2016-11-28 04:10:00
Peugeot 308 GTi
Peugeot 308 GTi
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 308 GTi – ako je toto vôbec možné?

Ako je možné, že výrobca „nudných áut“ dokázal vyrobiť toto? Až také zvláštne to nie je.

Peugeot 308 GTi konečne ukázal čo má Podkapotou, aj nám Podkapotou. Keď som smeroval do dílerstva Peugeot, očakával som pritom, že dostanem do rúk model 308 GT, nie GTi. Hovorím si, no trošku staršie, ale veď prečo nie, po štandardných verziách a kombíkoch by sa patrilo niečo športovejšie. Že jazdím s konkurentom takých mien ako Renault Mégane RS, Seat Leon Cupra, či Honda Civic Type R som pochopil, až keď sme sa spoločne dostali na horský priesmyk a dupol som mu po chrbte v zákrutách. Až vtedy mi napadlo: ako môže auto za 24-tisíc jazdiť tak dobre? Nuž nemôže, pretože toto 22-tisíc nestojí. Čo s človekom urobí chybný zápis v kalendári...

Ani dvojfarebné lakovanie mi veľa nepovedalo, pomyslel som si niečo v tom duchu, že autíčko chce vyzerať ako silnejší braček...

Pravdou ale je, že rozdiel medzi GT a GTi je navonok skutočne taký malý ako to malé písmenko. Nebyť doplnkového zafarbenia, ktoré ani nemusíte mať, rozdiel prezradí iba detailný pohľad na zadnú čas vozidla, koncovky výfukov a veľké devätnásťpalcové čierne lakované disky s červenými brzdovými strmeňmi, ktoré patria iba GTi-čku.

Podobne je to aj vo vnútri. Zopár nápisov Peugeot Sport a GTi spolu s upravenou radiacou pákou a pár červených detailov neprezradí aký potenciál má testované vozidlo. Pekné sedadlá so športovým charakterom a výraznejším bočným vedením napovedajú, že to predsa len nebude obyčajný rodinný hatchback.

Zdroj: Ján Hargaš

A opäť ten malý volant

Kým 208-čke malý volantík sedí, v modeli 308 ho prijímam s rozpakmi. Športový charakter vozidla ale zakrýva pocitovú veľkosť auta, volant až tak neprekáža. Viac než jeho veľkosť by som ale ocenil intenzívnejšiu spätnú väzbu pri jazde. Netúžim po tom, aby mi samosvorný diferenciál (Torsen), ktorý má auto v základe, trhal volant z rúk, ale nejaká tá komunikatívnosť by k riadeniu pasovala. Ešteže nie je riadenie gumové ako v obyčajných verziách a disponuje ostrejším pomerom, samotný volant by mohol klásť väčší odpor pri menšom pohybe.

Radiaca páka našťastie prešla úpravami. Nie je to dokonalé radenie ako v modeli TypeR, ale patrí o niekoľko stupienkov vyššie ako v štandardnom aute. Radí sa s ňou dobre, páka mohla byť ešte kratšia, rovnako ako dráhy chodu. Slušná presnosť ale posilňuje športový pocit za volantom.

Posed je vpredu vynikajúci. Vyvýšené budíky pomáhajú zrýchliť reakcie a vďaka nim máte lepší prehľad o rýchlosti a otáčkach i bez straty očného kontaktu s cestou.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vzadu je to stiesnené rovnako ako v obyčajnom aute, sedadlá nie sú nijak zvlášť tvarované a ostrejšie jazdenie s pasažiermi vzadu neprichádza do úvahy. Všetko zachraňuje priestranný kufor. Tak ako pri klasickej 308 vo dvojici plus dve deti v sedačkách a nejaká tá batožina... to je strop využitia vozidla. Zlepšenie môže priniesť jedine kombi model, ten sa však ponúka iba vo verzii GT.

270 koní z „jednašestky od Pežotu?“ To nemôže vydržať, vraví internet... 

Typické internetové drísty, ktoré sa dozaista objavia aj v diskusii pod týmto testom zasa raz nie sú opodstatnené. V Peugeote si nepovedali jedného večera pri vínku, že postavia športový model len tak z ničoho. Ani si nepovedali, že najväčšiu športovosť autu dodá červená farba a väčšie disky, dokonca ani naslepo nezvýšili výkon iba prostredníctvom zvýšenia plniaceho tlaku. Nie, za vývojom tohto modelu je skutočne kusisko uvažovania, vývoja a kusisko skúseností z motoršportu.

Úpravy, ktorými prešiel motor pre umožnenie zvýšenia výkonu na 250 respektíve až 270 koní pri zachovaní alebo zvýšení spoľahlivosti nájdete skutočne výhradne v motoršporte a nie v lacnom tuningu. Posilnený blok motora vďaka špeciálnej tepelnej úprave pred opracovaním, kované piesty od Mahle, upravené ložiská, upravená ojnica, ojničné škrupiny, zlepšené chladenie piestov aj vďaka zlepšeniu prietoku oleja, nový medzichladič, oceľové výfukové zvody pre odolávanie teplotám nad 1000° Celzia a mnohé ďalšie vrátane špeciálneho obtokového ventilu turba.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve vďaka všetkým týmto zmenám mohol Peugeot Sport zvýšiť maximálny plniaci tlak twin scroll turbodúchadla od Borg Warner až na obdivuhodných 2,5 baru. Lebo presne účinnosť turba umožňuje motoru s objemom 1,6 litra konkurovať autám, ktoré majú Podkapotou bez výnimky dvojlitrové motory. Ale nielen to.

Testovaný model tak disponoval maximálnym výkonom 200 kW (270 k) pri 6000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 330 Nm už pri 1900 až 5500 ot/min. Vďaka tomu dokáže auto tabuľkovo zrýchliť z pokoja na 100 km/h za rovných 6 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h.

Previesť tieto údaje na pocity by sa pokojne mohlo obmedziť na vyjadrenie v štýle – ťahá ako besný, no nebolo by to dostatočne blízko k pochopeniu schopností motora.

Ten totiž nielenže disponuje až dychberúcim zrýchlením, disponuje tiež veľmi pekným zvukom, pružnosťou a neúnavnosťou.

Veľké výfuky, (ktoré sú oba funkčné) pomáhajú malému motoru utlmenému množstvom tlmiacich materiálov produkovať oduševnelý zvuk hodný plnokrvného hothatchu.

Aby úprav nebolo málo, Peugeot si posvietil aj na prevodovku, ktorá vďaka zmenám dokáže lepšie odolávať sile motora. Úpravy sa dotkli aj podvozku, upravilo sa nastavenie náprav a čo je dôležité, Peugeot pridal samosvorný diferenciál medzi predné kolesá a nariadil autu diétu. Vďaka tomu má napríklad 308 GTi plastové veko batožinového priestoru a suchú hmotnosť 1280 kilogramov. Toľko k dôvodom, prečo s veľkými menami kategórie drží krok.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

V priamom jazdnom porovnaní pritom možno povedať, že 308 GTi je na pocit o kúsok menej ostré (nie vyslovene pomalšie) ako zvieratá typu Mégane RS a Civic Type R. Nenarážam na tabuľkové parametre, ale na správanie sa na tých istých zákrutách a na tom istom povrchu. Kým Mégane RS sa vám snaží vytrhnúť volant z rúk, samosvor GTi pôsobí o kus pokojnejšie. Kým Type R pri prudkom brzdení na nerovnom povrchu zamáva zadkom, tento krpec s obdobnou technikou zadnej časti pôsobí pokojnejšie. Veľký machri ako Focus ST to okrem komplikovanejšej zadnej nápravy dosahujú aj markatne vyššou hmotnosťou, ktorá auto takpovediac tlačí dolu. Lenže GTi nemá ani hmotnosť, ani krídlo a správa sa vyrovnane. Pre niekoho možno nudne, no pre iného je na pocit bezpečnejšie.

Že motoru chýbajú 4 deci objemu nespoznáte ani v kopcoch. Je to taký malý zázrak a ťahá a ťahá a ťahá. V zákrutách môžete pracovať s plynom podstatne skôr ako v autách s elektronickými napodobneninami diferenciálu. Vďaka širokým pneumatikám Michelin Super Sport, 308 disponuje trakciou až na hrane uveriteľnosti. Výjazd je obdivuhodný. Prípadná chyba v timingu, ktorú nezachytí diferenciál síce spôsobí, že auto vylieza zo zákruty po nose, stačí krátka reakcia plynovým pedálom a už aj sa vraciate do žiadanej stopy. Chcelo by to ešte o kúštik reaktívnejší plynový pedál najmä v športovom režime.

Brzdy sa mi ani opakovanými prejazdmi po priesmyku nepodarilo unaviť. Pravdou je, že som aj motoru, aj brzdám vždy umožnil trošku sa vydýchať, ale opekať by minimálne na brzdách určite bolo možné. Pozor si treba dávať na priečne nerovnosti pri brzdení pred zákrutou. Stará pravda o tom, že brzdiť treba na rovinke platí na našich cestách dvojnásobne. Poskakovaniu zadnice, ktoré by vás mohlo vykoľajiť nemá čo zabrániť, ako som už spomenul vyššie, aj keď je podvozok naozaj tuhý.

Zdroj: Ján Hargaš

O to viac zaujme, že sa s autom dá relatívne komfortne jazdiť i po meste. Teda o komforte môže hovoriť jedine vodič očarený schopnosťami auta, maximálne jeho kolegiálny spolujazdec. Zopakujem, že posádka vzadu akékoľvek dynamickejšie jazdenie po rozbitých cestách určite neocení. Na diaľnici a na kvalitnejších úsekoch ciest sa budete cítiť dobre, naše cesty tvrdým športovým podvozkom jednoducho nesvedčia.

A len ako doplnková informácia: priemerná spotreba počas testu kulminovala tesne pod úrovňou 10 litrov na 100 km. Palubný počítač vykázal 9,5 litra na 100 km. To svedčí jednak o skutočnosti, že motor síce dokáže jazdiť ekologicky, diéta, či striedmosť sú slová, ktoré nemá v slovníku. Obzvlášť ak sa vám jazda s ním páči a neviete si odpustiť oduševnelé stláčanie plynového pedálu kedykoľvek je to len možné.

Hodnotenie

Po vrátení auta som sa istý čas zamýšľal nad tým ako mohol Peugeot urobiť také dobré auto. Veď toľké roky robili všetko preto, aby sme ich vnímali ako výrobcov nudných a občas aj čudných vozidiel. Ako sa im to podarilo?

Zdroj: Ján Hargaš

Faktom zostáva, že Peugeot nikdy nebol taký nudný ako o ňom hovorili mnohí odporcovia značky. Novodobá história francúzskej značky je plná úžasných áut, ktoré dokázali nadchnúť aj vyčariť úsmev. Nehovoriac o silnom zázemí v motoršporte. Rozdielový je iba kľúčový moment pri ktorom sa značka rozhodla, že toto všetko opäť pretaví do áut pre masy. Už samotný model 308 je športovec, konzervatívny športovec. Verzia s výkonom 270 koní je vrcholom celého snaženia o obrodenie značky. Dizajnovo vydarené a istým spôsobom nenápadné auto dokáže odjaziť extrémne rýchle časy na akomkoľvek okruhu, či úseku vyhradenej cesty. Nebudete s ním mať v krvi toľko adrenalínu ako s Type R, má uhladenejšie hrany. Avšak zabavíte sa na úrovni a ponáhanate i väčších pánov. Prvý dojem z „GT“ bol veľmi silný. Uvedomenie si reálnej ceny auta na úrovni cca 30-tisíc eur už výbuchy ovácií utlmili, zreálnili.

Auto je hodné svojej ceny a športovo zmýšľajúcemu vodičovi môže poslúžiť ako univerzálne premiestňovadlo. Nemusí byť pritom ani fanúšik značky. Môže v ňom nájsť to, čo pri iných značkách nenašiel, napríklad veľmi zaujímavý dizajn. Moje výhrady sú minimálne a obmedzujú sa iba na staré známe: keby bolo keby. Hot hatch je to prekvapivo dobrý, rodinné auto to ale veľmi nie je (ak by vás to zaujímalo). Peugeot so srdcom to má za 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Peugeot 308 GTi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6. stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 200/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 330/1900
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,0
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4253/1863/1446
Rázvor náprav (mm): 2617
Objem batožinového priestoru (l): 420
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1395
Užitočná hmotnosť (kg): 470
Základná cenníková cena modelu: od 14 390 €
   
Cena testovaného vozidla: 32 590 €

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku