2016-11-04 10:35:00
Škoda Octavia 1,0 TSI
Škoda Octavia 1,0 TSI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Octavia 1,0 TSI – ako si poradí so zaťažením takmer 500 kg?

Octaviu s novým benzínovým trojvalcom sme naložili nákladom s hmotnosťou takmer pol tony.

Škoda Octavia si chvíľu pred faceliftom pripravila jednu veľkú zmenu. Je ňou benzínový trojvalcový agregát s objemom 1,0 litra. Čo dokáže s veľkou Octaviou a má vôbec zmysel kupovať veľké rodinné auto s tak malým motorom?

Vyskúšali sme auto naložiť až po okraj, zmerali sme hodnoty a podelíme sa o ne, nielen o ne.

Prvý pokus s Octaviou s benzínovým trojvalcom 1,0 TSI už máme za sebou. Skúšali sme ju v lete v Česku. Konštatovali sme, že síce motor nepatrí k veľkým športovcom, dobre sa vytáča, neznie v kabíne úplne zle a vie postačiť. To sme ale pri tejto kombinácii nestrávili viac ako zopár hodín. Teraz ponúkame dojmy a pojmy z plnohodnotného redakčného testu.

Čo sa stane, keď do auta sadnú piati a hmotnosť celého nákladu sa vyšplhá takmer na pol tony?

Auto si trošku čupne a nebude také agilné. To vie každý. Avšak ako veľmi nebude agilné?

Keď sme sa pripravovali na tento test, neuniklo nám, že maximálna nosnosť automobilu je obdivuhodných 625 kilogramov (aj s vodičom). To je nielenže poriadne veľa z hľadiska trojvalca, je to poriadne veľa aj z hľadiska konkurencie pri obdobných motorizáciách. Ako je možné, že má auto takúto nosnosť?

Zdroj: Ján Hargaš

V prvom rade preto, lebo Octavia je na svoju veľkosť ľahká. Využitím väčšieho podielu vysokopevnostnej ocele a ľahkých zliatin je auto ľahšie než by ste vzhľadom na jeho rozmery čakali. Ako vieme, Octavia stojí na pomedzí segmentov. Octavia kombi s trojvalcovým motorom 1,0 TSI a manuálnou prevodovkou  je o 173 kilogramov ľahšia ako Peugeot 308 SW s trojvalcom 1,2 PureTech a manuálnou prevodovkou (hmotnosť vrátane vodiča 75 kg). Konkrétne testovaný model Octavia liftback s motorom 1,0 TSI má prevádzkovú hmotnosť 1225 kg. Vyrovnajú sa jej iba najnovšie modely konkurencie, tie sú však služobne novšie ako český model.

Práve vďaka nízkej hmotnosti je automobil i s novým trojvalcom na prvý pocit živý, s radosťou sa vytáča a dosiahnuť s ním tabuľkové údaje o zrýchlení a pružnom zrýchlení nie je ťažké. Samotný motor je skonštruovaný dobre, jednak je ľahký, má tiež minimálne vnútorné trenie a ťahá odspodu až po obmedzovač. Tachometrových 100 km/h dosiahnete na 2. prevodovom stupni.

Očakávali sme, že poriadne zaťaženie dobrý pocit z auta zmení. Obvykle sa autá testujú iba s vodičom za volantom, je preto ľahké podľahnúť pocitu, že auto ide výborne. Ani dvojica (napr. s predajcom pri testovacej jazde) auto nezaťaží tak ako päť dobre živených osôb a nejaká tá batožina. Preto sme v práci prehovorili kolegov, aby sa na obed nechali odviezť novou Octaviou, s iba miernou okľukou... Zváženie hmotnosti pasažierov pred nastupovaním a rýchla kalkulácia priniesla výsledok – do auta vstupuje 450 kilogramov „záťaže.“

Počas našich testovacích jázd pršalo, cesta bola mokrá a jazdili sme so zapnutou klimatizáciou (proti zaroseniu skiel), a tak sa údaje zrýchlenia s odlišným zaťažením týkajú jazdy na mokre. Rozdiel je okrem vplyvu klimatizácie najmä v zásahoch kontroly trakcie. Na suchu by sme zaznamenali lepšie časy, a to pri šprinte z 0 na 100 km/h. Uvádzané časy sú priemerom viacerých pokusov pre presnejšie výsledky a minimalizovanie prípadných chýb vodiča.

Už pohľad na poklesnutú zadnú časť vozidla dával tušiť, že autíčko svoje chovanie zmení. Nemýlili sme sa. Ukázalo to i naše meranie. Tabuľkové zrýchlenie automobilu je pri šprinte z 0 na 100 km/h pekných 9,9 sekundy. My sme pri aute zaťaženom iba vodičom (105 kg) namerali v priemere 10,5 sekúnd. Pekný výsledok, najmä ak uvážime, že okrem vyššej hmotnosti vodiča významnú úlohu zohrával i dážď, menšiu (v podstate nepostrehnuteľnú) zapnutá klimatizácia.

Zdroj: Ján Hargaš

Každá akcelerácia z pokoja bola poznačená výrazným zásahom kontroly trakcie, ktorá musela v istom momente nielen pribrzďovať pretáčajúce sa predné kolesá ale i obmedziť výkon. Odhadom by sme tak na suchu dokázali zrýchliť o cca 0,5 desatiny sekundy rýchlejšie. Vzhľadom na nízke zaťaženie predných kolies vďaka nízkej hmotnosti samotného motora, rovnako tak vzhľadom na vysoký výkon a krútiaci moment (115 k na liter objemu a 200 Nm) sa kolesá na mokre prešmykovali i na druhom prevodovom stupni.

Po naložení automobilu sa zrýchlenie s pevným štartom spomalilo v priemere na 13,2 sekundy. Výsledok sa zhodoval s našimi očakávaniami, predpokladali sme ešte o niečo výraznejšie spomalenie.

Vyššiu výpovednú hodnotu než zrýchlenie s pevným štartom má pružné zrýchlenie. Práve to môže byť kameňom úrazu pri používaní vozidla. Ak by bol tu rozdiel príliš veľký, znamenalo by to problémy pri predbiehaní. S nákladom by auto nedokázalo predbiehať tak rýchlo, ako je vodič zvyknutý, čo by mohlo ohroziť i bezpečnosť na cestách. Testovali sme tak pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h na 4. prevodovom stupni. Pri tomto zrýchlení zohrával dážď výrazne menšiu úlohu, odchýlka pri suchu by bola zanedbateľná (aj vzhľadom na nízky odber klimatizácie).

Auto pri zaťažení iba vodičom zrýchlilo z 80 na 120 km/h v priemere za 8,6 sekundy. Pri zaťažení „nákladom“ to bolo v priemere 10,54 sekundy. Štvrtý prevodový stupeň vozidlu markantne pomohol. Ponechanie piateho, či nebodaj šiesteho prevodového stupňa by akýkoľvek predbiehací manéver pri tejto rýchlosti v podstate znemožnilo.

Výsledky nás neprekvapili, môžeme ale prehlásiť, že sme čakali väčšie spomalenie. Pri správnom používaní tak motor nesklame ani pri jazde na dovolenku, predbiehanie si ale treba premyslieť, bez podradenia to nepôjde.

Zdroj: Ján Hargaš

Jedna vec sú namerané údaje, druhá pocit. Pri akomkoľvek zrýchľovaní vodič hmotnosť nákladu cíti. Obľúbené zrýchľovanie na 2. prevodovom stupni, ktoré sa pri minimálnom zaťažení vyznačuje veľmi pekným nástupom a agilným zrýchlením, bolo vyššou hmotnosťou limitované. Bolo cítiť ako motorček chce, no kilá ho ťahajú späť. Taký istý pocit ale budete mať i pri väčších maloobjemových motoroch.

Musíme uznať, že konštruktéri odviedli kus dobrej práce. Nielen pri motore, ale i pri jeho začlenení do modelu Octavia. Z užívateľského hľadiska je pre mňa 1,0 TSI lepší agregát ako 1,2 TSI. Otvorene priznávam (a nie prvý raz), že odchádzajúci motor nemám rád tak, ako nemám rád jeho ovládanie, zvuk a výkon, ktorý akoby čerpal z vesmírnej energie namiesto valcov a turbodúchadla. Som rád, že odchádza a som rád, že ho nahradzuje lepší motor.

Teší ma to i preto, lebo nový motor si zo sebou neberie morálne dedičstvo motora 1,2 TSI. Je to nový motor. Zahŕňa v sebe genofond zmien a úprav, ktoré museli konštruktéri ordinovať staršiemu motoru počas jeho výroby. Písať teda v diskusii o jeho očakávanej nespoľahlivosti je ešte o kus neférovejšie než v prípade odchádzajúcej 1,2 TSI z novej generácie. Aj napriek tomu, že ho nemám rád, najnovšie 1,2 TSI sa ku koncu svojho života zbavilo všetkých múch a detských chorôb predchádzajúcej generácie (s rovnakým označením) a najmä prvých ročníkov motora s označením TSI. Samozrejme, pri všetkých týchto motoroch platí, že majú vyššie nároky na svojich užívateľov ako staršie atmosférické agregáty.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak ako zaznieva z prostredia vývoja motora – koncern si nemôže dovoliť opakovanie histórie. I nemecký koncern vie, že zlá povesť sa s vami vezie roky. Motory TSI by o tom mohli rozprávať.

Najväčším pozitívnym prekvapením je spotreba. Priemerná spotreba počas testu bola podľa palubného počítača 6 litrov na 100 km. Pri diaľničnom tempe 140 km/h hlásilo auto priemernú spotrebu 6,6 litra. Spomalenie na 120 km/h znamenalo pokles na 5,5 litra. Spomalenie na rýchlosť 100 km/h znamenalo priemernú spotrebu 4,3 l/100 km. Spotreba mimo mesta sa znížila pod 6 litrov a to aj pri zachovaní dynamického jazdenia. Pri ekonomickej jazde svietil na palubnom počítači údaj 4,9 litra na 100 km. V meste som dokázal jazdiť za 6,5 l/100 km. Reálnejších je ale 7 až 7,7 litrov (kolóny, centrum mesta, semafory). To sú vynikajúce hodnoty. Najmä spotreba na diaľnici patrí k neuveriteľným, no potvrdili ju aj približné prepočty na nádrž ( +/- 0,4-0,5).

Samozrejme, ak auto zaťažíte posádkou, či využijete maximálnu kapacitu veľkého kufra (580 litrov), spotreba stúpne, no motor nebude žrať ako besný, tak ako si možno pamätáte pri prvých „té-es-íčkach“. Motor pracuje obdivuhodne efektívne aj pod záťažou. Spotreba sa drží na prijateľnej úrovni. Ak vodič tento motor nedostal z vlastného presvedčenia a bude s ním jazdiť bez pochopenia jeho charakteristiky s pocitom krivdy a čo najagresívnejšie, spotreba pôjde hore. Ak si ale auto s týmto motorom kúpi vodič za vlastné a za vlastné bude aj tankovať, dokáže dosiahnuť i lepšie spotreby než novinár.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor sa viac hodí k liftbacku ako ku kombi. Hodí sa tiež pre vodiča, ktorý Octaviu nekupuje ako nákladné auto. Pritom neplatí otrepaná poučka, že je motor pre pokojne jazdiacich vodičov. To by popieralo jeho zábavnosť v mestskom prostredí, chuť do otáčok. Octavia si s ním rozumie a svedčí jej. Treba chápať jeho danosti a obmedzenia, ktoré sme popísali vyššie. Spomedzi konkurenčných vozidiel si však s jednolitrovým turbomotorom rozumie najlepšie. Ak by sme odstránili z populácie predsudky, mohol by sa motor stať rýchlo dobre predávanou "ľudovou" voľbou. Ponúka slušné parametre a ľahšie sa s ním zmestíte do vytýčeného rozpočtu ako s väčšími motormi. Jazdí sa s ním dobre.

Octavia 1,0 TSI 6/MT liftback dostáva záverečné vysvedčenie 7 z 10 bodov. A teraz si krátko vypočujte tento šijaci stroj: 

 

Ak sa chcete o súčasnej verzii modelu Octavia dozvedieť viac, kliknite napríklad na tento test naftového kombi s motorom 1,6 TDI. Ak túžite po poriadnom benzínovom motore, môžete zájsť na test Octavie RS 230. Ak vás zaujíma porovnanie dvoch verzií Octavie RS - benzín, či nafta, zájdite sem. Ak túžite po luxuse, zaujať by vás mohla Octavia Laurin a Klement.  Ak by ste chceli zistiť viac o terénnej verzii Octavia Scout, toto je test. Ak ste zástancom alternatívnych palív, čo tak zistiť viac o Octavii na CNG? 

 

Technické údaje

Model: Škoda Octavia 1,0 TSI Liftback
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  85/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/2000-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4/3,9/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4659/1814/1461
Rázvor náprav (mm): 2680
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 590/1580
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1225
Užitočná hmotnosť (kg): 625
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 14 890 €
Základná cena verzie: 16 510 €
Cena testovaného vozidla: 20 678 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku