2017-01-20 07:20:00
BMW X3 30d
BMW X3 30d
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW X3 xDrive 30d – gaštanový krásavec s poriadnym motorom

Na verejnosť sa prvý raz dostalo BMW radu 3 s prívlastkom Sport Activity Vehicle v roku 2003.

Prvá generácia modelu X3 vznikla inšpirovaná väčším modelom X5. BMW ju interne označuje ako E83 a automobilka ju vyrábala v rakúskom Grazi, Egypte a v Rusku. Druhá s firemným označením F 25 je medzi nami od roku 2010. Výroba sa z Rakúska odsťahovala do USA a okrem toho schádza z výrobných liniek ešte v Indii, Rusku a Malajzii.

To všetko by sa malo  by sa malo zmeniť v najbližšom čase, keď príde na rad druhé pokračovanie, teda tretia generácia. Venujme sa však ešte tej druhej, ktorá prešla poslednou zmenou vizáže a celkovým omladením v roku 2014 pre modelový rok 2015. Vzhľadu BMW X3 viditeľne dominuje najmä vyššia svetlá výška. Udrie do očí ako prvá a na jej základe vnímate auto vizuálne a viete ho zaradiť, kam patrí.

Nuž teda - súčasná X3 vyzerá ako SUV. Lebo to aj je SUV, hoci v názvosloví mníchovskej automobilky figuruje ako SAV – Sport Activity Vehicle. Keďže auto má svoj základ v klasickom rade 3, sú si rozmerovo príbuzné. Na dizajne už vidieť, že automobil nepatrí k novinkám. Výrobca sa však snaží udržiavať vzhľad auta v kondícii a osviežovať ho.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zmeny vzhľadu prospeli

V BMW prepracovali v rámci faceliftu hlavné svetlomety. Teraz sa dotýkajú mriežky chladiča a majú aj zmenenú grafiku „angel eyes“. V BMW už totiž najnovšie nenájdete kruhové „anjelské oči“. Po novom majú skosenie na spodnej strane. Také presne nájdete aj v „refresh“ X3. Spolu s LED zdrojmi svetla to dodáva autu príslovečnú štipku šmrncu navyše. Spolu so svetlami v BMW popracovali aj na zmene nárazníkov, opticky zvýraznili ochranu podvozku v zadnej časti. Dizajnovými zmenami sa auto „natiahlo“ do dĺžky o 10 mm.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Stačí pridať ako správnu ingredienciu aj kombináciu gaštanovej farby karosérie Kastanienbronze a čiernych diskov kolies s 5 lúčovým dizajnom. Celok potom pôsobí na okolie nielen draho, ale aj dravo a športovo. Pritom nepôsobí prehnane vyzývavo, či agresívne, ale si zachováva neutrálnu slušnosť. Jemné hliníkové doplnky na prednom nárazníku, na prahoch a náznakoch difúzora na zadnom nárazníku, ale aj na ďalších častiach karosérie pridali istú nonšalantnosť a ležérnu eleganciu.

Takto „nastajlovaná“ X3 pôsobí veľmi hodnotne, výnimočne a vzbudzuje pozornosť, „aj keby nechcela“... Iste, niekto povie, že mu SUV nepasuje, ale nájde sa množstvo ľudí, ktorí práve za takýmito autami prahnú a BMW im dáva pádny argument na jeho obstaranie. X3 stavia vlastne na základe základného modelu radu 3, hoci je vyššia ako obyčajný sedan. Práve a hlavne tým oslovuje a zaujíma pozornosť potenciálnych majiteľov. Predpokladám, že asi každý (aj budúci) majiteľ BMW – nielen na Slovensku, chce BMW pre to, čo to auto dokáže. Dokáže naozaj veľa. Ide o prémiovú značky, takže si za to nechá veľmi slušne zaplatiť. Je to však vaša voľba, čo si vyberiete.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri tiež zmeny

BMW je prémiová značka a väčšina možno očakáva v interiéri luxusné pohodlie. Všetko je však trocha inak. Keď si sadnete za volant, nezaboríte sa do mäkučkých sedačiek, ale vás objímu primerane tuhé a pevné sedadlá. V hnedej koži navyše vyzerajú nevšedne. K tomu všetkému pridajte ostatné vnemy, čo útočias na vyše zmysly: všetky tie nitky prešívania, drievka obložení a kožtičky tvarovania výplní na správnych miestach a hlavne na volante – vysielajú signály, ktoré lákajú, podmaňujú a dodávajú správnu (prí)chuť hlavnému jedlu, ktoré sa servíruje.

K dobrému jedlu patria aj neodmysliteľné vône – to zabezpečuje koža Nevada Mokka, kde s elementmi Black dotvára celok k zahryznutiu. Nie, nerozplývam sa – iba to všetko naznačuje, že si sadáte do naozaj prémiového segmentu. Typický interiér, ako ho poznáme v podaní BMW, zostal zachovaný aj v X3. Ak by ste zvonka nevideli, do ktorého modelu BMW nastupujete, spoza volantu to spoznáte ťažko.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Veľký kryt nad analógovými ručičkami prístrojov budíkov, stredový displej infotainmentu, typická páka ovládania automatickej prevodovky a stredový tunel a najnovšia generáciu rozhrania iDrive s touchpadom na povrchu známeho ovládača. To sa nezmenilo, respektíve sa tým X3 neveľmi odlišuje od ostatných interiérov BMW. Ďalšie kilometre vám ukážu, ako funguje elektronická regulácia tlmičov pri zmenách jazdných režimov, či ako zvládne zaparkovať na to určený asistent, ktorý si na pomoc pozval kamery.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Viete kam siahnuť

Ergonómia je na vysokej úrovni. Všetko je poruke a tam, kde to podvedome hľadáte. Akurát pokročilé nastavenia rôznych systémov sú komplikovanejšie, ako som čakal. Cestujúci na predných sedadlách majú miesta dostatok. V zadnej časti je asi toľko miesta, ako v sedane radu 3. Pohodlne sa tam zmestia dvaja „ľahko pohodení“ dospelí. Hoci máte v SUV autách pocit, že majú priestor na rozdanie, v tomto prípade to vzadu neskúšajte s omladinou, ani zrelého veku basketbalového vzrastu. Hoci ani batožinový priestor neláme rekordy, 550 litrov v štandardne nie je rozhodne málo. Po sklopení zadných sedadiel až 1 600 litrov sú hodnoty, ktorými disponuje väčšina kombi.

Jazdí lepšie, ako očakávate

Ak sa pýtate, či riadenie auta spĺňa predstavy o jazdnom zážitku, ktorý BMW sľubuje, auto dostane palec hore. Modely s označením X od bavorskej značky sú známe tým, že to nie sú rozkývané SUV. Žiadna jazda v štýle bárky na rozbúrenej vodnej hladine sa nekoná. Podvozok je pomerne tuhý, ale nie príliš. No zabraňuje trasľavému „huspeninovému“ prejavu. Naopak auto drží veľmi dobre stopu aj pri vyšších rýchlostiach a dynamickej jazde.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na ceste drží pevne a nezľakne sa ani zákrut. To má na svedomí adaptívny podvozok, vďaka ktorému sa dá meniť jeho nastavenie. Hoci sa BMW snaží presvedčiť, že dokáže také isté kúsky ako sedan, ktorého základ v sebe nosí, principiálne to nemôže dokázať. Veď nami skúšané X3 s testovaným motorom malo vyše 1 900 kg, pričom to nie je príliš veľké auto. Na dnešné pomery je to veľa, preto sa čaká, akú redukciu prinesie nová generácia. Cítiť, že bojuje s vysoko položeným ťažiskom. V bežnej premávke nejde o nič, v krajných medziach už hovoríme o kompromisoch, ktoré musí auto s takouto výškou zvládnuť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pohon - naftový šesťvalec

Pod kapotou X3 bol trojlitrový naftový radový šesťvalec s označením 30d. Ak by bol v najsilnejšej verzii, mal by číslo 35d. Aj tak však výkonom potešil: 190 kW (258 k) a krútiaci moment 560 Nm vie auto „vystreliť z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy, maximálka atakuje 230-ku – zhora. Veľmi slušné parametre, nielen vzhľadom na veľkosť auta. Aj niektoré športové hatchbacky mu môžu závidieť. Pritom má toto auto skoro dve tony.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba je pritom celkom prijateľne príjemná. Hoci výrobca tvrdí, že kombinovaná spotreba je v intervale 5,7 až 6,1 l/100 km, skutočne sa dá jazdiť aj za zhruba 7 litrov. K dobrej spotrebe sa pridáva pružnosť, ktorú iné pohonné jednotky môžu len závidieť. Ak by ste chceli auto využívať poriadne dynamicky, dostanete sa na 9-9,5 l/100 km. Veľa? Na dvojtonové auto? Ani nie, ale hovoríme stále o jazdách po cestách. Nie, že by BMW X3 nevedelo ísť aj do terénu. Ten však nie je jeho prioritou. Domácim revírom X3 sú cesty a na nespevnenom povrchu dobre vyzerá na fotkách. Ale zvládne aj tie, nebojte sa.

Aké bude vysvedčenie?

Najprv dilema: ak sa rozhodnete pre takýto typ auta, čo získate? Prečo si radšej nevybrať napríklad sedan, alebo kombi z radu 3 s takým istým motorom? Odpoviem otázkou – všimli ste si, koľko útlych žien sedáva za volantom práve tohto modelu? Cítia sa v ňom bezpečn(ejši)e. Áno, je to okrem iného hlavne o pocite. Bezepečia, prehľadu. Výhľad z vyššie položeného sedadla, dáva aj pocit sebadôvery, takže mnohým ľuďom neprekáža, má auto vyššiu spotrebu a zaparkovať v podzemných garážach je niekedy takmer nad ich sily. BMW prisáva k vyššej svetlej výške dobré jazdné vlastnosti. BMW X3 30d považujem ja osobne za funkčne asi najviac vhodné z celého modelového radu SAV zančky. Primerane veľké zvonka, dostatočne zvnútra pre 4 člennú rodinu. O stupeň vyšší model, teda X5 neprináša vo vnútri až tak niečo navyše, skôr pod kapotou a zvonka je už veľmi veľká. Podľa mňa vlastne zbytočná. Nikomu ale neberiem právo na iný názor.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

BMW X3 je kompromis pre tých, ktorí chcú síce SUV, ale nechcú znižovať nároky na jazdné, ani úžitkové  vlastností. Druhá generácia X3 je stále zaujímavé auto, ktoré dokáže vzdorovať aj mladším konkurentom. S týmto motorom pod kapotou má dostatok výkonu na bezpečné predbiehanie, pritom je ešte stále ekonomické v bežnej dennej premávke.

Len pozor, cenovka tohto auta s testovaným šesťvalcom sa začína na 52 750 eur a vo výbave xLine sa základ dvihne na 56 400 eur. Pri výbere treba vsadiť na príplatkové adaptívne LED svetlá  za 2 821 eur. Adaptívny tempomat je súčasťou štandardnej výbavy, no za ďalšie nielen asistenčné systémy, ale aj prvky výbavy si treba priplatiť. Ale ako som tvrdil na začiatku – voľba je na vás, čo si vyberiete: pri X3-ke si nevyberiete zle.

Technické údaje

Model: BMW X3 xDrive 30d
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 6 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  190/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 560/1500 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 232
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km):
6,6/5,7/6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4657/1881/1661
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 550/1600
Objem palivovej nádrže (l): 67
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1905
Užitočná hmotnosť (kg): 580
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 245/45 R19
Základná cenníková cena modelu: 39 900 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 52 750 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku