2016-10-06 07:10:00
BMW 425d 2016
BMW 425d 2016
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 425d Coupe – fešák so silným dieselom. Racionálne športovanie?

Sú takí, ktorým ku kupé pasuje len benzín. Sú tu aj fanúšikovia nafty. Dnes spájame šport s naftou. Opäť.

I keď sa obvykle prikláňame k prvej skupine – k inhalátorom benzínu, naftové motory máme radi – svojim spôsobom. Sú zložité, sú náročné na údržbu (ale čo dnes nie) a veľká časť z nich na cestách smrdí a dymí. Nie je to ale ich problém, je to problém zanedbanej údržby, absencie adekvátnych investícií.

Pretože u nás sa naftový motor spája so šetrením, keď po istom čase bezproblémovej prevádzky príde čas na údržbu, „šporivcom“ príde nevoľno a rozhodnú sa pre čo najlacnejšie riešenia. Opraviť len na oko, „vykuchať“, repasovať, alebo najlepšie predať inému nešťastníkovi.

Naftové motory majú svoj význam, svoj zmysel a či sa nám to páči alebo nie, dokázali, že do osobných áut patria. Nie do všetkých typov. Veľké, ťažké a drahé autá si ich priam vyžadujú, že ich nájdeme aj v mestských vozidlách... no čo už. Svet je zvrátený.

Kombinácia naftového motora s karosériou typu kupé je rozporuplná. Nám sa k tomuto autu viac hodí benzínový šesťvalec, prinajhoršom štvorvalec. Šesťvalec spraví z fešáka elegantného športovca, očarí zvukom, zaujme jazdou. Ku kabrioletu radu 4 sa najviac hodí benzínový štvorvalec, pretože viac aj tak nemá veľký zmysel (vzhľadom na vyššiu hmotnosť). A čo tak dať do kupé naftu?

Jednorazovo by to mohol byť problém, keď ju ale lejete do nádrže a k tomu máte Podkapotou aj naftový motor, problém by nemal nastať...

Zdroj: Ján Hargaš

Výhodou takéhoto spojenia je nepochybne nižšia spotreba aj pri vyššej zábavnosti a samozrejme vysoký krútiaci moment.  

Faktom je, že v prípade modelového radu 4 a to ako v prípade Coupe, tak i Cabrio sme už vyskúšali tie najzaujímavejšie kombinácie, preto sa budem venovať najmä a predovšetkým motoru a jazdným vlastnostiam. Veď sme už mali 435i Coupe xDrive s benzínovým šesťvalcom, mali sme 430i Cabrio s benzínovým štvorvalcom a mali sme tiež 435i Cabrio s benzínovým šesťvalcom. Naftový motor nám v zbierke týchto trofejí ešte chýbal. Takže, aké je spojenie radu 4 Coupe s naftovým štvorvalcom?

Zábavnejšie než všetky naftové hot-hatche? Určite a nielen to

Nebudeme porovnávať naftové hatchbacky s vyšším výkonom a toto BMW, aspoň nie vo všetkom. Niežeby sa to nehodilo, je to absurdné. Výkonovo k sebe ale môžu mať bližšie než sa zdá. Jazda so štvorkovým kupé je však väčšia zábava. Ak BMW niečo vie – je to vyrábať užívateľsky príjemné a zábavné motory.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftový štvorvalec s objemom 1995 cm3 dosahuje vďaka dvojstupňovému prepĺňaniu turbodúchadlami maximálny výkon 165 kW (224 k) pri 4400 ot/min a maximálny krútiaci moment 450 Nm pri 1500 až 3000 ot/min. Motor sa vyznačuje vysoko zdvihovou charakteristikou vďaka zdvihu 90 mm a vŕtaniu 84 mm. Motor teda prirodzene poskytuje vysokú dávku ťahu a pružnosť v nízkych a stredných otáčkach, vo vyšších otáčkach by už mal lapať po dychu. Rozdiel medzi zdvihom a vŕtaním ale nie je príliš veľký, zväčšiť využiteľné spektrum otáčok pomáha dvojica turbodúchadiel a samozrejme variabilná geometria lopatiek.

Vo výsledku tak motor ponúka silu od 1100 až do 5000 ot/min s najväčším prísunom „ťahu“ od 2500 do 5000 ot/min. To je už skutočne pekné pole pôsobnosti na to, aby sa dalo jazdiť dynamicky. Toto v kombinácii s osemstupňovým športovým automatom umožňuje z útrob agregátu vytlačiť viac než v prípade rovnako objemných, no menej vybavených športovo ladených motorizácii.

Motor si tak s hmotnosťou takmer 1,6 tony vážiaceho vozidla hravo poradí a nenechá sa zahanbiť ani na horskom priesmyku. Nespochybniteľnou pravdou je, že na výbušnosť benzínových motorizácii nemá, no dokáže im konkurovať. Svedčí o tom zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a pružné zrýchlenie z 80 na 120 za 6,4 sekundy na piatom prevodovom stupni.

Spojenie naftového motora s výborne urobeným kupé je tak náhle prijateľnejšia než predtým. Automobil skutočne dokáže čeliť zákrutám s veľkou noblesou a odhodlaním. Výborne nastavený podvozok umožní vodičovi jazdiť rýchlejšie aj po menej „hladkých“ úsekoch ciest bez obáv o stabilitu. Svoj nezanedbateľný podiel na istote auta majú taktiež široké pneumatiky tlmiace snahy vodiča o prejazd zákrut bokom.

Auto sa i s naftovým motorom dá utrhnúť aj na suchom povrchu, ale na skutočný drift na suchu nemá dosť síl a vhodné obutie. Chcelo by to pneu z Fabie, alebo spomínaný benzínový šesťvalec. I ten by ale na suchu vyžadoval aspoň slicky.

Zdroj: Ján Hargaš

Stručne a skrátka, auto je na suchu prvotriedne neutrálne s miernym sklonom k pretáčavosti (alebo nedotáčavosti, záleží od nájazdu a skúseností vodiča). Bez zapnutej kontroly trakcie ponúka veľký jazdecký potenciál. Menší počet valcov i pohon na naftu sa v kopcoch prejaví, od dieselového štvorvalca som ale čakal menej, výrazne menej, napriek dvojitému prepĺňaniu.

Ak narazíte na mierne navlhčenú cestu po nedávnom daždi (v mojom prípade miestami suchá, miestami mokrá), auto dokáže svoju prirodzene športovú náturu a zdvihne adrenalín patričným spôsobom. Vozidlo je vďaka dostatočnému využiteľnému spektru otáčok a veľmi dobrému podvozku nespochybniteľne rýchlejšie na rovnakom úseku cesty ako o 400 kilogramov ľahší hot-hatch so športovou verziou naftového motora s rovnakým objemom, no nižším výkonom. Možno sa to zdá ako porovnávanie neporovnateľného, ale na porovnávanie tohto naftového kupé a naftových hot-hatchov mám dva dôvody. Prvým z nich je následnosť testov, keďže som v rovnakom čase jazdil s oboma typmi naftových áut, druhou je fakt, že klasické kupé dnes na predajnosti a obľúbenosti ohrozujú aj autá, s ktorými by sme ich bežne neporovnávali.

Kupé ako také stráca na silné sedany, kombi a hatchbacky v oblasti univerzálnosti a praktickosti a teda aj predajov. Dnes si málokto kúpi kupé, ak to má byť jeho jediné auto, a radšej zamieri k univerzálnejším vozidlám.

A to je škoda, pretože kupé so zadným náhonom je nielenže krajšie, je aj športovejšie a toto konkrétne aj výborne vybavené.

Jednou z výhod dieselového motora je nepochybne i spotreba. Dnešná posadnutosť týmto údajom jej význam ešte zosilňuje. S 425d Coupe sa dá bez problémov jazdiť za 6 litrov. Diaľničný priemer pri tachometrovej rýchlosti 135 až 140 km/h kulminuje na úrovni 6,5 litra v závislosti na podmienkach. Potešiteľné tak sú nižšie náklady na palivo a menej časté tankovanie. I s týmto automobilom sa ale dá prekonávať negatívne rekordy v spotrebe.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Moja celková priemerná spotreba za test dosiahla 8,7 litra na 100 km. To pri využívaní potenciálu motora pri predbiehaní a pri niekoľkých skutočne ostrých jazdách cez horský priesmyk.

Hodnotenie

BMW radu 4 Coupé i Cabrio sú ozaj zaujímavé modely. K využitiu potenciálu prvotriedneho podvozku a športového vzhľadu však nevyhnutne potrebujú silné motory. Vsadiť na model 418d, či 420i môže byť z pohľadu financií racionálne, no inak to svedčí o nepochopení týchto stredne veľkých kupé a kabrioletov. K životu potrebujú silu, majú totiž slušnú hmotnosť. Ak kabriolet, iná ako benzínová motorizácia neprichádza do úvahy, kto to bude počúvať? Ideálom je model označený ako 430i zahŕňajúci silný benzínový štvorvalec. Ten sa k vláčnejšiemu naturelu kabrioletu hodí viac než akákoľvek iná motorizácia.

Zdroj: Ján Hargaš

Naopak kupé si žiada označenie 435i a po novom 440i. Benzínový prepĺňaný šesťvalec je to pravé orechové, nehovoriac o verzii M4... Kupé ale tak ako GranCoupe zvládne i použitie naftového motora. Pre pokojnejších vodičov môže byť použiteľná i verzia 420d, verzia 425d je vhodný kompromis. Kompromis medzi úspornosťou na dlhých trasách a športovosťou na kľukatých cestách. Nie, nenahradí zvuk benzínového motora, ale keď už naftu, 425d nesklame. 7 z 10.

Ak vám v tomto teste chýbajú informácie o interiéri a o vzhľade, zamierte na test 435i xDrive Coupe, alebo na test 435i Cabrio, alebo na test 430i Cabrio. Ak sa chcete niečo dozvedieť o M4, zamierte sem. 

Technické údaje

Model: BMW 425d Coupe
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 165/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1500-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 247
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,3/4,9
Dĺžka/šírka v predu/výška (mm): 4638/1825/1377
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 445
Objem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1580
Užitočná hmotnosť (kg): 460
Rozmer pneumatík: 255/35 R19
   
Základná cenníková cena modelu: od 37 500 €
Základná cena špecifikácie: 46 793 €
 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku