2016-12-11 14:50:00
Opel Corsa OPC
Opel Corsa OPC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Opel Corsa OPC – malá mrcha so samosvorom sa vyžíva v rezaní zákrut

Tak sme sa dočkali: športový Opel Corsa OPC sme získali na celotýždňový test. Tu sú naše poznatky.

Opel Corsa generácie E (piata generácia) prišla na náš trh pred rokom a pol. Jej športová verzia sa objavila presne pred rokom a presne pred rokom sme ju skúšali (provokačne) v okolí Mladej Boleslavi. Auto sa zdalo nadmieru dobré, na testovacích trasách sme však nemali príležitosť okoštovať, čo s malou Corsou robí samosvorný diferenciál medzi poháňanými prednými kolesami. Nenašli sme dostatočne ostré zákruty – a ak áno, museli sme ísť pomaly pre otrasný povrch cesty.

Po roku čakania sme sa dočkali a Corsu OPC sme získali do testu hneď po jej návrate z pobytu v Česku, kde si ju posúvali české motoristické redakcie. Corsa OPC medzičasom najazdila vyše 15-tisíc ostrých kilometrov a na počudovanie mnohých pochybujúcich o schopnostiach Oplu, prežila ich v zdraví – pravda, výnimku tvoria mierne obité osemnásťpalcové lakované disky, ale to k testovaciemu autu akosi (nanešťastie) patrí.

Corsa OPC nenápadne nápadná malá mrcha

Môžete to považovať za urážku, no pravda je, že takýto prívlastok ku Corse OPC svedčí. Pretože presne taká je. Na prvý pohľad ju totiž prehliadnete, na druhý pohľad odhalíte, že je vlastne celkom zaujímavá a športovo ladená. Športové gény zdôrazňujú najmä veľké disky s malým podielom gumy pneumatík, ďalej prítlačné krídlo a samozrejme trojdverová karoséria s bodykitom a zníženým podvozkom.

Zdroj: Ján Hargaš

Na rozdiel od mnohých iných športovo ladených automobilov v segmente B, výpočet športových daností nekončí pri dizajne exteriéru. Pokračuje aj v interiéri, ba čo viac, aj Podkapotou. V interiéri športový charakter okrem niekoľkých líšt a koženého volantu s koženou radiacou pákou s písmenkami OPC zastupujú predovšetkým suverénne najškrupinovejšie sedadlá v segmente. Tieto má na svedomí Recaro. Sedí sa v nich výborne aj na dlhších trasách, ich hlavným účelom je však držať telo na mieste v zákrutách, a to plnia do bodky.

Interiér priveľmi nekričí, že by išlo o športové auto. Ako v minulosti, aj teraz žasneme nad dotykovým infotainmentom, ktorý okrem toho, že je dotykový a má rádio, nevie vlastne nič viac. Pravda, smartfón si pripojíte, ale čo z toho kto kedy mal?

Interiér novej Corsy je ergonomický, ovládanie súčastí intuitívne. Volant skvelo padne do ruky, má dostatočne hrubú obruč, škoda len vyčnievajúceho prešívania zo spodu obruče volantu i radiacej páky. Nie je to príjemné, i keď to istým spôsobom naznačuje aké to auto je – drsné.

To, že je Corsa mrcha, ale nepramení z jej imidžu, ani usporiadania interiéru, ale z toho ako jazdí. Za chybu sa totiž pomstí. A akú činnosť vyslovene neznáša? Držanie volantu jednou rukou.

Mechanické spojenie medzi volantom a kolesami je citeľné – čo sme už nemohli tvrdiť veľmi dávno. Vo volante a nepochybne i v zadnici a vlastne celým telom cítite kvalitu povrchu, viete, čo sa odohráva pod kolesami a ešte aj viete kedy sa uzamkne diferenciál – ale o tom neskôr.

Corsa má vďaka kombinácii veľkých diskov s malým podielom gumy a športovým podvozkom relatívne tvrdý charakter, avšak treba povedať, že vďaka niekoľkým výnimočným riešeniam nie je vzhľadom na rozmer pneumatík a diskov až tak tvrdý ako by sme čakali.

Zdroj: Ján Hargaš

Za to možno poďakovať FSD tlmičom od Koni, ktoré sú v sérii. Ide o špeciálne upravené tlmiče, ktoré bez káblov a počítačových riadiacich jednotiek umožňujú zlepšenie v dvoch protichodných disciplínach – komforte a jazdných vlastnostiach. FSD v podstate umožňuje v rozdielnych frekvenciách znižovať tlak oleja v tlmičoch, a tým lepšie vyhladzovať nerovnosti povrchu.

Aj tak ale musíme priznať, že by sme radšej obuli o palec menšie disky a o niekoľko mm vyššie gumy. Výsledok by v spolupráci so športovými tlmičmi znamenal zvýšenie komfortu bez straty priľnavosti. Jediné čo by trpelo, by bol rozhodne štýl.

Jazdné vlastnosti tejto kombinácie (sada OPC Performance) sú obdivuhodné. Pritom Corsa vzadu nemá multilink, no tak ako v prípade tlmičov, aj držanie kolies vyznáva jednoduché, ale pritom pokrokové riešenia. Výsledkom je, že priečna nerovnosť v najnevhodnejší čas (zjazd z kopca v zákrute bez plynu) so zadkom ani nepohne a už vôbec nie s autom. Prejazd je taký suverénny ako vo väčších autách s viacprvkovým zavesením.

Motor sa na nič nehrá, aj tak znie dobre

Podkapotou novej Corsy OPC je vylepšený štvorvalec s objemom 1,6 litra. Maximálny výkon 152 kW (207 k) dosahuje pri 5800 ot/min, maximálny krútiaci moment je k dispozícii naprieč celým spektrom využiteľných otáčok od 1400 ot/min do 5800 ot/min. Motor má postupne silnejúci záťah, s citeľným záberom turba nad 2000 ot/min. Prísun energie nekončí ani za 6000 ot/min, takže prevody možno točiť až k 6500 ot/min. Práve držanie motora v najvyšších otáčkach umožňuje najrýchlejšiu jazdu. Motor nemá overboost, avšak maximum krútiaceho momentu je dostupné neustále a hodnota patrí k lepším v kategórii – Fiesta ST dosiahne s overboostom až 290 Nm. Výsledkom vylepšenia a zefektívnenia motora je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy (Fiesta ST 6,9; Clio RS 6,7). Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne OPiCa za  tabuľkových 6,4 sekundy.

Zdroj: Ján Hargaš

Agregát nemá zvukové prifarbenie prostredníctvom audiosústavy a rozdiel je samozrejme počuť. Výfuky ale robia čo môžu a robia to dobre. Najmä vo vysokých otáčkach je zvuk na štvorvalec daného objemu dobrý.

Zákruty miluje, rovinky tiež

Kým som s autom nezašiel na Babu, nepôsobilo nijak zvláštne. Avšak až ťažké zákruty na horskom priesmyku ukázali silu samosvorného diferenciálu, ktorý v tejto kategórii nemá ani jeden hot-hatch. Kým Clio RS Trophy, Fiesta ST,  Ibiza Cupra, či Polo GTI pribrzďujú kolesá, Corsa OPC má samosvor a rozdiel je ohromujúci. So spomenutými autami, ale i ďalšími sa na výjazde zo zákruty musíte nechať obmedzovať brzdením kolies, u niektorých ešte aj znižovaním výkonu prostredníctvom zásahov nevypínateľného stabilizačného systému.

Dostať auto na limit bol skutočne problém, do zákrut som mohol ísť výrazne vyššou rýchlosťou, prechádzať ich pod plynom a stále nič. Kým som sa dostal k pišťaniu pneumatík zapotil som sa, nehovoriac o strate priľnavosti. Nakoniec sa mi to ale podarilo, i keď na veľmi krátky okamih. Znie to možno obrátene, no skutočne je to tak, na suchom kvalitnom povrchu sa kolesá Corsy OPC držia asfaltu s neuveriteľnou suverenitou. Autu okrem najťažších ostrých zákrut skvelo pasujú aj dlhšie zákruty vo vysokej rýchlosti. Dokonca ani ostro rezaná šikana s autom takmer nič nespraví. Samozrejme, na limite sa auto správa mierne nedotáčavo, ten limit je ďalej než u konkurentov, čo znamená, že auto dokáže kľukaté cestičky zvládnuť výrazne rýchlejšie. Diferenciál funguje vynikajúco a jeho účinok cítiť aj v intenzívnom ťahaní za volant.

Zdroj: Ján Hargaš

Výborný pretekársky samosvor v kombinácii so športovým podvozkom a výkonným motorom, robia z Corsy OPC náčinie, ktoré je pripravené i na okruh. Je to doslova puristická športová kára, a to aj vďaka manuálnej prevodovke, ktorá uprednostňuje ostré „hádzanie kvaltov“ pred pokojným radením. Rovnako ostro je nastavená aj spojka a spojkový pedál. Spoločne uprednostňujú extrémne krátke priam surové preraďovanie. Samotná prevodovka má výborne nastavené prevody, iba šestka je dlhšia pre zníženie spotreby, ale aj na šestke pri diaľničnej 140-tke točí motor 3500 ot/min a teda je pripravený okamžite vyraziť vpred. Disciplína pružného zrýchlenia, plynulý lineárny nárast výkonu s najväčšou chuťou od 2500 ot/min, to všetko musí nevyhnutne snať klobúk dole každému, kto vie aspoň trochu športovo jazdiť a dokáže oceniť vyšperkovaný stroj. Radenie mi ale až tak nevyhovuje, viac mi imponuje radiaca páka a kulisa vo Fieste ST, toto je možno až príliš tvrdé, až ťažké.

Za ostatné týždne som mal v redakcii takmer výhradne športové autá. Jazdil som s Mini JCW, s Fiestou ST, BMW 430i, Focusom ST, Méganom GT a mnohými ďalšími, ale pocitovo najrýchlejšie zákruty mala práve táto malá modrá mrcha, familiárne nazývaná OPiCa. Nebavím sa tu o celkovom výkone, pocite z auta, či radosti z jazdy, iba o rýchlosti v zákrutách. To čo OPC vodičovi umožní mu umožnia iba premianti vyššej triedy – Civic Type R, či GTI Performance, Leon Cupra a ďalší. Všetci títo majú vyšší výkon a OPC na nich na rovinke jednoducho nemá, ale v zákrutách im vzdoruje a to s výrazne nižšou cenou (cca 20-tisíc aj s Performance balíkom).

Zdroj: Ján Hargaš

Od auta som očakával veľa, mal som už raz tú česť, ale to čo v podstate jednoduchá Corsa OPC dokázala mi poriadne rozprúdilo krv a prinútilo ma zamýšľať sa nad tým, ktorý hot-hatch je vlastne najlepší.

Corsa OPC najlepší hot-hatch?

Čo je to vlastne hot-hatch? Charakterizovali by sme tento typ auta ako malé svižné, cenovo dostupné vozidlo s istou dávkou praktickosti. To všetko Corsa OPC spĺňa, takže je najlepšia? Nuž, vo svojej veľkostnej kategórii je rozhodne jedna z najlepších a určite jedna z 3 najrýchlejších, ale kým Corsa OPC spĺňa charakteristiku hot-hatchu do bodky, najlepšie ostré hatchbacky medzičasom posunuli latku inam.

A to smerom k praktickosti a viacúčelovosti (teda mať viac áut v jednom). A práve tu Corsa OPC nevyniká. Síce odvezie aj štyroch (pozitívne ladených a odhodlaných), neposkytne im veľa komfortu a už vôbec nie veľa miesta. Je to predovšetkým kupé pre jazdca a spolujazdca. Ani batožinový priestor nie je úžasný, podvozok je v meste zbytočne tvrdý, na diaľnici je auto zas priveľmi hlučné a to ako od motora, tak od kolies.

Zdroj: Ján Hargaš

Corsa OPC nie je viacúčelová. Je to skrátka silný a schopný hatchback s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, ktorý je vhodný na to, na čo bol stvorený – na rýchlu jazdu, na prekonávanie vlastných rekordov a na strašenie spolujazdcov. Za takúto cenu v podstate nenájdete výkonnejšie a športovejšie auto. No stačí pridať jednu štvrtinu ceny a máte rýchlejšie auto s vyšším výkonom, komfortnejším podvozkom a priestorom aj pre rodinu, či kamarátov. Pre koho je Corsa OPC? Pre puristov, pre milovníkov hot-hatchov a dostupného športovania, skrátka pre jednotlivcov, ktorí si chcú užiť jazdu a nepotrebujú k tomu fanfáry. Pred udelením záverečného hodnotenia sa cítim rozpoltene. Z hľadiska pomeru ceny a výkonu a z hľadiska cena a jazdné vlastnosti, by som nemal problém udeliť 9 bodov z 10-tich. Ale nižšia využiteľnosť auta na bežné jazdenie a plnenie dennodenných povinnosti bod uberie. 8 z 10.  

 

Technické údaje

Model: Opel Corsa OPC 1,6 Turbo
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1,6
Prevodovka: 6. stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 152/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 245/1900-5800
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 9,9/6,2/7,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4021/1736/1479
Rázvor náprav (mm): 2510
Objem batožinového priestoru (l): 280/1090
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1218
Užitočná hmotnosť (kg): 370
Rozmer pneumatík vpredu: 215/40 R18
   
Základná cena Corsa OPC 20 290 €
Dlhodobá akčná cena:  17 990 €
Dlhodobá akčná cena + balík OPC s brzdami Brembo a samosvorom a 18-palcovými diskami (2200 eur) 20 190 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku