a z menšieho agregátu vytlačí maximum. Zopár zaváhaní ale pocítite pri posunoch v mestských kolónach. Autu jemná práca s plynom pri pomalej jazde v kolóne príliš nesvedčí. Nepomôže ani enormne opatrná práca s plynom. Riadiaca jednotka by potrebovala vylepšenia softvéru, aby bola aj mestská jazda plynulá, bez hegnutí, bez pridúšania agregátu. Typickému zákazníkovi Dacie to vadiť nebude, ale posádka i on sám to cítiť bude. 

Zmenu k lepšiemu očakávam skôr pri novej generácii auta, či sa to ale zmení a pre low costového výrobcu to nie je priveľký detail, posúdiť neviem. Viem však že EDC v spojení s týmto motorom v autách Renaultu radí v kolóne plynulejšie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Spojenie komfortne naladeného podvozku s automatickou prevodovkou, mäkkými sedadlami a vyšším posedom je príjemné. Ani hluk na palube nie je extrémny, i keď nad 130 km/h je pomerne otravný. Motor počuť dostatočne, sípavý zvuk turbodúchadla umiestneného akoby hneď za palubnou doskou je bežnou súčasťou jazdy a v inom aute sa bez neho cítite ako ohluchnutý. Nie je príliš intenzívny ale uši zvyknuté na počúvanie a analyzovanie všetkého neobvyklého turbo rýchlo začujú.

Duster s EDC si nepýta o nič viac paliva ako Duster bez EDC. Spotreba len málokedy prekročí úroveň 6 litrov. S dodržiavaním rýchlostných limitov a jazdou s priemernou dynamikou vyšla kombinovaná spotreba na úrovni 5,4 litra. Jazda na výplatu s predvídavosťou level 1000 umožní znížiť priemer aj hlbšie pod 5 litrov. Tabuľkové údaje tak sú teoreticky dosiahnuteľné, snažiť sa o ne neustále, je ale trošku krátkozraké. Turbo občas treba poriadne roztočiť, vtedy sa Duster prezentuje solídnou dynamikou. Pretekár to nie je ani náhodou. Nestačí ani s dychom, ani s náklonmi karosérie. Ale pokuty zbierať dokáže a pružné zrýchlenie umožní bežné opatrné predbiehanie rezervou. Zázraky ale nečakajte.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Na slnku žiari

Duster odetý do zelenej Altai sa za ponurých dní zdá ako Duster v kaki odtieňoch, no stačí aby vyšlo slnko a auto sa rozžiari. Výborne zapadá do jesenných odtieňov prírody a pôsobí naozaj dobrým dojmom. Odvážna farba nevyhovie každému, ale je to príjemná zmena oproti tak populárnym sivým a čiernym odtieňom.

Zdroj: Ján Hargaš

Duster EDC je skrátka Duster. Pohoda, klídek a nafťáček. Nízka spotreba, príjemné posedenie, dobrý výhľad. Iba s dverami treba riadne šľahnúť, iba dvere, či zámok batožinového priestoru vedia dobre zabolieť vyššie postavy. Nízka cena na vás prehovára z každej strany, ale keď si ho zaobstaráte, auto vám nasadí klapky na oči a vy sa sústredíte na to, čo lacnotou nehrá - komfort podvozku, výhľad z vozidla, dobre svietiace svetlomety, infotainment a automatická prevodovka. Auto je pre slovenské cesty ako stvorené a nečudujem sa nikomu, kto po tejto verzii siahne. Odporúčam najmä tým, ktorí nehľadajú auto len na sobotné nákupy a nedeľnú jazdu do kostola. Dlhé trasy v Dacii nikdy neboli príjemnejšie.

Dovidenia Duster, vitaj Duster 2. Pekných 7 z 10 bodov, nech nežeriem.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Dacia Duster 1,5 dCi 4x2 EDC Outdoor
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1461
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná 
Výkon (kW/ot.): 80/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 169
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,5/4,4/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4315/1821/1634
Rázvor náprav (mm): 2674
Objem batožinového priestoru (l): 475/1636 
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1424
Užitočná hmotnosť (kg): neuvádza sa
Rozmer pneumatík: 215/65 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 9 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie s automatom v plnej výbave Outdoor: 16 290 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku