2017-03-17 03:55:00
Renault Kadjar 1,2 Tce
Renault Kadjar 1,2 Tce 130 EDC Night&Day
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Kadjar 1,2 Tce 130 EDC Night&Day - čierne na bielom

Začnem jednoducho – aký je? Nuž ako noc a deň – práve takto vybavenú verziu sme dostali na test.

Priznávam, že som spočiatku „Qashqai po francúzsky“ vnímal trocha s rozpakmi. Akosi som mu nevedel prísť na chuť. Nie na meno, hoci aj to je zvláštne. Renault Kadjar na mňa pôsobil zo začiatku ako umelý štep do rodiny SUV konzorcia Renault-Nissan.

No po prvom teste som pochopil, že „ je naozaj výborným dôkazom, čo dnes umožňuje použitie modulárnej platformy pri jednotlivých modeloch. Na jeden základ sa „naštepí“ množstvo rôznych modelov a technika je takmer vždy rovnaká. Je potom už len na zákazníkovi, aby si vybral veľkosť, či kategóriu, ktorá mu najviac vyhovuje. Kadjar takto vyplnil medzeru medzi modelmi Qashqai a X-Trail.“

No zrejme práve o to išlo. Keď ho v ponuke doplní vynovený Koleos, bude rodina kompletná a zákazník si už „musí“ iba vybrať, ktoré SUV si nakoniec vyberie. Dobrá stratégia, nie? Nečudo, že to značke vychádza a Kadjar sa stal za rok 2016 štvrtým najpredávanejším modelom Renault na Slovensku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tentoraz sa karta trocha obrátila. Zhoda okolností spôsobila, že som sa s „kadžárom“ stihol zoznamovať dlhšie, ako zvyčajný týždeň. Verte, alebo nie, vystihnúť niekedy charakter auta za týždeň spolunažívania je v niektorých prípadoch veľmi ťažké. Neviete, čo si o ňom myslieť, či sa zamerať na prednosti, alebo nedostatky, vnímať a pochopiť ich komplexne.

Čo prevažuje, kde vás nadchne a kde dokážete prižmúriť oko. Prípadne, kde to nejde a neodpustíte mu veci, ktoré už nie sú „pár drobností“, ale skôr systémové a zásadné. Za dva týždne sa môj postoj k tomuto auto  trocha „polepšil“. Nebudem však o ňom spievať ódy. Má aj svoje nedostatky, k nim sa dostanem. Len si myslím, že to nie je zlé auto. Kadjar je celkom slušné, aj keď vo svojej triede priemerné auto.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Oblé tvary zvonka, a čo interiér?

Dnes prevažujú skôr ostré krivky a hrany. Oblé tvary karosérie sú na ústupe. Zdá sa však, že staviť na obliny sa oplatilo, lebo na Kadjar sa dobre pozerá z každej strany. Celkový „umelecký“ dojem preniesli dizajnéri aj do vnútra. Kadjar Night & Day získal viac atraktivity, ako je bežné. V jeho výbave je kožené čalúnenie sedadiel a kožou Nappa obšitý volant s červeným prešívaním, ktoré pokračuje aj na dverách a palubnej doske. Na prvý pohľad auto prezradia exkluzívne čierne zliatinových 19-palcových disky s červeným stredom a sériové Full LED svetlomety Pure Vision. Aj denné svietenie a dokonca aj zadné svetlá sú z LED. Vonkajšie spätné zrkadlá sú vo farbe karosérie, okolo bočných okien sú strieborné lišty.

Neúprosným faktom je, že nové modely prichádzajú neskutočne rýchlo. Kadjar sa napriek masívnej televíznej reklame potrebuje znova pripomenúť. Robí to celkom šarmantnou a  atraktívnou verziou. Od minulej jesene pripravil Renault špeciálnu edíciu Night & Day. Jej úlohou je pridať k všeobecným vlastnostiam Renaultu Kadjar zaujímavý vzhľad a výbavu navyše. Deň sa prezentuje bielym lakom karosérie s čiernou strechou. Verzia Noc je čierna celá, metalizovaný lak má meno Etoile, teda hviezda. Kadjar v nočnej čiernej verzii vyzerá naozaj veľmi zaujímavo. Automobilky takéto špeciálne verzie robia bežne. Vyšperkovaný model vie totiž prilákať nejedného nerozhodnutého, či váhajúceho budúceho majiteľa.

Zdroj: Jozef Vydra

Centrom IT výbavy je palubný počítač so stredovým multifunkčným farebným 7-palcovým TFT displejom. Z ďalšej IT výbavy je tu systém rozpoznávania dopravných značiek s varovaním v prípade prekročenia povolenej rýchlosti a kompletné ovládanie mnohých funkcií auta prostredníctvom centrálneho displeja a palubnej dosky. Dopravné značky napríklad prečíta, ale koniec ich platnosti v našich podmienkach (koniec križovatky a podobne) nevie to rozlíšiť. Ale to nevedia zatiaľ ani mnohé prémiové autá. Auto má dažďový a svetelný snímač, predné a zadné parkovacie senzory a dvojzónovú automatickú klimatizáciu. Zaparkovať dokáže vďaka EasyPatrkAssist pozdĺžne, priečne, aj šikmo.

Miesta dosť pre menej urastených

Kadjar zaujme celkom vydareným dizajnom a dosť zaváži aj ponuka priestoru. Hlavne na zadných sedadlách je miesta nad hlavou viac, ako by ste povedali. Len pre porovnanie: Kadjar má rázvor osí kolies 2 646 mm, Megane ešte viac, 2 712 mm. Má tak viac priestoru pre posádku najmä v oblasti kolien na zadných sedadlách. Kadjar ponúkne viac miesta na hlavu a dobre sa doň nastupuje. Na kolená pre dlhonohých je to už horšie. Dizajnéri a konštruktéri by si tiež mali viac prečítať o ergonómii a rozmiestnení ovládačov a spínačov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Z môjho pohľadu nevyužité možnosti na volante „dobiehajú“ spínače obmedzovača rýchlosti a tempomatu na stredovom tuneli pri ovládači elektrickej parkovacej brzdy. Zaváňa mi to riešením podľa vzoru Dacia. Radšej by som ich videl na volante a na ich mieste spínače vyhrievania sedadiel. Tie by mohli byť aj na stredovej konzole v priamom dohľade predných cestujúcich. Teraz o ne vaše oko nezavadí, keď sedíte, nevidíte na ne. Bodaj by aj, veď sú úplne nelogicky schované pod okrajom stredovej opierky, ktorá prekrýva odkladací priestor. Keď chcete vedieť a vidieť, aký stupeň vyhrievania ste zapli, musíte sa predkloniť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Batožinový priestor stačí, mohol byť väčší

Nielen na rekordérov v segmente, ale ani na mnohé kombi autá nestačí. 472 litrový priestor sa dá zakryť roletou. Alebo ju môžete schovať pod podlahu.

Pri prvom teste som sa miestami ľakal, interiér v mnohých prípadoch výrazne „povrzgával“. Úplne to nezmizlo, ale bolo to omnoho lepšie. Prečo musí SUV vŕzgať? Napriek spolupráci s Nissanom, ktorá je jedným z lídrov v oblasti pohonu všetkých kolies, je auto určené hlavne do mesta. V cenníku nájdete iba jednu verziu s pohonom 4x4. Trocha málo... Ale zadanie hlavného určenia je jasné – prioritne „džungľa“ ciest veľko i menších miest. Vyvažuje to výhoda komfortného nastupovania na vyššie sedadlá, pridáva sa k tomu aj lepší výhľad. Z toho pramení akási falošná predstava bezpečnosti a hlavne nadradenosti. Nielen tohto auta, ale všetkých v tejto triede – ale to je iná pieseň. Marketing dokáže navnadiť zákazníkov a ponúknuť aj veci, ktoré majiteľ auta využije maximálne raz – keď ich vyskúša, ak vôbec. Už druhé desaťročie rastie túžba mať auto s vysokou svetlou výškou – SUV jednoducho letia. Renault trend zachytil a Kadjar spĺňa predstavy väčšiny záujemcov.

Bude stačiť sila?

Pod kapotou Renaultu Kadjar bol iba 1,2 litrový, pritom jediný benzínový motor Tce. Papierovo je rovnako silný, ako 96 kW dieselový motor. No aký je benzínový pohon v reálnej prevádzke? Ako si poradí malý motor s 1 448 kg vážiacim autom na veľkých, 19" kolesách? Motor má objem 1 197 cm³ priame vstrekovanie paliva a 4 ventily na valec. Renault tvrdí, že priamo nahrádza atmosférický 2,0 litrový motor. Jeho parametre sú 96 kW (130 k) pri 5 500 ot a 205 Nm pri 2 000 otáčkach naznačujú, že naozaj papierovo určite dvojliter nahradí. 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Auto je to dosť dynamické, automatická 7-stupňová dvojspojková prevodovka EDC má síce mierne oneskorenie po zaradení prvého rýchlostného stupňa, kým sa auto nepohne, má však vhodne poskladané prevody. Auto dobre zrýchľuje hlavne v nízkych rýchlostiach. Pri bežnom používaní sa nestalo, že by mala zaradený nevyhovujúci rýchlostný stupeň. Pri zaradenom 7. stupni a rýchlosti 130 km/h má motor 2700 otáčok. Motor pôsobí v nižších otáčkach dosť mohutne. Po vypnutí ECO režimu  je až pomerne „premotivovaný“ a výrazne citlivo reaguje na plynový pedál. Chvíľu si musíte zvykať, aby ste hlavne pri vlhkej vozovke „nehrabali“ pri každom rozjazde na križovatke.

Ak budeme Kadjar posudzovať (trocha paradoxne až absurdne) ako auto do mesta, „malá“ 1,2-ka výkonovo stačí dostatočne. Aj pri jazde mimo mesta zvláda nielen jazdu, ale aj predbiehanie. Ak ho vyženiete na diaľnicu a chcete jazdu trvalo na hodnote maxima (130 km/h), to ešte zvláda. Celkom príjemná je aj hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h. Vzhľadom na tak malý motor je to veľmi prijateľných 10,7 sekundy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ďalej je to už dosť o trpezlivosti počkať na vyššiu rýchlosť (napríklad v Nemecku). Kadjar s motorom 1,2 TCe dokáže zrýchliť až na 192 km/h, no to trvá dlho, veľmi dlho – a spotreba je tiež niekde úplne inde, ako píšu tabuľky. Benzínový štvorvalec s objemom 1,2 litra má hliníkový blok a 16 variabilne časovaných ventilov. K tomu priame vstrekovanie paliva do valcov a turbo. Nábeh výkonu je príjemne jemný a decentne graduje. Motor  subjektívne ťahá (naj)lepšie v stredných otáčkach.

Za volantom vycítite, kde dýcha naplno a odovzdáva zo seba to najlepšie a kedy sa uspokojí s ekonomickou stránkou svojho ja. Spotreba benzínového turbomotora výrazne závisí od spôsobu jazdy. V meste neraz preskočí aj osem litrov, ak máte ľahkú nohu, dostanete sa nad šesť. Celkový priemer počas testu bol v prvom týždni vyše 8,5 litra na 100 km. V druhom týždni som ju stlačil pod 7,5. Možno aj práve preto, že má motor kultivovaný chod a je veľmi dobre odhlučnený, šliapal som mu trocha viac na krk, ako by sa žiadalo.

Dvojspojková 7-stupňová prevodovka Getrag 7DCT300 je oproti mechanickej šesťstupňovej ťažšia o 14 kilogramov a má 67 kg. Softvér prevodovky má samoučiaci sa mód. Po istom čase máte pocit, že vám vopred číta myšlienky. Veľmi pozorne totiž „odkukáva“ štýl jazdy a zvyklosti vodiča a prispôsobuje sa mu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver - aké bude hodnotenie?

Kadjar teda presvedčil, že mu motor s objemom 1,2 l celkom stačí. Otázkou je, ako to bude s jeho výdržou a spoľahlivosťou. To však počas pár stokilometrového skúšania nemáme šancu zistiť. Ak by som mohol, odporúčam vybrať si vyhrievané čelné okno. Potom tu je ešte dilema: buď aparatúra Bose a dobrý zvuk v celom aute, alebo rezervné koleso. Preferencie si musíte zvoliť sami. No za peniaze uvedené v tabuľke dostanete dobre vybavené a pohodlné auto s využitím pre rodinu.

Technické údaje

Model: Renault Kadjar 1,2 Tce 130 EDC Night&Day
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1197
Prevodovka: 7 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  103/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 205/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 192
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,9/5,2/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4449/1836/1607
Rázvor náprav (mm): 2646
Objem batožinového priestoru (l): 402/1478
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1448
Užitočná hmotnosť (kg): 455
Rozmer pneumatík: 225/45 R 19
   
Základná cenníková cena modelu: 25 290 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 26 490 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku