2017-05-19 04:20:00
Škoda Kodiaq 1,4 TSI
Škoda Kodiaq 1,4 TSI 110 kW 4x4
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Kodiaq 1,4 TSI 4x4 – veľký medveď s malým motorom a 4x4?

Ako si poradí menší benzínový štvorvalec s veľkým Kodiaqom vybaveným pohonom všetkých kolies?

Škoda Kodiaq, auto o ktorom sa v súčasnosti hovorí a píše najviac. Jeho popularita hneď od začiatku prekonáva očakávania, čakačky tiež prekonávajú očakávania, pretože na auto sa v súčasnosti čaká doslova ako na nový prírastok do rodiny. Stručne a skrátka, ak chcete Kodiaqa pod stromček, asi to už nestihnete, ale ktovie, možno motyka vystrelí a presne to, čo chcete budú mať na sklade.

Popularite Kodiaqa sa nečudujem. Ani trochu. Slávu si zaslúži. Vyzerá zaujímavo, je priestranný, vysoký a očividne nie tak drahý, ako si diskutéri na internete myslia. Keby totiž naozaj bol predražený, takmer nikto by ho nekupoval. Kodiaq je skrátka hit a najmä v najvyššej výbave. Keď ale prvotné šialenstvo opadne a výroba dobehne dopyt, okrem najvyšších výbav a najsilnejších motorov sa na cestách začne ukazovať čoraz viac bežnejších alternatív. Jednou z nich je dozaista menší benzínový štvorvalec. Niekto si povie, že 1,4 TSI je na také veľké auto málo, no úprimne, v dnešných časoch pre SUV nie je málo ani 1,0 TSI. Súčasnosť nezmeníš, môžeš iba nadávať.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaná verzia mala Podkapotou motor 1,4 TSI v silnejšom nastavení s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 240 Nm. Parametre, ktoré rozhodne neznejú zle a ponúka ich hneď niekoľko konkurentov vrátane tých japonských – pravda, s atmosférickým a objemnejším motorom. Turbomotor ale sľubuje vyšší a lepšie rozložený krútiaci moment, čo je pre rozbeh väčšieho auta len dobre.

110 kW verzia je už v základe vybavená aktívnym vypínaním valcov. A valce sa vypínajú ozaj často. Aj na tom je vidieť koľko málo stačí na to, aby sa aj veľké auto pohybovalo vpred. Systém aj pri Kodiaqovi funguje do rýchlosti cca 130 km/h. Valce sa vypnú pri vyrovnanej jazde, či už mestom, alebo na obchvate, či na diaľnici. Spotrebe to skutočne pomáha, viac ako štart-stop systém. Oddychujúce valce sa zapnú okamžite ako viac zatlačíte plynový pedál. Zapínanie a vypínanie je neciteľné a ak by ste si aj vsugerovali, že „to“ cítite, „to“ bude skôr krátky okamih, kým sa turbo nafúkne. 

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má dostatok síl, aby Kodiaqa vytlačil zo semaforov medzi prvými, pravda, využije na to viac z rezervy výkonu ako väčší dvojliter TSI, ale zvládne to a ani predbiehanie mu príliš neprekáža. Pravda č.2, nevystrelí spoza predbiehaného auta ako guma na trenkách a nemôžete si s ním dovoliť to, čo s 2,0 TSI, väčšine populácie to ale bude stačiť. Treba vedieť podradiť a bezpečnosť predbiehania s dobrým výhľadom je naplnená, i keď ešte raz zopakujem, že suverenitu turbo dvojlitra jedoducho nemá. Dokáže ale pružne zrýchliť lepšie než porovnateľne veľké automobily s atmosférickými dvojlitrami, o tom niet pochýb.

Jeho slabinou je ale spotreba. Lebo jazdiť po meste za 11 litrov s ľahkou nohou nie je ktovie čo, nehovoriac o 13-tich litroch s využitím dynamiky v nižších rýchlostiach. Spotreba výrazne klesá iba mimo mesta. Vyrovnaná jazda s občasným predbiehaním a dbaním na predpisy (s mierne vyššou rýchlosťou) si vyžiada približne 7 až 8 litrov benzínu na 100 km. Auto je vďaka vyššej stavbe citlivejšie na jazdný štýl. Jazda po diaľnici rýchlosťou 120 km/h priemer zvýši približne o liter, 140 km/h už žiada priemerne 10 litrov. Môže sa to zdať veľa, ale na takto veľké a ťažké auto (1,6 tony) je to slušné. To isté ale ponúkne väčší dvojliter TSI a k tomu pridá bezproblémové predbiehanie aj na kratších úsekoch a vyššiu dynamiku s nižšími otáčkami na diaľnici. S väčším motorom tiež dokážete ľahšie spotrebu stiahnuť. Keď som sa snažil s menším motorom jazdiť pokojne, skôr defenzívne, výsledná spotreba mimo mesta klesla pod 7 litrov, a to aj vrátane niekoľkých kilometrov v preplnenom meste.

Zdroj: Ján Hargaš

Nižšiu silu motora vidieť aj na sprevodovaní. Jednotlivé prevody sú ľahšie, nahádzané krátko za sebou s odstupom dokonca okolo 300 ot/min a viac. Pri rýchlosti 140 km/h (tacho) točí motor 3200 ot/min. To nie je zlé, no ak máte auto plné, na zvýšenie rýchlosti potrebujete zaradiť nižší prevod.

Motor navyše pri manuálnej prevodovke dáva najavo, že sa mu príliš nechce. Nie je to zlé a rovnako sa budete cítiť v Kuge s 1,5 Ecoboost a v podobných moderných kombináciách. Skrátka, zvyknete si. Alebo si nezvyknete a budete hromžiť. Je to na vás. „Haťapka“ to ale nie je a urážkou už len pomyslieť si niečo také. Toto má peknú dynamiku, veď z 80 na 120 km/h zrýchli na 4-tom prevodovom stupni za rovných 8 sekúnd. Keď viete pracovať s radiacou pákou, alebo si kúpite automat, bude to fajn.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže brať, či nebrať 1,4 TSI? Rád by som napísal, že kašlite na to, neoplatí sa, berte 2,0 TSI, že 2,0 TSI je vlastne reálny stred ponuky a auto by bolo skvelé s ešte väčším a silnejším motorom, ale nenapíšem, dôvodom je markantný rozdiel v cene. Myslím si, že ak na dvojliter máte, zoberte ho a nebudete ľutovať. Ak ale počítate každú korunku, kúpa dvojlitra nemá zmysel. Investícia doň sa nevráti, pravda ak nerátam lepší pocit a vyššiu suverenitu na ceste. Viac odporúčam zakúpenie automatickej prevodovky DSG, dokonca ešte viac ako pohon všetkých kolies. DSG si s menším motorom poradí lepšie, nemusíte riešiť/cítiť/vnímať, že na plynový pedál treba tlačiť viac a ani otáčky vás toľko trápiť nebudú. Skrátka 1,4 TSI je z hľadiska financií pre človeka, ktorý kupuje auto na vopred vymedzenú dobu lízingu lepšou voľbou. Zvládne aj diaľnicu a spotrebu bude mať rovnakú, alebo len mierne vyššiu. Ak ale plánujete s autom jazdiť dlhšie trasy a suverenitu pri predbiehaní oceníte, radšej investujte do silného motora ako do doplnkovej výbavy. Oplatí sa.

Ako vidieť, aj v prípade slabšieho benzínového motora platí, že nie je pre každého. Kodiaq si zaslúži silnejší motor, no ak jazdíte defenzívne a na vyššom výkone si nepotrpíte, 1,4 TSI vás poteší.

Zdroj: Ján Hargaš

Vydarený dizajn, priestranný interiér

To sú ďalšie silné stránky. Okrem skutočnosti, že ponúka množstvo modernej techniky a len pri máloktorej požiadavke zákazníka povie nie, na aute je vidieť, že Škoda nič nenechala na náhodu. Automobil je priestranný, pohodlný, s dobrým posedom za volantom. Nie je to auto, ktoré sa len narýchlo zmenilo z kombi na crossover. Je to plnohodnotné SUV s praktickosťou Škode vlastnou. Nebudem sa viac rozpisovať, na začiatok nášho testovania modelu Kodiaq to bohato stačí.

Veru tak, začiatok. Pretože pre vás chystáme veľký videotest tohto modelu a v ňom si niektoré ďalšie veci rozoberieme detailnejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

TSI, či ne-TSI?

Nafťáci budú asi prevracať očami, ale podľa mňa je ponuka benzínových motorizácií tohto auta dostatočne široká na to, aby nikto kto je na vážkach a nehľadá auto na nekonečne dlhé pracovné cesty nemohol siahnuť po benzínovom motore. TSI či už menšie alebo väčšie ponúkne dobrú spotrebu i slušnú dynamiku. Benzínová verzia 1,4 TSI je fajn, i keď 2,0 TSI vonia viac. Lenže aj viac stojí a nie každý si môže dovoliť výrazne prekročiť hranicu 30-tisíc eur, pretože so silnejším motorom sa skôr dočkáte prekonania hranice 40-tisíc. Veľa? Málo? Záleží od optiky, i keď aj ja by som rád nové auto zadarmo, dobre urobený nový model niečo stojí a tento je urobený naozaj dobre. V tejto verzii má odo mňa 7,5 z 10 bodov. Pohon všetkých kolies je fajn, ale auto si vystačí aj bez neho, najmä keď uvážime koľkokrát sa asi tak pozrie do terénu. Odstránenie pohonu všetkých kolies výrazne prospeje spotrebe, o tom svedčia aj tabuľkové údaje.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Škoda Kodiaq 1,4 TSI Style 4x4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1395
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  110/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500 - 3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,2/5,9/6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4697/1882/1655
Rázvor náprav (mm): 2791
Objem batožinového priestoru (l): 650-835/2065
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1610
Užitočná hmotnosť (kg): 675
   
Základná cenníková cena modelu: 21 690 €
Základná cena testovanej verzie: 30 166 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku