15.08.2016

TEST: Volkswagen Tiguan Highline 2.0 TDI 4Motion - „malý Touareg“

Je väčší zvonka, priestrannejší zvnútra a vyzerá dobre. Tak poriadne „dospelácky.“

Už prvý Tiguan konkuroval svojou variabilitou a praktickosťou vozidlám MPV. Nástupca sa v tomto smere nezmenil, navyše prichádza s výnimočne pohodlným podvozkom.. Kríženec tigra a leguána (z čoho asi tak pochádza slovo Tiguan...?) bol na trhu už od roka 2007. Stredne veľké SUV prvej generácie patrí medzi mimoriadne úspešné. Veď sa z neho, predalo skoro 3 milióny kusov. Je to jednoznačný bestseller vo svojej triede. Mať na trhu tak dlho jeden model bez generačnej obmeny sa však už dnes nenosí. Nastal najvyšší čas nahradiť ho novou generáciou.

Výrobca sa pritom už tradične zameral na zlepšenie existujúcich vlastností. No tentoraz došlo aj na nečakane výraznú zmenu vzhľadu. Nový Tiguan sa zmenil naozaj radikálne. Vo Wolfsburgu totiž urobili na pomery a tradície značky nezvyčajný krok. Spoločné znaky s predchodcom by ste už hľadali márne. Nástupcu prekopali naozaj dôkladne a od základu, ktorý teraz tvorí platforma MQB. Výsledkom je však nielen nový dizajn, ale aj výrazne väčšie rozmery. To znamená, že druhá generácia má ambície (ale aj schopnosti) bodovať ešte väčšou priestrannosťou a variabilitou.

Samotná premena dizajnu je celkom v štýle posledných volkswagenov, ktorú odštartoval Passat a avizovali skoršie koncepty CrossBlue Coupé a CrossCoupé TDI. Jeho veličenstvo Tiguan II je dlhší o 60 mm a o 30 mm širší ako jeho predchodca. Na výšku však vo Volkswagene ubrali o 30 mm. Zmena proporcií prospela aj celkovému vzhľadu auta. Ostrejšie ladený automobil tak má zaujímavú siluetu. Už to nie je to úzke a vysoké SUV.

Pri porovnaní so súčasnými modelmi Golf a Passat je jeho identita síce jasná, ale výrazná. Možno nevzbudí toľko emócií, ako konkurenti, je predsa len stále dosť konzervatívny. No oproti prvému modelu rovnakého mena je to obrovský rozdiel.  Spočiatku som si trocha zvykal na vysokú prednú časť auta. Páči sa mi však ostrá „linka“ v podobe výrazného prelisu okolo celého auta A zadok, teda pardon – zadná časť auta, patrí k tomu vydarenejšiemu, čo VW ponúka. Dokonca konkuruje iným, dizajnovo vycibrenejším značkám.

Exteriér je nový - úplne

Navonok Tiguan značne dospel a už pri prvom pohľade cítiť zväčšenie jeho proporcií. Navyše Volkswagen postupne mení svoje modely nový dizajnový smer. Stredne veľké SUV tak na pohľad nielen zmužnelo, ale decentne aj priostrilo, keďže z karosérie sa vytratila väčšina oblých tvarom. Tie nahradili hrany.

Vpredu zaujmú (príplatkové) full-LED svetlomety. V tejto triede sa nimi môže pochváliť máloktorý konkurent. Svetlá navodzujú prísnejší vzhľad, no nie je to len o vzhľade. Za vyše 700 eur získate špičkovú svietivosť a tiež dynamickú reguláciu osvetlenia Dynamic Light Assist s automatickým natáčaním svetlometov do zákruty. Hrubá horizontálna maska získala ako korenie množstvo chrómu. Predný nárazník má väčšie otvory, blatníky s plastovými okrajmi tiež sebavedome vyčnievajú z karosérie. Mali sme auto na príplatkových 20 palcových diskoch. Veru spolu so zmenou siluety auta sa takýto Tiguan pri pohľade zboku podobá  na väčší Touareg.

Vzadu si nový Tiguan s predchodcom určite nepomýlite. Dominantné prísne hranaté LED svetlá majú sofistikovanú grafiku, aká mala svoju premiéru v novom Passate. Normálne svietia vodorovné časti svetiel, pri brzdení sa ale rozsvietia zvislé pásiky. Je to výraznejšie upozornenie pre vodičov vzadu. Hoci by si napríklad riešenie zadného „difúzora“ a hlavne výrezy v ňom pre výfuk žiadali tiež trocha doladiť, Tiguan sa so svojou hodnotne pôsobiacou vizážou nestratí ani medzi modelmi prémiovej triedy.

Priestranný a praktický interiér

Po otvorení dverí zistíte, že je to síce typický Volkswagen, no z predchádzajúceho modelu doslova neostal kameň na kameni. Okrúhle výduchy klimatizácie vystriedali podlhovasté, ktoré korešpondujú s úplne novým tvarom palubovky. Tá sa svojim riešením najviac blíži Touranu. Je posunutá oveľa vyššie a centrom diania je do priestoru vysunutý panel multimediálneho systému. Inak je horizontálne členená palubná doska bez väčších dizajnových výstrelkov. Novinkou je použitie „digitálnych“ prístrojov, ktoré sú v testovanej verzii Highline štandardne a v Tourane sa nedajú objednať ani za príplatok. Pojmy ako skvelé spracovanie a vynikajúca ergonómia asi netreba príliš zdôrazňovať – ale toto VW naozaj vie výborne. Ovládacie  prvky sú rozmiestnené logicky a pekne po ruke. Ovládanie systémov - prehľadné  a jednoduché. Príplatkovému, celkom digitálnemu prístrojovému štítu 12,3" Active Info Display, ktorý poznáme z Passatu, musím vysloviť uznanie. Má nastaviteľné funkcie a ponúka celkom parádnu grafiku. Áno, viem, že v rámci koncernu VW je Virtual Cockpit v Audi ešte o triedu lepší, ale aj tak má Tiguan množstvo informácii, ktoré sa dajú zobraziť. Na výber je viacero možností, nechýba ani vzhľad v štýle klasických analógových „budíkov.“ Informácií je veľa, ich prehľadávanie a dodatočné nastavovanie vyžaduje cvik. Kým si zvyknete, vďaka množstvu tlačidiel na volante neraz na chvíľu „zablúdite.“

Multifunkčný, vyhrievaný 3-ramenný volant tvarom dobre padne do rúk (ale pár mm v priemere by mu pomohlo...) a vzhľadom ladí so zvyškom interiéru. Úplná novinka je pri radiacej páke - je to otočný ovládač, ktorým sa mení jazdný režim. Okrem cestného móde (ďalej nastaviteľného do piatich režimov) sa dá zvoliť aj režim pre jazdu do snehu (nevyskúšal som! – akosi nebol v lete sneh...) a do terénu. Možné je aj individuálne nastavenie. Jednotlivé módy okrem pohonu 4x4 dosť výrazne upravia aj reakcie na zošliapnutie plynového pedála, kontrolu stabilizácie a správanie dvojspojkovej prevodovky. Vodič sa dobre cíti aj v ťažšom teréne. K drsným offroadom Tiguan samozrejme nepatrí, v náročnejších podmienkach ho obmedzuje predný nájazdový uhol 18,3°. Offroadový paket však upraví predný nárazník tak, že sa nájazdový uhol dostane na 25,6°.

Ovládanie 3-zónovej klimatizácie či iné ovládače sú v podstate zhodné so zvyškom portfólia VW. Aj priestor okolo páky automatickej prevodovky je už dobre známy. To podľa mňa aj prináša taký upokojujúci moment – viete, čo kde hľadať.

Sedím si v sedadle a je mi dobre

Sedadlo vodiča je umiestnené skôr vyššie. To znamená ľahké nastupovanie a znamenitý rozhľad, sedadlá sú pohodlné. Potešili ma aj pozdĺžne nastaviteľné opierky hlavy. Keby tak volant mal o pár milimetrov hrubší veniec, tuším nemám čo namietať... Veď aj odkladacích priestorov je habadej po celom priestrannom interiéri. Napríklad do dverí bez problémov uložíte 1,5-litrovú fľašu. Vpredu, aj vzadu. To, že Volkswagen robí odjakživa veľmi priestranné a praktické vozidlá nie je žiadnym tajomstvom. Tiguan je toho jasným dôkazom a patrí to zároveň k veľkým tromfom. Sú aj boku a pod sedadlami, v stredovom tuneli, pred spolujazdcom, vo vrchnej časti palubovky a následne ešte viacero menších úložných miest. Aj vzadu kam sa len pozriete, je nejaký priestor či štrbina na odloženie vecí.

Len si ich nezapratať, lebo zmestí sa tam naozaj toho veľa. Dvere sú je veľké, uhol otvorenia tiež, takže nastupovanie je mimoriadne pohodlné. Keď si idete sadnúť, nepadáte dole do sedadiel, ale ani na ne netreba vyskakovať. Akurát presuniete ťažisko tela z polohy „stojmo“, do polohy „sedmo“... Teda aspoň v mojom prípade so 190 cm živej výšky to bolo presne takto. Sedadlá sú pohodlné, ale určite by som privítal výraznejšie bočné vedenie tela. Dĺžka sedacej časti je však naozaj výborná vpredu aj vzadu.

Miesto, priestor, jednoducho „pľac“...

Zadné sedadlá majú dostatočne veľké sedáky a vééľa miesta na kolená. Keď sú sedadlá posunuté celkom dozadu. Majú však koľajničky a keď potrebujete zväčšiť batožinový priestor, môžu putovať k predným operadlám. Až tak, že nezostane takmer žiadne miesto na nohy... Okrem pozdĺžneho posuvu sa dá nastaviť aj sklon operadla. Veľmi praktické sa mi zdali aj dostatočne veľké stolíky pred sedadlami. Batožinový priestor síce má podľa Volkswagenu objem 615 litrov. No má to háčik – táto „jaskyňa“ sa objaví, až keď sú se, to ale len v prípade započítania priestoru pre rezervu a posunutie lavice úplne dopredu.

Pri posunutí lavica dozadu bude priestor logicky menší, stále ale odveziete celú rodinu na dovolenku. Má aj celkom pravidelný tvar - šírka medzi podbehmi je 101 cm, pod roletu je na výšku 47 centimetrov a dĺžka podľa polohy zadných sedadiel má 82 až 100 centimetrov. Keď ale „zhodíte“ zadné operadlá na sedadlá, zrazu je v aute 1655 litrov objemu. Aby bola ložná plocha v rovine, postará sa o to dvojité dno. Možno využijete aj vak na lyže za operadlom stredného sedadla (ktoré je lepšou „núdzovkou“ ako mávajú iní), alebo praktické háčiky na stranách kufra. Auto už má aj bezdotykovo otvárané piate zadné dvere - stačí vedieť správne kopnúť pod zadný nárazník.

Pod kapotou vrčal diesel

Tiguan má pomerne širokú ponuku pohonných jednotiek – benzínových, aj naftových. Dostali sme do rúk asi jednu z najžiadanejších verzií: dvojlitrový turbodiesel so 110 kW a 340 Nm krútiaceho momentu, V kombinácii so 7 stupňovou DSG je o komfort jazdy postarané. Vlastne – práve DSG je trocha váhavá a niekedy sa tvári, že „nevie“, čo vlastne má zaradiť.  Ale podľa nás bude patriť medzi najobľúbenejšie kombinácie na našom trhu. Navyše s pohonom všetkých kolies, s ktorým sa môžete odvážiť nielen na problematické cesty, ale aj do naozajstného terénu. Neostanete asi trčať „na bruchu“, lebo aj prechodový nie je na zahodenie – so svetlou výškou vyše 200 milimetrov vďaka príplatkovým 20 palcovým kolesám je Tiguan celkom použiteľný aj v náročnejšom teréne. Nie je to síce Touareg, ale dosť sa k tomu približuje.

Prevodovka radí hladko

O tom niet pochýb. Prenos sily sa na všetky štyri kolesá (skúšali sme verziu 4Motion) zabezpečuje výborná 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Miestami mala dilemu, čo zaradiť a vtedy jej reakcie sú trocha spomalené. Počas bežnej a pokojnej jazdy rada radí tak, aby boli otáčky takmer na voľnobehu – tesne nad 1000 ot/min. Ani neviete a už sa aj v meste dostanete na zaradenú 7-ku. Po zaradení režimu Sport Tiguan ožíva, ale nie je to pretekár. To sa pozitívne prejavilo na spotrebe – po týždni jazdenia po všetkých možných cestách som ju dokázal udržať na hodnote 6,0 litra na 100 km. Mimo mesta som to dokonca stlačil až na 4,5 litra – čo je na skoro 1700 kg ťažké auto dosť dobrý výsledok. Na diaľnici stúpla spotreba na rovných 7 litrov, v meste si Tiguan usrkoval aj viac ako 8 litrov no a v teréne sa to veru blížilo skoro k 11 litrom. Keď som zvolil ekologický mód prevodovky, prejavovalo sa to na spotrebe – jeho hlavnou doménou je totiž „plachtenie“, teda vyraďovanie na neutrál.

Podvozok je naozaj dobrý!

Aj keď je Tiguan SUV, určite bude prevažná väčšina predaných áut svoj život tráviť na spevnených cestách. Ale keby bolo treba... áno, Volkswagen pripravil Tiguan aj na jazdu mimo nich. Slušnú svetlú výšku som spomenul (189 mm pri pohone 4x2 a rovných 200 mm v prípade 4x4). K tomu prirátajte systém 4MotionActive Control, ktorý vie upraviť fungovanie pohonu všetkých kolies a ďalších systémov auta a máte naozaj takmer „plnotučné“ auto do terénu. Tam sa pohybuje dosť suverénne a isto. Na prekvapenie je taký istý aj na cestách. Teda istý a môžete sa spoľahnúť aj na rýchlejšie presuny. Dokonca bez výrazných náklonov karosérie.

Dáva celkom decentne najavo nástup nedotáčavosti. No hoci toto zvláda so cťou, viac mu pristane pohodová jazda v pokojnejšom štýle. Skúšaný Tiguan mal adaptívne tlmiče, sa ktoré sa určite oplatí utratiť peniaze. Nápravy síce vedia sem-tam na nerovnostiach buchotať, filtrovanie hluku ale bolo veľmi, zdôrazňujem veľmi dobré. Aj pri tom najtvrdšom nastavení auto zvládne nástrahy ciest. Jazda je však málo pohodlná. Nastavenie do komfortného režimu znamená pohodlnú jazdu ako v perinke. Dokonca aj na tých najviac rozbitých cestách. A to sme prosím skúšali auto na 20-palcových kolesách. Práca podvozku je navyše celkom dobre odhlučnená, minimálny je aj aerodynamický šum karosérie.

Kam ním VW mieri

Prvý Tiguan bol prvé stredne veľké SUV od Volkswagenu a v očiach mnohých  ľudí akýsi narýchlo vytvorený model, aby sa ním Volkswagen postavil konkurencii. Dokázal to úspešne. Nie je to zlé auto, ako svedčí množstvo predaných kusov. No dizajnovo je to variácia (koľká už?) na Golf (Plus). Na zvýšenom podvozku, s plastmi okolo kolies.

Možno niekoho prekvapil úspech prvej generácie. Auto napriek svojmu dizajnu a proporciám je vysoko variabilné a doslova MPV (aj) do terénu. Nový, v poradí druhý Tiguan je od začiatku niečo úplne iné. Nová generácia je viac ako iba ďalší stupienok vo vývoji. Preto neprekvapí veľký záujem, s ktorým som sa stretával počas týždňového spolunažívania. Dizajnovo sa nový Tiguan posunul k súčasnej identite značky s ostrejšie rezanými tvarmi. Okolie reaguje pozitívne. Zrejme to bude opäť miláčik verejnosti – a celkom oprávnene. Už teraz čísla hovoria, že úplne vynovené druhé vydanie bude opäť predajným hitom. Čo viac si môžu vo Wolfsburgu želať? Len aby nezaspali na vavrínoch a pripravili ďalšie podobné (príjemné) prekvapenia pre motoristov.

Záver

Nový Tiguan má aj pár svojich „ale“. Napríklad niekomu nevyhovuje celkom pozícia za volantom a tvrdia, že skôr sedia „na aute“, ako v aute. Určite by sa mal volant pri nastavovaní dostať bližšie k vodičovi. Alebo má síce výborný, ale občas hlučnejší podvozok. Menej ruchov by som prijal aj v kabíne. Súviselo to síce aj s motorom, možno že niektorý z benzínových TSI je na tom lepšie. Keď VW doladí ešte aj tieto drobnosti, nebude mať Tiguan páru. Teda konkurencia sa snaží, ale...

Mať totiž auto s atraktívnym vzhľadom, špičkovými technológiami, aké medzi neprémiovými konkurentmi budete hľadať iba veľmi ťažko a k tomu výborne pracujúci podvozok - to všetko už od zhruba 22 000 eur. No a aby som nezabudol – VW k tomu všetkému „pribalil“ nevídanú vnútornú priestrannosť, praktickosť a variabilitu. Navyše je Tiguan auto, ktoré sa ako SUV iba netvári a dokáže sa pozvŕtať i v náročnejšom teréne.  Pritom pod svojimi krivkami má priestor, za ktorý sa nemusia hanbiť ani autá kategórie MPV.

Nami testované auto sa vďaka doplnkovým prvkom výbavy vyšplhalo cenou výrazne nad 46 000. Hoci s výraznou predanou zľavou nakoniec je cena dosť vysoká. No ponúka za to prvky, ktoré sú bežné až v prémiovom segmente áut kategórie SUV: Tam vlastne aj model takmer patrí. Alebo keď aj tesne pod, za svoje peniaze dostanete ekvivalentnú hodnotu a možno ešte čosi viac.

Technické údaje

Model: VW Tiguan Highline 2.0 TDI 4Motion 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková DSG
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  110/3500 - 4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,8/5,1/5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4486/1839/1673
Rázvor náprav (mm): 2677
Objem batožinového priestoru (l): 615 - 1655
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1917
Užitočná hmotnosť (kg): 479
Rozmer pneumatík: 235/45 R 20
   
Základná cenníková cena modelu: 22 140 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 36 730 €
Cena testovaného vozidla: 45 653 €
Akciová cena testovaného vozidla: 42 000 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku