2017-03-02 07:35:00
TEST Letné pneumatiky 195/65
TEST Letné pneumatiky 195/65 R15 2017
Zdroj: ADAC

TEST: Letné pneumatiky 195/65 R15 – prekvapila lacnejšia, kráľom je Pirelli

Prekvapujúco v minulom roku vyradená z testovania, teraz sa stala víťazom.

Reč je o pneumatikách Pirelli Cinturato P1, ktoré minulý rok pri testoch vyradili z porovnávania počas testovania pneumatík s rozmerom 185/65 R15. Dôvodom boli veľké rozdiely vlastností medzi jednotlivými pneumatikami, ktoré kúpili na rôznych miestach. Hoci to boli podľa všetkých údajov identické výrobky, rozdiely boli úplne mimo bežných tolerancií. Dokonca sa to opakovalo aj po kontrolnom nákupe. Pre autokluby, ktoré sa podieľajú na testované pneumatík už dlhé roky to bol signál, že kvalita produktov talianskeho výrobcu výrazne kolísala. Preto ju ani nezaradili do testovania.

Zaujímavé je aj to, odkiaľ je nielen značka, ale kde má aj výrobné závody. Kvalita by sa nemala líšiť, no občas to naozaj neplatí. Každý rok je však iný a pneumatikári sa snažia zlepšovať receptúry, aby boli ich výrobky stále lepšie. Z konkurenčného boja profitujú motoristi. Pirelli si vzalo z minulého roka ponaučenie, výsledkom je možno prekvapujúce víťazstvo.

Treba však povedať, že tradiční výrobcovia nemajú „vyárendované“ svoje miesta a o výsledok sa musia doslova pobiť, lebo konkurencia je neúprosná. Výsledky sa líšia nielen rok od roka (okrem niekoľkých stabilných výrobcov, ktorí si držia stabilnú kvalitu a parametre svojich pneumatík), ale závisí aj od rozmerov pneumatík. Napríklad minuloročný víťaz, značka Vredestein (testoval sa rozmer 185/65 R15) sa v tomto roku umiestnila „až“ v polovičke tabuľky.

Zdroj: ADAC
Zdroj: ADAC

Najväčší európsky autoklub ADAC a jeho partneri testovali pre tento rok 31 modelov pneumatík v dvoch veľkostiach – pre stredne veľké vozidlá 195/65 R15 V a pre autá kategórie SUV 215/65 R16 H.

Takmer štvrtina testovaných pneumatík dostala štyri hviezdičky z piatich možných. Dôvodom tohto výsledku je trvalo dobrý výkon pri brzdení na mokrej vozovke. Dvadsaťjeden produktov zhodne získalo hodnotenie troch hviezdičiek. Tesne pred chvostom s hodnotením len dvoch hviezdičiek z piatich, sa umiestnili pneumatiky GT Radial Champiro FE (195/65 R15 V) a Michelin Latitude Tour HP (215/65 R16 H). Bohužiaľ v tomto smere úplne prepadla pneumatika Yokohama Geolander pre SUV (215/65 R16 H). Podľa výsledkov získala len jednu hviezdičku a ADAC ju neodporúča. Len jediný model však prepadol a dostal známku, neodporúčame.

Dnes sa pozrieme na prvú spomínanú veľkosť, teda 195/65 R15 V, ktorú obúvajú najmä autá nižšej strednej triedy. Patria medzi napríklad Škoda Octavia, VW Golf, Renault Mégane, Seat Leon, Peugeot 308, Opel Astra Ford Focus, ale aj Toyota Auris a Prius. Vo výpočte referenčných nájdeme ale aj Citroën Berlingo, či zriedkavý Chrysler PT-Cruiser. Testované pneumatiky boli s rýchlostným indexom H, teda určené na použitie do rýchlosti 240 km/h. Hmotnostný index 91 znamená, že maximálne zaťaženie každej pneumatiky môže byť 615 kg.

Pneumatiky pred sezónou testovali európske autokluby - nemecký ADAC so svojím rakúskym partnerom ÖMTC a švajčiarskym TCS.  Celkovm16 značiek plášťov obúvali počas testovania na VW Golf.

Zdroj: ADAC
Zdroj: ADAC

Zo šestnástich testovaných plášťov ani jeden neprepadol. Päť získalo hodnotenie „chválitebné“, desať „dobré“ a jeden „dostatočné“. Víťaz môže byť iba jeden. Tento rok sa po minuloročnom neúspechu postaralo  o prekvapenie Pirelli. Tradične dobrý Continental, ktorý valcoval konkurentov po minulé roky, je na treťom mieste. Pneumatika Pirelli Cinturato P1 Verde bodovala vyváženými vlastnosťami. Na suchej vozovke bola síce o čosi slabšia ako druhý Bridgestone TuranzaT001, ale lepšie sa jej darilo na vode. Táto disciplína má však na celkovej známke dvojnásobný podiel (40 %). Tiež sa jej darilo aj v nízkom opotrebení, čo znamená dlhú životnosť. Bridgeston dominoval s nízkym valivým odporom. Tretí Continental ukázal veľmi dobré vlastnosti na vode.

ADAC tiež zdôrazňuje že popri renomovaných značkách Pirelli, Bridgestone, Continental a Goodyear sa v skupine „chválitebné“ ocitla aj pomerne neznáma pneumatika Esa-Tecar Spirit 5 HP. A mohla byť aj vyššie, nebyť jej veľkej hlučnosti a mierneho zaostávania na mokrom povrchu.

Drahé nerovná sa aj dobré

V pásme hodnotenia „dobré“ mali pneumatiky už niektoré výraznejšie nedostatky v jednom z kritérií. Pravidlá sú nastavené tak, že ak zaostáva v jednej disciplíne, už nemôže patriť k najlepším. Pre Dunlop Sport BluResponse, Nokian Line, Vredestein Sportrac 5 a Maxxis Premitra HP5 zavážilo slabšie hodnotenie na mokrom povrchu. Aeolus PrecisionAce 2 AH03 ako aj Kumho Ecowing ES01 KH 27 zas doplatili na vysoké opotrebenie. Mokrá vozovka sa stala „osudnou“ aj Michelinu Energy Saver +, Save Intensa HP, Semperitu Comfort-Life 2 a Hankook Ventus Prime K125 3.

Pritom v niektorých kritériách excelovali. Dunlop napríklad na suchej vozovke, Vredestein a Michelin v dlhej životnosti a Kumho zas v nízkom valivom odpore. Lenže pneumatika musí byť vyvážená a nemôže mať žiadnu zásadnú slabinu. Najmä nie na mokrej vozovke. A to bol škrt cez rozpočet aj pre plášť GT Radial Champiro FE1, ktorý získal v teste ako jediný známku „dostatočné“. Vykompenzovať to nedokázal inak mimoriadne dobrým hodnotením valivého odporu a životnosti.

Zdroj: ADAC
Zdroj: ADAC

Zaujímavý je aj pohľad z hľadiska ceny. Ukázalo sa, že drahé nemusí byť dobré. Napríklad plášť Esa-Tecar Spirit 5 HP je najlacnejší zo všetkých testovaných a dosiahol pritom lepšie hodnotenie ako neporovnateľne drahší Michelin Energy Saver+, ktorý je iba v strednom pásme. Patrí pritom k najdrahším z testovaných pneumatík.

Výsledky testov: Letné pneumatiky 195/65 R15 pre rok 2017

Pneumatika

sucho (20%)

mokro (40%)

hlučnosť (10%)

spotreba (10%)

opotrebenie (20%)

celkové hodnotenie

Pirelli P1 Cinturato Verde

2,1

2,0

2,9

2,3

1,5

Chválitebné 2,1

Bridgestone Turanza T001

1,7

2,1

3,4

1,9

2,5

Chválitebné 2,2

Continental ContiPremiumContact 5

1,8

1,9

3,1

2,4

2,5

Chválitebné 2,2

Goodyear Efficient Grip Performance

1,6

2,1

3,5

1,9

2,5

Chválitebné 2,2

Esa-Tecar Spirit 5 HP

2,5

2,3

3,2

2,0

2,5

Chválitebné 2,5

Dunlop Sport BluResponse

1,5

2,6

3,2

1,9

2,5

Dobré 2,6

Nokian Line

2,2

2,6

3,5

2,3

2,0

Dobré 2,6

Vredestein Sportrac

2,6

2,8

3,2

2,0

1,0

Dobré 2,8

Aeolus PrecisionAce AH03

2,5

2,2

3,1

2,5

3,0

Dobré 3,0

Kumho EcowinG ES01 KH27

2,3

2,7

3,2

1,8

3,0

Dobré 3,0

Michelin Energy Saver+

1,9

3,0

3,2

1,8

0,5

Dobré 3,0

Sava Intensa HP

2,2

3,0

3,2

2,1

1,2

Dobré 3,0

Semperit Comfort-Life 2

2,9

3,0

3,4

1,8

2,0

Dobré 3,0

Hankook Ventus Prime3 K125

1,8

3,3

3,0

2,2

2,5

Dobré 3,3

Maxxis Premitra HP5

1,9

2,3

3,2

2,3

3,5

Dobré 3,5

GT Radial Champiro FE1

2,9

4,0

2,8

1,6

1,5

Dostatočné 4,0

Ako testujú ADAC a ÖAMTC

Metodika je pomerne zložitá. Hodnotí sa ovládateľnosť na suchej a na mokrej vozovke, meria sa hluk a komfort pneumatiky, spotreba paliva a tiež opotrebenie pneumatiky. Každý test má potom ešte čiastkové kritériá. Ak pneumatika v teste ovládateľnosti na suchu, mokre alebo pri opotrebení dostane známku horšiu ako 2,6, nemôže byť výsledná známka testu lepšia ako táto známka.

Ovládateľnosti na suchu sa kladie 20% váha. V nej sa hodnotí z 35% ovládateľnosť a odozva pneumatiky na pokyny vodiča. Rovnakou mierou sa hodnotí aj priľnavosť pri extrémnych situáciách, ako je potrebné vyhýbací manéver. Tridsaťpercentná váha sa dáva brzdným schopnostiam na suchu a predovšetkým brzdeniu zo 100 km/h na 1 km/h.

Komplikovaný a dôležitý je test na mokrom povrchu, tomu sa prikladá v hodnotení 40% váha. Z čiastkových testov na mokre potom ADAC hodnotí brzdenia z 80 km/h na 20 km/h (30% váha), schopnosť odolávať akvaplaningu vo vode s hĺbkou 7 mm v pozdĺžnom smere (20% váha), priľnavosť na kruhovej dráhe s priemerom 200 m s postupným zvyšovaním rýchlosti z 65 na 95 km/h (10% váha), ovládateľnosť na dráhe (20% váha za merateľné kritériá a 10% váha za subjektívne dojmy testovacích jazdcov) a 10% váha sa prikladá ešte ovládateľnosti na kruhovej dráhe.

Hlučnosti sa v kladie 10% význam a ADAC hodnotí ako merateľné a subjektívne dojmy posádky z auta (50% podiel na hodnotení) pri rýchlostiach 30 km/h a 80 km/h na rôznych povrchoch, meria sa tiež hluk aj mimo auta.
Spotrebe paliva sa dáva takisto 10% váha a ADAC ju meria pri konštantnej rýchlosti 100 km/h. Dvadsaťpercentný význam na celkovom hodnotení má opotrebenie pneumatiky. To sa meria pomocou lasera počas simulácie 15 000 km dlhých jázd.

Jozef Vydra
ZDROJ: ÖAMTC, ADAC, ÚAMK, TCS

Komentáre k článku