2017-01-30 04:30:00
Ford Mondeo Hybrid 2016
Ford Mondeo Hybrid 2016
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Mondeo hybrid – vydarená, úsporná a cenovo dostupná alternatíva

Fordu sa podarilo pri súčasnej generácii Mondea vytvoriť hybridné vozidlo, ktorého kompromisy nie sú veľké.

Hybridné modely sa čoraz viac pretláčajú do ponuky všetkých automobiliek. Najširšiu ponuku hybridov má jednoznačne Toyota, no rozhodne nie je jediná. Svoje hybridy ponúkajú ako ďalšie japonské, či kórejské značky, tak aj európske a hybrid má v ponuke aj Ford.

Na rozdiel od mnohých ďalších stavil na nenápadnú alternatívu. Ak nechcete, o tom, že máte hybrida nemusí vedieť nikto. Kľúčové zmeny sú dobre skryté za známou tvárou modelu Mondeo. Nebyť výrazného polepu, nikto by si skutočnosť, že ide o hybrid ani nevšimol. Ford ale testovacie auto použil ako reklamný pútač.

Hybridné Mondeo je vôbec prvým modelom európskeho Fordu, ktorý ponúka spojenie spaľovacieho a elektrického motora. Podkapotou tohto vozidla sa nachádza najdostupnejšia verzia hybridného pohonu. Základ tvorí benzínový atmosférický dvojliter 2,0i Duratec pracujúci v Atkinsonovom cykle a dvojica elektromotorov. Z nich sa jeden stará o pohon, druhý o rekuperáciu energie pri brzdení. Silu pohonných jednotiek prenáša na predné kolesá prevodovka eCVT. Celkový výkon pohonného ústrojenstva je 137 kW (187 k) pri 6000 ot/min a 173 Nm pri 4000 ot/min. Motory môžu fungovať spolu, alebo zvlášť, v závislosti od jazdného štýlu, rýchlosti, či od stavu nabitia batérie s maximálnou kapacitou 1,4 kWh.

Aj keď by sa kapacita batérie mohla zdať na prvý pohľad ako veľmi nízka, Mondeo s ňou dokáže odjazdiť takmer 2 kilometre výhradne na elektrinu. Ide teda o typický HEV hybrid (nie je plug-in). Vo väčšine situácii v meste sa Mondeo snaží jazdiť iba na elektrickú energiu a to až kým nevyžadujete prudšiu akceleráciu, alebo nezvýšite rýchlosť nad cca 65 km/h (v závislosti od profilu cesty to môže byť aj viac). V takom prípade spúšťa benzínový motor.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak ako Toyota a ďalší výrobcovia „klasických“ hybridov, aj Ford pri výbere technológií uprednostnil v súčasnosti najschodnejšiu alternatívu. Prepojil robustný a špeciálne upravený benzínový motor s menším elektromotorom s čo najmenším odberom a s eCVT prevodovkou. Takáto kombinácia sa rokmi preukazuje ako najodolnejšia a najspoľahlivejšia pri zachovaní cenovej dostupnosti. Náklady na kúpu tohto vozidla minimalizuje aj menšia batérie s nižšou kapacitou. Ford skrátka stavil na istotu a priniesol hybrid s cenou, ktorá je viac ako konkurencieschopná nielen pre hybridy v rovnakom segmente, no tiež pre konvenčné benzínové a naftové automobily. Mondeo hybrid získate v bohatej výbave Titanium za 31 570 eur, čo je identická suma, ktorú zaplatíte za naftové Mondeo 2,0 TDCi s PowerShiftom a v rovnakej výbave Titanium. Zároveň je to len o 1500 eur viac ako by ste zaplatili za 1,5 litrový EcoBoost s automatom, no tiež o 600 eur viac než by ste zaplatili za dvojlitrový EcoBoost s automatom, vyšším výkonom a vyšším krútiacim momentom. To čo však hybrid stráca na benzínových kolegov v cene, doháňa v úspore paliva.

Úspora paliva pritom nie je len papierová, je úplne reálna. Na diaľnici, čo je obvykle achillova päta obdobných hybridov žerie Mondeo hybrid takmer rovnako ako 1,5 EcoBoost. Naopak, v meste je dramaticky úspornejší, čo sa v konečnom výsledku odzrkadli aj na celkových nákladoch na kúpu a prevádzku automobilu. Pri priamom porovnaní EcoBoosta s hybridom po odjazdení 100 000 kilometrov vychádza hybrid lacnejší o cca 2000 eur a to aj napriek vyššej cene za kúpu vozidla (hybrid EcoBoosta dobehne vďaka nižším nákladom na palivo, nižším nákladom na údržbu, vďaka výrazne nižšiemu opotrebeniu bŕzd a tiež vďaka nižším registračným poplatkom). Ford svojmu hybridu naozaj verí, na hybridné príslušenstvo poskytuje plnú záruku 5 rokov alebo 100 000 kilometrov.

Zdroj: Ján Hargaš

Počas viac ako 400 odjazdených kilometrov, ktoré zahŕňali ako jazdy po meste, okreskách tak i diaľnicu si Mondeo hybrid pýtalo v priemere obdivuhodných 5,3 l benzínu na 100 km. Vďačí za to osekaniu nákladov na to najdrahšie – mestské jazdenie.

Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h sú komponenty hybridného systému obvykle príťažou, keďže elektromotor sa pri takejto rýchlosti maximálne tak nabíja a do poháňania kolies sa vôbec nezapája. V Mondeu sa zapájať môže, avšak benzínový motor sa nevypne, respektíve sa vypnúť môže pri úplnom uvoľnení plynového pedálu a jazde z kopca – režim rekuperovania. Pri kratšej trase po diaľnici si tak „ušporenú“ energiu z jazdy po meste môžete minúť na diaľnici a znížiť tak zaťaženie benzínového motora. Aj bez využitia elektromotora (v režime nabíjania) ale dokážete držať spotrebu pod 10 litrov aj so zapnutou klimatizáciou. Osobne som po našich diaľniciach jazdil za 8,7 litra na 100 km. Spomalenie na 120 km/h zníži spotrebu o cca 0,8 litra.

Ako funguje hybrid v meste?

Ako inak, často zapína a vypína benzínový motor. Mondeo hybrid v podstate nemá voliteľné režimy hybridnej jazdy, takže ovládanie celého systému je len na riadiacej jednotke vozidla. Tá sa sama rozhodne kedy sa budete rozbiehať iba s elektromotorom, kedy ho doplní benzínový motor, či kedy bude pracovať iba benzínový motor. Vodič môže regulovať intenzitu rekuperácie, no tiež môže pracovať s plynovým pedálom, tak aby do istej miery ovplyvnil správanie sa vozidla.

Všetky situácie, v ktorých sa systém môže nachádzať ani neopíšem, je ich množstvo. Správanie sa hybridu závisí ako od stavu nabitia batérie, tak teploty benzínového agregátu, profilu cesty, štýlu jazdy... Keď je napríklad ráno nižšia teplota a batéria úplne vybitá, benzínový motor sa zapne okamžite, sprevádza vás niekoľko kilometrov, kým sa batéria nenabije (brzdením sa nabíja veľmi rýchlo) a potom sa vypne. Prihlási sa o slovo až pri prudšej akcelerácii, či výjazde na diaľnicu, kde elektromotor nezvládne hýbať s veľkým Mondeom.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď napríklad motor od poslednej cesty ešte nevychladol (alebo sú vonku extrémne horúčavy ako počas testu), po stlačení štartovacieho tlačidla zostáva v kabíne ticho, počuť iba slabé pískanie. Následne motor naskočí buď po prudšom stlačení plynového pedála, alebo po vybití batérií.

Hybridné Mondeo je ozaj úsporné, v meste som na niekoľkých úsekoch bez problémov jazdil za menej než 4 litre. Pravda je taká, že hybridné Mondeo, tak ako každý normálny hybrid v prvom rade mení správanie sa vodiča a to výrazne. Nejde však o zmenu vynútenú ako v elektromobile s nízkou kapacitou batérií (v každom). Je to zmena úplne prirodzená. Vyvoláva ju jednak tichý chod auta pri jazde len na elektrickú energiu, elektronický pomocníci ukazujúci kapacitu batérie, či ekologickosť jazdy a prúdenie energie, no tiež vlastná potreba a chuť jazdiť s eko autom ekologicky a ekonomicky. Prekonávať vlastné rekordy, držať sa na uzde a ukájať sa dobrým pocitom, že jazdíte za lacno, respektíve lacnejšie než všetci naokolo a ešte k tomu nešpiníte (toľko) životné prostredie – stávate sa skoro svätý. Rovnako budete jazdiť aj vy, keď si hybrid zakúpite. Je to paradox, no najekologickejším prvkom na hybride je vodič. Keď už sa raz rozhodnete jazdiť s hybridom, nebudete tak robiť preto, lebo máte viac motorov ako ostatní a navyše zbožňujete zvuk vyrovnaných otáčok pri akcelerácii vďaka bezstupňovej eCVT prevodovke. Ak by ste teda jazdili úplne rovnako ako by ste jazdili s 2,0 Ecoboost, či 2,0 TDCi, aj hybrid by žral viac – približne toľko ako naftový dvojliter. Je to podobné akoby ste si kúpili verziu 1,5 TDCi Econetic – pre zníženú spotrebu pri zníženej dynamike.

Zdroj: Ján Hargaš

Pozitívom hybridného pohonu je, že toto Mondeo nie je iba o zbieraní lístkov na displeji, pohonná jednotka vie aj pekne kopnúť, vie aj svižne zrýchľovať a má slušnú výkonnostnú rezervu aj na predbiehanie. Zabudnúť ale môžete na dobre vytočiteľný atmosférický motor a jeho plynulý nárast výkonu. Môže za to samozrejme CVT prevodovka, ktorá nemá stupne, a tak pri prudšej akcelerácii iba zdvihne otáčky napríklad na 4000 a tam si auto hučí, až kým vás to neomrzí. Nie je to nič hrozné a auto bez problémov zvláda dynamické jazdenie, navyše vás ani nebude veľmi obťažovať, iba to skrátka nie je auto, ktoré by vás za športovú jazdu pochválilo a potešilo.

Inak je to úplne normálne štandardné Mondeo sedan. Iba s jedným rozdielom – že do batožinového priestoru dáte menej batožiny, keďže sa pod zadnými sedadlami nachádzajú batérie a tie spôsobili zdvihnutie časti podlahy batožinového priestoru. Nie je to však taká veľká škoda ako skutočnosť, že Ford neponúka iné karosárske varianty ako sedan. Práve toto je z môjho pohľadu najväčším problémom pri predajoch daného modelu.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš

Hybrid vás totiž nebude nijako obmedzovať pri jazdení, iste zmení vaše správanie a spraví z vás predvídavejšieho vodiča, ktorý sa viac zaujíma o svoju spotrebu a samotnú motorizáciu, nebudete sa ale musieť úmyselne krotiť. Iba budete „tichší“, asi ako v kostole. Auto vám umožní jazdiť ešte úspornejšie ako s naftovým motorom a v prípade núdze má dosť síl, aby vás vytiahlo zo šlamastiky (tesné pripájanie, predbiehanie...). Obmedzí vás to, že si chcete kúpiť „normálne“ Mondeo, teda praktické Mondeo liftback, či ešte lepšie kombi. Schod v batožinovom priestore by bol pri väčšom a lepšie využiteľnom batožinovom priestore omnoho ľahšie odpustiteľný ako pri sedane, kde síce dáte zo tri štandardné kufre, ale...

Hodnotenie

Poďme si vyrátať plusy a mínusy auta. Medzi pozitíva rozhodne patrí cena na úrovni porovnateľných štandardných verzií vozidla. Auto kúpite za rovnaké peniaze ako naftové Mondeo sedan, no tiež ako benzínové Mondeá sedan s motormi 1,5 Ecoboost a 2,0 Ecoboost, a to všetko pri zachovaní automatickej prevodovky a rovnakej úrovne výbavy (titanium – v nižšej totiž hybrid neponúkajú). Mondeo hybrid je v kabíne takmer úplne identické ako všetky ostatné dobre vybavené Mondeá, líši sa len niekoľkými režimami zobrazovania údajov pri budíkoch a v infotainmente.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ďalším pozitívom je úspornosť auta a dokonca nižšie servisné náklady. Duratec má posilnené všetky komponenty, ktoré by mohlo ovplyvňovať častejšie štartovanie, zároveň celý systém riadi výhradne riadiaca jednotka, ktorá má na pamäti ako životnosť motora (najprv ho nechá zohriať sa, až potom ho častejšie vypína...) a tiež životnosť batérií, ktoré nikdy nespoznajú nabíjanie rýchlonabíjacou stanicou, či úplne vybitie a podobne. Dokonca počas jazdy len málokedy presiahnete pri dobíjaní úroveň 80%.  Bonusom sú nižšie náklady za údržbu bŕzd, keďže auto väčšinu času brzdí rekuperáciou. Plusom je tiež udržanie hmotnosti na rovnakej úrovni ako majú ostatné modely. S verziou s ktorou zdieľa cenu (2,0 TDCi 150k) zdieľa i hmotnosť (1579 hybrid - 1580 diesel). 

Pozitívne hodnotím aj zmenu jazdného štýlu vodiča. Ten sa môže naučiť lepšie predvídať, viac si všímať techniku Podkapotou, no pritom sa neobmedzuje trápením nad vybíjaním batérií, nemusí vyhľadávať dobíjacie stanice a podľa slov kolegov, ktorí auto skúšali v mrazoch, auto sa správa bezproblémovo za každého počasia. Mondeo hybrid je tak pokojnejšie a menej stresujúce miesto na život. Atmosféra na palube, ticho na palube a adekvátny komfort na veľkých balónových gumách vám len málokedy umožnia nechať sa stresovať svetom za sklom kabíny.

Medzi negatíva určite patrí absencia viacerých karosárskych verzií. Sedan je síce fajn z hľadiska komfortu pasažierov, no obmedzenie v batožinovom priestore je citeľnejšie než by bolo pri liftbacku, či kombi (kde by schod výrobca ľahšie vyriešil napr. „viacpodlažným“ dnom). Pravda, schod je dosť veľký a aj sedan by si zaslúžil konštrukčne lepšie umiestnenie batérií ,a to aj vzhľadom na ich minimálnu kapacitu (podobný schod má napríklad o 6 tisíc drahšia Kia Optima PHEV, no tá má niekoľkonásobne vyššiu kapacitu batérie a je plug in).

Zdroj: Ján Hargaš

Keď už sme pri ponuke, je jasné, že Mondeo hybrid je prvou lastovičkou, v budúcnosti by sa ponuke automobilky mohla hodiť ako HEV tak plug-in PHEV verzia s vyššou kapacitou batérií a väčším dojazdom výhradne na elektrinu – drahší model porovnateľný napríklad s Optimou PHEV.

Za negatívum tiež možno považovať absenciu jazdných režimov, ktoré by umožňovali vodičovi riadiť hybridný systém na základe preferencií, a tiež vlastných úmyslov, či situácie na ceste. Že sa to dá, nás učia napríklad hybridy BMW. Vodič by si tak mohol naplánovať kedy bude batériu nabíjať, kedy naopak bude jazdiť na elektrinu a kedy zas nechá všetko premýšľanie na riadiacej jednotke. V konečnom dôsledku by tak mohol ešte zvýšiť účinnosť systému, no tiež nadobudnúť dôležitý dojem, že auto ovláda on a auto si nerobí čo chce. Na druhú stranu, aj pri tomto systéme je možné riadiacu jednotku naviesť žiadaným smerom a to prostredníctvom režimu rekuperácie a práce s plynom.

Keď to zhrniem, Mondeo hybrid je v súčasnosti jedno z najdostupnejších alternatívnych áut. Najsilnejším argumentom je jednoznačne cena a to ako kúpna, tak celková po zarátaní všetkých nákladov (o 2000 eur nižšia než pri 1,5 EcoBoost po odjazdení 100 000 km). Auto má dostatočne dlhú záruku na hybridné komponenty o ktoré by ste mohli mať obavy. Síce nikto dnes nemôže povedať ako rýchlo sa celý systém unaví, vďaka využitiu overených technológií na čele s robustným atmosférickým dvojlitrom, bezúdržbovými elektromotormi, eCVT prevodovkou a lacnejšími batériami možno prehlásiť, že auto vydrží minimálne toľko, čo benzínový model ak nie viac a údržba nebude náročnejšia ako pri naftovej verzii. Veď celá výmena hybridného ústrojenstva vrátane práce a programovania stojí v súčasnosti 4200 eur (v budúcnosti sa bude prirodzene znižovať). Ak si spočítate cenu DPF flitra, vstrekovačov Common Rail, turbodúchadla a ďalšie komponenty, ktoré pri nafte po niekoľkých rokoch užívania budete musieť vymeniť, o koľko „menej“ teda zaplatíte za naftový variant?

Zdroj: Ján Hargaš

Mimochodom, pre Ford je toto už tretia generácia hybridného ústrojenstva, nemožno teda ani tvrdiť, že je Ford pri hybridoch iba začiatočník (technológiu zatiaľ vyvíja najmä pre domáci americký trh).

Ak teda máte záujem o úsporný sedan a nevadí vám schod v batožinovom priestore (kúpa pre menšiu rodinu, či ako služobné vozidlo) hybridné Mondeo je plne porovnateľné s ostatnými verziami. Navyše má eko šmrnc. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Ford Mondeo Sedan 2,0 iVCT Hybrid
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1999
Prevodovka: bezstupňová automatická eCVT
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 137/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 173/4000
Typ elektromotora 88 kW synchrónny 
Batéria max výkon/kapacita 35 kW/1,4 kWh
Maximálna rýchlosť (km/h): 217
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,9/4,7/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4867/1852/1501
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem batožinového priestoru (l): 383
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1579
Rozmer pneumatík: 215/60 R16
   
Základná cena Mondea sedan /1,0 EcoBoost/: 20 490 €
Základná cena Mondea sedan Titanium /1,5EcoBoost M6 26 680 
Základná cena Mondea sedan 2,0 TDCi 150 k Titanium A6 31 570 
Základná cena verzie Mondeo sedan hybrid Titanium: 31 570 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku