2017-05-09 04:00:00
Ford Mondeo AWD 2,0
Ford Mondeo AWD 2,0 TDCi PowerShift
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Mondeo 2,0 TDCi PowerShift AWD – lebo všetko je viac ako niečo

Ford Mondeo v plnej výbave s automatickou prevodovkou, silným naftovým motorom a pohonom všetkých kolies.

Súčasná generácia modelu Mondeo kráča v šľapajách tých predchádzajúcich. Robustné, masívne a priestranné auto so zväčša silným motorom. Taký bol aj testovaný model vybavený automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies.

Moderné Mondeo je navyše k dispozícii s hŕbou nových elektronických pomocníkov, asistentov a technologických vymožeností súčasnej doby. Množstvo doplnkovej výbavy, ktorú automobilka Ford ponúka k trojlístku, respektíve štvorlístku najväčších modelov osobných automobilov je skutočne pestrá. Autá ako Mondeo, S-MAX, Galaxy a Edge disponujú prvkami výbavy od výmyslu sveta a snažia sa konkurovať prémiovým automobilom.

Po dvojitom teste benzínového a naftového Mondea a po teste hybridnej verzie prinášame test liftbacku Mondea s automatom, silnejším naftovým motorom a pohonom všetkých kolies.

Načo je liftbacku štvorkolka?

Mondeo mám rád. Aj keď mi občas lezie na nervy, mám ho rád. Je to kusisko auta, cítite sa v ňom v bezpečí, vyzerá reprezentatívne, silne. V kabíne je dostatok priestoru pre rodinu, kufor postačí aj na dovolenku. Liftback môjmu oku pasuje lepšie ako kombi, i keď využiteľnosť zadnej jaskyne kombi modelu je značná.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Zamýšľať sa nad tým, na čo je naftovému liftbacku pohon všetkých kolies môže iba ten, kto ešte nikdy v živote nevidel zákazníka, ktorému práve schválili úver, lízing, či takého, ktorý má na účte voľných 40 000 eur a nebojí sa ich utratiť. Pretože presne takýto zákazník chce mať v aute všetko, chce mať istotu, že i cestou na lyžovačku ho auto podrží, chce mať pohon všetkých kolies, lebo 4 sú viac ako 2 a dolnými poschodiami cenníkov sa nezaoberá, pretože na kompromisy nemá čas ani chuť.

S Mondeom nielenže nepôjdete do terénu, ešte sa budete báť aj väčších obrubníkov pri parkovaní, pretože svetlosť auta je naozaj malá. Keď som pri obrubníkoch, tie nevadia diskom kolies, v rozmere 17 palcov sú krásne zapustené do širokých pneumatík.

Zato sa s ním ale môžete aspoň trošku vyblázniť na voľnej zasneženej ploche, no najmä si pri jazde nemusíte takmer nikdy lámať hlavu s priľnavosťou pneumatík – ak teda obúvate správny typ vzhľadom na ročné obdobie.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď luxus tak benzín

Európska predstava luxusného reprezentatívneho auta je trošku zvrátená. Namiesto hladkého chodu benzínového motora tunajší manažéri túžia po krochkaní naftového auta. A keď im krochkanie predsa len trošku prekáža, kúpia si naftový šesťvalec. Ten ale v ponuke Fordu absentuje. Na druhú stranu, výkonný a objemný benzínový štvorvalec Ford ponúka. Tak prečo ho má v cenníku skôr na okrasu? Možno preto, lebo nie je kombinovateľný s pohonom všetkých štyroch kolies. Možno tiež preto, že s veľkým autom a veľkým motorom sa spája veľká spotreba a veľká spotreba auta je pre Európana horšia ako sto morových rán. Jedným z dôvodov je pochopiteľne spotrebná daň na pohonné hmoty.

A tak je dokonalým reprezentatívnym autom vozidlo so silným ale úsporným naftovým motorom a samozrejme automatom – lebo komu sa už dnes chce kvadlať v zápche s manuálom?

Ja som do Mondea presadal z auta s benzínovým šesťvalcom do V. Keď som naštartoval Mondeo, hneď som hľadal kontrolku poruchy motora. Chudáčik, asi sa pokazil, myslel som si. Lenže nepokazil. Presadnúť z auta s vyváženým benzínovým šesťvalcom a s prevodovkou s meničom do auta s naftovým štvorvalcom s dvojspojkovou prevodovkou je doslova kultúrny šok. Krochkanie, jemné vibrácie a brblavý zvuk s hlbokým tónom pri nižších otáčkach je jeho prirodzeným naturelom. Kto presadne z rozklepaného benzínového trojvalca bude sa cítiť ako na výletnej zaoceánskej lodi. 

Zdroj: Ján Hargaš

Máloktorý Európan si to v tom dennodennom zhone uvedomuje, ale benzínový štvorvalec s automatickou prevodovkou s meničom je luxusnejší a cennejší ako naftový štvorvalec s dvojspojkou. A keď už máte na auto za 40 šušťavých máte aj na spotrebu okolo 10 litrov. Jedine, že by ste nemali... To sú fakty, nič viac nič menej.

Prevodovka sa pritom nesnaží o hlboké podtáčanie, radí však tesne nad hranicu únosnosti – na cca 1450 ot/min. To je vzhľadom na hmotnosť autiska a pohánané obe nápravy už skutočne posledná štácia pred bránami pekla. Zdá sa vám to ako negatívum? Tak skúste koncern VW, tam sa s nejakou hranicou vôbec netrápia už roky. To je ďalší fakt. Konkurenti s dvojspojkami od VW sa podtáčania nijako neštítia. Tu sa ešte zachoval kus zdravého rozumu. Gratulujem.

Časom som si zvykol a opäť sa zo mňa stal malý chlapec, čo konečne riadi ten svoj traktor. Trvám ale na vyššie uvedenom. Čo ma privádza k spotrebe...

Priemerná spotreba počas testu sa zastavila na úrovni 6,8 litra. Keď som viac času trávil  v mestskom prostredí bolo to 6,9. Čistá mestská jazda znamená vyše 8 litrov. Celkový priemer na nádrž bol približne 7,5 litra nafty – prevažovala diaľnica a mesto. Auto jazdilo v príjemnom počasí na letných pneumatikách. Na diaľnici pri surovom dodržiavaní maximálneho limitu plus odchýlka (tachometer na 140 km/h – tj 137 km/h podľa GPS) výsledkom bol priemer na úrovni 7,6 litra nafty na 100 km.

Zdroj: Ján Hargaš

Prekvapilo ma, že z technologicky veľmi presného digitálneho ukazovateľa zostatku paliva ubúdalo výrazne rýchlejšie než automobil predpokladal, a to aj pri relatívne pokojnej jazde. Na začiatku testu (i na jeho konci po dotankovaní) ukazoval automobil dojazd vyše 900 km, avšak po odjazdení 300 kilometrov ukazovateľ značil zostatok polovice nádrže. Spotreba meraná na nádrž pritom zodpovedá. Ukazovateľ tak funguje ako za starých časov – nie je polovica ako polovica a netreba sa tým trápiť.

Priemerná spotreba s AWD systémom je ale predsa len vyššia ako bez neho tak, ako naznačujú tabuľkové údaje. Priemerná spotreba počas testu pri porovnaní verzie kombi s Powershiftom a naftovým motorom s výkonom 150 k bola približne o liter nižšia než v prípade Powershiftu s výkonnejším dvojlitrom a pohonom všetkých kolies. Menšiu časť tohto rozdielu na seba berie silnejší motor, väčšia hmotnosť a trecie straty pohonu všetkých kolies.

Pretože aj keď je iAWD od Fordu pohon s inteligentným pripájaním zadných kolies, pripojenie zadnej nápravy je veľmi časté a v malej miere prítomné prakticky neustále. Auto sa tak skutočne správa ako štvorkolka a na jazdných vlastnostiach to vidieť.

Motor má dostatok sily na agresívne predbiehanie i na kratšom úseku, s autom je možné prejsť ostré zákruty dynamickejšie než s pohonom prednej nápravy avšak charakter vozidla praje skôr vyrovnanej pohodlnej jazde s dynamikou na otvorených cestách než prepletaniu sa serpentínami vysokými rýchlosťami.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Radenie pod volantom som miestami využil, k pohotovejším reakciám automatu bohato stačí režim S a ťažká noha na plynovom pedále.

Komfort jazdy je vysoký. Nielen pre vhodne tvarované sedadlá, ktoré vyššej postave dokážu splniť i náročné požiadavky, aj pre posed, vzdialenosť od volantu a rozmer lakťových opierok. Vytknúť môžem len užšiu obruč volantu a samozrejme nemožnosť zájsť so sedadlom vodiča úplne na podlahu. Dôvodom sú príplatkové elektrické sedadlá s masážnou funkciou. Masáž v aute si užívam a to dokonca aj masáž zadnice, ktorú tieto sedadlá dokážu ponúknuť ako som podrobne popísal tu. 

Bledý interiér vyzerá vynikajúco, perforovaná koža s ventiláciou sľubuje zachovanie komfortu aj v horúcich dňoch. Pre rodinu ale bledý interiér vhodný nie je, skôr pre pedanta jednotlivca. A pre rodinu nie sú úplne vhodné ani špeciálne zadné nafukovacie pásy. Ak holdujete využívaniu detských sedačiek bez isofixu.

Zdroj: Ján Hargaš

Záver

Mondeo 2,0 TDCi s výkonom 180 koní, s dvojspojkovou prevodovkou PowerShift z Kechnecu a s pohonom všetkých kolies je TOP Mondeo v ponuke. Ako človek, ktorý na to nemá si môžem o benzínovom motore snívať koľko chcem. Toto Mondeo však len tak ľahko niekoho nesklame. A koho sklame môže uvažovať práve o dvojlitrovom Ecobooste, alebo bude musieť zamieriť inam. S cenníkovou cenou Monde ale nový naftový šesťvalec určite nenájdete. Nielen preto, že by ste museli zamieriť k prémiovým značkám. Aj pre ne je však udržať naftové šesťvalce v ponuke rozmerovo podobných áut čoraz ťažšie a pre zákazníka čoraz drahšie.

Parkovací asistent s automatickým parkovaním a vyparkovaním od Fordu patrí k najlepším na trhu. Je tak dobrý, že je dokonca použiteľný aj keď auto zaparkovať viete. Zaparkovanie je presné, rýchle a bezchybné, pravda, musíte presne počúvať pokyny systému.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohon všetkých štyroch kolies je vecou istoty tak ako je vecou prestíže. Mať ho je fajn a kto ho má, bez problémov obetuje aj vyššiu spotrebu. A to bude musieť, pretože auto si vie vypýtať viac. Nie o veľa, no je rozdiel jazdiť pokojným tempom s občasným využitím krútiaceho momentu motora za 6,3 alebo za 6,8 l/100 km. Zaujímavé je, že pri diaľničnom tempe sa rozdiel nezväčšuje, zostáva rovnaký, dokonca sa môže o deci-dve zmenšiť. Určovať však presnú spotrebu a presný rozdiel je nemožné, pretože nikde inde ako v laboratóriu rovnaké podmienky a rovnako konajúceho vodiča mať nebudete. Na porovnanie laboratórnych podmienok tu máme tabuľky v cenníku.

Mondeo je kus dobrého auta a platí to aj po roku od prvého testu súčasnej generácie. Či už zamierite k nižším poschodiam cenníka a kúpite auto s benzínovým motorom 1,5 Ecoboost, alebo k vyšším poschodiam s naftou a Powershiftom, auto bude dobrý služobník s minimom hmatateľných objektívnych chýb. Je to sympatické auto, ktoré s veľkým prehľadom a šarmom inakosti i nemeckosti zároveň konkuruje Passatu, Superbu, Talismanu, či modelu 508 a ďalším. Odo mňa má táto verzia pekných 8 z 10. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Ford Mondeo Titanium 2,0 TDCi AWD Powershift
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 132/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 223
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,0/4,7/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4867/1852/1501
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem batožinového priestoru (l): 550 (po strop 654)
Objem palivovej nádrže (l): 62,5
Rozmer pneumatík: 235/50 R17
   
Základná cena  /1,0 EcoBoost/: 20 990 €
Základná cena s motorom 2,0 TDCi 180k 31 090 €
Základná cena verzie 2,0 TDCi 180k AWD: 36 480 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku