2017-01-25 04:55:00
Renault Scénic a Renault
Renault Scénic a Renault Grand Scénic január 2017
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Renault Scénic a Grand Scénic – ako si poradia s našimi cestami?

Renault predstavil slovenským motoristickým novinárom svoje najnovšie prírastky do rodiny.

Model Scénic a Grand Scénic sme mohli okúsiť na cestách/necestách v okolí Bratislavy a Šamorína.

Renault priviezol na Slovensko už štvrtú generáciu modelu Scénic. Obľúbený rodinný automobil už tradične prichádza v dvoch karosárskych variantoch – Scénic a jeho väčší, sedemmiestny Grand Scénic. Nové modely dostali mimoriadne výrazný dizajn, ktorý je viac ako evolúciou dizajnu predchádzajúcej generácie. Po novom model nesie i výrazné prvky crossoveru, avšak so zachovaním racionality a praktickosti očakávanej od týchto modelov.

Kým Scénic sa môže niekomu ponášať na model Captur, väčší Grand zas akoby z oka vypadol modelu Espace. Nájsť rozdiel medzi Grandom a Espace je ťažké aj pre skúsené oko. Všimnúť si ale možno odlišné tvarovanie karosérie, zadných svetlometov a menej ostré črty modelu Grand Scénic. Pravdou tiež je, že Scénic neobetoval toľko vnútorného priestoru v mene dizajnu ako Espace a ponuka priestoru je tak prekvapivo veľmi podobná v prípade oboch modelov. Dobré pre Scénic, horšie pre Espace. Kým Espace sa z obrovského rodinného MPV zmenil na veľký crossover, zmena z hľadiska Scénicu je najmä a predovšetkým o dizajne.

Zdroj: Ján Hargaš

Ten okrem nového dizajnového jazyku badateľného ako na prednej maske, zadných stĺpových svetlách i línii strechy pri pohľade zboku možno zbadať aj na rozmerných 20 palcových diskoch, ktoré sú v základe a budúci majitelia ani nebudú mať možnosť zakúpiť menšie kolesá (nie sú totiž zapísané v technickom preukaze).

20 palcové disky ako základ? Aj plechové...

Obavy o komfort, či privysokú spotrebu pre tento jednoznačne účinný dizajnový prvok ale mať nemusíte. Dvadsiatky majú rovnakú výšku bočnice ako 17-palcové disky a sú vyrábané v špecifickom rozmere 195/55 R20. Ich šírka je teda podstatne menšia než je pre 20 palcové disky obvyklé. Výsledkom sú disky, ktoré spotrebu zvyšujú minimálne.

Tým najzaujímavejším bolo správanie sa na našich nie práve kvalitných cestách. Preto som vozidlo zobral ako na typickú „polepenú“ cestu, tak aj na panelový úsek, ktorý vie z ľudí v tvrdých autách doslova vymlátiť dušu.

Zdroj: Ján Hargaš

Nič také sa nedialo. Tlmiče s prehľadom zvládajú odfiltrovať menšie i väčšie nerovnosti a síce nemôžete čakať pokojne pohúpavanie sa, ani horšie cesty nepreukázali výraznejšie slabiny podvozku. Dokonca i hlučnosť tlmenia sa konštruktérom podarilo do veľkej miery eliminovať, i keď zaplátané deravé cestičky už posádku o svojich kvalitách dôsledne informujú.

Na panelovej ceste nebolo nutné ani výrazne zvyšovať rýchlosť. Overene najnepríjemnejšia rýchlosť na danom úseku – 60-80 km/h nevadila a podvozok zvládal jazdu až do 130-140 km/h. Následne sa hlučnosť i tvrdosť neúmerne zvyšovali.

Tak ako Renault udržal veľkosť bočnice na rovnakej úrovni s pôvodnými 17-palcovými kolesami, udržal na rovnakej úrovni i ceny pneumatík. Porovnávali sme rozmery ako zimných, tak letných gúm a cenový rozdiel za jeden kus sa pohyboval na úrovni 3-6 eur v závislosti od obchodu (internetový predaj cez overených predajcov). V prípade letných gúm boli dokonca 20-tky lacnejšie o niekoľko eur.

Pravdou je, že ide o neštandardný rozmer a pneumatiky aktuálne ponúkajú iba najväčší výrobcovia – Michelin, či Continetal. Ak by ste teda plánovali ušetriť napríklad kúpou Barumov, Matadorov, či kórejských setov, budete musieť počkať. Tak Michelin i Continetal ale majú gúm naozaj dosť a značky sú zárukou dobrých jazdných vlastností. Uvidíme, či po čase začnú tento rozmer vyrábať i ďalší výrobcovia, respektíve lacnejšie alternatívy spomínaných značiek, nevidíme dôvod prečo nie.

Zdroj: Ján Hargaš

Ako je to s priestorom?

Menší päťmiestny Scénic ponúka pätici pasažierov dostatok priestoru vo všetkých smeroch. Mierne limitujúcimi faktormi sú azda len mohutná palubná doska (koleno vodiča) a šírka kabíny vzadu, ktorá môže prinútiť pasažierov vzadu priblížiť sa jeden k druhému viac než by chceli. V rámci segmentu ale ťažko môžem mať výhrady (najbližšími konkurentmi sú napríklad Kia Carens, či dokonca BMW 2 Active Tourer). Ponuka batožinového priestoru tiež uspokojí nejednu rodinu, veď 572 litrov je ozaj dobrých.

Kľúčovou zmenou s výnimkou dizajnu je osadenie nových technológií a novej palubnej dosky vrátane veľkého zvislo orientovaného displeju (za príplatok). Záujemcovia majú po novom k dispozícii vychytávky ešte dnes ponúkané skôr v prémiovej triede – head up displej, LED svetlomety a asistenčné systémy ako núdzové brzdenie s rozpoznávaním chodcov a mnohé ďalšie.

Palubná doska je tak ako sedadlá automobilu posunutá vyššie a upravená pre špecifikum karosérie typu MPV. Vodič sedí vyššie, viac spriamene, i všetky ovládacie prvky sú vyššie, no ergonómii ani pohodliu to takmer vôbec neškodí.

Zdroj: Ján Hargaš

Grand Scénic ponúka aj núdzové dve sedadlá v treťom rade

Opäť platí, že nie je 7 miest ako 7 miest a Grand Scénic nie je výnimkou. Aj napriek možnosti posúvania sedadiel v druhom rade neodvezie verzia vozidla so 7 sedadlami (v ponuke i 5 miestny Grand) 7 dospelých osôb. Dvojica inak celkom komfortných sedadiel v treťom rade je skutočne využiteľná len pre deti. Ak aj posuniete druhý rad dopredu a uvoľníte tým priestor pre nohy pasažierov v treťom rade, pasažieri v druhom budú musieť sedieť prinajlepšom v tureckom sede s nohami na sedákoch. Až plnohodnotný redakčný test nám ukáže, či by mohlo pomôcť textilné čalúnenie a prvky s nim súvisiace, no viac ako teoretické šance tomu nedávam. Jednoducho, tretí rad áno, nad 150 cm len s veľkými ťažkosťami.

Zdroj: Ján Hargaš

Benzín s automatom nie je v ponuke

Oba modely ponúkajú šesticu motorizácií, z toho 4 sú naftové agregáty a iba 2 benzínové. S benzínovým motorom navyše nespojíte automatickú prevodovku (čo je najmä pre malý Scénic možná slabina – mamataxi). Renault však pripúšťa, že ak bude cítiť zvýšený záujem práve o takúto alternatívu, zmena ponuky je (teoreticky) možná.

Automatickú prevodovku môžete získať k motorizácii dCi 110 (7-stupňové EDC), či k biturbo verzii dCi 160 (6-stupňové EDC). Manuálne prevodovky sú výhradne 6-stupňové. V ponuke absentuje atmosférický motor a nenájdete tam ani pohon všetkých kolies, či systém 4Control. Na 4Control ale naďabíte pri väčšom Espace.

Scénic je zaujímavým oživením tradičných vôd zvaných MPV. Automobil pôsobí moderne, disponuje novými technológiami a dizajn je jeho silná stránka. Dizajn ale nešiel na úkor rozumu, a to je pre mňa najväčším plusom tohto vozidla. Uvidíme, čo o sebe auto povie v plnohodnotnom redakčnom teste.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku