2017-08-09 04:15:00
Mercedes C 43 AMG
Mercedes C 43 AMG 4MATIC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes C 43 AMG kabriolet – takto má jazdiť, vyzerať a znieť kabrio

Kabriolet triedy C je ako z veľkej knihy. So silným šesťvalcom od AMG nemá chybičku.

Kabriolety sa na Slovensku netešia veľkej obľube a úprimne sa tomu veľmi nečudujem. Nie som veru ich vyznávačom. Automobily sú to menej praktické než ich verzie s pevnou strechou, sú hlučnejšie, krútia sa, sú ťažšie a teda aj pomalšie.

Kabriolet je z môjho pohľadu auto, do ktorého patrí benzínový motor. Ideálne štvorvalec s nie príliš enormným výkonom, ale dostatočným na príjemnú dynamiku. Pretože kabrioletu je silný motor celkom na nič. Kabrio samo o sebe je o vychutnávaní si jazdy bez strechy a o bežnom neutrálnom jazdení so strechou nad hlavou. Pokus urobiť z kabrioletu schopného športovca síce môže vyjsť, no nikdy to nebude taký dobrý športovec ako verzia s pevnou strechou. Výnimky sú len dve: Mazda MX-5 a superšporty ako Ferrari a podobne. Tam si nevýhody handrovej strechy všimnú iba majstri volantu s pretekárskymi skúsenosťami. A tí aj tak radšej siahnu po pretekárskom špeciále pre športovanie ako po sériovom osobnom aute.

Zdroj: Ján Hargaš

Mercedesu sa ale podarilo vytvoriť kabriolet, ktorý je na cestách skoro rovnako schopný ako kupé. Masívna sila biturbo šesťvalca a pevná konštrukcia s veľmi dobre odhlučnenou príplatkovou strechou vytvorili automobil, ktorý dokáže plniť viacero funkcií – funkciu kabrioletu, funkciu auta na bežné jazdenie a tiež funkciu športového vozidla do každého počasia. Financie naň vynaložené tak dávajú o kus väčší zmysel ako pri iných prémiových kabrioletoch (aj v rámci značky).

Vnútri kabrioletu

Ani Mercedes C 43 AMG nie je k pasažierom na zadných sedadlách láskavý. Len ťažko možno hovoriť o plnohodnotnom sedení pre štyri osoby. Chcelo by to menší vzrasť na všetkých sedadlách. Takže 2+2. Pre vodiča a spolujazdca je ale miesta po všetkých stránkach až-až. Do auta pohodlne zapadnete bez ohľadu na vzrast. Sedenie je nízke, hlava by vytŕčala iba tým s výškou nad 2 metre a aj tí by sa vhodným nastavením sedadla zmestili. Už základné sedačky dobre držia telo, AMG sedadlá ale môžu byť vhodným doplnkom, ak to so športovaním myslíte naozaj vážne. Za horúcich dní som radostne uvítal chladenie sedadiel. Funguje výborne a nesekne vás z neho. K ergonómii je ťažké povedať niečo nové. Všetko nájdete tam, kde aj pri ostatných Mercedesoch. Radenie pod volantom mi vyhovuje najviac zo všetkých, nehovoriac o kvalitne urobených pádielkách pod volantom pre zvýšenie jazdnej dynamiky. Aj na ovládanie infotainmentu cez stredový tunel je lepšie než cez dotykový displej a rýchlo si naň zvyknete aj po presadnutí z embéčky. Široký stredový tunel je obmedzujúci, ale keď viete prečo je to tak, odpustíte mu menej miesta na hnáty.

Zdroj: Ján Hargaš

Príplatková strecha so zlepšeným odhlučnením je výborným doplnkom. V kabíne sa so zavretou strechou cítite takmer ako s pevnou. Iba ten dážď znie inak, no vonkajšie vplyvy sú utlmené výborne. Rovnako tak slnečné lúče neznamenajú žiaden problém.

To pochopiteľne neplatí pri otvorení strechy. Prebieha automaticky a relatívne rýchlo, lepšie je auto odstaviť, no dá sa aj pri pomalom posúvaní sa v meste. Za príplatok si môžete dokúpiť deflektor pre zníženie negatív spojeným so spätným prúdením vzduchu. Bez čiapky ale ani na krok. Bez okuliarov taktiež.

Zdroj: Ján Hargaš

Technika

Klasická kompozícia umeleckého diela s motorom vpredu pozdĺžne, s pohonom prioritne zadnej nápravy a k tomu doplnkové pripájanie tej prednej, je presne tým pravým orechovým, čo kabriolet, alebo kupé potrebujú. Výrobca sa ani nemusí snažiť špeciálne odladiť podvozok a už len koncepciou má z polovice vyhrané. To by ale nebol Mercedes-AMG, aby svoj športový model neprichystal pre zdolávanie všetkých prekážok spevnených ciest. Spomenúť stačí pohodlné pruženie, s veľkými kolesami s minimálnym podielom gumy a viacprvkové zavesenie vpredu i vzadu. Výsledkom je mimoriadne vyvážený jazdecký automobil schopný prekonávať ostré zákruty takou rýchlosťou, až sa z toho tlačia slzy do očí (ak máte dole strechu a ste bez okuliarov). S možnosťou obmedzenia a až úplného vypnutia trakcie je aj jazda po horskom priesmyku radostnou udalosťou, bez zjavného oslabenia oduševnenosti motora.

Zdroj: Ján Hargaš

Agregát disponuje maximálnym výkonom 270 kW (360 k) medzi 5500 až 6000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 520 Nm medzi 2000 až 4200 ot/min. Tieto čísla v realite sú ešte vzrušujúcejšie ako na papieri a sériový biturbo trojlitrový motor AMG dokáže nadchnúť aj bez enormného maxima výkonu (z rovnako objemných motorov dokážu konkurenti vytlačiť viac, na to má ale C-čko motor V8 vo verziách 63 a 63S). Dopomáha mu k tomu aj výborne naladená 9-stupňová automatická prevodovka. 9. stupňov umožňuje autu jazdiť veľmi športovo, no tiež veľmi ekonomicky. V športovom móde si vie motor vďaka nej krásne odpľuť do výfuku pri radení. 

Zdroj: Ján Hargaš

Neviem ako to Mercedes robí, ale ten istý motor v rôznych autách pôsobí takmer identicky a rozdiely rozotnú jedine časy na okruhu. Najzaujímavejšie ale je, ako sa motor dokáže porátať s relatívne vysokou hmotnosťou masívnych Mercedesov. Objem, dve turbá a šesť valcov sú odpoveďou. Rozdiel v hmotnosti medzi rovnako silným kupé a kabrio je 135 kilogramov v prospech ľahšieho kupé. Horšie by sme to znášali so slabším a menším motorom, to je isté. Takto je rozdiel ťažko rozpoznateľný.   

Potešujúce je, že ani športová jazda po horších povrchoch nepoukáže na nejaké krútenie konštrukcie, ako sme zvyknutí pri väčšine kabrioletov. Auto je pevné a musíte sa naozaj snažiť, aby ste aspoň nejaký rozdiel medzi kupé a kabrio zacítili. Keď už príde na lámanie chleba, v závislosti od jazdnej situácie, nájazdu do zákruty a správania sa vodiča je auto obvykle neutrálne, so snahou na limite pustiť sa naraz všetkými kolesami. Takýto šmyk je ľahko kontrolovateľný, auto teda nezradí ani začiatočníkov. Pri troche snahy sa auto môže správať aj mierne pretáčavo, treba mu ale pomôcť. Na snehu to musí byť jedna radosť.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala okolo 10-11 litrov, keď na to šliapnete, palubný počítač svoju snahu ukončí niekde pri 30-tich litroch na 100 km. Viac vám pre vaše dobro neukáže, i keď je jasné, že nádrž dokážete na okruhu minút za niekoľko kôl. Pokojné jazdenie po vidieku so zakrytou strechou dokáže presvedčiť palubný počítač ukazovať miestami hodnoty nižšie ako 7 litrov. Pri takomto aute ale spotreba nie je obzvlášť dôležitá, skôr zážitok z jazdy a ten je vynikajúci.

Nesmiem zabudnúť spomenúť zvukový prejav agregátu. Už v základnom nastavení disponuje výrazným hlasom, aktivovanie klapky vo výfuku cez tlačidlo na stredovom paneli charakter auta znásobí. Milujem to tlačidlo. Zobral by som si ho domov, namontoval namiesto zvončeka a už len čakal na návštevu, či si zvonil len tak pre radosť.

Zdroj: Ján Hargaš

Čo mu vytknúť?

Čo... cenu? Nenechajte sa vysmiať, keď chcete lacnejšiu a slabšiu verziu, tak si ju kúpte, ak chcete iné auto, kúpte si to. Čo ďalej... Málo miesta vzadu? Handrovú strechu? Nemám čo vytknúť. Aj batožinový priestor so svojimi 400 litrami spĺňa náročné požiadavky pre bežný život i pre dovolenku na riviére a batožinu dvojice. Handrová strecha zaberie menej miesta ako pevná skladacia, kufre si dozadu dáte aj s otvorenou strechou. Automobil má úžasný motor, vynikajúce jazdné vlastnosti a patrí k mimoriadne návykovým automobilom. Nie je ešte tak prerastený, aby ste stratili chuť športovať, je rýchly, hmotný, solídny. Je to najšportovejší kabriolet za ostatné mesiace v mojich rukách. Je vyvážený, elegantný, dokáže plniť viacero funkcií, je pohodlný a pritom veľmi sebaistý. A znie naozaj výborne. Na to, že kabriolety nemám rád, mi tento vadil najmenej. Dokonca som vnímal najmä pozitíva – napríklad pri nastupovaní som sa nemusel tak zohnúť ako pri kupé. 9 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz C 43 AMG kabriolet
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2996
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná aj predná
Výkon (kW/ot.):  270/5500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 520/2000-4200
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 11,2/6,9/8,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4686/2016/1406
Rázvor náprav (mm): 2840
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1870
Užitočná hmotnosť (kg): 445
Rozmer pneumatík predné: 225/40 R 19
Rozmer pneumatík zadné: 255/35 R 19
Najnižšia základná cena triedy C (kombi): 33 366 
Základná cena verzie kabrio: 39 960 €
Základná cena testovaného vozidla: 69450 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku