2017-09-08 04:35:00
Peugeot 5008 1,6 THP
Peugeot 5008 1,6 THP
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 5008 1,6 THP – benzínový motor s automatom je výborná kombinácia

Testovali sme Peugeot 5008 so silným benzínovým motorom, s automatom a s balíkom GT Line.

Keď som mal vybrať, ktorý Peugeot 5008 vziať do testu, do oka mi padol len jeden jediný – ten jediný s benzínovým motorom 1,6 THP. Plusom bolo, že automobil bol obdarený výbavovým balíkom GT Line, ktorý si možno reálne objednať až od decembra tohto roka.

Testovaný automobil bol na francúzskych značkách a bolo jasné, že je to jeden z vôbec prvých vyrobených kusov a jeden z prvých s týmto balíkom na našich cestách. Ohľaduplnosť k drobným nedostatkom z výroby, ktorá sa ešte len rozbiehala tak bola nutná. Musím však povedať, že napriek tomuto faktu auto fungovalo veľmi dobre, i keď som spozoroval pár typických drobností ako slabšie lícovanie palubnej dosky a menej presvedčivé uchytenie niektorých komponentov – ako tesniaca guma dverí a podobne. Skrátka nič neobvyklé.

Peugeot 5008 je prvým stredne veľkým crossoverom, ktorý si značka postavila sama. Je také, aké ho chceli, príkladne kopíruje dizajn vydareného kompaktného crossoveru 3008 s tým, že má výrazne odlišnú zadnú časť pre viac priestoru pre pasažierov i batožinu. Nevýhodou je, že vozidlo nemá pohon všetkých kolies. Na druhú stranu, 5008 je skôr evolúciou modelu MPV než skutočným SUV.

Zdroj: Ján Hargaš

Evolúcia smerom k SUV. Pretože 5008 je MPV so všetkými pozitívami, ktoré tieto autá ponúkajú a zároveň disponuje podstatne lákavejším vzhľadom a svetlosťou modelu SUV. Auto už nemôže byť viac crossoverom ako je práve 5008.

Pútavý exteriér vozidla vzbudzuje obdiv aj u tých, ktorí francúzske autá nemôžu vystáť. Model vyzerá sviežo, originálne, rozmerne a pritom esteticky. Mimoriadne úspešne kombinuje ostré hrany, prelisy s oblinami. Jeho dizajn je zameraný na detail, je pestrý, lákavý a veľmi moderný. Pritom je avantgardný, je zreteľne francúzsky a svojský. Najmä však automobilu ponúka prémiový vzhľad, vzhľad ktorý v záujemcovi vyvoláva tie správne emócie na to, aby zmluvu o kúpe/lízingu podpísal bez pocitu, že kupuje niečo drahé.

Zdroj: Ján Hargaš

To isté platí aj v interiéri. Výrazná palubná doska, mohutný stredový tunel, klavírové tlačidlá a kopa chrómu od ktorého sa poctivo odrážajú slnečné lúče. Dizajn je to unikátny a o unikátnosť presne išlo. Dizajn interiéru sa môže zdať až samoúčelný, akoby jeho tvorcom išlo len o to, aby palubná doska a stredový tunel vyzerali inak. Skoro by to aj bolo samoúčelné umenie, kým si neuvedomíte, že všetky tlačidlá na klavíri a v priľahlom okolí využívate. Práve klavír výrazne zlepšuje spolužitie s infotainmentom, ktorý sa prioritne spolieha na dotyky na displeji. Klavír ušetrí minimálne jeden dotyk na displeji, a to pri jazde oceníte. Len keby sa medzi tými klavírovými tlačidlami nachádzalo aj tlačidlo vypnutia systému štart-stop. Ten musíte vyhľadať v podsekcii menu. Pri najlepšej snahe vás to bude stáť jedno stlačenie klavírovej klávesy a potom dva dotyky s displejom. Výsledkom ukrytia deaktivácie systému štart-stop do menu je jediné – menej ľudí bude systém vypínať. To má pozitívny dopad na rozdiel medzi reálnymi a papierovými emisiami. No komfortu vodiča to neprospieva ani náhodou. Skapínajúci motor, obzvlášť pri každom zastavení, to je v mojej mysli stále znak neschopnosti a nie ekológie.

Zdroj: Ján Hargaš

Nejde však len o pocity. Štart-stop je príliš aktívny. Pokiaľ sa riadiaca jednotka nerozhodne inak, systém sa aktivuje pri každej jazde (automatická deaktivácia štart-stop nastane len na maximálne pár kilometrov po naštartovaní, keď ste predtým odjazdili niekoľko krátkych trás za sebou – klesne výkon batérie). Pri jazde v kolóne vypne motor aj na sekundu pokojne dvadsať krát za sebou. Najdebilnejšie je ale vypínanie pri dorazení do cieľa. Zastanete v cieli a motor sa vypne. Keď však stlačíte tlačidlo P na radiacej páke a zatiahnete ručnú brzdu, motor sa zapne. Tak tomu vravím úspora. A raz sa mi stalo, že štart-stop vypínal motor aj pri parkovaní. Úzka štrbina medzi autami si vyžadovala pohupovanie sem a tam, aby sa auto medzi iné autá vopchalo. Že motor zhasol v D-čku chápem, ale že zdochol aj v R? Posun dopredu – motor skape – posun dozadu – motor skape. Očividne si ale potom štart-stop uvedomil chybu, pretože nasledujúce kilometre sa sám deaktivoval, a to napriek tomu, že jazda predtým – s finálnym parkovaním – mala cez 40 kilometrov. Štart-stop je skrátka ču.ák, a treba si dať tú námahu deaktivovať ho čo možno najviac krát, alebo ho deaktivovať systémovo – kto to spraví a čo to spraví so zárukou ale neviem.

Lebo darmo je to prepracovaný systém štartujúci motor generátorom cez remeň (mikro hybrid), aj tak sekvencie vypnutia motora počuť a cítiť a čím častejšie sú, tým ich cítiť viac – človek si to začne uvedomovať.

Zdroj: Ján Hargaš

Zvonka SUV, zvnútra MPV

Vrátim sa ešte k interiéru. Ponuka priestoru je s výnimkou pravej nohy vodiča skutočne obdivuhodná. Pravá noha vodiča trpí na príliš veľký stredový tunel. Jeho rozmery možno chápať len z hľadiska dizajnu. Zvyknete si, ale je to jeden z faktorov, ktoré poukazujú, že aj pri tomto aute hral dizajn vyššiu úlohu než mal.

Sedemmiestne usporiadanie je menej núdzove ako u konkurentov od Renaultu. Síce sa vzadu odvezú iba ľudia menších rozmerov – najmä deti, ich príležitostné využitie je možné. Peugeot 5008 ale nie je plnohodnotné 7-miestne vozidlo. Je však plnohodnotné a pohodlné 5-miestne vozidlo. Osobne by som sa 7-miestnemu usporiadaniu vyhol. Litre navyše by každá rodina vedela využiť, i keď ma jednoduchý manuálny systém práce s tretím radom sedadiel oslovil a páči sa mi aj priestor, ktorý vznikne po ich sklopení a zakrytí. Ešte viac sa mi páči priestor vzniknuvší po sklopení druhého radu a ešte šťastnejší som bol, keď sa mi s prekvapivou ľahkosťou podarilo sklopiť aj predné operadlo. Poľahky som odviezol rošty postelí a dali by sa aj dlhšie viac ako 2 metrové predmety.

Zdroj: Ján Hargaš

Obedáriky sú šikovné tak ako sieťky na oknách vzadu, ale kupujte ich najmä v prípade už starších detí. V sedačke do 18 kg bude mať dieťa relatívne málo miesta na nohy. Našťastie sa to dá zlepšiť posunom predných sedadiel, alebo posunom sedadiel zadných. Pomôcť ku komfortu v druhom rade môže okrem umiestnenia sedadiel na koľajniciach aj možnosť nastavenia sklonu operadla. Dlhé trasy vzadu v Peugeote 5008 budú pre trojicu pasažierov nadmieru pohodlné. Aj vďaka rovnej podlahe.

Výrazné odlišnosti medzi 3008 a 5008 začínajú už za B-stĺpikom. Všimnúť si môžete väčšie zadné dvere, predĺžené v prospech usadania do tretieho radu. V skutočnosti sa vďaka nim lepšie sadá aj do druhého radu.

Komfort, ticho a pekná dynamika

Aj po teste som presvedčený, že benzínová verzia so štvorvalcom v kombinácii s automatickou prevodovkou EAT6 je najluxusnejšou pohonnou jednotkou pre Peugeot 5008 (a tiež 3008). Aj keď je motor citeľne pozmenený pre najprísnejšie emisné normy, ešte stále je to benziňák (i keď s vysokými tlakmi vstrekovania) so všetkým čo k tomu patrí. Pri jazde je tichý, bez vibrácií, akcelerácia je plynulá. lineárna, iba prípadné podradenie vytrhne človeka z tanca po špičkách. Ladnosť je slovo, ktoré sa mi sem hodí, darmo ide o veľké SUV/MPV.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor si výborne rozumie s pokojne jazdiacim vodičom. Prevodovka motor nepodtáča. Dobre vie, že sa ako moderný európsky turbobenzín veľmi dobre cíti už v nízkych otáčkach – od 1500 ot/min, nižšie našťastie nechodí. I tu má dostatok krútiaceho momentu, aby pozvoľne rozpohyboval veľký automobil. Silnejší tlak na akcelerátor prinúti prevodovku k podradeniu. Pre športovú jazdu sú tu tlačidlo Sport a pádla pod volantom. Auto praje peknej dynamike, svedčia o tom namerané šprinty zo 60 na 100 km/h za necelých 6,8 sekúnd a z 80 na 120 km/h za 8,9 sekundy. Samozrejme sa časy môžu líšiť v závislosti od zaťaženia vozidla a profilu cesty, no aj neskúsený vodič poľahky vykoná predbiehací manéver na kratšom voľnom úseku bezpečne. I keď ho môže zmiasť pohyb volantu pri prejazde ponad vyjazdené koľaje, ale aspoň takáto miera odozvy od kolies je lepšia ako nič. Úplne iná záležitosť je malý volant pôsobiaci stále komicky. Som rád, že aj vďaka malému volantu mohol Peugeot umiestniť do zorného poľa vodiča kaplnku prístrojov s 3D navigáciou. Vyzerá to výborne a vodič vlastne vôbec nepotrebuje hľadieť pri navigovaní na stredový displej, ale aj tak je ten malý hranatý volant divný. Najmä pri veľkom aute.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je navyše aj pekne úsporný. 823 km za volantom 5008-čky znamenalo priemernú spotrebu na úrovni 6,8 litra a podobne zhovievavý bol aj prepočet na nádrž. Najlepšie sa auto cíti pri jazde mimo mesta v rozmedzí rýchlostí od 80 do 130 km/h. Vyššie sa už výraznejšie ozývajú negatíva spojené s vysokou a ťažkou konštrukciou a spotreba rastie rýchlejšie, stále nie tak rýchlo ako by mohol niekto čakať. Pri 140 km/h je to cca 8 litrov paliva v závislosti od jazdného štýlu, obsadenosti a profilu cesty. Pri 120 km/h sa spotreba pohybuje na úrovni 6,5 litra. Rozumné a predvídavé jazdenie po okresných cestách s opatrným akcelerovaním a využívaní prípadného kopcovitého terénu stiahne priemer aj pod 5 litrov. Mne sa podarilo 4,6 l/100 km na kopcovitej ceste od Perneka do Lozorna a späť. Som si istý, že môj kolega by v tejto disciplíne dosiahol ešte o pár desatiniek lepší výsledok.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak ako vždy, aj tu mám po teste zmiešané dojmy. Na jednu stranu autu chýba pohon všetkých kolies, a to aj na ceste. Stabilizačný systém pribrzďuje kolesá a uberá z výkonu prakticky pri každom dynamickejšom prejazde zákruty. Musí, inak by pískajúce gumy v momente stratili trakciu. Dobre chránená karoséria nabáda k využívaniu auta i v teréne, ale bez 4x4 to bude len o svetlej výške. Akýkoľvek problém radšej obísť. Tiež ma neteší, že dizajn pri viacerých príležitostiach predbehol svoju bežnú úlohu a auto tak stratilo z účelnosti, i keď pripúšťam, že vyzerá nadmieru dobre aj napriek väčšiemu batohu vzadu. Teší ma variabilita sedadiel, drobné odkladacie plochy, rozumné riešenia v batožinovom priestore i rovná podlaha pod sedadlami. Neteší ma štart-stop, teší ma hladký chod a dynamika benzínového motoru s komfortom automatu.

Ak si trúfate na benzínovú motorizáciu pri väčšom SUV a v skutočnosti budete auto využívať najmä ako MPV, 5008 patrí k horúcim kandidátom na kúpu. Cenový súboj s aktuálne najhorúcejším oponentom zvaným Kodiaq dokáže vyhrať. Ponuku motorizácii a pohonov takú širokú nemá. V súboji praktickosti a využiteľnosti priestoru kráčajú autá bok po boku. Finálne rozhodnutie tak stojí na pleciach dizajnu, preferencií, ale tiež dodacích lehôt. Ak sa Peugeotu podarí dodávať autá rýchlejšie, môže to ovplyvniť predaje – obzvlášť pri lízingoch pre malé firmy, či jednotlivcov.

5008 sa medzigeneračne vyvinulo z fádneho MPV na zaujímavý crossover, ktorý vďaka Bohu nestratil zo svojej univerzality a neobetoval pre módu tak veľa ako konkurenti od Renaultu. 7 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku